Gå til innhold

Vil ta førerkort, hvordan går man frem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er 23 år og har ikke førerkort. Og vil ta det nå. Det jeg lurer på er hvor lang prossessen er, hvor mye jeg må lese, hvor mye jeg må øvelseskjøre, og hvor mye det koster?

er det vanskelig å lese seg opp? Hvor mye må man kunne? Og jeg har ingen jeg kan øvelseskjøre med, hvem skal jeg gjjøre det med? Og hvor mange ganger må man gjøre det?

Anonymkode: 53b4b...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du ikke har noen å øvelseskjøre med, får du jo ikke gjort det. Sånn er det. Som regel er det venner eller familie man øvelseskjører med, typisk er foreldre som gjør det. Men har du ikke sånne i nærheten, må du ta all øvingen på selve kjøreskolen og betale for det. Kort og greit.

Min sønn hadde heller ikke privat øvelseskjøring, bortsett fra kanskje 4-5 ganger med faren totalt. Så all kjøringen hans foregikk med betalte timer på kjøreskolen.

Inkludert obligatoriske kurs som mørkekjøring, glattkjøring osv på kjøreskole, kom prisen på hans førerkort på 70 000 kr. Det ble dyrt, ja, men når du ikke får øvelseskjørt med noen så kan det bli så dyrt. 

Han tok lappen som 20 åring i år.

Anonymkode: 46c4c...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

PS!

Man går frem til å begynne med ved at man ringer den kjøreskolen man ønsker å begynne hos, og bestiller den første kjøretimen. Velg gjerne en som ligger nær enten studiestedet ditt eller der du jobber, evt der du bor.

Anonymkode: 46c4c...5f3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det så viktig med øvelseskjøring? Er det sånn at hvis man har få timer så er det på grunn av mye øvelseskjøring hjemme?

Anonymkode: aea15...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det så viktig med øvelseskjøring? Er det sånn at hvis man har få timer så er det på grunn av mye øvelseskjøring hjemme?

Anonymkode: aea15...ba2

De anbefaler at man skal ha kjørt mellom 300 og 500 mil før man kjører opp. Og da er det klart at det blir veldig dyrt å måtte kjøre alle de milene med skolen. 

Anonymkode: 7fb2b...b20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er 23 år og har ikke førerkort. Og vil ta det nå. Det jeg lurer på er hvor lang prossessen er, hvor mye jeg må lese, hvor mye jeg må øvelseskjøre, og hvor mye det koster?

er det vanskelig å lese seg opp? Hvor mye må man kunne? Og jeg har ingen jeg kan øvelseskjøre med, hvem skal jeg gjjøre det med? Og hvor mange ganger må man gjøre det?

Jeg hadde ingen å øvelseskjøre med, så jeg trengte en del kjøretimer. Tipper jeg har brukt opp mot 40000... så ganske dyrt dessverre. Ellers var det enkelt å lese til teorien, bare gå gjennom mange prøver. Ser du bor i Oslo; Anbefaler ikke A-team trafikkskole, kjørelærerne var alltid forsinka, og bestilte bare flere og flere kjøretimer uten å gå videre til neste nivå.

Anonymkode: 086a0...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.4.2021 den 14.25):

Det beste er egentlig å starte å øve med en forelder. Du kan ikke begynne feks i sommer da? hjemme hos slekta. kjøre masse. og så ta kjøretimer til høsten.

Anonymkode: 059af...f69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også hatt mesteparten av kjøringa på kjøreskole og det har blitt ganske dyrt. Uten fast inntekt hadde jeg ikke klart det, tror jeg. 

Anonymkode: 2c882...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde bare en venn å øvelseskjøre med en sjelden gang. Var 33 da jeg tok lappen. Brukte 90 000 kr totalt. Det inkluderte mange kjøretimer og to stryk på oppkjøring. Det tok lang tid for meg å bli trygg. 

