AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #1 Skrevet 20. april 2021 Vi har alle våre ting i livet, min lidenskap er at ting ikke skal ligge på lager og bli glemt, men bli brukt. I min familie/slekt er det en del store hus, for vi er en stor slekt. De fleste har kjellere og loft, jeg vet mange har vært flinke til å ha ting stående som aldri blir brukt. Det kan være kaffetraktere, sengetøy, kjøkkenutstyr, ja egentlig mye forbruksting. Det kan være kjøpt som reserve, noe de har fått og ikke fikk bruk for, arvet som bare ble satt tilside. Jeg var hos bestemor veldig mye og visste også hva hun hadde for det meste da jeg ofte var i kjelleren for henne da hun ble dårlig i bena. Etter hennes død aner jeg ikke hvor mye tok veien og det er egentlig ikke min oppgave å ta meg av det. De er 4 søsken. Men nå driver jeg og flytter og tenker det er mye å spare på å få evt ting de ikke skal bruke. Hvor frekt er det å spørre noen som de har det eller det, som de ikke bruker? Jeg selv kan med glede bare tilby folk å få noen ting jeg har aaalt for mye av og blir nesten irritert på denne påtatte høffeligehet/forsiktigheten foreldregenerasjonen har. Har også opplevd at andre har tilbydt mamma/oss om noe har blitt pratet om, men da er det denne forbanna "neida! vi skal jo kjøpe egen, du skal da ikke gi bort tingene dine" . Jeg hadde bare blitt glad dersom noen spurte om jeg har ......... og så bruker jeg det ikke/det tar opp plass. Anonymkode: 4def4...8ff 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #2 Skrevet 20. april 2021 Hvorfor ikke sende ut en fellesmelding til familie og venner, kanskje noe ala:" nå når vi går våren i møte er det mange som benytter sjansen til å rydde på loft og i kjeller. Hvis dere finner noe dere ikke lenger bruker ville jeg vært veldig glad og takknemlig for å få en melding, for nå trenger jeg mye når jeg skal flytte. Selvfølgelig henter jeg, og jeg betaler gjerne noen kroner også". Anonymkode: 88964...2d5 13
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #3 Skrevet 20. april 2021 Kan virke som veldig gjerrig, spesielt om du ikke har et nært og godt forhold til det, og om du ikke gir noe tilbake. Anonymkode: 2bb82...15c 1
Jadzia Skrevet 20. april 2021 #4 Skrevet 20. april 2021 Elsker folk som tør å spørre! Jeg innredet halve leiligheten til ei venninne, helt ned til servise og glass da hun ble skilt, med ting fra låven og kjelleren her. Helt genialt! 7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #5 Skrevet 20. april 2021 Du kan flagge interessen i plenum, men ikke spørre direkte. Har en svigerinne som elsker gjenbruk, og en mor som elsker klesskapet mitt men helst ikke vil bruke penger på egne klær (pensjonist). Dette er jeg jo fullt klar over. Så de får alltid tilbudet før jeg kjører ting til Freetex. Anonymkode: 9452e...31f 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #6 Skrevet 20. april 2021 Jeg ville spurt via en felles og generell melding, hvor du skriver at du lurer på om noen har ting å donere. Ser ikke noe frekt med det. Kommer mine tantebarn og spør oss når de snart begynner å flytte ut, har vi alltids ett og annet de kan få. Særlig kjøkkenting. Anonymkode: febc2...9d5
solmåneogstjerner Skrevet 20. april 2021 #7 Skrevet 20. april 2021 Det er da ikke noe frekt med det. Det som kan være frekt er å spørre direkte om en spesiell ting. Da kan det kanskje være vanskelig å si nei for dem. Men å si 'jeg skal flytte og trenger en del ting, du har ikke tilfeldigvis noe du vil kvitte deg med?' er overhodet ikke frekt etter min mening. Mange vil også bli glad for å kunne hjelpe deg, samtidig med at de får ryddet ut litt. 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #8 Skrevet 20. april 2021 Jadzia skrev (11 minutter siden): Elsker folk som tør å spørre! Jeg innredet halve leiligheten til ei venninne, helt ned til servise og glass da hun ble skilt, med ting fra låven og kjelleren her. Helt genialt! jeg også elsker når folk tør å spørre. Er så lei av anstrengt stemning der folk holder kjeft og setter sosiale normer før naturen. Litt som når folk klager over dårlig råd, skryter av at de klarer seg fint med det de har, men så har alle naboene kjøpt seg ny bil og så klarer de ikke å la være selv lenger heller 😛 så er det ny runde med klaging over gjeld. Anonymkode: 4def4...8ff 1
solmåneogstjerner Skrevet 20. april 2021 #9 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): jeg også elsker når folk tør å spørre. Er så lei av anstrengt stemning der folk holder kjeft og setter sosiale normer før naturen. Litt som når folk klager over dårlig råd, skryter av at de klarer seg fint med det de har, men så har alle naboene kjøpt seg ny bil og så klarer de ikke å la være selv lenger heller 😛 så er det ny runde med klaging over gjeld. Anonymkode: 4def4...8ff Enig. Men jeg mener ikke at det er et brudd på sosiale normer å spørre slik ts tenkte på.
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 20. april 2021 #10 Skrevet 20. april 2021 Kommer an på hvordan forholdet deres er.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #11 Skrevet 20. april 2021 Jeg ville nok også sendt en litt generell felles melding. Kanskje du kan vinkle det til "informasjon" til venner og familie også? Hva med å sende en mail til dem, eller melding, der du legger ved bilder av nytt bosted, informerer om adresse osv. "Som dere kanskje vet, skal jeg snart flytte inn i xxxxx. Se så fint det blir. Jeg gleder meg masse! Jeg mangler fortsatt en hel masse greier jeg ikke har hatt behov for før, som kaffetrakter og kjøkkenutstyr. Men det fikser vi sikkert etter hvert. Om noen har noe de har lyst til å donere, som dere tror vi kunne ha bruk for, så får dere si ifra! " Eller noe sånt. Om du allerede har arvet/fått noe fint, så kan du jo legge ved bilde av det også, der du skriver at du har vært så heldig å få dette, og setter SÅ stor pris på å få nyttige ting. Tipper mange ikke tenker over det, eller til og med er redde for å tilby, fordi en del er så sære og skal ha alt nytt, stilrent og moderne. Anonymkode: ebafa...f8c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #12 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): jeg også elsker når folk tør å spørre. Er så lei av anstrengt stemning der folk holder kjeft og setter sosiale normer før naturen. Litt som når folk klager over dårlig råd, skryter av at de klarer seg fint med det de har, men så har alle naboene kjøpt seg ny bil og så klarer de ikke å la være selv lenger heller 😛 så er det ny runde med klaging over gjeld. Anonymkode: 4def4...8ff Tja. Jeg og mannen har mye, og god råd. Men vi tar også jevnlige runder og kaster og selger. Likevel er det en del ting vil ønsker å ta vare på. Kaffetrakteren som er nevnt i HI står i boden, da den er praktisk å ha om vi er mange gjester. Serviset mannen fikk i tenårene, og serviset jeg arvet, står også lagret, som gode minner selv om de ikke er i bruk. På samme måte liker jeg å ha alt av duppedingser til kjøkkenet, og en mengde vaser og krukker jeg rullerer fra år til år. Får vi spørsmålet i dag (har Korona-ryddet ett år) så må jeg jo si "nei". Samtidig som de vet vi har alt vi trenger og mer. Og det ville føltes veldig ubehagelig. Anonymkode: 9452e...31f
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #13 Skrevet 20. april 2021 Ts her: altså jeg blir mega irritert når jeg hører at folk bare har kastet ting i søpla. Jeg sier det jo aldri, men har hendt seg jeg sitter rundt et bord, og så bærer folk seg for hvor mye de har, og sier "jeg kastet så mye altså" "så mye vi sparer opp i løpet av livet! jeg måtte bare kaste noe nå! alt fra nye ........ til .......... som bare tok opp plass" og jeg tankene mine bare "gi det til helvete bort! Folk er fattige i verden! Tilby til studenter!" osv.. Anonymkode: 4def4...8ff 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #14 Skrevet 20. april 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tja. Jeg og mannen har mye, og god råd. Men vi tar også jevnlige runder og kaster og selger. Likevel er det en del ting vil ønsker å ta vare på. Kaffetrakteren som er nevnt i HI står i boden, da den er praktisk å ha om vi er mange gjester. Serviset mannen fikk i tenårene, og serviset jeg arvet, står også lagret, som gode minner selv om de ikke er i bruk. På samme måte liker jeg å ha alt av duppedingser til kjøkkenet, og en mengde vaser og krukker jeg rullerer fra år til år. Får vi spørsmålet i dag (har Korona-ryddet ett år) så må jeg jo si "nei". Samtidig som de vet vi har alt vi trenger og mer. Og det ville føltes veldig ubehagelig. Anonymkode: 9452e...31f Men det er ingen som spør om å få ting du trenger (kaffetrakteren) eller ting du ønsker å ta vare på (arvegods). Har du ingenting å gi bort så er det tvilsomt om noen tar det ille opp, og dersom de gjør det så er det ingen grunn til at det skulle få deg til å føle deg dårlig, du har ikke gjort noe galt. Anonymkode: c365d...567 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #15 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er ingen som spør om å få ting du trenger (kaffetrakteren) eller ting du ønsker å ta vare på (arvegods). Har du ingenting å gi bort så er det tvilsomt om noen tar det ille opp, og dersom de gjør det så er det ingen grunn til at det skulle få deg til å føle deg dårlig, du har ikke gjort noe galt. Anonymkode: c365d...567 Tror ikke du forstod meg. Folk ser et etablert og rikt par, som har både boder og garasje. Da er det direkte flaut å måtte si "vi har ikke noe å gi bort" når man blir spurt. Slik føler jeg meg også når barna i nabolaget ringer på døra og spør etter pant, som en løgner. (ingenting i vårt kosthold kommer i beholdere med pant) Slik opplever jeg det, og slik vil mange oppleve det. Men flott at du ikke føler på dette. Anonymkode: 9452e...31f
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #16 Skrevet 20. april 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tror ikke du forstod meg. Folk ser et etablert og rikt par, som har både boder og garasje. Da er det direkte flaut å måtte si "vi har ikke noe å gi bort" når man blir spurt. Slik føler jeg meg også når barna i nabolaget ringer på døra og spør etter pant, som en løgner. (ingenting i vårt kosthold kommer i beholdere med pant) Slik opplever jeg det, og slik vil mange oppleve det. Men flott at du ikke føler på dette. Anonymkode: 9452e...31f Joda, jeg forstår hva du mener. Poenget mitt er at du ikke har noen grunn til å føle det på den måten. Anonymkode: c365d...567 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #17 Skrevet 23. april 2021 Om venner eller familie trenger noe, så håper jeg da de spør. Har gitt bort lett brukte klær, hvitevarer, stereoanlegg etc til venner og familie som trenger noe, og har alltid blitt møtt med velvillighet om jeg trenger noe. Vi er en slekt med høyt utdannende og godt lønnede i alle hovedsak, men man hjelper hverandre. Og med klimautfordringene er det enda viktigere enn noen gang at vi bruker opp tingene våre. Alt fra sokker til TVer. Kastes altfor mye fullt brukbare ting. Anonymkode: d55b7...f28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå