Gå til innhold

Overvekt og høye leververdier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er midt i en prosess hvor jeg har bedt om hjelp for å takle overvekten. Grunnen min til overvekt er en overspisingslidelse og to tette graviditeter. Trodde jeg var helt frisk til tross for vekten, men sånn er det ikke. Fikk vite idag at jeg har høye leververdier og det er skummelt. Jeg er i 30 årene og holder på å utvikle sykdom pga det her. Det er jo skummelt. 

Vekten føler jeg at jeg har slitt med hele livet. Men nå ble det ordentlig seriøst. Må ta grep nå mens jeg kan. Jeg har en bmi på over 40 så jeg er ikke en liten jente akkurat. Noe tips og triks på veien. Trenger sykt motivasjon. Føler det er vanskelig å se lyset akkurat nå. Ble mer deppa og når jeg blir sånn her så trigger det overspisingen. Ond sirkel. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hør på legen/ ernæringsfysiolog der du får oppfølging. Her inne vil du få så mange «tips» som kun handler om detaljer og trend (keto, carnivore, faste osv), det trenger du ikke nå. Det er hovedsakelig kalorier inn vs kalorier ut, og gjerne lavfett om du allerede har fettlever. Hvis ikke du allerede får oppfølging på din lokale overvektsklinikk så håper jeg du ber om en henvisning dit. 

Anonymkode: 28930...382

• Liker 2
Skrevet (endret)
Hjertehåp skrev (1 time siden):

Jeg er midt i en prosess hvor jeg har bedt om hjelp for å takle overvekten. Grunnen min til overvekt er en overspisingslidelse og to tette graviditeter. Trodde jeg var helt frisk til tross for vekten, men sånn er det ikke. Fikk vite idag at jeg har høye leververdier og det er skummelt. Jeg er i 30 årene og holder på å utvikle sykdom pga det her. Det er jo skummelt. 

Vekten føler jeg at jeg har slitt med hele livet. Men nå ble det ordentlig seriøst. Må ta grep nå mens jeg kan. Jeg har en bmi på over 40 så jeg er ikke en liten jente akkurat. Noe tips og triks på veien. Trenger sykt motivasjon. Føler det er vanskelig å se lyset akkurat nå. Ble mer deppa og når jeg blir sånn her så trigger det overspisingen. Ond sirkel. 

Enig med ab over. 

Motivasjonen din bør jo så absolutt være det jeg siterte som du selv skrev. Helsen din og barna som vil ha en frisk mamma.

Utover det har du sikkert mange ting som gir motivasjon til å gå ned i vekt. Skriv de ned, heng de på kjøleskapet, bare for å ha de synlig hele tiden. Overspising er ingen lett ting å bli kvitt, det kan godt hende du vil trenge mye hjelp på veien. 

Endret av Ugresset
Glemte en sitering
AnonymBruker
Skrevet

Sliter du med overspising så ville jeg faktisk tatt i mot medisinsk hjelp fra legen. Rett og slett. Det finnes både tabletter og sprøyter. 

Jeg sliter med overspising selv, og kan bli ufattelig sulten. Når jeg spiser da, går rullegardinen ned og jeg tenker ikke mens jeg spiser. Gikk på Mysimba et halvt år, og det var frelse for meg 😉 Ble fort mett, skikkelig mett! Og hadde ikke tanker på mat før jeg ble sulten igjen. Dessverre følte jeg at jeg fikk mye bivirkninger i forhold til pris og vektnedgang, så jeg fornyet ikke resepten. 

Men jeg ser at jeg trenger denne type hjelp for å gå ned i vekt, for å telle kalorier og være sulten fungerer ikke for meg ("rullegardinen" når jeg blir sulten) mtp overspising. 

Med såpass høy bmi trenger man sterkere skyts, dessverre. (Jada, noen klarer å gå ned i vekt og holde seg der med kaloritelling, men det er forsvinnende få, spesielt med overspisingproblematikk)

Anonymkode: 4cd5d...01a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legg en plan sammen med legen din, ikke hør på masse forskjellige råd her inne. Motivasjonen burde ligge på å holde seg frisk nå og få orden på de høye lever verdiene. dette krever medisinsk kunnskap og ikke råd fra fremmede om masse forskjellige potensielt skadelige dietter  

Anonymkode: d1805...f9d

AnonymBruker
Skrevet

For meg hjelper det å ha en liste på mobilen med ting jeg kan kjøpe som snacks i stedet for usunne ting. Eks druer, bananer, mini tomater, light saft osv. 