Anonymkode: 8c82e...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg brukte rundt 30 000 på alt da jeg tok lappen(1 måned i morgen!). Er 20 :)  Jeg klarte alt på første forsøk. det er viktig å huske på, å stryke på påkjøring er DYRT å kaste bort. hvor mye det koster spørs veldig når du blir klar. Om du tar til deg alt lærekjører sier og læret fort, kan det gå ganske raskt. 
Jeg anbefaler appen «teorilappen.» 

Anonymkode: ebf11...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg brukte rundt 30 000 på alt da jeg tok lappen(1 måned i morgen!). Er 20 :)  Jeg klarte alt på første forsøk. det er viktig å huske på, å stryke på påkjøring er DYRT å kaste bort. hvor mye det koster spørs veldig når du blir klar. Om du tar til deg alt lærekjører sier og læret fort, kan det gå ganske raskt. 

Hadde du noen å øvelseskjøre med?

Anonymkode: 086a0...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg brukte det samme (for 8år siden). Øvelseskjørte lite med andre enn kjørelæreren, så hadde en del kjøretimer.

Anonymkode: 628ae...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få abonnement på teoritentamen og øv på prøven om og om igjen, når du får feil så les igjennom hva som var feil (kommer opp forklaring på Høyre side). Brukte kun prøven å gikk lekende lett på selve prøven. 

Anonymkode: a896d...445

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vel, det finnes snarveier. 

Da jeg tok lappen for tjue år siden gikk jeg intensivkurs i Brønnøysund. Kurset inkluderte alt det som da var obligatorisk forutenom mørkekjøringen. Før den uka kjørte jeg litt rundt på en parkeringsplass med moren min for å lære meg å svinge og kjenne hvordan det føltes å kjøre.

Deltok på kurs, strøk på første oppkjøring, men det gikk fint på andre forsøk og da kjørte jeg ikke i det hele tatt mens jeg ventet på neste oppkjøring.

Tok mørkekjøring etter dette, da det var sommer da jeg kjørte opp. Dette var før man måtte ha trafikalt grunnkurs. Mengdetreningen gjorde jeg altså på egen etter at jeg kjørte opp.

Har siden klart meg fint både i Oslo og ellers i landet. Lappen kostet meg rundt 15 000,- totalt, inkludert kurs og to oppkjøringer. I dag ville det tilsvart rundt 22 000,-.

Anonymkode: e2d6d...f97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du tatt trafikalt grunnkurs? Hvis ikke må du starte med det! Siden du er under 25år får du ikke lov å øvelseskjøre uten det kurset! Siden mørkekjøringsbiten ikke kan taes nå må du ta den til høsten, men om du tar grunnkurset nå har du likevel lov å øvelseskjøre frem til det er mulig å ta mørkekjøringskurset! 

Så start med å finne en skole som har ledig plass på grunnkurset og så tar du det derfra!😊

Anonymkode: 28020...4ae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.4.2021 den 19.42):

Da må vel lappen være billig der du bor 😨 bare det obligatoriske i min by koster 23K ish. Å der er det jo ikke mange kjøretime, sikkerhetskurs/glattkjøring , planleggingstur og langtur. 

Utenom det koster 1,5 t kjøretime  ca 1500

Anonymkode: a896d...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er sinnsykt dyrt å få lappen ja. Bare oppkjøring - selve oppkjøring + billeie for oppkjøring - kommer fort på 4000 kr. Og oppkjøringsstryk prosent er på over 50% på østlandet. Du kan vurdere eventuelt å dra en plass som er mye mindre og mindre sentralt, og ta lappen der? Kan være enklere og billigere, om det er aktuelt med flytting, og bo en annen plass noen måneder.

Anonymkode: 52679...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengdetrening er viktig for å ta lappen. Kan du kanskje finne noen på småjobber på Finn som kan være villige til å øvelseskjøre med deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rowan skrev (1 time siden):

Mengdetrening er viktig for å ta lappen. Kan du kanskje finne noen på småjobber på Finn som kan være villige til å øvelseskjøre med deg? 

Da må det isåfall være noen som gjør en slik jobb gratis! Det er nemlig ikke lov å betale for øvelseskjøring om det ikke er snakk om kjørelærere fra kjøreskoler!

Anonymkode: 28020...4ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...