Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, trenger råd. Min jente er nå 9 mnd. Vi har siden hun var 4 mnd tilbydd div. Vi har egentlig prøvd det meste, både grøt, mos, biter, kokt, rått, spise selv (vanskelig enda). 

Nå føler vi oss rådville. Jeg ammer morgen, før hver dupp (ca kl 10 og 14), kanskje i 17 tiden og kl 19 før natta. ammer så ca 2 ganger  om natten.

Jeg tilbyr grøt om morgen og hun spiser max en halv porsjon (melkefri da hun har allergi). Dette må nesten lurest i henne da hun kniper sammen leppene og lager sutrelyd. Men ser ut som hun liker smaken så ikke noe å si på dette. Har fruktmos sammen med grøten uten at det hjelper noe. 

Jeg tilbyr så brødskive/grøtsmohie/fruktpure etter første dupp. Heller ikke noe interesse. Tygger to tre biter brød og så er det stopp. Vrir seg unna. Setter lett i halsen.

Tilbyr diverse middag etter neste dupp. Prøvd det meste (også tilby mat vi spiser). Men hun nekter. 

Tilbyr så grøt igjen til kvelds. Spiser max en halv porsjon med luring og avleding (noe jeg føler er helt feil). 

Kan legge til:

-melk og eggallergi

-nederste kurve (men følger den)

-reflux (tror jeg)

-helsestasjon og lege sier «det ordner seg»

-skjev tunge? Evt litt stramt tungeband. Lege sier det ikke er tilfelle. 

-tar ikke smokk eller flaske (brekker seg).

-litt sen motorisk? Akkurat begynt å åle seg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde mange av de samme problemene. Har hun gode bleier? Vår tok flaske/smokk, men ville ha svært lite fast føde. Fikk konstatert cøliaki da han var 16 mnd, etter at han hadde vært delvis forstoppet i nesten ti mnd. Nå er han 18 mnd og det har endelig begynt å løsne med spisingen. Sier ikke at det er det samme ho dere, men kan jo Evt være kjekt å få tatt en blodprøve hvis ikke ting bedrer seg. Det er veldig slitsomt med barn som ikke vil spise, så alle gode tanker herfra!

AnonymBruker
Skrevet

Det var det samme hjemme hos oss. Mitt barn hadde melkeallergi også. Hun hadde også refluks og denne ble verre av en vedvarende forstoppelse. Jeg prøvde å ikke tvinge i henne mat. Fant ting hun likte. Kastet utrolig mye mat. Jeg gikk tilbake til veldig mild mat fordi jeg opplevde at hun hadde smerter i forbindelse med mat. Most potet med ulike gulrøtter. Kuttet ut grøt fordi hun hatet den. Ga henne brødbiter istedenfor. Hun fikk etter hvert resept på movicol og noe for refluksen. Det ble ikke 100% bra, men bedre. Da hun begynte å gå ble det gradvis bedre. Tror magesyren holdt seg bedre i magen og i tillegg har hun nok vokst refluksen av seg. Måltidene ble gradvis bedre fra ca. 17 mnd. Plutselig ville hun ha havregrøt (hjemmelaget) og alt mulig. Mange sier det blir bedre med refluks rundt to år. 

Anonymkode: 24f48...071

Skrevet

Takk for svar. Hun har tatt blodprøver som viste utslag på egg, melk (holder oss unna det), men også litt på div andre ting. Legen sa likevell at det var så lite vi ikke skulle tenke på det. 

Hun har gode tissebleier og bæsjer hver morgen. Normal konsistens på avføring. 

off virkelig 18 mnd??? Det var deprimerende at det kan gå så lenge :( 

AnonymBruker
Skrevet

Hei:) Vår var også liten. 8,1 på ettårskontrollen, men fulgte kurven sin. Så lenge den blir fulgt tror jeg ikke de stresser noe særlig på helsestasjonen. Vår hadde store mandler (jeg mener veldig store) og strevde antakelig derfor med spising. Hun brakk seg også av flaske og smokk. Mye pupp, men hadde heldigvis godt med melk. Det løste seg da hun kunne spise selv. 13-14 mnd. Fikk gnage på kavringer og annen trygg mat. Det går seg nok til, men lytt til instinktet ditt. Lykke til.

Anonymkode: aef26...f58

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn var ganske lik. Vi stresset over matinntaket veldig lenge, følte aldri det løsnet. Om det ble spist en halv porsjon grøt var jeg overlykkelig! Måtte lokke og lure med all mat, tilsette olje og smør i det vi kunne for å få inn kalorier.

