Gå til innhold

Har Styling noen økonomisk gevinst ved salg ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Tror damer er mer påvirkelig for dette enn menn, som med all reklame. 

Anonymkode: f7f77...c19

https://www.aftenposten.no/norge/i/934xp/menn-mest-opptatt-av-hva-boligen-koster

Boligprisene er jevnt over blitt så høye at stadig flere får problemer med  inngangsbilletter til boligmarkedet.  

Idag opplever nok mange at bl.a  styrehonorar / administasjonskostnader utgjør en betydeleg  andel  fellesutgiftene. 

Kanskje på tide å rette søkelyset på hvordan få ned  "boligprisene" så stadig flere kan få nyte godt av  bl.a. fordelene av å eie fremfor å leie.  Mange Stylingsfirma / meglerfirma har tjent fett på boligsalget siste 20 årene.    I  Norge er det flere husmeglere en rørleggere /  snekkere , og  stor mangel på   yrkesfaglig håndtverkere til å bygge flere boliger. 

Idag bygges 50 % av alle nye boliger utan alternativ oppvarmingskilde utenom strøm, og ubeboeleg dersom det skulle oppstå en strømkrise, og noen hensides  miljøkrav. 

Alle som har bolig  snakker om høyere boligpriser , men ingen snakker om hvordan få ned boligprisene.      

Endret av Skybe
AnonymBruker
Skrevet

Personlig liker jeg ikke styling. Det er så upersonlig, en bolig er personlig. Det samme med disse detaljbildene som er med, helt forferdelig! Det har en negativ effekt hos meg.

Anonymkode: 4f5b8...285

Skrevet

Lett å bli «forelsket» i en bolig som er vel presentert. Skaper i alle fall mer interesse, som igjen kan gi flere på visning og kanskje en budkrig?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (2 timer siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/934xp/menn-mest-opptatt-av-hva-boligen-koster

Boligprisene er jevnt over blitt så høye at stadig flere får problemer med  inngangsbilletter til boligmarkedet.  

Idag opplever nok mange at bl.a  styrehonorar / administasjonskostnader utgjør en betydeleg  andel  fellesutgiftene. 

Kanskje på tide å rette søkelyset på hvordan få ned  "boligprisene" så stadig flere kan få nyte godt av  bl.a. fordelene av å eie fremfor å leie.  Mange Stylingsfirma / meglerfirma har tjent fett på boligsalget siste 20 årene.    I  Norge er det flere husmeglere en rørleggere /  snekkere , og  stor mangel på   yrkesfaglig håndtverkere til å bygge flere boliger. 

Idag bygges 50 % av alle nye boliger utan alternativ oppvarmingskilde utenom strøm, og ubeboeleg dersom det skulle oppstå en strømkrise, og noen hensides  miljøkrav. 

Alle som har bolig  snakker om høyere boligpriser , men ingen snakker om hvordan få ned boligprisene.      

Økt skatt på sekundærbolig, som skalerer etter hvor mange en har, for å motvirke bolighaier o.l. Kutt innvandring så det ikke blir overtrykk på etterspørselsiden

Anonymkode: f7f77...c19

Gjest Blondie65
Skrevet
Skybe skrev (10 timer siden):

Vet du hva det jevne styrehonorar er siden du mener dette påvirker SALGSPRISEN på bolig? Det vanlige er at man tar 1000-2000 pr bolig pr år, som fordeles på hele styret. Et lag med 10 boliger har da et styrehonorer på 10-20.000/år - et lag med 250 boliger har da 250-500.000/år i styrehonorar. Mener du virkelig at dette påvirker SALGSPRISEN?

Skrevet (endret)
Blondie65 skrev (3 timer siden):

Vet du hva det jevne styrehonorar er siden du mener dette påvirker SALGSPRISEN på bolig? Det vanlige er at man tar 1000-2000 pr bolig pr år, som fordeles på hele styret. Et lag med 10 boliger har da et styrehonorer på 10-20.000/år - et lag med 250 boliger har da 250-500.000/år i styrehonorar. Mener du virkelig at dette påvirker SALGSPRISEN?

Styrerhonorarene påvirker ikkje salgsprisen , men påvirker i fellesutgiftene.   Ellers så skjønner eg ikkje hva Vedlagde linker har med Tråden å gjøre. ?

