Gå til innhold

Noen som har vært gjennom anmeldt voldssak? Politi og bv involvert. Hvor lang tid tok etterforskningen og hele saken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

?

Anonymkode: 58c3c...c34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var noen runder med avhør, dette gikk ganske fort, første uka. Deretter intervjuet de aktuelle personer og barna som var satt i beredskapshjem. Etter 3mnd fikk vi barna tilbake, etter 12mnd ble saken henlagt. Ingen rettsak eller fengsling.

Det er kjipt og vanskelig når det står på, men er man uskyldig som vi var, så går det som regel bra. Lykke til. 

Anonymkode: e5dd8...273

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ble meldt til bv, men saken ble henlagt før det ble snakk om anmeldelse. Det gikk 6 uker. Barnet fikk full helsesjekk. 

Anonymkode: 47c23...501

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan være både Positivt og Negativt dersom det tar lang tid.

Er du siktet, eller fornærmet i saken ? 

Tar det lang tid, tyder det på at det er en sak politiet ikke prioriterer å «løse» og ikke ser alvorlig på. 

Anonymkode: 1f362...47b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var noen runder med avhør, dette gikk ganske fort, første uka. Deretter intervjuet de aktuelle personer og barna som var satt i beredskapshjem. Etter 3mnd fikk vi barna tilbake, etter 12mnd ble saken henlagt. Ingen rettsak eller fengsling.

Det er kjipt og vanskelig når det står på, men er man uskyldig som vi var, så går det som regel bra. Lykke til. 

Det går som regel bra? Hvordan kan du beskrive dette som bra? Barna ble tatt fra dere, var borte fra dere i tre måneder og garantert traumatisert for livet, dette mener du er bra? Ren galskap er det...

Anonymkode: 2a34d...e40

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ta alt fra et par uker til et par år. Viktig å huske at hvis saken blir henlagt så betyr det ikke automatisk at barn kommer hjem igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det går som regel bra? Hvordan kan du beskrive dette som bra? Barna ble tatt fra dere, var borte fra dere i tre måneder og garantert traumatisert for livet, dette mener du er bra? Ren galskap er det...

Hva er 3 mnd enn hele livet da?

Anonymkode: 47c23...501

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Avhørene gikk bra. Mistenkt ble kalt inn tip avhør 7 mnd etter. Etterforskningen tok endel mnd og det ble tatt ut tiltale litt over et år etter jeg anmeldte. Rettssak skal vare i 4, kanskje 5 dager i slutten av juni.

Anonymkode: 87f3d...517

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Varierer helt enormt. Noen saker henlegges i løpet av uka, noen etterforskes i månedsvis. Barnevernssaker går separat. 

Anonymkode: 0d147...096

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kan være både Positivt og Negativt dersom det tar lang tid.

Er du siktet, eller fornærmet i saken ? 

Tar det lang tid, tyder det på at det er en sak politiet ikke prioriterer å «løse» og ikke ser alvorlig på. 

Anonymkode: 1f362...47b

Jeg er vitne overfor et barn. Takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet

Trodde barn ble prioritert raskt?

AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, er enig i at det er galskap, men de gjør bare jobben sin. Er du uskyldig så går det bra. Ja, barna har traumer i etterkant av prosessen, men det jobber vi oss gjennom dag for dag. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, er enig i at det er galskap, men de gjør bare jobben sin. Er du uskyldig så går det bra. Ja, barna har traumer i etterkant av prosessen, men det jobber vi oss gjennom dag for dag. 

De har gjort og gjør jobben sin ofte ekstremt dårlig. Synes det er merkelig at du bare godtar at dine barn er blitt traumatisert uten grunn. 

AnonymBruker
Skrevet

Far anmeldt for vold. Mor og far avhørt i løpet av to uker. Barna ble avhørt på barnehuset. Rettssak innen 8 mnd, tror jeg. Far ble dømt og anket. By rettssak innen 6 mnd. Ny dom, anket, men anken ble avvist. Soning 6 mnd etter avslag på siste anke. Bvtj koblet på og førte tilsyn ved samvær fra dag 1. parallelt med alt dette stevnet far mor for retten for å få samvær uten tilsyn. Bvtj vitnet på at far ikke er skikket til omsorg for barna, og fikk kun samvær under beskyttet tilsyn. 

Anonymkode: 29a9b...dcb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Far anmeldt for vold. Mor og far avhørt i løpet av to uker. Barna ble avhørt på barnehuset. Rettssak innen 8 mnd, tror jeg. Far ble dømt og anket. By rettssak innen 6 mnd. Ny dom, anket, men anken ble avvist. Soning 6 mnd etter avslag på siste anke. Bvtj koblet på og førte tilsyn ved samvær fra dag 1. parallelt med alt dette stevnet far mor for retten for å få samvær uten tilsyn. Bvtj vitnet på at far ikke er skikket til omsorg for barna, og fikk kun samvær under beskyttet tilsyn. 

Anonymkode: 29a9b...dcb

Kan du si hva første dom ble? Er i samme situasjon og redd dommen blir mye mindre ved anking.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anmeldte min svigermor for vold mot meg, hun ble tatt inn i avhør ganske fort. Løy seg ut av det, lekte offer og sa at det var jeg som angrep hun og at jeg var voldelig og barnet ikke hadde det bra. Politiet henla saken, ga svigermor null straff og meldte heller meg til bv. 

Bv fikk den bekymringsmld fra politiet og innkalte oss til møter med engang.. heldigvis forsto bv at det var svigermor som var gal, og hele ubdersøkelsen ble henlagt fort, etter prat med barnet.

Har aldri stolt på politi etter det, men bv var veldig flinke og det gikk fint med de. Politiet som svikta. Jeg som var offeret og anmeldte var den som ble straffet av de.. hele greia tok maks 1 mnd

Anonymkode: b962e...48b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg anmeldte min svigermor for vold mot meg, hun ble tatt inn i avhør ganske fort. Løy seg ut av det, lekte offer og sa at det var jeg som angrep hun og at jeg var voldelig og barnet ikke hadde det bra. Politiet henla saken, ga svigermor null straff og meldte heller meg til bv. 

Bv fikk den bekymringsmld fra politiet og innkalte oss til møter med engang.. heldigvis forsto bv at det var svigermor som var gal, og hele ubdersøkelsen ble henlagt fort, etter prat med barnet.

Har aldri stolt på politi etter det, men bv var veldig flinke og det gikk fint med de. Politiet som svikta. Jeg som var offeret og anmeldte var den som ble straffet av de.. hele greia tok maks 1 mnd

Anonymkode: b962e...48b

Trist du ikke stoler på politiet. De henla ikke pga de trodde din svigermor. Men pga bevisets stilling. Politiet sender ikke noe til retten med mindre de er så og si 100% sikker på at det vil bli dom. Og da må man ha bevis. Ikke bare ord. Dommer og lekdommer sitter i rettssalen og skal høre fornærmet og siktet fortelle sin situasjon, samt se bevisene, de er helt nøytrale og har ikke noe kjennskap til saken. I Norge har vi heldigvis et godt rettssystem og det er bra. Politiet har plikt å melde ifra til barnevernet når de får informasjon om noe som er negativt for barnets omsorg. Det betyr ikke at de tror det skjer, men de ønsker at noen skal sjekke opp i det tilfelle

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vold mot hvem? Her har far blitt etterforsket for vold mot barnet. Selve politietterforskningen tok halvannet år, men var jo vanvittig mange møter og hjemmebesøk i mellomtiden, pluss avhør av barnet.

Anonymkode: 0e3f0...530

AnonymBruker
Skrevet

Ikke lang tid, de henla fort. Så jeg satt igjen med en følelse av å ikke bli trodd, etter et mangeårig mareritt. Måtte plukke meg opp igjen og komme meg videre alene.

Anonymkode: 502d1...8cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De har gjort og gjør jobben sin ofte ekstremt dårlig. Synes det er merkelig at du bare godtar at dine barn er blitt traumatisert uten grunn. 

Hold nå opp. Du forstår visst ikke at det er prisen vi betaler for et system som skal beskytte barn, ikke kan la tvil komme foreldre til gode, siden konsekvensene er så store. Da vil det oppstå tilfeller der foreldre urettmessig blir mistenkt. Skal de kun agere når det er 100% bevist vil mange tilfeller aldri avdekkes. 

Jeg vil mye heller ha et system som gjør at jeg kan mistenkes men renvaskes, enn et samfunn som lukker øynene fordi enkelte foreldre lar seg krenke av det samme.

Anonymkode: e6f21...c49

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...