Riiba Skrevet 20. april 2021 #1 Skrevet 20. april 2021 Vi har en nydelig, gammel klatrerose som har vokst seg helt gigantisk. Den har stått der siden tidenes morgen (huset vi har kjøpt er 100 år gammelt), og bakenforliggende espalier har råtnet. Så for å montere nytt espalier må vi fjerne greinene (de har viklet seg inn). Ser at de fleste greinene er svært gamle så vi tenkte å skjære ned hele busken slik at det kan vokse opp bare friske greiner. Er det dumt....?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #2 Skrevet 20. april 2021 Hvis du skjærer den helt ned, vil det ta flere år før den er stor og høy igjen. Min sist innkjøpte klatrerose begynner å komme seg nå etter fire sesonger. Jeg bruker å fornye klatrerosene med å ta vekk noen få greiner hvert år og la noen høye være igjen. Klatreroser må dessuten festes til espalier, hvis du ikke passer på å trer det innimellom mens de vokser. Dermed kan du ta vekk det gamle espalieret og feste greinene på nytt espalier med strips eller noe ligende. Anonymkode: 53b29...4c7 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #3 Skrevet 20. april 2021 Da risikerer du å ta livet av den. Ville trukket vaiere gjennom og festet de på en ramme, og så tatt ned det gamle espalieret. Anonymkode: ae79e...7ac 1
Riiba Skrevet 20. april 2021 Forfatter #4 Skrevet 20. april 2021 Ok, da var det godt jeg spurte! 😃 Da tar vi en litt mer forsiktig tilnærming.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #5 Skrevet 20. april 2021 Er nok litt tidlig å beskjære den. Men når tiden er inne, så kan du beskjære greiner som er døde og de som peker rett ut. Anonymkode: a5489...ea8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #6 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er nok litt tidlig å beskjære den. Men når tiden er inne, så kan du beskjære greiner som er døde og de som peker rett ut. Anonymkode: a5489...ea8 Det kommer litt an på hvor TS bor. For eksempel på kysten av vestlandet, er midt i april helt strålende for beskjæring og første gjødsling av roser. Anonymkode: 53b29...4c7
Riiba Skrevet 20. april 2021 Forfatter #7 Skrevet 20. april 2021 Vi bor i Asker. Det har så smått begynt å komme litt tilvekst på rosene og bjørka har våknet, jeg mener jeg leste et sted at det da var tid for å beskjære? Tips til gjødsling mottas også med stor takk, ikke så mye erfaring med hagearbeid.
Thildamor Skrevet 20. april 2021 #8 Skrevet 20. april 2021 Riiba skrev (1 time siden): Vi bor i Asker. Det har så smått begynt å komme litt tilvekst på rosene og bjørka har våknet, jeg mener jeg leste et sted at det da var tid for å beskjære? Tips til gjødsling mottas også med stor takk, ikke så mye erfaring med hagearbeid. Du kan beskjære når bjørka har fått museører, har jeg lært. Jeg pleier å gi rosene beinmel, eller rosegjødsel. Dette finner du på hagesenteret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå