Gå til innhold

Har noen her fått foreldreansvaret alene etter dom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn ønsker at hans biologiske far ikke lengre skal ha foreldreansvar for ham. Min sønn er 11 år og har ikke hatt kontakt med sin far på mange år. Far har sonet en lengre dom for grov familievold rettet mot meg, men er nå løslatt og fungerer så vidt jeg vet normalt i samfunnet. Barnet har traumer etter han bodde hos far som liten (far tilbakeholdt barnet i mange måneder). Han kan ikke fortelle hva som skjedde hos far, men er redd for ham. Min sønn har pr i dag ikke pass, bankkort osv fordi det kreves far signatur, og far nekter (forsøkt gjennom advokater, barneverntjenesten osv). Mange vil nå si at barnet kan få pass selvom far nekter, men barnet kan kun få nødpass. Jeg har vært gjennom mange runder med politiet. 

barnet orker ikke lengre ha fars etternavn, men får ikke byttet. Min sønn ønsker rett og slett ikke at far skal ha makt over ham lengre. 

jeg leser at det er svært vanskelig å få fratatt noen sitt foreldreansvar, og lurer derfor på om noen har erfaring med dette? Hvordan gikk en evt rettssak? Far signerer ikke fra seg foreldreansvaret frivillig i vår situasjon.

Anonymkode: 166ed...685

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har erfaring fra å følge lignende saker som involvert barnevern. Vil tenke dere har en sterk sak, særlig om dere venter til gutten har fylt tolv. Men du bør selvsagt høre med advokat som kan feltet. 

Anonymkode: ea5ef...ecb

Skrevet

Jeg tenker og du har en sterk sak, men hør med en advokat, helst en med en del erfaring på feltet. 

Kjenne til flere som hadde "lettere" saker en din og de fikk foreldreansvar alene.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg har advokat, og har drøftet dette med ham. Advokaten sier at vi har en god sak, men at det likevel prinsipielt er vanskelig å frata noen foreldreansvaret. 

jeg vet vi burde vente til min sønn er 12 år, men han klarer ikke lengre, sier ham. Han snakker om det «hele tiden», er sint, lei seg og sliter generelt med at far har en «makt» over ham, sier han. Spesielt pga etternavnet, han føler seg distansert fra meg. BUP støtter han, så jeg må ta saken for retten nå, men er så nervøs for at han skal gjennomgå alt dette uten å vinne saken. Det er belastende for hans psyke og for min lommebok. 

Jeg tar gjerne imot flere erfaringer😃

HI

Anonymkode: 166ed...685

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...