Vårt barn hadde stramt tungebånd, det ble klippet men det grodde igjen, så vi mistenkte at dette kunne være problemet. Mistenkte også mpa og reflux, men fikk det aldri konstatert da det liksom ikke stemte helt. Fant ut i 3-års alderen at barnet har cøliaki - da falt veldig mange brikker på plass for oss.

Matinntaket ble gradvis bedre med årene, også før diagnosen, men det gikk veldig i perioder. Stort sett var det korte perioder med god matlyst og lange perioder med lite matlyst. 

Vi fikk hele tiden også beskjed fra lege og HS at alt var normalt og at det kom til å ordne seg. Ble nok sett på som hysteriske førstegangsforeldre, da barnet alltid var i godt humør og veksten var ok (selv om barnet var/er lite for alderen, fulgte vel også nederste kurve).

Jeg ville absolutt testet barnet for cøliaki. Ofte kan blodprøvene bli  negative selv om barna faktisk har cøliaki, spesielt før 2-3 års alderen. Så om prøvene er negative ville jeg ikke utelukket diagnosen helt, om dere ikke finner andre løsninger på problemene deres.

Ellers må jeg slå et slag for BLW. Jeg var så utrolig stresset rundt måltidene da første var liten, så vårt andre barn har utelukkende spist selv siden det startet med fast føde. Spiste også veldig lite i 9mnd-alderen, men det hjalp veldig for meg å slippe å telle antall skjeer og biter som ble spist, og heller fokusere på at jeg tilbudte næringsrik mat (så lenge kurven ble fulgt ok, og barnet var blid og fornøyd). 

Anonymkode: 26a25...1c3

AnonymBruker
Skrevet

Min yngste hadde ikke allergier, men la lite på seg og hadde veldig lite interesse for fast føde selv om vi også startet med introduksjon ved 4 mnd. Hun begynte ikke å spise godt før ved 16 mnd da jeg kuttet ut ammingen helt. Så lenge helsestasjonen følger med på vekt, ville jeg bare gitt det tid. Det er på ingen måte uvanlig at en på 9 mnd ikke har den store interessen for fast føde enda. Min eldste var også treg på dette. 

Anonymkode: 92d02...d53

Skrevet

Høres ut som kanskje barnet ikke er helt klar for så mye fast føde ennå. Jeg tenker også du bør senke forventningene dine og gjøre måltidssituasjonene mer lystbetont. Ikke lur i ungen mat. La barnet utforske og ha det gøy. Barnet fanger opp stresset stemning ved bordet. La barnet få gnage på noe fingermat mens resten av familien spiser middag så det blir inkludet i en trivelig måltidssituasjon. Ikke fokuser på hvor mye som skal ned i magen, barnet klarer seg fint med morsmelk som hovednæring. Tipper det vil løsne automatisk etterhvert, noen barn trenger bare lengere tid .

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Veslemej skrev (2 timer siden):

Hei, trenger råd. Min jente er nå 9 mnd. Vi har siden hun var 4 mnd tilbydd div. Vi har egentlig prøvd det meste, både grøt, mos, biter, kokt, rått, spise selv (vanskelig enda). 

Nå føler vi oss rådville. Jeg ammer morgen, før hver dupp (ca kl 10 og 14), kanskje i 17 tiden og kl 19 før natta. ammer så ca 2 ganger  om natten.

Jeg tilbyr grøt om morgen og hun spiser max en halv porsjon (melkefri da hun har allergi). Dette må nesten lurest i henne da hun kniper sammen leppene og lager sutrelyd. Men ser ut som hun liker smaken så ikke noe å si på dette. Har fruktmos sammen med grøten uten at det hjelper noe. 

Jeg tilbyr så brødskive/grøtsmohie/fruktpure etter første dupp. Heller ikke noe interesse. Tygger to tre biter brød og så er det stopp. Vrir seg unna. Setter lett i halsen.

Tilbyr diverse middag etter neste dupp. Prøvd det meste (også tilby mat vi spiser). Men hun nekter. 

Tilbyr så grøt igjen til kvelds. Spiser max en halv porsjon med luring og avleding (noe jeg føler er helt feil). 

Kan legge til:

-melk og eggallergi

-nederste kurve (men følger den)

-reflux (tror jeg)

-helsestasjon og lege sier «det ordner seg»

-skjev tunge? Evt litt stramt tungeband. Lege sier det ikke er tilfelle. 