Endret av Skybe
AnonymBruker
Skrevet

Min personlig mening, min personlig følelse - vel, jeg føler selv at jeg ikke blir solgt av å se stylete bilder - har ikke mye å si. Av fakta, jeg VET at styling selger. Bare se på alle finn-annonser i Oslo og rundt nå. Absolutt alle boliger stylet, jeg vil anta at 90% av boligene selges nå med bruk av stylist. Man selger nå oppussingsobjekter, urørte helt siden 60-tallet, men med full stylete soverom og stuer, nye lånte flotte møbler, selv om det står klart "oppussingsobjekt" i annonsen. 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=212754482 - denne tror jeg blir en bra eksempel. Her er jeg hundre prosent sikker at boligen ble stylet, møblene tilhører ikke de som selger og bodde der.

Man selger "drømmen", hvordan det kan bli. Og det er helt tydelig at det lønner seg og at det selger, fordi hvorfor ellers skulle folk bruke titusener på styling. Det har blitt så utbredd i Oslo og omegn, at her får du nå ingen klikk lengre, uten styling. Du kommer til å skille deg ut negativt i mengden av annonser. Oslo-fenomenet tror jeg har også andre grunner, for når du først skal selge en bolig til så mange millioner, en bolig som er total rønne og helt tydelig ikke er verdt så mye annet enn beliggenhet, ja, da får du pynte på grisen for å gjøre det mer attraktiv. 

Derimot, bor man mer landig, tror jeg det kan absolutt lønne seg å style - så lenge din bolig vil på den måten skille seg ut fra andre boliger i området. Det gjelder selvsagt bare hvis det er mange boliger til salgs i området. Svigers solgte nå bolig i Mandal, og der så jeg at det er ingen som styler - og da er jeg sikker på, styler du - får du så mange flere på visningen din, at det vil lønne seg. 

Anonymkode: e95f0...281

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan nok lønne seg. Det handler jo ikke nødvendigvis om å «pynte», men å få frem brukspotensialet. Mange kjøpere er dårlige til å velge gode løsninger, og mange selgere er dårlige til å se for seg hvordan boligen kan innredes. Men det forutsetter at den som gjør boligstylingen er god på det han/hun driver med, og har en klar tanke om hvilke målgrupper man vil appellere til.

Ser f.eks. ofte at noen legger ut små leiligheter i Oslo med ekstremt dårlig tilpassede møbler, og da er det vanskelig å se for seg brukspotensialet.

Jeg tror boligstyling er spesielt effektivt i boligmarkeder der det er mange boliger med lignende kvaliteter til salgs. F.eks. mange blokkleiligheter med tilsvarende kvaliteter. 

Da jeg kjøpte var min leilighet var stylet på en måte som jeg synes var grusomt harry. Store lerretsbilder fra Kremmerhuset, mye plast, farger som kræsjet med grunntonene i parketten og malte overflater. Det ga et veldig rotete inntrykk, og fikk leiligheten til å se mindre ut.

Selgeren var helt overbevist om at det var stylingen som dro opp prisen. Selv tror jeg at stylingen var såpass spesiell at den var litt polariserende - den appellerte nok veldig til enkelte kjøpere, men virkelig ikke til andre. 

Jeg hadde vært på utkikk etter leilighet lenge, og kjøpte denne pga. at den var den eneste leiligheten som hadde vært på markedet på noen måneder som oppfylte mine kriterier. Det viktigste var at jeg ønsket meg hage og atskilt soverom/ sovealkove, og prisen måtte være under 2 millioner. Samt at jeg ikke ønsket å bruke mer enn 15 minutter til Oslo sentrum. Når de kriteriene var oppfylt kunne jeg overse at leiligheten fremsto som griseharry på visning.

Det selger virkelig kunne ha gjort for å dra opp prisen ville ha vært å selge på en annen årstid (det fremste salgsargumentet med denne leiligheten var nok hagen, og da er det en dårlig idé å selge i desember...). Det hadde også gitt bedre inntrykk dersom det var rengjort bedre og man hadde gjort noen små «vaktmesterjobber» før visning, det var en del småting som trakk ned inntrykket.

Nå er leiligheten fylt med nøytrale og godt plasstilpassede møbler, og jeg har fikset en del småting som jeg reagerte negativt på den gangen jeg var på visning. Dersom jeg selger igjen tror jeg at jeg klarer meg fint uten boligstyling (meglere kan ofte gi noen grunnleggende tips om hva man bør endre), og jeg ønsker selvfølgelig helst å selge i mars/april/mai når uteplassen fremstår som mest attraktiv.

Anonymkode: 2d77b...250

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på møbleringen i utgangspunktet. Er den småkjip, lønner det seg helt klart med styling. 

Anonymkode: 995bd...0c2

AnonymBruker
Skrevet
Angelheart2 skrev (21 minutter siden):

Noen ganger kan man kanskje si at bruk av stylist kunne være en ide... eller vaskehjelp, eventuelt...
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=214791961

Jeg tenker at dette er kroneksempelet på et hus som ikke er i målgruppa for boligstyling. Jeg hadde nok ikke brukt penger på styling i en bolig som uansett er et oppussingsobjekt, og som har så lav salgsverdi.

Men å følge de rådene eiendomsmeglere vanligvis gir hadde nok hjulpet. Fjerne unødvendige småting, familiebilder, samt barneleker og kjæledyrutstyr. Vaske og rydde.

Anonymkode: 2d77b...250

• Liker 2
Skrevet

Kommer ikke til å bruke styling den dagen jeg selger. Det gjør jeg selv. Har sett boliger som har blitt stylet til det verre. 

Har vært med på å style bolig privat, fjerne familiebilder, litt lettere oppussing, vaske, rydde et ellers ryddig hjem, sette frem en flaske vin på benken, par urteplanter, blomster i stua. Har hatt prisvurderering her før jeg pusset opp. Hun mente at jeg måtte style hvis jeg skulle selge, men det var altså før full oppussing. 

Tviler på at det var brukt proffe her når jeg kjøpte, boligen fremstod som ren og ryddig og var nymalt.

Ville sett på teknisk verdi før jeg kjøpte noe nytt og brydd meg mindre om detaljer. 

Gjest Blondie65
Skrevet
Skybe skrev (4 timer siden):

Styrerhonorarene påvirker ikkje salgsprisen , men påvirker i fellesutgiftene.   Ellers så skjønner eg ikkje hva Vedlagde linker har med Tråden å gjøre. ?

Hva slags vedlagte linker?

AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (22 timer siden):

ed55f9d57262498f80d769ea5d94f318_Large.j

Stue

Oppussing av bad på budsjett | Rørlegger.no

Ei familiemedlem la for en tid siden leiligheten utfor salg,, og ønsket iden forbindelse å hyre inn en Stylist før visning.

Eg meinte  det var bortkasta penger å hyre  eit  firma  å Style leiligheta ettersom Styling handler mer  om rutiner til det å ha det  ryddig / reint.          Eg skjønner rett og slett ikkje heilt poenget med å fylle opp en sofaer / senger med puter eller  plassere noen  håndduker  på  vaskeservanten på badet.   Sett ifra mitt ståsted så er dette noe som er veldi upraktisk. 

Min holdning er at en sofa er   beregnet å sitte i å  skal ikkje vera  ein  utstillingsplass for puter, og pledd.    Ein seng er  beregnet å ligge komfortabelt i å ikkje fylle opp med puter.   Personleg så Styler eg huset /leiligheten /garasje regelmessig ettersom eg føler meg  mest komfortabel med det.  

Leiligheta var solgt ved første visning til eit pa, og   dama hevdet at  hun  la  mest vekt på stylingen.   Han   la mest  vekt på at boligen m.a. hadde varmepumpe,  oppgradert sikringskap,  romslig garasje,  vedfyring,    romslig uteterrasse,  og leiligheta bar preg av en igjennomgånde god teknisk standard.    

Spørsmålet er om Styling av boliger gjir noen økonomisk gevinst ?.    

Min erfaring ja!

folk har skremmende dårlig fantasi.

i en blokk der jeg bodde var det vel 6 leiligheter som lå til salgs, lik standard og areal etc. det var helt tydelig at de som var helt stylet ble solgt på 1,2,3 mens de som ikke var tok oppimot ett pr selv om de var fine, rene og hadde god standard. De stylede fikk også bedre pris.

synes selv det er sykt for flere betalte jo ekstra for at bildene var fine, ikke at de fikk bedre standard eller større leilighet.

