Gå til innhold

Er vi alle i ferd med å bli noen vandrende kjemisk styrte vesener?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

med kjemisk mener jeg at vi bruker piller for ditt og datt. Noen mot angst, noen mot depresjon. Noen for å bli mer våken, noen for konsentrasjon. Noen ruser seg på alkohol eller narkotika. 
Hvor mange bruker ingen verdens ting egentlig? Selv bruker jeg adhd medisiner som altså er narkotika, merker forskjell på meg med og uten. Noen ganger føler jeg meg helt fri når jeg ikke bruker det, da kjenner jeg meg slik jeg er, når jeg er sulten, har helt kontakt med følelsene mine. Når jeg bruker det er det null behov for mat, jeg kan sitte stille eller stå stille i timesvis.  Gjøre slike ting jeg vanligvis kan finne ekstremt kjedelig, men da er det ikke så kjedelig. 
Er jeg ekte eller falsk da? Og hvem skal jeg liksom være falsk eller ekte for, hvis andre også er "påvirket" av " noe"? 

Anonymkode: 3ac8b...351

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjemikalier finnes i kroppen naturlig 

Anonymkode: e5e40...77d

Skrevet (endret)

Jeg ser ikke problemstillingen din.

I mitt tilfelle: Velger lett insulin og det å være i livet, fremfor død pga høyt blodsukker.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjemikalier finnes i kroppen naturlig 

Anonymkode: e5e40...77d

ja, men nå tenker jeg på ting folk inntar

AnonymBruker
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (Akkurat nå):

Jeg ser ikke problemstillingen din.

Velger lett insulin og det å være i livet, fremfor død pga høyt blodsukker.

Mhm..
Hvorfor har noen så imot medisiner dersom dette er bra? 
Jeg sikter vel egentlig til psykiske medisiner nå :) men jeg ser jo at det blir litt det samme det du skriver ja.. "kunstig" liv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ja, men nå tenker jeg på ting folk inntar

Tenk heller mer på at folk blir mer og mer styrt av de kjemiske reaksjonene i hjernen si. Alt av logikk og rasjonalitet er vekk.

Anonymkode: 7d4f4...543

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Det vi spiser, drikker eller inntar på andre måter, former hvem og hvordan vi blir. 

Det er ikke alt som er like positivt. Mengden betyr også mye. For mye av selv den beste medisin er ikke bra. 

Passe mengde av det meste er det beste for det meste. 

Gjest byråkrati
Skrevet

Kanskje du burde prøve en annen type ADHD medisiner? Kanskje det har mer av det positive, og mindre av det kjipe?

Men ja, vi er biologiske maskiner som blir påvirket av diverse fysiske prosesser. Man har ikke 1 måte å være på og alt annet er feil. Vi har et stort spektrum av hvem vi kan være. Som blir påvirket av erfaringer, sykdom, mat, dop, medisiner og alt annet. Om du er forkjølet og irritabel, er du den irritable syke versjonen av deg selv. Det er den du er akkurat da, ikke noe falskt med det, selv om du er annerledes fra når du er frisk. Vi er ikke så statisk at det er 1 fasit på hvordan og hvem vi er. Du er deg når du er sint, og du er deg når du er glad. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser jeg har fått svar og jeg tror kanskje jeg spør på en litt rar måte. Altså, jeg mener hvordan vi mennesker utvikler oss. Vi har jo utviklet oss siden steinaladeren liksom. Siden 80-tallet også. Vi blir påvirket av sosiale medier. Jeg ser jo at smartphone, tv og internett har gjort veldig mye med oss. Vi er ikke helt tilstede lenger. Men er dette synderen? Den kommer ikke til å forsvinne. Mye har blitt bedre, men det er også mye som har blitt verre. vi ante ikke konekvensene. 

Men hvor mange av oss bruker ikke noen verdens ting og hvor går grensen? La oss si, jeg vet om folk som er snille, men kan bli farlige når de drikker. De blir noen helt andre. Hva er det med dem? Folk sier at de er ikke seg selv når de drikker, som om det er alkoholen som forvandler dem til monstre. 

Jeg tenker slik på medisiner også. Kan medisiner gjør oss mer psykopate? Sterke? Farlige? 
Mat er jo også kjemisk, så hvorfor er det verre å ta legemedisiner? Noen sier man blir følelsesløs av antidepressiva. Jeg synes det høres ut som at personen også da kan bli mer farlig, for da mister de også empati. Så om 70% av oss bruker noe, så må jo resten kanskje bli ganske svake i forhold til slutt? Så må resten også etter hvert begynne med noe for å bli sterkere eller mer lik folk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...