AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #1 Skrevet 20. april 2021 Kommer mest sannsynlig til å få barn født i januar eller februar, og ønsker å fremskynde skolestart så det ikke blir for mange skoleår mellom søsken. Er dette lett eller vanskelig å få til? Det vil jo frigi ett år til barnet senere også, er jo tull at man skal fylle 19 det året vgs er ferdig, når man f.eks. i USA er ferdig med vgs. det året man fyller 18. Anonymkode: ee888...51d
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #2 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kommer mest sannsynlig til å få barn født i januar eller februar, og ønsker å fremskynde skolestart så det ikke blir for mange skoleår mellom søsken. Er dette lett eller vanskelig å få til? Det vil jo frigi ett år til barnet senere også, er jo tull at man skal fylle 19 det året vgs er ferdig, når man f.eks. i USA er ferdig med vgs. det året man fyller 18. Anonymkode: ee888...51d Hvorfor ønsker du det? Barnet har mange flere fordeler med å være eldst i klassen enn yngst i klassen. Det kommer vel an på barnet ditt, og modenhetsnivået, men barn er jo ganske små når de starter på skolen i dag, og mange med barn født i november og desember sier at det er utfordrende for barna deres med tanke på modenhet. Dette gjelder kanskje spesielt gutter. Anonymkode: a0be5...81e 43
Kristin70 Skrevet 20. april 2021 #3 Skrevet 20. april 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Kommer mest sannsynlig til å få barn født i januar eller februar, og ønsker å fremskynde skolestart så det ikke blir for mange skoleår mellom søsken. Anonymkode: ee888...51d Det må jo være mye viktigere at barnet er på riktig modenhetsnivå. De anbefaler sjelden å starte ett år for tidlig på skolen, selv om barnet er skoleflink, modenhetsnivå er mye viktigere. 25
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #4 Skrevet 20. april 2021 Hvorfor skal du stresse barnet sånn? Anonymkode: 129fd...58f 15
spinner Skrevet 20. april 2021 #5 Skrevet 20. april 2021 Kanskje greit å vente og se om barnet virkelig blir smartere enn mor! 30
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #6 Skrevet 20. april 2021 Synes det er veldig spesielt å tenke på dette før barnet et født. Jeg har et barn født i november og er glad hun er både jente og nr to med tanke på hvor ung hun kommer til å være når hun begynner på skolen. Se barnet an før du i det hele tatt tenker på dette, jeg kjenner gutter født i februar som kommer til å slite når de begynner på skolen til høsten pga umodenhet. Anonymkode: 15d7d...72a 11
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #7 Skrevet 20. april 2021 Liker at du planlegger dette før barnet er født.. 🙄 Hvorfor i all verden vil det være problematisk med skoleår i mellom, det er første gang jeg hører at det er noe som er viktig for foreldrene. Min erfaring er at ungene er små nok når de starter skolen, og jeg har et ganske modent januarbarn Anonymkode: bf99b...c61 17
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #8 Skrevet 20. april 2021 De starter allerede for tidlig. Du gjør barnet en bjørnetjeneste ved å pushe hen frem. det er kun en fordel å være født tidlig på året med tanke på skolestart Anonymkode: e5248...c85 8
GammelKaktus Skrevet 20. april 2021 #9 Skrevet 20. april 2021 Så sært...du vil planlegge tidlig skolestart for et barn du ikke en gang har født ennå? Du kan jo få et barn med lærevansker eller en umoden liten tass med adhd. Herlighet, du kan ikke planlegge noe slikt før du vet om dette er et barn som er klar for tidlig skolestart. 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #10 Skrevet 20. april 2021 Stakkars unge som har slikt press på seg før hen i det hele tatt er født!💔 Anonymkode: 2791d...24a 10
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #11 Skrevet 20. april 2021 Du må, i samråd med barnehagen søke om fremskutt skolestart. Ppt vil så utføre en evnetest og vurdere barnets modenhetsnivå. De aller, aller fleste søknader om fremskutt skolestart blir avslått, og vedtaket fattes ene og alene på barnets modenhetsnivå og kognitive evner. Barnet må score høyt på denne testen for OG det må vurderes dit hen at det er til barnets beste å starte ett år tidligere på skolen. Anonymkode: f1c8b...6a6 14
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #12 Skrevet 20. april 2021 Hvorfor er det ille å ha for mange skoleår mellom søsknene? Er det fordeler med å kneppe innpå et år? Jeg kan lettere forstå det med å ha dem nære i alder, men kan ikke helt se hva klassetrinn-nærhet har til fordel. Anonymkode: 93431...f7e 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #13 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer mest sannsynlig til å få barn født i januar eller februar, og ønsker å fremskynde skolestart så det ikke blir for mange skoleår mellom søsken. Er dette lett eller vanskelig å få til? Det vil jo frigi ett år til barnet senere også, er jo tull at man skal fylle 19 det året vgs er ferdig, når man f.eks. i USA er ferdig med vgs. det året man fyller 18. Anonymkode: ee888...51d Dette skulle dere tenkt på når første ble født sånn at dere sørget for å bli gravide rett etter forrige fødsel. Anonymkode: 74d89...382 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #14 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor er det ille å ha for mange skoleår mellom søsknene? Er det fordeler med å kneppe innpå et år? Jeg kan lettere forstå det med å ha dem nære i alder, men kan ikke helt se hva klassetrinn-nærhet har til fordel. Anonymkode: 93431...f7e Å forskynde et skoleår er uansett langt vanskeligere å få til nå enn tidligere. Så det kan egentlig ts bare glemme med mindre hennes kommende barn er et geni. Anonymkode: 129fd...58f 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #15 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Du må, i samråd med barnehagen søke om fremskutt skolestart. Ppt vil så utføre en evnetest og vurdere barnets modenhetsnivå. De aller, aller fleste søknader om fremskutt skolestart blir avslått, og vedtaket fattes ene og alene på barnets modenhetsnivå og kognitive evner. Barnet må score høyt på denne testen for OG det må vurderes dit hen at det er til barnets beste å starte ett år tidligere på skolen. Anonymkode: f1c8b...6a6 I tillegg, ikke ene og alene, de ser faktisk på vekst også. Hvis barnet fysisk er liten, taler det også mot. Men: Bor dere i Oslo, kan du bare la barnet gå på den franske skolen. Da blir h*n ferdig ett år før, og avstand i skoleår mellom søsknene ikke så tydelig heller. Og, hvis det blir avslått (sannsynligvis med den begrunnelsen der), og det skulle vise seg at barnet faktisk er ett år eller mer modent faglig og sosialt enn de andre januarbarna, så kan dere søke om forsering/ å hoppe over ett år. Her er kriteriene i min kommune, det står ingen ting om søsken og aldersforskjell....: Begrunnelse for søknaden Momenter som kan være av betydning i forhold til framskutt skolestart kan være at barnet er født tidlig på året (5 år før 1. april), er sosialt moden, er fysisk stor, har sterke intellektuelle forutsetninger og i det hele tatt er klar for å begynne på skolen. Det skal imidlertid mye til før Pedagogisk-psykologisk tjeneste anbefaler at barnet begynner på skolen et år før tiden. Selv om barnet framstår som modent for skolestart fysisk, sosialt og intellektuelt er det viktig å være klar over at dette ikke nødvendigvis henger sammen med skoleprestasjoner 5-10 år framover i tid når det faglige innholdet begynner å bli mer abstrakt og komplisert. Det er særlig grunn til å advare foreldre mot å være overambisiøse på barnas vegne. Forventningsfulle foreldre legger noen ganger et utidig press på barna. Ofte viser blant annet IQ-tester hos Pedagogiskpsykologisk tjeneste at barna er flinke, men ikke flinke nok til å begynne på skolen et år før tiden. Dette kan være tungt å svelge for noen foreldre. For å få fremskutt skolestart, må barnet vurderes til å være på høyde med gjennomsnitt for barn som er ett år eldre. Dette vurderes i forhold til intellekt, motorikk og sosiale evner. Det er få barn som oppfyller disse kriteriene. Framskutt skolestart er hjemlet i opplæringsloven § 2-1. Anonymkode: 38c87...717 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #16 Skrevet 20. april 2021 Hvorfor i alle dager skulle man ønske dette med mindre ungen virkelig mistrives i barnehage?? De skal igjennom minimum 13 år med skole, mest sannsynlig mer. Hvorfor ta vekk barndommen fra barna, uten gode grunner! Anonymkode: bf5ff...7eb 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #17 Skrevet 20. april 2021 Jeg begynte et år «for tidlig» (født i juni), og det ga meg ingen problemer før jeg skulle begynne som lærling. Noen yrker krever at lærlingene har fylt 16 eller 18. og det er ganske kjedelig å være den eneste som ikke kom inn på kino pga aldersgrense, måtte sykle mens de andre kjørte moped, den siste som fikk lappen osv. Anonymkode: 26c5e...cbb 5
laviniabcn79 Skrevet 20. april 2021 #18 Skrevet 20. april 2021 spinner skrev (2 timer siden): Kanskje greit å vente og se om barnet virkelig blir smartere enn mor! skal ikke så mye til virker det som.... 2
Arkana Skrevet 20. april 2021 #19 Skrevet 20. april 2021 Det virker veldig merkelig å skulle tenke på dette før barnet i det hele tatt er født. Det er på ingen måte gitt at et barn født tidligere på året ligger lenger framme enn barn født senere på året. Dette er dessuten ikke noe du bare kan bestemme deg for, det er noe man må søke om hvis det er gode grunner til det og det kan du ikke vite noe om før barnet ditt er født og nærmer seg skolestart. Veldig merkelig at du også er mer opptatt av hvor mange skoleår det er mellom søsken enn hva som faktisk er best for barnet ditt. Jeg mistenker at dette er ren trolling og er usikker på om det er noen vits i å gi et seriøst svar. Jeg har selv et januarbarn, som ikke bare rent faktisk er født, men også går på skolen, og hvor det var snakk om fremskutt skolestart, men vi valgte å ikke søke. Det er vi svært glade for. I stedet for å være yngst og minst moden i klassen (modenhet og faglig styrke passer ikke nødvendigvis sammen) og miste aldersfordelen er nå er hun nå eldst. Hun er svært faglig sterk, alltid i gruppen med høyest nivå og får både lesebøker og matteoppgaver for høyere trinn. Skolen og lærer er dermed flinke til å tilrettelegge for henne der hun er faglig sett. Hun får alltid skryt for at hun er sosialt sterkt, inkluderende og omsorgsfull overfor de andre og har alltid noen å leke med. Jeg kan ikke med beste vilje se at hun skulle hatt noe å vinne på å begynne ett år tidligere. For de aller fleste barn er det best å gå der de hører hjemme aldersmessig og modenhetsmessig. 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #20 Skrevet 20. april 2021 Dette kommer selvfølgelig an på evner og modenhet til barnet. Med mindre barnet vise særegne evner/intelligens og kjeder seg/mistrives i barnehagen, ville jeg latt være. Uten en god grunn og gode resultater på testene dere må ta, vil dere vel uansett ikke få lov. Jeg begynte selv et år for tidlig på skolen, og burde kanskje egentlig hoppet over 1.klasse også, mtp hvor mye jeg kjedet meg gjennom hele barneskolen. Fikk masse ekstraoppgaver i første klasse mens de andre lærte seg å lese, men byttet skole til 2.klasse, hvor det var null oppfølging for evnerike barn. Skoler er dessverre veldig forskjellige når det kommer til å følge opp individuelle elever, og evnerike barn havner ofte nederst på prioriteringslista. Opplevde forresten ikke å havne i sosiale problemer selv om jeg var et år yngre enn de andre og i tillegg veldig liten av vekst. (det er jeg fortsatt, lav av vekst, og blir riktig provosert over det noen skriver over her om at høyde skal ha noe å si i denne sammenhengen? Så frekt...) Var vel minst like moden som resten av gjengen i klassen. Det var kun irriterende å ikke være myndig da vi var russ, kom ikke inn på russekroene uten falsk ID. Ellers null stress. Bør kanskje også nevne at jeg hadde veldig lyst til å begynne på skolen, det var ikke noe foreldrene mine presset meg til. Følte heller ikke at jeg ble "tatt fra barndommen", jeg syntes det var dødskjedelig å leke med barn på min egen alder. Men TS, dette er uansett ikke noe du kan bestemme deg for at skal skje, Norge er ikke ett såå fritt land, på det området. Anonymkode: 8963d...44a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå