Gå til innhold

Vil ta førerkort, hvordan går man frem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Kaiminator
On 4/21/2021 at 5:26 PM, AnonymBruker said:

Jeg hadde bare en venn å øvelseskjøre med en sjelden gang. Var 33 da jeg tok lappen. Brukte 90 000 kr totalt. Det inkluderte mange kjøretimer og to stryk på oppkjøring. Det tok lang tid for meg å bli trygg. 

Anonymkode: 8c82e...b8b

Jeg kjørte uten førerkort frem til jeg var 33, hadde tusenvis av mil bak rattet da jeg kjørte opp, tok 4 leksjoner, kosta 4k.

Til ts: få deg en å øvelseskjøre med, koste hva det vil. Ellers blir det som de andre sier, DYRT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.4.2021 den 14.25):

Er 23 år og har ikke førerkort. Og vil ta det nå. Det jeg lurer på er hvor lang prossessen er, hvor mye jeg må lese, hvor mye jeg må øvelseskjøre, og hvor mye det koster?

er det vanskelig å lese seg opp? Hvor mye må man kunne? Og jeg har ingen jeg kan øvelseskjøre med, hvem skal jeg gjjøre det med? Og hvor mange ganger må man gjøre det?

Anonymkode: 53b4b...a62

Og hvor langt er et tau

Anonymkode: 88b7b...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kaiminator skrev (2 timer siden):

Jeg kjørte uten førerkort frem til jeg var 33, hadde tusenvis av mil bak rattet da jeg kjørte opp, tok 4 leksjoner, kosta 4k.

Til ts: få deg en å øvelseskjøre med, koste hva det vil. Ellers blir det som de andre sier, DYRT.

Hvordan er det mulig? Du må jo uansett ta det obligatoriske ? Og betale for oppkjøring . Med mindre du tok lappen for 30 år siden så betalte du mer enn 4K 

Anonymkode: a896d...445

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/20/2021 at 2:25 PM, AnonymBruker said:

Er 23 år og har ikke førerkort. Og vil ta det nå. Det jeg lurer på er hvor lang prossessen er, hvor mye jeg må lese, hvor mye jeg må øvelseskjøre, og hvor mye det koster?

er det vanskelig å lese seg opp? Hvor mye må man kunne? Og jeg har ingen jeg kan øvelseskjøre med, hvem skal jeg gjjøre det med? Og hvor mange ganger må man gjøre det?

Anonymkode: 53b4b...a62

Jeg tok lappen i en alder av 35 år.
Jeg tok kontakt med den lokale kjøreskolen, meldte interesse og fikk satt opp første kjøretime. Startet i midten av november (og kjørte opp i starten av april det følgende året) med en helt vanlig kjøretime. Jeg slapp å ta trafikalt grunnkurs først pga alder, det tror jeg kanskje du må ta før du kan starte med kjøretimene, er litt usikker på hvordan det fungerer.
Siden jeg valgte å ta lappen med manuelt gir og vi nettopp hadde kjøpt ny bil med automat, øvelseskjørte jeg ingenting i løpet av hele prosessen. Kjørte kun med kjørelærer.

I mitt tilfelle slapp jeg unna med rundt 22 000, husker ikke helt nøyaktig hvor mye det ble totalt, men rundt der.

Hvor mye du må lese, er helt og holdent opp til deg som lærende individ. Noen lærer fort, andre bruker lang tid på å ta til seg stoffet. Jeg brukte Teoritentamen.no til å lese og ta testprøver for å se hvor godt jeg kunne stoffet. Brukte også en mobilapp til å ta prøver i lunsjpausen på jobb og slikt. Valgte å betale for to måneders bruk, stod på teoriprøva på første forsøk etter det.

Hvor mange kjøretimer du må ha er også veldig individuelt. Noen bruker lang tid på å bli fortrolig med bilen og settingen, andre er raske til å bli sikre på seg selv. Har du noen du kan øvelseskjøre med som er rolige og ikke hauser deg opp, er det å anbefale. Hvis ikke, er det ofte best å kun kjøre med lærer. Særlig eldre sjåfører kan lære bort en hel del vranglære som kjørelæreren da må lære vekk igjen.

Hvor lang tid det tar er også veldig individuelt og står veldig på hvor mange timer du må ha utenom de obligatoriske og hvor bratt lærekurve du har, samt hvor mye ventetid det er på din lokale trafikkstasjon når du er klar for oppkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoritentamen🌟 hjalp meg masse! I tillegg til at jeg kjøpte teoriboka, men følte ikke den hjalp meg noe særlig..så mest på illustrasjonene😬 og kjøre masse masse masse🚙💨 lappen kostet meg et sted mellom 25-30.000kr når jeg tok den for et par år siden.🥸 masse lykke til!🤓

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da må det isåfall være noen som gjør en slik jobb gratis! Det er nemlig ikke lov å betale for øvelseskjøring om det ikke er snakk om kjørelærere fra kjøreskoler!

Anonymkode: 28020...4ae

Å nei, det visste jeg ikke. Bra du retter på meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...