AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #1 Skrevet 20. april 2021 Hei! Er det noen der ute som kan anbefale en interiørarkitekt som har erfaring med å pusse opp eksisterende bolig slik at en rullestolbruker kan fortsette å bli boende i hjemmet sitt? Trenger særlig hjelp med utforming av kjøkken og bad. Har spurt ergoterapeut, men de har ikke mulighet til å hjelpe og hadde heller ikke navn på noen som kunne hjelpe. Har ringt flere snekkere og kjøkkenforretninger, men ingen har erfaring som kan hjelpe oss. Så da håper jeg at noen her kanskje vet om en arkitekt/interiørarkitekt/erfaren håndverker e.l. som har erfaring med rullestol og som kan gi oss råd. Vi bor sentral på Østlandet, men rådgiving kan kanskje også gjøre digitalt så håper ikke geografi er en hindring. Blir veldig takknemlig for anbefalinger med konkrete navn, men takk for all eventuell hjelp uansett! Anonymkode: c898d...13e
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #2 Skrevet 20. april 2021 Hei, har dessverre ingen navn, men kanskje kommunen du bor i har? De har jo omsorgsboliger og bør i alle fall kunne gi navn på entreprenør. Ellers ville jeg prøvd arkitektfirmaer, de bør i alle fall ha litt kontaktnettverk. Håper du finner noen! Anonymkode: 273ef...909
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #3 Skrevet 20. april 2021 Anbefaler deg å kontakte fagforeningen deres og spørre om de vet om noen eller har råd til hvordan dere skal gå frem.https://ergoterapeutene.org/kontakt-oss/ Evt kan du jo også kontakte handikapforbundet og spørre der. Anonymkode: a0714...92b
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #4 Skrevet 21. april 2021 Spurt hos hjelpemiddelsentralen? De vet sikkert hvem som leverer utstyr til kjøkken og bad i det minste. Eventuell trappeheis har de også oversikt over Anonymkode: 5d9f5...b04
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #5 Skrevet 28. april 2021 Takk for svar! Har vært i kontakt med hjelpemiddelsentralen og ergoterapeut i kommunen, men de jobber mer med hjelpemidler enn egentlig oppussing/tilpassing av bolig. De sier at dette må vi finne ut av selv eller kontakte "noen", men de har ingen "noen" å anbefale. Andre jeg har snakket med ber meg kontakte ergoterapeut. Så dette er tydeligvis et område som egentlig ingen har ansvar for, men som er opp til bruker/pårørende. Har også snakket med et arkitektfirma men det virket ikke helt som om de forstod utfordringene med rullestol i en liten leilighet. Så tror vi trenger å finne et arkitektfirma som faktisk har erfaring med rullestol. Pluss at dette arkitektfirmaet jeg snakket med skulle ha en veldig høy pris for jobben, så det virket unødvendig dyrt mtp. at de ikke hadde erfaring med rullestol. Vi har ikke allverdens å ta av, så det er også et element, at oppussingen ikke kan koste altfor mye. Vi vil sannsynligvis få noe fra Husbanken, men hvor mye de gir avhenger av flere faktorer og de kan ikke si noe før vi sender dem tegninger og plan for oppussingen. Uansett, hadde håpet at kanskje noen her inne er rullestolbruker og har erfaring og råd om hva vi bør tenke på og hva vi absolutt ikke må gjøre. Men skal ta tipset om å ringe Handicapforbundet og spørre om de har noen råd. Anonymkode: c898d...13e 1
Luckiness Skrevet 28. april 2021 #6 Skrevet 28. april 2021 Håper du får svar av noen som har erfaringer selv her ☺️ Hvis ikke, kanskje handicapforbundet e.l. har forum du kan spørre på? Synes forresten det er trist at dette ikke er noe som tilbys/gis råd om av kommunen. Plutselig skal man stå der på bar bakke alene enn å få kyndig hjelp/råd. Har du sjekket om du/den som trenger tilpasninger grunnet rullestol har forsikring som kan dekke deler eller all kostnaden for ombygging av bolig? Vet at noen uføre og/eller skadeforsikringer gjør det. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #7 Skrevet 28. april 2021 Ta kontakt med NIL (Norske Interiørarkitekters Landsforbund) og spør om de kan tipse deg/dere om medlemmer med erfaring med handicaptilpasning. https://nil.no Anonymkode: 76d62...d48
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #8 Skrevet 28. april 2021 Det å tilpasse er jo en del av utdanninga, det var det hvertfall da jeg gikk på interiør for 15 år siden... Anonymkode: bd4ab...7f0
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #9 Skrevet 28. april 2021 Er det ikke dette et godt eksempel på hva faktisk interiørarkitekter skal kunne? Vil tro de fleste interiørarkitekter kan hjelpe deg med dette, ts 😊 Anonymkode: b565f...31e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå