Gå til innhold

Jeg flytter til utlandet. Kan jeg få fritak fra førstegangstjenesten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg flytter til USA for å studere der for en ubestemt periode. Jeg ble innkalt til sesjon del 2, kan jeg få fritak? Er jeg  forpliktet til å melde fra til Forsvaret om dette? Jeg kan dokumentere flyttingen osv.

J, 18. 

Anonymkode: b0a88...f19

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen?

AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvor lenge du skal være der, om du studerer noen år der og kommer tilbake til Norge, så vil du nok fortsatt være aktuell for førstegangstjeneste. Dersom du flytter for en mye lenger periode eller kanskje permanent, så vil du nok i praksis ikke være like aktuell lenger. Men man slipper generelt ikke førstegangstjeneste på grunnlag av studier. Man får som regel en utsettelse, men så må mange inn etter det. 

Anonymkode: cb761...10c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke noe problem. Bare møt opp til sesjon, underprester litt, og si du ikke er motivert. 

Anonymkode: 95b06...346

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke noe problem. Bare møt opp til sesjon, underprester litt, og si du ikke er motivert. 

Anonymkode: 95b06...346

Eksen min klarte ikke ta en situps en gang pga stor mage. Han måtte likevel inn. Sa han ikke var motivert i det hele tatt. Hjalp ikke.

Anonymkode: 6cd1e...8da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eksen min klarte ikke ta en situps en gang pga stor mage. Han måtte likevel inn. Sa han ikke var motivert i det hele tatt. Hjalp ikke.

Serr?? Det er jo helt idiotisk at man skal tvinges inn, det burde vært frivillig. Hvis vi en gang skulle ha behov for å forsvare landet vårt, så ønsker ikke jeg at det skal forsvares av menn og kvinner som ikke vil være der! 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spørs hvor lenge du skal være der, om du studerer noen år der og kommer tilbake til Norge, så vil du nok fortsatt være aktuell for førstegangstjeneste. Dersom du flytter for en mye lenger periode eller kanskje permanent, så vil du nok i praksis ikke være like aktuell lenger. Men man slipper generelt ikke førstegangstjeneste på grunnlag av studier. Man får som regel en utsettelse, men så må mange inn etter det. 

Har hørt at de kan få reservert studieplass mens man avtjener verneplikt. Det er så kjipt fordi jeg har allerede ordnet bolig og funnet et studie som jeg virkelig vil inn på 😕 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Serr?? Det er jo helt idiotisk at man skal tvinges inn, det burde vært frivillig. Hvis vi en gang skulle ha behov for å forsvare landet vårt, så ønsker ikke jeg at det skal forsvares av menn og kvinner som ikke vil være der! 

Har hørt at de kan få reservert studieplass mens man avtjener verneplikt. Det er så kjipt fordi jeg har allerede ordnet bolig og funnet et studie som jeg virkelig vil inn på 😕 

Om du har blitt innkalt nå, så må du søke om utsettelse med bakgrunn i studier. Som regel går det bra om du dokumenterer godt, alt fra bekreftelse på studieplass, betalte skolepenger, bekreftelse på leiekontrakt der du skal bo osv. Å få reservert studieplass vil jeg ikke tro er noe som er relevant for studier i USA, kun hvis man skal studere i Norge (som har regler rundt hva som skjer med studieplassen når man avtjener verneplikt). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Innkalling til førstegangstjeneste har mindre med motivasjon enn en rekke andre faktorer å gjøre, blant annet geografisk tilhørighet i forhold til senere tjeneste i Heimevernet. 
Det virker som mange tenker på førstegangstjeneste som et slags friår på linje med en folkehøyskole, men det er ikke slik Forsvaret ser det. Det de trenger er folk til å forsvare landet hvis det blir krig en gang i fremtiden, ikke nødvendigvis de som har lyst på tjeneste når de er 19.  Alle som har avtjent førstegangstjeneste er vernepliktige fram til de er 44 år, og de færreste er motiverte så lenge uansett. Denne gutten bodde sannsynligvis enten på et sted der Heimevernet trengte flere folk, eller så hadde han en sivil utdanning de hadde bruk for. 

Anonymkode: 69679...6e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...