Gå til innhold

Hvorfor sier alle at vi må reise før vi får barn? Jeg vil ikke!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg reiste rundt i Peru og Bolivia i et år da jeg var ung. Jobbet på prosjekter + traff andre mennesker og reiste med dem. Det er det største jeg har opplevd i mitt liv, fordi det ga meg erfaringer jeg aldri kunne ha forestilt meg. I tillegg reiste jeg rundt i Storbritannia, bodde i en tipi-landsby i Wales, og besøkte anarkistkollektiv, klostre og en hippie community.

Anonymkode: c111b...ab8

Men fortell da. Hvilke erfaringer var det du ikke kunne forestilt deg? Jeg synes ikke det høres særlig krevende ut å reise fra hostel til hostel sammen med andre priviligerte 18-åringer fra USA og Europa. Du kunne absolutt ikke forestilt deg hvordan disse landene var før du dro? Ble du overrasket over at det ikke var som Norge og at det fantes fattige der?

Anonymkode: aa888...c37

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men fortell da. Hvilke erfaringer var det du ikke kunne forestilt deg? Jeg synes ikke det høres særlig krevende ut å reise fra hostel til hostel sammen med andre priviligerte 18-åringer fra USA og Europa. Du kunne absolutt ikke forestilt deg hvordan disse landene var før du dro? Ble du overrasket over at det ikke var som Norge og at det fantes fattige der?

Jeg var i begynnelsen av tyveårene, heldigvis, og ikke 18 (da var jeg skoleelev). Peru var som sagt et farlig land å reise i, så det var faktisk ganske krevende. Jeg måtte alltid tenke på hvor jeg gikk, ha sekken på magen, ikke gå med veske, reise med fly over geriljaokkuperte områder, ikke gå i øde gater, ikke dra ut i naturen uten guide etc. Jeg var konstant på vakt. Det har gitt meg en takknemlighet for den friheten og tryggheten vi har her i Norge.

Jeg hadde lest masse om både landene og kontinentet på forhånd, men det var ingenting som kunne ha forberedt meg på det jeg så. Det var en rystende opplevelse å møte fattigdommen. Det var så grusomt at jeg gråt hver dag i en måned, enda jeg selv kom fra et fattig hjem i Norge med fem søsken og stort sett bare en forelder som jobbet.

Det var selvfølgelig ingen stor opplevelse å møte fattigdommen, det var bare rystende, men det ga meg noen perspektiver og takknemlighet for min bakgrunn som jeg frem til da hadde skammet meg over. 

Jeg jobbet på idealistiske jordbruksprosjekter blant annet  og bodde hjemme hos peruanere og bolivianere. Jeg lærte meg språket og fikk innsikt i en helt annen kultur, som jeg selvsagt ikke ville fått uten å bo der. Det å oppleve en annen kultur fra innsiden gjør noe med en som menneske. Da forsto jeg virkelig hvor ufattelig forskjellige vi mennesker er og hvor preget jeg var av min egen bakgrunn. Jeg forsto rett og slett nesten ingenting av den peruanske kulturen og tenkemåten, og det var en øyeåpner for meg. På den tiden, tidlig nittitall, handlet alt om at "på utsiden er vi forskjellige, men inni er vi like", og det skjønte jeg jo rimelig fort var bare tull.

Man kan ikke lese seg til erfaring med en annen kultur. Det å bli kjent med mennesker på andre siden av verden og oppleve deres virkelighet er en grensesprengende opplevelse. Rett og slett.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nja, det er vel mer at man virker kanskje litt uinteressant som person om man ikke har noen interesser utenfor egne barn og teltturer i Norge. En ærlig sak det, men jeg kjenner at jeg ikke hadde hatt noe å snakke med deg om , og hadde sett på deg som særdeles lite spennende person.

Anonymkode: 3e668...c81

Så reising er det eneste du klarer å snakke om med en viss innlevelse og engasjement? 😄 da hadde jeg syntes du var en kjedelig samtalepartner. 

Anonymkode: 42505...b42

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Typisk innstilling fra grunne overforbrukmennesker fra Norge.

Hvis du må dra til et hostel i Goa for føle at du er noen så kan det ikke ha vært særlig mye der fra før.

Det å reise til andre verdensdeler i månedsvis handler sjelden om grunne innstillinger og forbruk. Man blir et klokere menneske av å erfare andre kulturer og se lenger enn sin egen nese. Vi er så bortskjemte her i Norge, både når det gjelder frihet, rikdom, demokrati og fred. Selv de fattige i Norge er rike i verdenssammenheng.

Du tror visst at reising bare handler om festing, flørting og turiststeder, men for de fleste langtidsreisende handler det om å bli kjent med den større verden som vi lever i. En verden av grufull fattigdom, diktatur og menneskelig lidelse, men også av vidunderlige kulturminner fra forgangne tider, et mangfold av ulike kulturer og helt andre måter å se verden på, og ikke minst kloke mennesker med helt andre erfaringer enn oss selv.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg sier ikke at jeg ikke vil reise, for det er sikkert gøy. Men jeg kjenner ikke behovet for å reise og rase fra seg i årevis før man får barn som alle snakker om?

Jeg og samboer er i slutten av 20-årene og veldig klare for barn. Jeg har ikke hatt et liv hvor reising har stått på prioriteringslisten så det er ikke noe jeg savner. 

Likevel sier alle at vi MÅ reise før vi får barn. Javel, hva om barn er viktigere for meg enn å ligge og dra seg under sola på Gran Canaria?

Hvorfor er folk så opptatte av dette?

Anonymkode: f4db1...ed5

de som sier at du bør reise før du får barn tenker neppe på å dra til Gran Canaria, sånne turer tar man jo lett med barn om man har behov for det.  Uansett ser jeg ikke poenget med å gjøre det hvis ikke du har lyst. Hvem er disse "alle" som sier dere må gjøres det? Dere gjør da helt som dere vil selv? 

Mitt barn hadde forøvrig vært i 10 land før hun var 2 år. Det er faktisk null stress å reise med barn, selv om man da kanskje ikke kan sove på en benk i en park eller på et 10-manns dorm-room på et slitt backpackers.

Anonymkode: 96685...7a9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan har folk råd til å reise «jorda rundt» tidlig i tyveåra?

Anonymkode: 8720e...501

Man jobber en sommer, og har da penger til flybillett og litt ekstra. Så jobber man mens man reiser. Da jeg reiste i 99/00 møtte jeg mange andre som reiste. En del var gatemusikanter for å få penger til mat, en del vasket hostelet mot kost og losji, eller sto i oppvasken på en lokal restaurant mot mat og en madrass på gulvet på bakrommet. I Australia var det mange som plukket frukt i perioder for å tjene litt penger, og så er det opplevelser underveis. Man reiser rundt ved å haike eller ta den fullstappa lokale bussen sammen med lokalbefolkning, høner og geiter. Man kan ikke ha en stram tidsplan når man reiser på denne måten, veien blir til underveis.

Men jeg er ikke sikker på om det går an å reise på denne måten lenger. For backpacking back in the Day pleide jo virkelig å være som i The Beach, men nå tror jeg ikke off the beaten track eksisterer lenger 😔

Å reise jorden rundt med taxi og fly, med fullstappet koffert og hotellopphold, er det vel særdeles få som har mulighet til.

Og har tid? 

Anonymkode: 669ac...88d

Det er jo når man er ung man har tid til sånt. Man kan bare ta seg et friår eller to, for man har ikke fast jobb, boliglån, billån og sånne forpliktelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man jobber en sommer, og har da penger til flybillett og litt ekstra. Så jobber man mens man reiser. Da jeg reiste i 99/00 møtte jeg mange andre som reiste. En del var gatemusikanter for å få penger til mat, en del vasket hostelet mot kost og losji, eller sto i oppvasken på en lokal restaurant mot mat og en madrass på gulvet på bakrommet. I Australia var det mange som plukket frukt i perioder for å tjene litt penger, og så er det opplevelser underveis. Man reiser rundt ved å haike eller ta den fullstappa lokale bussen sammen med lokalbefolkning, høner og geiter. Man kan ikke ha en stram tidsplan når man reiser på denne måten, veien blir til underveis.

Men jeg er ikke sikker på om det går an å reise på denne måten lenger. For backpacking back in the Day pleide jo virkelig å være som i The Beach, men nå tror jeg ikke off the beaten track eksisterer lenger 😔

Å reise jorden rundt med taxi og fly, med fullstappet koffert og hotellopphold, er det vel særdeles få som har mulighet til.

Det er jo når man er ung man har tid til sånt. Man kan bare ta seg et friår eller to, for man har ikke fast jobb, boliglån, billån og sånne forpliktelser.

Kan man reise et helt år med 24.000 utbetalt etter en hel sommer med bare jobbing? Hva med alle andre ting som koster? De fleste studenter trenger hver krone for å spe på studielånet mens de studerer...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det å reise til andre verdensdeler i månedsvis handler sjelden om grunne innstillinger og forbruk. Man blir et klokere menneske av å erfare andre kulturer og se lenger enn sin egen nese. Vi er så bortskjemte her i Norge, både når det gjelder frihet, rikdom, demokrati og fred. Selv de fattige i Norge er rike i verdenssammenheng.

Du tror visst at reising bare handler om festing, flørting og turiststeder, men for de fleste langtidsreisende handler det om å bli kjent med den større verden som vi lever i. En verden av grufull fattigdom, diktatur og menneskelig lidelse, men også av vidunderlige kulturminner fra forgangne tider, et mangfold av ulike kulturer og helt andre måter å se verden på, og ikke minst kloke mennesker med helt andre erfaringer enn oss selv.

Har vel vært en del kritikk mot denne "elendighetsturismen", og spørsmål om etikken bak f eks disse prosjektene de en sender norske ungdommer på oppdrag til ett eller annet veldedig prosjekt..   der fattige menneskerettene  blir stilt på utstilling for at europeere skal "lære om verden" , og noen sitter bak og tjener penger de fattige ikke ser noe av.. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har vel vært en del kritikk mot denne "elendighetsturismen", og spørsmål om etikken bak f eks disse prosjektene de en sender norske ungdommer på oppdrag til ett eller annet veldedig prosjekt..   der fattige menneskerettene  blir stilt på utstilling for at europeere skal "lære om verden" , og noen sitter bak og tjener penger de fattige ikke ser noe av.. 

Helt enig. De unge, blåøyde som reiser tror de gjør noe edelt og moralsk bedre enn de som ikke reiser, men i realiteten er disse like mye med på å fore en kynisk industri som de fleste andre. Reising er en masseindustri verden over, usnsett om det er charterfly til Mallorca eller en togreise gjennom India. At fattigsom og annerledes tekning overrasker disse 18-åringene når de kommer fram får de ta påegen kappe. Alle som leser eller er på nettet vet jo dette.

Å ta et utvekslingsår på et universitet i et ikke-vestlig land kan være en flott og lærerik opplevelse. Særlig hvis man først og fremst er med de lokale og ikke klumper seg sammen med andre nordmenn eller vestlige (som jeg ser at nesten alle gjør). Men det å valfarte rundt sammen med andre backpackere til de samme turistifiserte stedene (ja, det er turistifisert selv om det er enkelt og fattigslig mange steder) ser jeg ikke helt den «livsforsndrende» verdien av. 

Reising er en luksus. Det er gøy. Å ha fri og bruke masse penger i land der du får mye for demer kjempebehagelig. Det er flott for middelklassefolk fra vesten å få oppleve å være del av overklassen (for med iphone, penger i kortet og fritid ee du i en global superelite, uansett om du vasker hotell eller sover på en madrass i et fattig land).

Men dette er ikke noe moralsk eller intellektuelt overlegent andre valg. Det er forbruk på linje med alle andre kjøp. Det er også fullt mulig å lære veldig lite på slike reiser, og å lære mer ved bare å være nysgjerrig, lese og snakke med folk hjemme.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Selvsagt er reising en luksus vi i Vesten har mulighet til å unne oss og noe de fattige i verdens u-land ikke har mulighet til. Sånn sett er det moralsk problematisk, men jeg dro ikke dit for å være den heltemodige hvite som hjalp de fattige. Jeg fikk en venninne fra Peru og hun inviterte meg til sin familie i Peru. Onkelen hennes drev et jordbruksprosjekt i jungelen der jeg fikk komme og bo og arbeide for føden. Jeg opplevde det slett ikke som noen elendighetsturisme, det var generøse og varme mennesker som tok i mot meg og viste meg sin rike kultur, men dermed så jeg jo også fattigdommen, ufriheten, geriljaens herjinger og diktaturet.

I tillegg reiste jeg også rundt og besøkte andre prosjekter og jobbet der. Det er jo slik man får mulighet til å reise rundt. Jeg hadde ikke råd til å bo på hoteller, men bodde hos min venninnes familie, venner og på billige hostels av og til.

Det er en uvurderlig erfaring jeg har fått og som jeg kommer til å være takknemlig for resten av mitt liv. 

Ellers jobbet jeg på forhånd og bodde hos mine foreldre mens jeg sparte opp alt jeg kunne. De lot meg gjøre det, fordi jeg så gjerne ville oppleve Peru og besøke min venninne. Jeg kommer til å gjøre det samme for mitt barn. Straks man blir student eller får barn blir slikt vanskelig å gå til.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det vel ikke akkurat Kanariøyene det jeg tenker på når noen sier at en skal reise.

Men det er da helt frivillig å reise, vil en ikke så er det bare å la være. 

Anonymkode: dc612...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for oppklaringen. Jeg har vært igjennom mye i livet i mitt som har hjulpet meg å finne meg selv og få persektiver på det som virkelig betyr noe her i livet. Har også rast fra meg på alle mulige måter og føler at reising er en luksus, og en nesten litt egoistisk overfladisk ting vi mennesker gjør (jada jada, å få barn er også egoistisk). Jeg har hatt et rikt liv fylt med både sorger og gleder, men mest av alt kjærlighet. Kjærlighet som jeg ønsker å videreføre i fellesskap med den jeg elsker.

Poenget er at jeg ikke har trengt å reise for å oppnå tilfredsstillelse eller lærdom i livet mitt, selv om jeg er sikker på at det er en flott opplevelse i seg selv. Fint å se mange ulike innspill i tråden :)

TS

Anonymkode: f4db1...ed5

Da får du barn :) 

Jeg er frivillig barnløs, og møter hele tiden forventningen om at vi nok reiser på mange spennende turer. Sannheten er at vi er såre fornøyd med ei uke i Hellas, hvor vi spiser god mat og leser bøker ved bassengkanten. Vi liker best å slappe av, og ikke farte rundt. Ja, jeg har faktisk vært en uke i Spania,  hvor jeg så og si kun var på hotellet.

Til gjengjeld kjenner jeg flere med barn, som fikk barn i ung alder, og nå reiser på interrail i Europa, drar til spennende land i østen og på roadtrip i Nord-Amerika med barna sine, og skaper minner som familie. Det syns jeg virker mer verdifullt enn å reise rundt i ungdommen, og så har du ingen å dele minnene med som gammel.

Så barn utelukker ikke reising, skulle dere få lyst til det i fremtiden.

Anonymkode: 371a0...e79

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er frivillig barnløs, og møter hele tiden forventningen om at vi nok reiser på mange spennende turer. Sannheten er at vi er såre fornøyd med ei uke i Hellas, hvor vi spiser god mat og leser bøker ved bassengkanten. Vi liker best å slappe av, og ikke farte rundt. Ja, jeg har faktisk vært en uke i Spania,  hvor jeg så og si kun var på hotellet.

Til gjengjeld kjenner jeg flere med barn, som fikk barn i ung alder, og nå reiser på interrail i Europa, drar til spennende land i østen og på roadtrip i Nord-Amerika med barna sine, og skaper minner som familie. Det syns jeg virker mer verdifullt enn å reise rundt i ungdommen, og så har du ingen å dele minnene med som gammel.

Ikke TS , men dette svaret likte jeg godt😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør det som passer deg best TS. Men det kan hende at 1 litt «kul» tur vil være kjekk å se tilbake på. Da tenker jeg Australia (Gold Coast, Fraser Island), Afrika (Safari), Thailand eller USA (Hawaii (snorkle, dykke, surfe), Yosemite national park, California), Mexico 

Men nå er det korona da. Så hvis du vil ha barn nå, så kjør på. Alt dette som er listet opp kan du også gjøre med litt større barn. Fordel at de kan svømme, gå, spise selv, vaske hender selv, kle på selv. 

Min erfaring med å reise med små barn er iallfall at mest tid går med til pass og stell og at hjemme er best. Men der er det sikkert mange ulike erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke hørt akkurat dette med reise før man får barn så ofte, men det er mange rundt meg som snakker om å "leve livet" først. 

I mine øyne er dette med å få barn hvis man vil en del av å leve live, uavhengig av når man får dem. De som elsker å reise, får til det uansett. Å oppleve nye ting som er vanskelig å kombinere med småbarn, kan man gjøre når barna er større hvis man ikke rekker det før de kommer. Det samme gjelder andre ting man liker å bruke tid på. 

Akkurat dette med reising tror jeg har vært litt "kult" i min generasjon (født på 80-tallet). Det kjennes litt som at man helst skal ha være flere spennende og uvanlige steder på jorden og gjort spennende ting for å bli klok og erfaren. Men jeg tenker det er mange måter å bli og være klok og erfaren på. Jeg var noen mnd. i et afrikansk land mens jeg studerte, og det er en opplevelse jeg husker resten av livet. Men nå byttet jeg nylig yrke her hjemme i min lille kommune, og gjør noe jeg har lite erfaring med fra før, og tror jeg lærer vel så mye og blir vel så klok av det, selv om jeg jobber 5 min med bil fra huset mitt. Andre igjen velger å bli skikkelig, skikkelig gode på det de driver med gjennom å gjøre mye av det samme hele livet. 

Har man lyst på barn, og ikke på å gjøre noe annet først, så er det rett å få barn, tenker jeg :) Jeg skulle gjerne fått mine litt før, for å få flere år som jeg lever samtidig med dem. 

Anonymkode: a0fea...6ef

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nuith skrev (På 20.4.2021 den 12.48):

Du er i slutten av 20-årene og samboer, du har antagelig fast jobb og eier bolig alt. Du tenker at "å reise" betyr en tur til Kanariøyene. Det er ikke det folk tenker på når de sier man skal "reise  fra seg" når man er ung. Det er mer snakk om månedsvis med backpacking, jobbe som frivillig på barnehjem, jobbe/studere et år eller to i utlandet, eller i det minste bo i ukesvis på et sted som ikke er helt nedrent av turister. Kanskje "finne deg selv" eller "ha en flørt med en lokal kjekkas". Du er allerede ute av målgruppen for alt sånt. Få barn med god samvittighet du. 

Skulle akkurat til å skrive tilsvarende.

Reise for oss er å oppleve jungelen i mellom-amerika, gå i fjellene i Sør-Amerika, klassiske road trips i USA, være på savannen i Afrika, flyte i Dødehavet, oppleve historiske ruiner i Kambodsja. Det å reise innebar også utvekslingsopphold fra studier, arbeidsopphold i utlandet, det å virkelig få andre kulturer under huden.

Har man ikke dette behovet, så er det jo bare å sette i gang med barn. Men ikke referer til "å reise" som en tur til GranCa. 

Anonymkode: 4e096...25a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kan du ikke bare drite i hva folk sier,da?

Jeg liker veldig godt å reise, men har null interesse av gran Canaria og strender. 

Denslags reising jeg liker ville jeg ikke gjort med barn. Jeg liker lange bilturer, museer og storbyer, og det synes jeg r et mareritt med unger. Jeg savner det veldig og gleder meg til ungene er store nok til at de enten kan passes en langhelg, eller være med uten at det bare er dritt.

Strandferie og syden er jo perfekt for småbarn... og noe jeg grøsser av. 

Men altså, om du ikke føler noe behov, så lå være, da?

Jeg har null interesse av festing, så jeg hadde da gitt en lang faen i alle som maste om å feste før jeg fikk barn. 

Anonymkode: 78f11...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du ikke redd for å se tilbake på livet ditt og se på hva har jeg gjort i livet mitt «jo jeg har slappet av...?» 

Anonymkode: 9027f...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du ikke redd for å se tilbake på livet ditt og se på hva har jeg gjort i livet mitt «jo jeg har slappet av...?» 

Er det ikke det man har lyst til? Ha penger nok til å slappe av og kose seg? 😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo bare å la være å reise, men som nevnt flere ganger, med reising menes neppe en tur til granca, det har jeg gjort en gang og aldri mer. Men har jobbet som sykepleier i India og mange land i Afrika som var svært lærerikt. Har også tatt kurs i New York på et stort universitet, vært på snorkleferier i Mexico, cruise i karibien og nesten vært i alle hovedsteder i Europa, er 31 år og ferdig med mastergraden min også. Det er så sykt deilig å ha disse minnene og erfaringene med seg når man får barn. Joda man kan reise med barn, men ville ikke hatt med min datter til å jobbe i slummen av India, eller på kanotur langs en elv i Afrika. Men jeg gleder meg til å vise henne steder jeg har vært og ikke minst håper jeg å kunne lære henne om hvor heldige vi er i dette landet, og ikke ta velferdsstaten for gitt. For det er svært svært mange som burde reist for å kjenne dette på kroppen! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...