Gå til innhold

Jernbane til Tromsø, som ingen kommer til å ta, koster 200 milliARDER!


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nord-norsk mentalitet 2021: Vi vil ha jernbane! Og mexico søringene skal betale!

Nord-norsk mentalitet 2041: Vi gidder ikke ta jernbanen.

Med fare for å provosere: Kunne man vært sikker på at det hadde stoppet gnålet fra nord i hundre år vil jeg si at jernbane til Tromsø til 200 milliARDER hadde vært en bra investering. Det vil bare bli tomme vogner, bare noen få turister med god tid på sommeren vil kjøpe billett til dette. Hva gjør at sånne prosjekter får støtte???? En faktor kan være hull i tallforståelsen fra grunnskolen. Hvor mange tar toget til Bodø og hvor mye subsidieres hver billett der? Norges mest subsidierte strekning koster skattebetalerne 700 kroner for hver billett (Bratsbergbanen ved Porsgrunn). Jernbane er lønnsomt bare rundt de største byene, Oslo og Bergen. Og knapt nok Trondheim og Stavanger. Tromsø-jernbane vil ikke en gang bli klimavennlig. Det vil ta 50 år før klimatapet fra utbyggingen går i null. Ende lenger hvis de driter i myrlandskap slik norske utbyggere pleier. Vi skulle vel helst ha bremset utslippene lenge før 50 år. 200 milliarder er nesten en million kr pr innbygger i Troms og Finnmark. Hva om vi tilbød dem halvparten rett i lomma isteden? De fleste der oppe ville nok svart ja til det og alle hadde spart. Fremtiden er selvkjørende elektriske biler og langtransport i rekker som bare trenger en våken sjåfør. Jernbane er kraftsosialisme fra forrige århundre som ingen kjøper billetter til likevel når det kommer til stykket. 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/nord-norgebanen-behandles-i-stortinget-tirsdag_-ap-sikrer-flertall-for-jernbane-i-nord-1.15463058

Endret av Charlie Amberson
  • Liker 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så utrolig enig med deg. Symbolpolitikk på sitt verste.

  • Liker 15
Skrevet

Symbolpolitikk i et valgår.

Det finnes ikke en konsekvensutredning som kommer til å stemple dette som samfunnsøkonomisk. Og direkte pinlig blir det dagen da "ansvarlige politikere" må vise hvilke andre planer i NTP som må vente for å finansiere idiotien.

Poenget her, som ene og alene er at AP har mistet bastion på bastion i nord, og derfor må forsøke å finne nye velgere (unge klimahysterikere) for å ikke tape hele landsdelen for evig tid. Velgere som forlater AP kommer aldri tilbake.

Drømmen om Nord-Norgebanen legges helt sikkert trygt tilbake i skuffen etter valget til høsten.

  • Liker 8
Skrevet
absinthia skrev (8 minutter siden):

Dersom dere bare tror det er pga persontrafikken, har dere jammen ikke fått med dere mye

Er fullstendig klar over det, likevel er det en samfunnsøkonomisk katastrofe som aldri blir gjennomført. Den store festen i offentlig økonomi er over, nå blir det strammere for hvert år fremover.  Eldrebølgen trumfer luftslott og gigantprosjekter. Det skjønner nok det store flertallet.  

  • Liker 11
Skrevet
absinthia skrev (33 minutter siden):

Du har vel kanskje ikke tatt i betraktning at det sendes varer oppover?

 

absinthia skrev (33 minutter siden):

Dersom dere bare tror det er pga persontrafikken, har dere jammen ikke fått med dere mye. 

Nå går vel en himla stor andel av varer nedover, O Store Orakel? Men det har du kanskje ikke fått med deg?

Det eneste folk i nord er opptatt av er gode, trygge og rassikre veier. Det får nemlig varer, folk og andre ting i den retningen det skal, og frem, både raskt og miljøvennlig.

  • Liker 5
Skrevet
bullehurk skrev (1 time siden):

Er fullstendig klar over det, likevel er det en samfunnsøkonomisk katastrofe som aldri blir gjennomført. Den store festen i offentlig økonomi er over, nå blir det strammere for hvert år fremover.  Eldrebølgen trumfer luftslott og gigantprosjekter. Det skjønner nok det store flertallet.  

200 mrd er en dråpe i havet, og for samferdsel så skal man ikke nødvendigvis si at det er ulønnsomt. I tillegg til persontransport kommer varetransport, og gjøres det riktig kan det redusere behovet for å bygge veier som er tilpasset tungtransport betraktelig. 

Ja, det blir kutt, men samferdsel er ikke så dyrt i det store og hele. De store kuttene kommer nok i folketrygden, som er det offentliges største utgiftspost. 

  • Liker 5
Skrevet

Jeg mener dette er heilt feil prioritering både økonomisk og miljømessig. Jeg er enig at man bør satse på jernbane men ikke på denne måten.

1. Første prioritet er å oppgradere det man allerede har rundt Oslo slik at flere velger tog fremfor bil.

2. Deretter må man bygge ut nye høyhastighetslinjer mellom Oslo og Trondheim, Oslo og Bergen, Oslo og Stockholm , og Oslo og København for at flere skal velge tog fremfor fly.

3. Utvikling av nye linjer i Nord-Norge bør basere seg på de linjene man har i Sverige, Finland og Russland. D.v.s Ofotbanen og Kirkenes via Nikkel, Rovaniemi og Boden.

  • Liker 9
Skrevet
Gab skrev (2 minutter siden):

Jeg mener dette er heilt feil prioritering både økonomisk og miljømessig. Jeg er enig at man bør satse på jernbane men ikke på denne måten.

1. Første prioritet er å oppgradere det man allerede har rundt Oslo slik at flere velger tog fremfor bil.

2. Deretter må man bygge ut nye høyhastighetslinjer mellom Oslo og Trondheim, Oslo og Bergen, Oslo og Stockholm , og Oslo og København for at flere skal velge tog fremfor fly.

3. Utvikling av nye linjer i Nord-Norge bør basere seg på de linjene man har i Sverige, Finland og Russland. D.v.s Ofotbanen og Kirkenes via Nikkel, Rovaniemi og Boden.

Veldig enig i punkt 1 og 3.   Kanskje Oslo - Stockholm og Oslo - Køben.  Langdistanse  høyhastighetstog mellom byer i Norge er urealistiske luftslott. Altfor tynt befolkningsgrunnlag.  Mye mer samfunnsøkonomisk med et velfungerende ekspressbussnett.  

  • Liker 4
Skrevet
bullehurk skrev (12 minutter siden):

Veldig enig i punkt 1 og 3.   Kanskje Oslo - Stockholm og Oslo - Køben.  Langdistanse  høyhastighetstog mellom byer i Norge er urealistiske luftslott. Altfor tynt befolkningsgrunnlag.  Mye mer samfunnsøkonomisk med et velfungerende ekspressbussnett.  

Nei, det trenger ikke være luftslott. Men man må tørre å satse på en teknologi som gjør at høyhastighetstog kan konkurrere med fly. Det er en rekke morgen- og kveldsflyvninger fra/til norske byer. Grunnen til at de velger fly er til dels manglende tilbud, og til dels at tradisjonelle tog spiser for mye tid. Kutter man derimot av halve togtiden fra Oslo til Bergen, så skal man nok se at tog vil bli mer attraktivt. 

  • Liker 1
Skrevet

Herlighet da. Oslo, Oslo, Oslo, Bergen.... (meg, meg, meg, og så megselv). Nord-Norge produserer MYE laks og hvitfisk som transporteres langs veiene. Jernbane vil bidra til å eksportere varer ut fra regionen mye tryggere og raskere enn per idag. Hvis dere tar dere en tur opp hit så ser dere at Nord-Norge er ikke bare en stor utgift, men sannelig et område med mye potensiale, også for framtiden! Og ja, vi setter stor pris på å få post, matvarer (og andre varer) og reisemuligheter via tog. Søringer ass...

  • Liker 47
Skrevet

Enig med den over. Det eneste jeg leser i denne tråden er "oslo oslo oslo oslo oslo oslo". Snakk om å ha hodet i egen ræv. Nord-Norge produserer vel uansett nok verdier for dette landet til å i praksis ha finansiert jernbanen sin på egen hånd. 

Alt handler heller ikke bare om VERDIER, det handler om å bygge et land som er funksjonelt of godt å leve i for menneskene som bor her. I hele landet.

Når det er sagt, er det synd politikerne ikke er mer fremsynte. Høyhastighetstog og elektriske biler, båter og fly kommer jo til å ta over ganske raskt nå som batteriene blir bedre og bedre. Er ikke sikker på om en gammeldags jernbane er noe å satse på i 2021.

  • Liker 26
Skrevet

Jeg synes dette er gode nyheter. Først jernbane til Tromsø, og på sikt til Kirkenes i Finnmark. Finland ønsker å bygge jernbane fra Kirkenes til Rovaniemi for å transportere gods som kommer via Nordøst-passasjen, så her kan man koble seg på og sende norsk fisk og andre varer til Finland - og eventuelt til Russland. Ja, det kan bli dyrt, men dette må vi ta oss råd til. :tog:

  • Liker 14
Skrevet

Verdiskapning i Nord-Norge 2018

I 2018 skapte Nord-Norge verdier for 220 milliarder kroner. Altså er banen betalt ned på bare ett år hvis Nord-Norge skulle tatt hele regningen. Men det som er fint med Norge er at man sammen drar hele landet fremover og vi sitter ikke på hver vår haug og klager om naboen får mer penger enn oss andre. Det skal ikke basere seg på hvilken landsdel du bor i om du har tilgang på gode transportmåter, eller tilgang på helsehjelp. 

Nord-Norge banen burde vært bygget for lenge siden da dette binder landet sammen på en helt annen måte enn fly, buss eller bil kan gjøre. 

  • Liker 24
Skrevet
A-hunter skrev (2 timer siden):

 

Nå går vel en himla stor andel av varer nedover, O Store Orakel? Men det har du kanskje ikke fått med deg?

Det eneste folk i nord er opptatt av er gode, trygge og rassikre veier. Det får nemlig varer, folk og andre ting i den retningen det skal, og frem, både raskt og miljøvennlig.

Nåja, det er da stadig vekk at jeg treffer østeuropeiske vogntog som står på tverra på den nærmeste fjellovergangen. Jeg hadde syntes at det var ganske greit om denne lasten kunne vært fraktet på tog, så slapp vi en del av disse utrygge farkostene på veien. 
 

En god andel av fisken, blir også fraktet med tog fra Narvik, via Sverige og frem til Østlandet, så det er rimelig sannsynlig at den fortsatt ville blitt sendt med tog om det var et innenlands alternativ. 

  • Liker 14
Skrevet

Jeg skjønner ikke at de ikke heller hadde lagd jernbane helt nord og kobla den på russiske jernbarnen...det hadde vært kult. 

  • Liker 5
Skrevet
Jacuzzi skrev (51 minutter siden):

. Er ikke sikker på om en gammeldags jernbane er noe å satse på i 2021.

Nemlig !

Kostnadsrealisme og annen realisme.  

  • Liker 1
Skrevet
absinthia skrev (10 minutter siden):

Nåja, det er da stadig vekk at jeg treffer østeuropeiske vogntog som står på tverra på den nærmeste fjellovergangen. Jeg hadde syntes at det var ganske greit om denne lasten kunne vært fraktet på tog, så slapp vi en del av disse utrygge farkostene på veien. 
 

En god andel av fisken, blir også fraktet med tog fra Narvik, via Sverige og frem til Østlandet, så det er rimelig sannsynlig at den fortsatt ville blitt sendt med tog om det var et innenlands alternativ. 

Av valget mellom jernbane til 200 milliarder eller opprusting av veiene for 200 milliarder er det veldig liten tvil om hva samfunnet (inkludert samfunnet i nord) har absolutt mest og best utbytte av. For dette er langt mer enten/eller enn det er ja takk, begge deler. 

Ideen om et godt utbygd jernbanenett i nord er sikkert pirrende, men om du tar og stapper fingeren i bakken en liten stund så skjønner du nok ganske fort to ting:

  • Det kommer aldri i verden til å skje og
  • Hvis det skjer, så løser det i grunn veldig, veldig lite.
  • Liker 7
Skrevet
Knoot skrev (20 minutter siden):

Nord-Norge banen burde vært bygget for lenge siden da dette binder landet sammen på en helt annen måte enn fly, buss eller bil kan gjøre.

Jernbanen vil aldri kunne binde noe sammen før den er konkurransedyktig på den aller dyreste innsatsfaktoren - nemlig tid. Og det kommer ikke til å skje med det første når man ikke en gang får det til mellom de tre største byene eller mot Europa tross politiske vedtak om det - gang på gang. Og da kommer det ihvertfall aldri til å skje nord for Trondheim.

Så hvorfor bruke til på å drømme om en utopi? Jeg skjønner det høres gildt ut, men du bor altså i et land som dyrker middelmådighet og idealtid, der selv den minste bagatell skal være brikke i et politisk spill (som Nord-Norgebanen i aller høyeste grad er).

Nord-Norgebanen hadde sin sjanse i 1940-45. Når det ikke skjedde da, kommer det aldri til å skje.

Det er vei og fly som er Nord-Norges håp for fremtiden. Og tross alt, nå ligger 200 milliarder til samferdsel i Nord-Norge på bordet (forpliktende bevilget fra (det uansvarlige) flertallet i Stortinget i dag) så nå gjelder det å melke den kua helt tom.

Men det blir nok bare mye skrik, lite ull og en selvdød sau å finne i slutten av september (etter valget). Så kan dere drømme videre om ting som aldri kommer til å skje.

  • Liker 8
Skrevet

Virker som om du innehar mye sinne mot Nord-Norge av eller en annen grunn. Som tidligere nevnt bidrar Nord-Norge med enorme verdier inn til statskassen som vi alle nyer godt av. Nord-Norge betaler faktisk en del av kostanden for vedlikehold og en del av prisene for togbilletter sørpå. Det er vel INGEN tog bane i Norge som faktisk er lønnsomme, men som staten ser seg tjent ved å ha gode transportmuligheter for frakt av både mennesker og gods over hele landet. 

Personlig vil jeg heller se at staten bruker 200 milliarder på tog bane enn masse tulleprosjekter som Operaen og det forbannede parkeringshuset til Stortinget. For ja, staten finner måter å bruke penger på uansett, det er faktisk enten eller. 

  • Liker 23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...