Gå til innhold

Hvorfor sier alle at vi må reise før vi får barn? Jeg vil ikke!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sier ikke at jeg ikke vil reise, for det er sikkert gøy. Men jeg kjenner ikke behovet for å reise og rase fra seg i årevis før man får barn som alle snakker om?

Jeg og samboer er i slutten av 20-årene og veldig klare for barn. Jeg har ikke hatt et liv hvor reising har stått på prioriteringslisten så det er ikke noe jeg savner. 

Likevel sier alle at vi MÅ reise før vi får barn. Javel, hva om barn er viktigere for meg enn å ligge og dra seg under sola på Gran Canaria?

Hvorfor er folk så opptatte av dette?

Anonymkode: f4db1...ed5

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Å ha reist og opplevd litt før man stifter familie har man mye igjen for når man sitter fast i A4 livet. Mange får litt «panikk» når de faktisk forstår hva det innebærer å ha barn, ansvaret, bekymringene, økonomi osv. og begynner å angre på alt de ikke gjorde mens de hadde muligheten.

Får man barn som veldig ung kan man tenke at «reise kan jeg gjøre når barna er voksne». Poenget er at når man han barn uansett alder så kan man ikke reise bekymringsløst og gjøre hva man vil lengre. Så å ha opplevd litt av verden før man får barn er uvurderlig for mange, men sikkert ikke for alle. For min del har jeg hatt mye igjen for de årene jeg bodde og jobbet i utlandet før jeg stiftet famile. Man lærer utrolig mye om seg selv og andre ved å stifte bekjentskap med andre språk og kulturer. 

Anonymkode: 42cec...868

• Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiste både før og etter at vi fikk barn. Det er to forskjellige ting å gjøre, men etter som barna blir større endrer reisene seg også.

Nå er vi der at vi kan reise uten barn igjen, og jeg må si at det er greit siden vi igjen kan reise dit vi selv ønsker, men samtidig er reising med små barn noe jeg ikke ville vært foruten :) 

OG du kan dra deg under sola på Gran Canaria med barn også ;) Bare at de første 10-12 årene må man passe mer på barna og være mer aktiv på stranda selv også.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi ville gjerne tatt en lengre tur før vi får barn. Har utsatt barn pga korona, men nå vil vi ikke utsette mer. Begge er 30år. Vi vil gjerne få barn mens vi enda er "ung", og vet jo ikke om det tar tid å bli gravid. 

Egentlig kunne vi tenkt oss å reise til feks Asia. Reise innom feks tre land, ulike plasser. Kanskje brukt tog. Ikke helt ha planene klar, da vi kunne tenkt oss å ta ting merpp sparket. Det er ikke så lett med barn. 

Men vi kommer nok alltid til å like å reise. Men da må turene planlegges med barn. Feks at det er lett å komme seg frem med vogn, gjerne mer sentral beliggenhet på overnatting, at det er en trygg reise, aktiviteter som passer for barn osv.

Anonymkode: c73f5...c09

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La vær å reise da? Går forresten fint an å reise med barn. Jeg fikk barn i 20-åra og har ikke følt meg bastet og bundet. 

Anonymkode: 4ad92...3ca

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det går veldig fint å reise også med barn. Og selv etter at man har fått barn kan det bli aktuelt å reise uten dem. Få barn du. Det går helt fint 😀

Anonymkode: a9f10...c2b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tanken bak det er jo at man ikke kan reise på samme måte når man har barn. Man er ikke like frie til å ha lange sene kvelder der begge kan drikke seg fulle ol.

Anonymkode: d8627...015

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel om man vil reise til andre steder enn Granca at det er viktig å reise før man får barn. Vi likte godt å reise før vi fikk barn, og prioriterte dette høyt. Men det var i hovedsak til land utenfor Europa, eller til storbyer i Europa. Etter vi fikk barn har vi reist med de i Europa, men det er jo en annerledes måte å feriere på- og det har vært mye strandliv. 
Men om dere ikke har noe interesse for å reise- og dere uansett bare da vil reise til stranden på Grand Canaria så kan det helt fint vente (eller droppe å reise selv etter barn)! Det er nok bare et råd utfra deres preferanser 

Anonymkode: eb361...bd7

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er ikke interessert i å se verden i det hele tatt? Jeg skjønner jo det når du tror at "å reise fra seg" betyr at å reise til Gran Canaria og slikke sol.

Jeg har reist en god del. Til alle verdens kontinenter. Har aldri vært på Kanariøyene... Det er så mye mer å se. Kanariøyene kan jeg heller ta på en "kjedelig" ferie med barn.

Anonymkode: 9cca5...179

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange flere steder å reise til enn Gran Canaria, da. Jeg liker å reise, og har bodd og reist rundt i USA og Australia i ca. ett år hver, pluss vært på lengre backpackingsturer i Thailand og på New Zealand. Det var kjempegøy og jeg ville aldri vært de opplevelsene foruten.

Men hver sin lyst, hvis du ikke vil reise så må du ikke.

Anonymkode: 4dd6d...7d9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan trygt ha dine egne meninger og tenke kritisk. Det er selvfølgelig ikke et must å reise noe sted som helst.

Selvsagt mer konstruktiv å bruke pengene på etablering og få barn nå, fremfor å kaste bort penger på reiser, forpeste miljøet med flybensin og blir eldre før dere får barn.

Reiser sorterer selvfølgelig under overfladisk pjall folk driver med. Blir ikke bedre mor av å vært å trent yoga i India. 

Anonymkode: f79e6...cfd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har reist masse med barn, det har vært helt uproblematisk. Bæretøy, amming lenger enn gjennomsnittet (alltid enkelt å roe sure toddlere/distrahere/legge de), og bra kosthold (ingen grinete unger med lavt blodsukker), og god tilknytning (gir unger som hører på foreldrene og gjør som de får beskjed om), har gjort turer både til USA, Asia og Afrika hyggelige og givende for hele familien. ❤

Er du ikke typen som elsker å reise nå, så blir du det sikkert aldri uansett, så da er det vel det samme. 🤷‍♀️

Anonymkode: 40837...971

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du tror at å reise fra seg handler om et visst antall turer til Grand Canaria med all inclusive så tenker jeg du bare kan sett i gang å få barn. Sånne reiser kan du med letthet gjøre med barn også, da er det er ekstra pluss om hotellet har bamseklubb.

De som råder deg til å reise fra deg snakker nok om reising i en helt annen liga. Det er ikke like lett å ta den rundturen i India, den turen ut til nomadene i Mongolia eller oppdage ørkenen i Namibia med små barn. Ikke at det er umulig, det finnes flere med mye reiselyst som gjennomfører slike reiser med barn, men det krever litt mer. Det høres uansett ikke ut som du er interessert i å reise på denne måten, så da trenger du jo ikke bekymre deg heller. Bare sett i gang og få barn.

Anonymkode: eaf55...7d9

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis reising ikke er for dere så er det jo bare å la vær. Få barn nå hvis dere vil det. 

Det er ikke noe problem å reise etter man får barn heller. Det første 1,5 året til vår hadde hun vært i 8 land, så vi reiser like mye som før (før corona). 

Anonymkode: 08ce6...0c8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Folk er forskjellige. Det finnes de som knapt har vært i Sverige. Mange er hjemmekjære, og ferie for de kan være en liten bilferie rundt om i Norge. 

Selv husker jeg at jeg ble superstressa av de som sa at de ville reise mest mulig og oppleve mest mulig før de fikk barn. Mange av de greier jo knapt sitte stille første dag i ferien sin før de hiver seg på flyet. Jeg er meget lite bereist og jeg har ikke akkurat panikk over at jeg ikke har føket rundt fra land til land med ryggsekk for å oppleve og suge til meg alt som er av nye kulturer og alt det der  

Anonymkode: d7b79...189

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en klisjé, men det å "finne seg sjæl".. Det er det noe i. 

Hvis ikke finner du at "deg sjæl" er lite enn en sliten mor som har brukt 20-årene på å tørke søl og levere i bhg/skole. 

Å ha barn er fint, men også monotont og det gir ikke rom for så veldig mye personlig utvikling. Ikke dermed sagt at du ikke lærer mye om deg selv og tålegrense, men det behøver du ikke å lære som så ung som du er. 

Og ja, er det steder du kommer til å ende opp med småbarn er det grusomme granca.. 

Anonymkode: f88bc...5a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min tanker er at en ikke bør reise, nettopp for barnas skyld. Det er ikke bærekraftig med all reisingen, det ødelegger jorda. 

Bli hjemme og spar jorda til etterkommerne. 

Anonymkode: 61b63...bab

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reising ja. Flyplasshelvete, lommetyver, matforgiftning, mistet bagasje, kakerlakker og skadedyr med hjem. Multiresistente bakterier over hele fjøla, som er hva, øverste punkt på lista over verdens største fremtidige kriser?

Nei, takke meg til verdens beste land som jeg allerede bor i.

Det er de som får barn som burde være forkjemperne for å fly så lite som overhodet mulig. Å bidra til unødvendige utslipp slik utsiktene er nå, er i mine øyne å vise fingeren til egne barn. Bli hjemme med god samvittighet. 

Anonymkode: 1a11d...18a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...