Chomsky89 Skrevet 20. april 2021 #1 Skrevet 20. april 2021 (endret) Hei. Min bestefar(81) har god helse for alderen å bor for seg selv. Har bil også, som han tar seg minimum en tur i daglig. Så det er ikke det pratiske i hverdagen eller mobiliteten det står på. Han har en veldig ensom tilværelse, ikke mest fordi han er enslig, men fordi han sliter ut folk. Hele livet har han manglet sosiale antenner. Han snakker ikke med folk, han snakker til folk. Når han en sjelden gang snakker til folk med samme interesse, så slipper de likevel nesten ikke til i samtalen. 1 time med han føles som et intenst avhør desverre. Derfor er det veldig få som frivilig tar kontakt med han på tlf eller i det virkelige liv. Han skjønner heller ikke at han er annerledes sosialt. Han har to barn og flere voksne barnebarn som bor i samme kommune. Men de har lite kontakt, fordi normal mengde kontakt blir utmattende. Så hva kan man gjøre? Det finnes vel ikke noen undercover besøksvenn-ordning. Å han er ikke typen til å be om hjelp. Endret 20. april 2021 av Chomsky89
Reveenka Skrevet 20. april 2021 #2 Skrevet 20. april 2021 Det at bestefaren din er såpass mobil og sprek kan bety at han kan være en ressurs for andre eldre. Hva med å introdusere han for frivilligsentralen i hans kommune? Der kan han bidra og bli kjent med andre folk i prosessen. På den måten kan han bli mindre ensom også? 11
Chomsky89 Skrevet 20. april 2021 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2021 Reveenka skrev (19 minutter siden): Det at bestefaren din er såpass mobil og sprek kan bety at han kan være en ressurs for andre eldre. Hva med å introdusere han for frivilligsentralen i hans kommune? Der kan han bidra og bli kjent med andre folk i prosessen. På den måten kan han bli mindre ensom også? Skal defintivt gjøre et forsøk i disse baner. Takk. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #4 Skrevet 20. april 2021 Min far er også 81 år og er likedan. Han snakker og snakker og snakker om alt mellom himmel og jord, og kan aldri tie stille, og jeg blir helt utslitt av å være i samme rom som han. Jeg spurte min mor hvorfor han snakker så mye, og da sa hun at at hun tror han bare er nervøs, derfor snakker han slik. Min far har en styrende og kontrollerende personlighet, og jeg tror bare han liker å ha første og siste ordet, og blande seg inn i alt mulig. Jeg har ikke noen ideer om hva han kan gjøre for å bli mindre ensom dessverre Anonymkode: 806f8...df2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #5 Skrevet 20. april 2021 Enig i at frivilligsentralen kan være bra, der kan eg også få tips om hva som skjer rundt om i nærmiljøet.. Siden det virker som han er ganske fysisk frisk og har overskudd, kunne det kanskje være en ide å se på andre interesseorganisasjoner, eller noe slags dugnadsfelleskap i nærmiljøet som han kunne engasjert seg litt i? Alt fra lokalhistorieforening, pensjonistforening, til lokale prosjekter som ordner turstier, eller hva som helst annet han kunne være interessert i. Det er jo ofte mange på hans egen alder, som engasjerer seg mye i det frivillige organisasjonslivet, og får det meste av det sosiale der. Og det at man gjør noe "nyttig" sammen gjør jo at fokuset kan bli litt annet en bare prat og. Anonymkode: 77e37...3ef
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #6 Skrevet 20. april 2021 https://www.rodekors.no/tilbudene/besoksvenn/ Aktiv på dagtid, lokallag Den Norske Turistforening, de har seniorturer og bålturer og nærturer Anonymkode: db5e7...d66
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #7 Skrevet 20. april 2021 Han høres super søt ut. Når han er såpass oppi åra kan han ikke forandres, men ta han for den han er. midte er det felles måltider på sykehjem, besøksvenn osv han kan delta på. Han kan melde seg frivillig til kommunen for å være besøksvenn, og besøke eldre på institusjoner og boliger. da får han litt sosial omgang. Men det får fint an å si til han at de han skal besøke er ensomme, og de trenger å få pratet de også Anonymkode: 0e7c4...db4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #8 Skrevet 21. april 2021 Ikke alle evner å lytte, og antar at mange eldre mener de vet best. De har tross alt lang livserfaring. Kanskje han burde få en venn som er lik? Min eks svigermor er kontrollerende og skal ha siste ordet og snakker til en, men har også massevis av venner. Om han lærer seg å la den andre få snakke litt så kommer det seg. Men..om han er 80 og ennå ikke har funnet ut av det så er det kanskje litt vanskelig å plutselig lære seg sosiale skills. Hva om han tar et kurs med andre eldre? om det finnes noe slikt nå da. Da må han lytte. det er vanskelig nå pga korona for mange. Anonymkode: 8aeb5...79e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #9 Skrevet 1. mai 2021 Hasj brownies, da blir han mer omgjengelig. Anonymkode: 496ad...420 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #10 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hasj brownies, da blir han mer omgjengelig. Anonymkode: 496ad...420 PS. Jeg ga det til min bestefar da han fortsatt levde. Hjalp på smerter, søvn og matlyst (leukemi). Humøret ble også mye bedre! Anonymkode: 496ad...420
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #11 Skrevet 1. mai 2021 Kunne han være støttekontakt for noen?:) Ellers er jeg enig i frivillighetssentralen. Kan det kanskje være at han lærer noe sånn sosialt sett også. Anonymkode: 1666a...589
Gjest Acer Skrevet 1. mai 2021 #12 Skrevet 1. mai 2021 Send han innpå Stortinget. Der liker dei å skravle om alt og ingenting.😄
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #13 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kunne han være støttekontakt for noen?:) Ellers er jeg enig i frivillighetssentralen. Kan det kanskje være at han lærer noe sånn sosialt sett også. Anonymkode: 1666a...589 En støttekontakt må kunne ha en evne til å lytte. Anonymkode: 87d75...5c6 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #14 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): PS. Jeg ga det til min bestefar da han fortsatt levde. Hjalp på smerter, søvn og matlyst (leukemi). Humøret ble også mye bedre! Anonymkode: 496ad...420 Heldig bestefar! (Og dette mener jeg ikke ironisk.) Anonymkode: 70229...b18
Menchit Skrevet 1. mai 2021 #15 Skrevet 1. mai 2021 Chomsky89 skrev (På 20.4.2021 den 19.54): Skal defintivt gjøre et forsøk i disse baner. Takk. Sikkert lurt, hvis ikke akkurat dette, så kanskje noe annet der han kan bidra? Type suppekjøkken, her er det et lag med pensjonister som oppgraderer friluftsområder på dugnad, type bygger gapahuk, bålplass slike ting. Har han noen interesser han kan drive med, så kan du jo oppmuntre ham, eller forsøk å introdusere noe nytt,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå