Gå til innhold

Har Styling noen økonomisk gevinst ved salg ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

ed55f9d57262498f80d769ea5d94f318_Large.j

Stue

Oppussing av bad på budsjett | Rørlegger.no

Ei familiemedlem la for en tid siden leiligheten utfor salg,, og ønsket iden forbindelse å hyre inn en Stylist før visning.

Eg meinte  det var bortkasta penger å hyre  eit  firma  å Style leiligheta ettersom Styling handler mer  om rutiner til det å ha det  ryddig / reint.          Eg skjønner rett og slett ikkje heilt poenget med å fylle opp en sofaer / senger med puter eller  plassere noen  håndduker  på  vaskeservanten på badet.   Sett ifra mitt ståsted så er dette noe som er veldi upraktisk. 

Min holdning er at en sofa er   beregnet å sitte i å  skal ikkje vera  ein  utstillingsplass for puter, og pledd.    Ein seng er  beregnet å ligge komfortabelt i å ikkje fylle opp med puter.   Personleg så Styler eg huset /leiligheten /garasje regelmessig ettersom eg føler meg  mest komfortabel med det.  

Leiligheta var solgt ved første visning til eit pa, og   dama hevdet at  hun  la  mest vekt på stylingen.   Han   la mest  vekt på at boligen m.a. hadde varmepumpe,  oppgradert sikringskap,  romslig garasje,  vedfyring,    romslig uteterrasse,  og leiligheta bar preg av en igjennomgånde god teknisk standard.    

Spørsmålet er om Styling av boliger gjir noen økonomisk gevinst ?.    

Endret av Skybe
AnonymBruker
Skrevet

Synes sånn styling bare er sludder for de aller fleste boliger, ryddig og normalt pyntet, ja. Styling, nei. Snakker vi om store villaer som kun de svært rike har råd til, så kan det nå være, men ikke for folk flest. Og folk som lar seg påvirke av sånt synes jeg er lettpåvirkelige tullinger. Man klarer fint å gjøre det tilstrekkelig selv. Om noe, så tenker jeg at de forsøker å skjule noe om de styler for mye. Jeg er lang mer opptatt av at badet er i god stand enn om noen har et fruktfat på bordet for å si det sånn. Og når det i tillegg er detaljbilder av nevnte fruktfat eller en håndduk og et lys på badet så ringer alarmklokkene hos meg.

Anonymkode: 65afd...7d6

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes forskjellige varianter av styling. Den dyre er at boligen blir helt tømt for ting og møbler, og at det blir leid inn nye moderne møbler og pynt. Den billige er at det kommer en stylist til deg og forteller hva som bør ryddes bort, hvordan møbler bør plasseres, og i stor grad bruker det som allerede fins i hjemmet, men plasserer det annerledes.  Og kommer med anbefalinger for fruktfat, blomster/urtepotter og sånt.

Den dyre lønner seg nok sjelden, men er nødvendig når helt nye boliger selges.

Den billige kan få flere interessert til å by bittelitt mer, og siden boliger er veldig dyre trenger det ikke være mange % prisøkning før det tjener inn stylingen. 

Anonymkode: 15f01...ba5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ha mye å si. 

Man blir ubevisst "solgt" når man blar gjennom bildene, på grunn av at man blir påvirket av livsstilen man ser. Og får et inntrykk av at man har tatt like mye vare på leiligheten/huset. 

Da vi solgte sist var det et ungt par som knapt så på leiligheten, de hadde bestemt seg. Brukte ingen profesjonelle, men vi brukte mye tid på å fjerne mye møbler, ferske blomster, flikking, og mer. De dro budkrigen ganske godt opp mot den som til slutt kjøpte.  

Der vi bor nå var det virkelig ikke stylet, et-par lister som manglet, med mer. Ikke møkkete, det ga bare et dårlig inntrykk. Vi kjøpte på takst. Verdivurderingen ett år etter viste 1,5 mill opp. 