Anonymkode: 4845d...27d

• Liker 1
Skrevet
Skybe skrev (22 timer siden):

Det viktigste er å få folk  innenfor dørene !   Derfor kan det lønne seg økonomisk å bruke penger på Styilng,  Meg  bekjent finnes det ikkje non dokumentasjoner på  den økonimiske gevinsten med Styling ved kjøp / salg av bolig.    

"Skinnet  / bilder kan bedra " og det er naivt å tro noe annet.    

Nei, det viktigste er å få folk til å by. Det kan være mange innenfor dørene, men ikke noe bud etterpå. Det som virkelig gjelder er at noen tilbyr penger.

Men TS, min mening er at styling lønner seg å tiltrekke flere på visning, men neppe å få høyere bud. De fleste lar seg ikke blende av moderne møbler og noen fancy håndklær på badet. Man er opptatt av selve boligen, planløsning og tilstandsrapport. 

Annonse
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (1 time siden):

Nei, det viktigste er å få folk til å by. Det kan være mange innenfor dørene, men ikke noe bud etterpå. Det som virkelig gjelder er at noen tilbyr penger.

Men TS, min mening er at styling lønner seg å tiltrekke flere på visning, men neppe å få høyere bud. De fleste lar seg ikke blende av moderne møbler og noen fancy håndklær på badet. Man er opptatt av selve boligen, planløsning og tilstandsrapport. 

Og hva  er det du  legger til grunn for at Styling lønner seg ?    Hva er så spesielt lønnsomt /  tilrekkende / praktisk   med velfylte sofaer med puter i forskjellige farger ?.  En sofa er vel  beregnet å sitte på, og ikkje ein utstillingsplass for puter.    

Styling handler om å ha det ryddig -og reint i boligen, og slik fleirtallet av befolkningen ønsker å ha det rundt seg.    Kanskje var den gamle trestolen, salongbordet, skapet, bordet  noe som fenger folks oppmerksamhet.   Det å la leiligheten fremstå mest muleg som den er med innventar gjir en  helt annen mening. 

Kanskje hadde det vert langt mer lukrativt  å reklamere /  tilby  gratis  vafler til fordel for å bruke masse penger på Styling.     

Endret av Skybe
Skrevet

Screenshot_20210421_220335_com.android.gallery3d.thumb.jpg.db3596257c3dd678d1ba39f3bb6ac8c0.jpg

Screenshot_20210421_220200_com.android.gallery3d.thumb.jpg.0230a463bb58b26e6a782420f624c9e1.jpg

Fikk 600 000 kr mer på konto etter megler hadde fått betalt kun ved å kjøpe, male og style leiligheten. Hadde 14 potensielle budgivere på visning og 6 i budkrig. Da jeg kjøpte 1 år før hadde den ligget ute i 4,5 mnd uten å bli solgt. 

Ja, styling hjelper. 

• Liker 5
Gjest Alterego666
Skrevet
Jytte skrev (8 timer siden):

Ville sett på teknisk verdi før jeg kjøpte noe nytt og brydd meg mindre om detaljer. 

Teknisk verdi er ikke lengre et operativt begrep, det samme gjelder takst.

Boligsalgsrapporten gir en teknisk oppsummering av objektet, og prisantydningen er kvalifisert gjetting av hvor markedet ligger

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

designer her..

Jeg og eksen stylet og flikket på rekkehuset vårt og solgte til en dame som forelsket seg i stilen. 

"oi er skapene nye?"  ( nei vi bare festet på nye håndtak og malte hvitt.Det var 80 talls skap. ) Damer er huslige og liker at det er fint!

Så det kan hjelpe ja ! Men det koster jo penger. vi brukte vel 20 000 på å style, og noen av møblene har jeg her i stua, tre år etter.  

Anonymkode: 57e1f...f4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
addict skrev (13 timer siden):

Screenshot_20210421_220335_com.android.gallery3d.thumb.jpg.db3596257c3dd678d1ba39f3bb6ac8c0.jpg

Screenshot_20210421_220200_com.android.gallery3d.thumb.jpg.0230a463bb58b26e6a782420f624c9e1.jpg

Fikk 600 000 kr mer på konto etter megler hadde fått betalt kun ved å kjøpe, male og style leiligheten. Hadde 14 potensielle budgivere på visning og 6 i budkrig. Da jeg kjøpte 1 år før hadde den ligget ute i 4,5 mnd uten å bli solgt. 

Ja, styling hjelper. 

Nettopp!

Anonymkode: 4845d...27d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...