Gå til innhold

Hvilke land har åpnet opp for turisme? Og ikke har karantenekrav?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet?

Anonymkode: 04c9c...49d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange land har vært åpne hele tiden, uten karantenekrav, og med gode tilbud til turister. 

Problemet er jo at man ikke har reiseforsikringen, det kan bli vanvittig dyrt. Og at man er underlagt karantenehotell når man kommer hjem. 

Så det er nok Norge du må vente på, ikke alle andre land. 

Anonymkode: 2de46...bb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror de fleste land kun krever negativ test. Men det er jo når du skal hjem igjen at det blir kjipt, med karantene. Den 15 mai skal de oppdatere tiltakene, så da får man se om de gjør endringer 

Anonymkode: c440e...1e6

AnonymBruker
Skrevet

Hellas. 

Anonymkode: 2d4b8...bf4

Skrevet

Spania har ingen karantenekrav.

AnonymBruker
Skrevet

Pakistan?

Anonymkode: 4f098...c8e

• Liker 3
Skrevet

Danmark, for oss fra Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, reiseglad said:

Danmark, for oss fra Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark. 

Men det blir jo uansett karantene når du kommer hjem igjen til Norge. Er som flere nevner mange land som har åpnet opp for turister, men problemet blir når man kommer hjem igjen til Norge.

Anonymkode: 135b9...17a

Skrevet

Mexico for eksempel krever ingen koronatest og ingen karantene. Alt er åpent og som normalt. Jeg var der i januar, og det var kjempefint. Vær obs på at du ikke kan mellomlande i USA, for du må være amerikansk statsborger for å fly dit fra Europa. Jeg mellomlandet i Nederland og fløy til Mexico city. De fleste ikke-vestlige land er dessuten åpne, det er bare i Europa vi har råd til å ha lock-down. 

AnonymBruker
Skrevet

Støtter forslaget over om Schiphol. Har holdt meg til det som transferflyplass, og KLM, siste året. De har vært pålitelige, og proffe. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Ingrid.tp said:

Mexico for eksempel krever ingen koronatest og ingen karantene. Alt er åpent og som normalt. Jeg var der i januar, og det var kjempefint. Vær obs på at du ikke kan mellomlande i USA, for du må være amerikansk statsborger for å fly dit fra Europa. Jeg mellomlandet i Nederland og fløy til Mexico city. De fleste ikke-vestlige land er dessuten åpne, det er bare i Europa vi har råd til å ha lock-down. 

Nei, dette gjelder ikke bare ikke-vestlige land. Mange land i Asia har hatt lockdown og har fremdeles stengte grenser. De har også klart å holde store deler av viruset under kontroll, så mange av de har nå åpnet opp mer igjen. Men de fleste har ikke åpne grenser enda.

AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper uansett ikke. Du får ikke tak i reiseforsikring. Hadde tenkt å reise selv. Og det er mange forsikringsselskap som dekker covid-19. Men alle hadde med små skrift oppført unntak. Om landet du reiser fra, har generelle reiseråd som fraråder reiser utenlands...da dekker ikke forsikringen. Så inntil Norge ikke opphever sitt reiseråd har du ingen forsikring som dekker covid-19. 

Og da er du stucked om du får covid utenlands.
En sykehusinnleggelse kan bety en regning fra hundretusener til millioner. Selv lettere symptomer tør du kanskje ikke ignorere. Tør du satse på å ikke kontakte lege om feberen går opp til 39,5? Og går du til lege med lettere symptomer og får påvist covid-19 så kan de bestemme over deg i henhold til landets smittevern. Det kan bety isolat på sykehus som kan koste deg dyrt. 

Anonymkode: 44e3c...71e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det hjelper uansett ikke. Du får ikke tak i reiseforsikring. Hadde tenkt å reise selv. Og det er mange forsikringsselskap som dekker covid-19. Men alle hadde med små skrift oppført unntak. Om landet du reiser fra, har generelle reiseråd som fraråder reiser utenlands...da dekker ikke forsikringen. Så inntil Norge ikke opphever sitt reiseråd har du ingen forsikring som dekker covid-19. 