-tar ikke smokk eller flaske (brekker seg).

-litt sen motorisk? Akkurat begynt å åle seg. 

ja det der at ting ordner seg det har jeg også hørt. 🙄 Trøttende svar å få

Hilsen mamma til et barn med 
-melkeallergi
-refluks
-slitt med vekt hele veien, endelig ved 3år nå normalvektig
-forsinket utvikling på alle plan
-fikk ikke til verken flaske eller bryst pga svært forsinket munnmotorikk
-hadde litt stramt tungebånd men ikke noe de ville ta tak i for det kunne forverre spiseproblematikk
-tok lang tid å få barnet til å ta smokk
-satt først ved 13mnd
-gikk først ved 21mnd

de sa alltid det går seg til og baby ordner selv osv. 

Fikk oppfølging av ernæringsfysiolog ved barnepoliklinikken, var på spiseteam på sykehuset, oppfølging av kommunal fysio fra alder ca 7uker (fortsatt), oppfølging på fysio og lege på barnepoliklinikken men fikk først ved 21mnd utrede for utviklingsavvik og da kom det frem at alle problemene kommer fra et sjeldent genfeil (tilfeldig kromosomavvik for vi har testa oss for om vi var bærere) som IKKE bare går seg til.

Anonymkode: ee760...37f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ja det der at ting ordner seg det har jeg også hørt. 🙄 Trøttende svar å få

Hilsen mamma til et barn med 
-melkeallergi
-refluks
-slitt med vekt hele veien, endelig ved 3år nå normalvektig
-forsinket utvikling på alle plan
-fikk ikke til verken flaske eller bryst pga svært forsinket munnmotorikk
-hadde litt stramt tungebånd men ikke noe de ville ta tak i for det kunne forverre spiseproblematikk
-tok lang tid å få barnet til å ta smokk
-satt først ved 13mnd
-gikk først ved 21mnd

de sa alltid det går seg til og baby ordner selv osv. 

Fikk oppfølging av ernæringsfysiolog ved barnepoliklinikken, var på spiseteam på sykehuset, oppfølging av kommunal fysio fra alder ca 7uker (fortsatt), oppfølging på fysio og lege på barnepoliklinikken men fikk først ved 21mnd utrede for utviklingsavvik og da kom det frem at alle problemene kommer fra et sjeldent genfeil (tilfeldig kromosomavvik for vi har testa oss for om vi var bærere) som IKKE bare går seg til.

Anonymkode: ee760...37f

Hørtes tungt ut, men med all respekt - de aller aller fleste vil gå seg til av seg selv altså. Så TS- jeg synes ikke du skal la deg skremme så mye av dette.

Anonymkode: ee89d...d25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er et ordtak som blir brukt, vet ikke hvor mye du skal legge i det men «food before one is just for fun». Tanken er vel at det gjerne kan gå tregt for mange og at det ikke nødvendigvis betyr så mye. Så lenge barnet følger kurven sin får det jo det den trenger fra morsmelken. Når det er sagt så er det et par gode insta kontoer som dreier seg om forventninger og metoder som kan være nyttig, feedinglittles og thefamilynutritionist går mye på disse temaene. Tekstur spesielt kan være veldig vanskelig, hadde også en periode rundt 9-10 måneder hvor alle måltider endte i gråt fordi hun ikke ville spise fra skje men heller ikke ville spise selv så det var bare masse frustrasjon på oss begge. 

Anonymkode: 05fd8...6e2

AnonymBruker
Skrevet

Ikke like stort problem her (har ikke allergier, refluks osv), men har ikke så stor interesse for fast føde bortsett fra matsmokk (alt som blir lagt i den blir spist , har tilogmed hatt grøt oppi og det gikk ned på høykant😅) og maispinner. 

Anonymkode: bb878...cf5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd å lage mos av grønnsaker og morsmelk? Så det blir litt kjent smak?

Anonymkode: d9588...322

Skrevet

Jeg ville tilbudt samme mat som du spiser selv og ta måltidene sammen. Mat i staver/ biter sæ hun får styre det selv?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du må prøve litt "motsatt" til måltidene. At du først tilbyr frokost (grøt/skive/gjerne det samme du spiser), sett barnet i stol nærme deg, du sitter på egen plass og barnet skal prøve å spise selv (å seee mamma spiser god mat, mmmm så godt, xx ta en bit god mat, nammenam), ha vann på kopp ved siden av. 

Etter måltid kan du tilby melk/amming. 

Og så det samme til alle andre måltider. Først tilby mat og deretter melk/pupp/flaske. Kanskje lurt å bare gjøre det med ett og ett måltid siden hun har litt problemer med å få i seg mat utenom amming. Det går iallefall an å prøve ☺️ Mine barn var gjerne ikke så sultne på morgen etter amming og flaske (delammet) så jeg måtte gjøre det sånn. Fordi magen allerede var "full" var de gjerne ikke interessert i mat. Og mat til faste måltider var veldig viktig. Og ikke gi opp etter én dag eller to, kan være vanskelig å tilpasse seg en ny rutine ☺️

Jeg ser også du har fått mange andre tips så da gir jeg deg dette tipset å prøve ut. 

Anonymkode: 072c3...c98

AnonymBruker
Skrevet

En annen tanke. Noen barn er "vare" på konsistens den første tiden. Så ikke lurt å blande for mange smaker/konsistensen, men heller litt ren mat. At hun brekker seg har jo gjerne med stramt tungebånd/spyttproduksjon/ underutviklet spisemetode og kan være absolutt helt normalt samtidig, siden barn har bittesmå munner. Men det å øve på å spise (selv) er viktig for å utvikle seg. 

Ikke bekymre deg, mitt barn krabbet og reiste seg opp ved 5-6 mnd alder, men gikk ikke før 15 mnd. Det kan gå fort, det kan gå sakte. Man blir ikke "bekymret" for slikt før barnet er nærmere 1,5 år. 

Anonymkode: 072c3...c98

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt vanskelig å gi råd fordi det som funket for vår baby ikke nødvendigvis funker for din. Vår hadde ingen allergier eller spesielle plager. 

Men i hvert fall, begge våre barn spiste lite fast føde da de var 9 mnd. Den første spiste litt grøt, men en halv porsjon var mye med henne. Hun tok ikke flaske, men faren kom til jobben min med henne til lunsj, så jeg ammet da. Den andre ville absolutt ikke ha noe som ble matet med skje, samme hva det var. Hun ville ha mat hun kunne plukke opp selv, men det var begrenset hva som faktisk havnet i munnen, et måltid var gjerne et par brødbiter. Begge var ganske små og tynne, men jeg husker hvordan foreldrene mine stresset med at jeg skulle drikke H-melk og ha smør på skiva fordi jeg var liten av vekst, så det var lett å tenke at det var genetisk her. 

I hvert fall gikk det seg til, de er 3 og 1,5 år nå, og glade i mat. Det som fungerte best, var å tenke på måltidet som en kosestund. Om det så mest bestod i å klemme på brødet, gni leverposteien i håret og kaste avocadoen veggimellom. Og ikke legge så mye vekt på hvor mye som havnet i munnen. Mat skulle være spennende og koselig, ikke stress. Vi spiste sammen med dem, og de fikk prøvesmake maten på våre tallerkner (det var mest stas de de ble litt eldre enn 9 mnd.) 

Men som sagt, det gjaldt barna her, og andre i tråden her jo andre erfaringer. Det blir helt feil av meg å si ikke stress så blir alt bra, for det kan jeg faktisk ikke vite. Så poenget med å skrive, er at det kan være helt normalt at babyer i den alderen spiser lite, og det kan gå seg til. Jeg stresset med den eldste, særlig fordi hun ikke tok flaske heller, så det kjentes som hun kom til å sulte uten meg i nærheten. 

Det kan forresten ha litt med størrelsen og aktivitetsnivået å gjøre også, siden babyen din ligger nederst på kurven. Jeg ser at mine, som nå altså spiser fast føde og er aktive og friske, likevel spiser mye mindre enn den svært aktive fetteren som er høy for alderen. 

Anonymkode: 2cc8e...e17

Skrevet

Takk for mange gode tips og svar. Jenta er blid og fornøgd ellers, aktiv og kryper rundt, sover ok om natten. 

Tror dere det kan hjelpe å kutte nattamming? (23 og 04). 

Kan det vere «nok» å amme morgen, dupp, dupp og kveld? Altså bare før eller etter fast føde? Eller er dette for lite for baby 9 mnd? 

Nekter jo mme, og kan ikke spise meieriprodukter. 

Jeg arbeider som vikar inni mellom og har lurt på hvordan løse dette med melk, mat og amming. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...