Men at noen har sagt at de "kjøpte på grunn av stylingen" det tror jeg null-niks på. 

Anonymkode: 9d214...902

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes sånn styling bare er sludder for de aller fleste boliger, ryddig og normalt pyntet, ja. Styling, nei. Snakker vi om store villaer som kun de svært rike har råd til, så kan det nå være, men ikke for folk flest. Og folk som lar seg påvirke av sånt synes jeg er lettpåvirkelige tullinger. Man klarer fint å gjøre det tilstrekkelig selv. Om noe, så tenker jeg at de forsøker å skjule noe om de styler for mye. Jeg er lang mer opptatt av at badet er i god stand enn om noen har et fruktfat på bordet for å si det sånn. Og når det i tillegg er detaljbilder av nevnte fruktfat eller en håndduk og et lys på badet så ringer alarmklokkene hos meg.

Anonymkode: 65afd...7d6

Heilt enig idet !    At Stylingen skal vera avgjørende for om boligen fell i smak eller ikkje  bør vel gji grunn til en bekymring ?   Styling er bare noe ludder / vas, og noen  har sett seg som mål å tjene penger på.     Dei aller fleste "oppegående " med litt ordensans klarer fint å gjøre det tilstrekkelig fint nok til visninger sjølve.     Mange blir tilsynelatende påvirket av Stylingen som kan bidra å ta oppmerksamheten bort ifra ting som er langt viktigere ved kjøp av en bolig.    Hva har eit fruktfat, dekke bord m/  blomster , og noen dekorasjoner på  badetromet  med standarden på boligen å gjera ?.      

AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (7 minutter siden):

Heilt enig idet !    At Stylingen skal vera avgjørende for om boligen fell i smak eller ikkje  bør vel gji grunn til en bekymring ?   Styling er bare noe ludder / vas, og noen  har sett seg som mål å tjene penger på.     Dei aller fleste "oppegående " med litt ordensans klarer fint å gjøre det tilstrekkelig fint nok til visninger sjølve.     Mange blir tilsynelatende påvirket av Stylingen som kan bidra å ta oppmerksamheten bort ifra ting som er langt viktigere ved kjøp av en bolig.    Hva har eit fruktfat, dekke bord m/  blomster , og noen dekorasjoner på  badetromet  med standarden på boligen å gjera ?.      

For enkelte gir det såpass forferdelige 90-talls vibber at det smitter over og ødelegger inntrykket av hele boligen. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det finnes forskjellige varianter av styling. Den dyre er at boligen blir helt tømt for ting og møbler, og at det blir leid inn nye moderne møbler og pynt. Den billige er at det kommer en stylist til deg og forteller hva som bør ryddes bort, hvordan møbler bør plasseres, og i stor grad bruker det som allerede fins i hjemmet, men plasserer det annerledes.  Og kommer med anbefalinger for fruktfat, blomster/urtepotter og sånt.

Den dyre lønner seg nok sjelden, men er nødvendig når helt nye boliger selges.

Den billige kan få flere interessert til å by bittelitt mer, og siden boliger er veldig dyre trenger det ikke være mange % prisøkning før det tjener inn stylingen. 

Anonymkode: 15f01...ba5

En Stylist  legger sjølvsagt vekt på at leiligheten skal fremstå som eit utstillingsvindu sett ifra Stylisten sitt ståsted.  Mange blir nok påvirket av Stylingen, men forteller meg ingenting om boligen.    Dei aller fleste som kjøper en leilighet har vel  medbrakte møbler.    

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For enkelte gir det såpass forferdelige 90-talls vibber at det smitter over og ødelegger inntrykket av hele boligen. 

Og de som lar seg påvirke av Stylingen må etter mitt syn vera nokså blåøyde.  

AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (Akkurat nå):

Har tjent enormt mye på blåøyde mennesker både ved kjøpt, og salg. Så klager ikke :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har tjent enormt mye på blåøyde mennesker både ved kjøpt, og salg. Så klager ikke :)

"Som man reder sådan ligger man"  Detaljer  kan lettt avsløre om Stylingen bedrar.   😁😎

Endret av Skybe
AnonymBruker
Skrevet

Stylingen er jo primært for å få fine bilder og lokke folk på visning. Det aller viktigste med boligsalg er jo å få folk innenfor dørene, så da kan det absolutt lønne seg økonomisk å bruke penger på dette. Likeså en dyktig fotograf. Å tro at bildene i annonsen ikke spiller en esssensiell rolle er naivt.

Anonymkode: 22226...a2b

• Liker 20
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Stylingen er jo primært for å få fine bilder og lokke folk på visning. Det aller viktigste med boligsalg er jo å få folk innenfor dørene, så da kan det absolutt lønne seg økonomisk å bruke penger på dette. Likeså en dyktig fotograf. Å tro at bildene i annonsen ikke spiller en esssensiell rolle er naivt.

Det viktigste er å få folk  innenfor dørene !   Derfor kan det lønne seg økonomisk å bruke penger på Styilng,  Meg  bekjent finnes det ikkje non dokumentasjoner på  den økonimiske gevinsten med Styling ved kjøp / salg av bolig.    

"Skinnet  / bilder kan bedra " og det er naivt å tro noe annet.    

Endret av Skybe
AnonymBruker
Skrevet

Er nok mange potensielle kjøpere som ikke greier å se for seg en tom leilighet f.eks. Men styling i en bebodd bolig synes jeg er bortkasta.

Anonymkode: d674d...4fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (1 time siden):

Hvordan tror du reklame og markedsføring fungerer egentlig? Hvis det bare var de «dumme/blåøyde» som lot seg påvirke, så ville vel neppe hele den bransjen overlevd. «Alle» sier de ikke lar seg påvirke av reklame, men det er ikke tilfelle. 

Anonymkode: 22db5...c19

• Liker 11
Gjest Alterego666
Skrevet

Jeg har et enkelt syn på dette: Styling er blitt en industri fordi det skaper merverdi hos kunden.

Dette er de store talls lov. Utfordringen er å finne en stylist som med enkle grep fremhever boligens fortrinn og gjenspeiler smaken til den antatte kundegruppen.

Når jeg kjøpte boligen min kjøpte jeg beliggenhet, solforhold, romfordeling og tett kjeller, men så knapt på farger og interiør.

Den dagen jeg selger, kommer jeg til å bruke stylist som skal lokke flest mulig til visning og senere til budrunde. Så velger vi årets farger til de viktigste oppholdsrommene og stylisten tar med seg rekvisitter som matcher disse fargene. 

Man kan diskutere oppad stolper og nedad vegger om det er rasjonelt, men store talls lov forteller oss at det virker.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Jeg mener at man selger en atmosfære. Et hus er vegger og tak, men du skal få andre til å få lyst til å bo der. Nå får vi fotograf på torsdag og vet ikke hvordan salget går, men de kronene vi la på for å ha stylist her kunne vi kanskje spart oss. Mest fordi jeg er såppass interessert i slike ting selv, så jeg følte egentlig jeg bare kom med masse ideer som hun bare bekreftet funker 😬 jeg skulle nok stolt nok på meg selv. Men om selve stylingen er nødvendig? Absolutt. 

Det som kanskje er absolutt viktigst er riktig meglerfirma og fotograf. Det er ENORME forskjeller på hvordan en bolig kan presenteres mtp lys, snitt, vinkler og redigering. Sammenlign hvilken som helst annonse på finn med PrivatMegleren feks. Ihvertfall her i byen så er de overlegne på presentasjon. Man får lyst til å trykke på annonsen. 

Anonymkode: 72139...cf0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig enig i dette. Folk er nok ikke veldig bevisste på hva som egentlig gjør dem interesserte. Man ka si at man bare var opptatt av solforhold og takstrapport, men de aller fleste blir påvirket av hvordan ting ser ut og også hvordan ting føles når man er der inne.

Min første leilighet tjente jeg 650 000 kr på kun ved å male, bytte gulv og bytte kjøkken. Brukte 50k totalt på oppgraderingen og solgte 2 år senere. Huset har takst på 1 mill mer enn hva vi kjøpte for for 3 år siden, og vi har kun malt og ordnet uteområdet smått. Det framstår likevel som betydelig mer moderne. Ingen marimekko-tapeter eller limegrønne og rosa vegger i harmoni, slik det var før.

Så får vi se da, hvordan det går om et par uker. Kan oppdatere 😊

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Stylingen er for fotograferingen.

Jeg har sett nok boliger på Finn der det er åpenbart at man verken kan fotografere eller rydde ...

Jeg synes det er greit å få hjelp av noen med kritisk sans, men jeg synes selv det er viktigere at det er rent og ryddig enn at det ligger et pledd over sofaen og pent farge håndklær på toalettlokket.

Det som derimot ikke er lurt er å ha en helt tom bolig uten et eneste møbel. Jeg er svært dårlig til å se om et rom er stort nok til en sånn eller sånn seng, om det går en hjørnesofa der eller om det er plass til et spisebord. Ved å ha rommene møblert får man et forhold til det.

Så er det også slik at de som skal selge skal få folk nysgjerrige på objektet sitt. De skal få tak i den som kanskje egentlig ikke er i kjøpemodus men som ser akkurat den flotte fargen på en vegg eller det iøynefallende pleddet på det bildet ...

Men gud så mye latterlig stygg styling som finnes. Ser at en av naboene her har fått noen merkelige kasser på balkongen og blomstervaser - aha stylet, de skal selge tenker jeg da.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tja. Jeg mener at man selger en atmosfære. Et hus er vegger og tak, men du skal få andre til å få lyst til å bo der. Nå får vi fotograf på torsdag og vet ikke hvordan salget går, men de kronene vi la på for å ha stylist her kunne vi kanskje spart oss. Mest fordi jeg er såppass interessert i slike ting selv, så jeg følte egentlig jeg bare kom med masse ideer som hun bare bekreftet funker 😬 jeg skulle nok stolt nok på meg selv. Men om selve stylingen er nødvendig? Absolutt. 

Det som kanskje er absolutt viktigst er riktig meglerfirma og fotograf. Det er ENORME forskjeller på hvordan en bolig kan presenteres mtp lys, snitt, vinkler og redigering. Sammenlign hvilken som helst annonse på finn med PrivatMegleren feks. Ihvertfall her i byen så er de overlegne på presentasjon. Man får lyst til å trykke på annonsen. 

Dersom ein er blåøyd i forhold til   orden-og renholdsrutiner så kan det nok  vera  fordelaktig  å  Style leiligheten ved salg, og gjerne   hyre inn en vaskehjelp.   Styling handler om  en  individuell  standard / holdninger til hvordan  ein ønsker å ha det   reint rundt seg til enhver tid i forhold til ryddighet.   

Dei fleste meglere nytter idag  camera med vidvinkel som gjir eit feilaktig bilde av bl.a. romstørrelse. og mange er blitt overasket der ved  visningen.    Meg bekjent finnes det ikkje noen  dokumentasjon på effekten av Styling ved salg av boligen. 

Tidligere var det ofte vanleg å omlakkere en gammel bil ved salg.   Etterhvert blei det avslørt at  dette var eit reint  "slagstrix" .   Mange legger idag  mer vekt på fargen på veggene i huset ettersom det  her handler det mer om motefarger.    Norge er på  Europatoppen i renovering / opp-pussing  av boliger.                  

Endret av Skybe
AnonymBruker
Skrevet

Tror damer er mer påvirkelig for dette enn menn, som med all reklame. 

Anonymkode: f7f77...c19

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...