Gå til innhold

For kort syklus, for kort lutealfase?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter pilleslutt har min syklus gått fra å ha vært 28 dager, til å bli 25 dager. Er dette for kort til å bli gravid naturlig? Slutten på cerazette i tidlig februar, og mine sykluser siden da har vært på 25 dager. Har regnet meg til at mensen denne gangen begynte ca. 10 dager etter eggløsning (litt usikker, men ca.).

Burde jeg begynne å ta b6 vitaminer eller bruke progesteron-krem for i det hele tatt ha noe håp om å bli gravid?

Anonymkode: 9004d...a68

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også har 10 dager i lutealfase mer eller mindre hver mnd.. Så jeg begynte denne syklusen med b6 vitamin og vitex. Vet ikke om det har virket enda men venter mensen om ca 1 uke. 

Anonymkode: 59e12...0c1

Skrevet (endret)

10 dagers lutealfase er i grenseland (under regnes som defekt). Du kan høre med en gynekolog hva de tenker, men om du ikke har prøvd så lenge så hadde jeg gått for vitaminer først. Jeg forlenget min lutealfase fra 10 til 12 dager ved daglig inntak av B6.

Har forøvrig blitt gravid flere ganger med 10 dagers lutealfase, så det er ikke umulig.

Endret av Amatariel
AnonymBruker
Skrevet

Trodde b6 var mot kvalme i svangerskapet? Hvilken effekt har det i forhold til lutealfase? Er vitex på resept?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt syklus på 25/26 dager annenhver måned og har 4 barn:) Naturlig altså, med kort lutealfase. Derimot så må du passe på da eggløsning kan komme adskillig mye tidligere. Så tidlig som syklusdag 8 for meg.

Anonymkode: 63cf1...00a

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Trodde b6 var mot kvalme i svangerskapet? Hvilken effekt har det i forhold til lutealfase?

Mange opplever at B6 forlenger lutealfasen litt.

AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (1 minutt siden):

Mange opplever at B6 forlenger lutealfasen litt.

Når burde man i så fall ta det, og hvor lenge etter får man effekt? Og kan det evt skade embryoet om det kommer en spire?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har alltid hatt syklus på 25/26 dager annenhver måned og har 4 barn:) Naturlig altså, med kort lutealfase. Derimot så må du passe på da eggløsning kan komme adskillig mye tidligere. Så tidlig som syklusdag 8 for meg.

Anonymkode: 63cf1...00a

Ja, er obs på at eggløsning kan komme tidligere. Har regnet ut på slike kalkulatorer for eggløsning at neste eggløsning for meg kan komme så tidlig som 30.april eller 1.mai, men kanskje det er tidligere også utfra det du sier. Det som bekymrer meg er at jeg ikke pleide å ha så korte sykluser før ppille-bruk, så at det kanskje er noe hormonelt etterspill fra ppillene som hindrer graviditet? Sluttet tidlig i februar på cerazette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når burde man i så fall ta det, og hvor lenge etter får man effekt? Og kan det evt skade embryoet om det kommer en spire?

Jeg mener jeg tok det i 1-2 måneder før jeg fikk lenger lutealfase. Først 11 dager, og så endte den på 12 dager. Tar èn tablett hver morgen. Vitaminet er ikke skadelig for embryo nei. Mange bruker det også for å få bukt med svangerskapskvalme.

AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (5 timer siden):

Jeg mener jeg tok det i 1-2 måneder før jeg fikk lenger lutealfase. Først 11 dager, og så endte den på 12 dager. Tar èn tablett hver morgen. Vitaminet er ikke skadelig for embryo nei. Mange bruker det også for å få bukt med svangerskapskvalme.

Hvor fikk du tak i det? Trengs det resept? Har lest at progesteronkrem kan virke, det kan bestilles på nett uten resept. Har det litt samme effekt som vitamin b6?

Skrevet

Kjøper B6 her, trenger ikke resept for kosttilskudd nei. Progresteronkrem kan jeg ingenting om dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...