En sykehusinnleggelse kan bety en regning fra hundretusener til millioner. Selv lettere symptomer tør du kanskje ikke ignorere. Tør du satse på å ikke kontakte lege om feberen går opp til 39,5? Og går du til lege med lettere symptomer og får påvist covid-19 så kan de bestemme over deg i henhold til landets smittevern. Det kan bety isolat på sykehus som kan koste deg dyrt. 

Jeg tok en utenlandsk reiseforsikring som het World nomads. Det dekker alt utenom covid-19, som bilulykker, operasjoner, tyveri og bagasje etc.. Alt som kan gå galt, men det dekket ikke corona. Jeg er dog 31 år og uten underliggende sykdommer, så hadde blitt overrasket hvis jeg hadde blitt veldig syk av covid. Men det er klart - hadde jeg fått feber, måtte jeg droppe å fly hjem, og det på egen regning. Det er noe jeg tok sjanse på. Denne forsikringen kostet ganske mye da, betalte 1000 kroner for to uker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Ingrid.tp said:

Jeg tok en utenlandsk reiseforsikring som het World nomads. Det dekker alt utenom covid-19, som bilulykker, operasjoner, tyveri og bagasje etc.. Alt som kan gå galt, men det dekket ikke corona. Jeg er dog 31 år og uten underliggende sykdommer, så hadde blitt overrasket hvis jeg hadde blitt veldig syk av covid. Men det er klart - hadde jeg fått feber, måtte jeg droppe å fly hjem, og det på egen regning. Det er noe jeg tok sjanse på. Denne forsikringen kostet ganske mye da, betalte 1000 kroner for to uker. 

Du kan også risikere å bli satt i karantene/isolasjon i det landet du er i om du skulle få corona. Så selv om du gjerne ikke blir syk, kan dette være ganske dyrt i noen land. Og du må jo da også bli der til du tester negativt og kan fly hjem, sannsynligvis. Bare så du er klar over risikoen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Ingrid.tp skrev (16 minutter siden):

Nettopp. Hadde du fått feber ville du tatt sjansen på å ikke dra til lege? Jeg kjenner noen på omtrent din alder. Som ble slått helt ut av covid-19. De tok naturligvis ikke noen sjanse på å ikke kontakte lege. Det skumle med covid er at det går ganske kort tid fra du er dårlig til du blir faretruende syk. Og hva om du får en ny variant?
Hvis det er en ren ferie, ikke nødvendig reise, er det ikke verdt å reise. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nettopp. Hadde du fått feber ville du tatt sjansen på å ikke dra til lege? Jeg kjenner noen på omtrent din alder. Som ble slått helt ut av covid-19. De tok naturligvis ikke noen sjanse på å ikke kontakte lege. Det skumle med covid er at det går ganske kort tid fra du er dårlig til du blir faretruende syk. Og hva om du får en ny variant?
Hvis det er en ren ferie, ikke nødvendig reise, er det ikke verdt å reise. 

I Mexico har de gratis offentlige testsentere, med relativt kort ventetid. Hvis jeg hadde fått feber eller andre symptomer, måtte jeg ha dratt til en av disse. Med en positiv test ville jeg måtte isolere meg selv på hotellet, uten romservice, og med mat levert utenfor døren i 14 dager. Hadde i såfall sørget for en balkong. I min situasjon var det verdt risikoen for dette, men dette er selvsagt noe man må avgjøre selv  :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noen land som man ikke behøver hotellkarantene ved innreise til Norge? 

Anonymkode: cb880...885

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Finnes det noen land som man ikke behøver hotellkarantene ved innreise til Norge? 

Anonymkode: cb880...885

Nei.

Anonymkode: c3c23...4f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei.

Anonymkode: c3c23...4f8

Men ingen av de jeg kjenner som reiste ut i påsken, var på hotellkarantene. Den ordningen kollapset rimelig raskt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Reiser man til Kanariøyene så er man forsikret, turistmyndighetene der har en egen gratis forsikring for turister som dekker utgifter i forbindelse med korona. Man må selvfølgelig ha egen reiseforsikring i tillegg som dekker alt utenom korona.

Det er fult mulig å reise og samtidig være forsikret, men om det er smart er en annen sak.

Anonymkode: 725cc...8c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...