Anonymkode: 4f9ea...b4a

• Liker 1
Skrevet

Hei alle sammen. Var tilbake hos legen i forbindelse med valsinering. Hun sa at lever verdiene har normalisert seg etter at vi tok nye blodprøver. Så de beroliget meg litt. Men jeg har innsett at jeg ikke kan leve sånn her lenger. Jeg har greid å få av meg fire kg på to uker så får bare jobbe videre. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til videre, dette klarer du. Mange overvektige som får seg en vekker når legen finner avvik i blodprøver eller annet. Jeg har også venner med stor overvekt som kvir seg for å gå til lege i redsel for å få slike beskjeder eller for hva legen vil si.

Men du har tatt et viktig skritt mot helse, og det er veldig bra. Men fikk du ingen oppfølging? Når du har en overspisingslidelse så er det vanskelig å måtte ta tak i det helt på egenhånd.

Anonymkode: d504e...482

• Liker 1
Skrevet
Hjertehåp skrev (1 time siden):

Hei alle sammen. Var tilbake hos legen i forbindelse med valsinering. Hun sa at lever verdiene har normalisert seg etter at vi tok nye blodprøver. Så de beroliget meg litt. Men jeg har innsett at jeg ikke kan leve sånn her lenger. Jeg har greid å få av meg fire kg på to uker så får bare jobbe videre. 

Det er jo dritbra :) bare vær forberedt på at det vil gå litt saktere. Har legen sjekket deg for vitaminer og mineraler ? At det er på stell kan gjøre det lettere for kroppen å gå ned i vekt.

Du kan jo prøve å gjøre det litt spennende for deg selv, spise ting du vanligvis ikke gjør. Litt "oppdagelsesferd" i "sunn mat" land :)

Masse godt man kanskje ikke vet ikke har så mange kalorier :)

Endring er ofte det kjipeste vi gjør. At du nå "våkner litt" er utelukkende positivt. :) 

Bare ikke gå så hardt ut at du sprekker med en gang. Det eneste som fungerer er varige vaneendringer. Du trenger sannsynligvis ikke velte helt om på alt for at det skal gå rette veien.

Det er ikke flaut å be om støtte eller hjelp, så bruk de ressursene du kan :) 

Hvis du innerst inne vet at dette er det du vil. Så klarer du det ❤️

Skrevet

Hvis du har fått diagnosen Overspisingslidelse så snakk med legen om henvisning til DPS for behandling mot overspising. Her jeg bor har de kurs for dette, en metode som kalles DBT, med fokus på spiseforstyrrelsen. (Det heter DBT-eat.)

Jeg har lært masse om hva som trigger spisingen. Og har overspist mye mindre nå etter kurset er ferdig og jeg er klar over triggerne. Masse fokus på følelser, mindfulness, stresshåndtering osv. Men dette er en (lang) prosess å mestre. 

Her kan du lese litt mer om selve metoden :

https://oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/dialektisk-atferdsterapi-dbt-for-voksne

Kjempeflott at du har tatt tak i kostholdet! Mine prøver har også gått opp og ned. Fettlever er bare KJIPT så det gir deg en oppvekker! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.4.2021 den 8.35):

gjerne lavfett om du allerede har fettlever

Det ville vært ugunstig... Alt fett er ikke usunt. Man kan gjerne kutte ut usunne planteoljer, men man bør spise mer sunt animalsk fett.

Og også kutte ned på karbohydrater, da det er karbohydrater som hovedsaklig forårsaker ikke-alkoholisk fettlever. Særlig fruktose som må innom leveren for å bli forbrent. Leveren klarer bare å prosessere ca 50 gram om dagen og folk flest spiser mer fruktose enn det. 

Anonymkode: 90214...014

• Liker 6
Skrevet

Hei igjen. Ts her. Jeg har fått henvisning til dps for overspisingen og til frisklivssentralen i bydelen min. Alt tar ekstra tid nå pga korona. Ble overrasket at jeg ble prioritert i vaksine køen. Jeg er forsåvidt ung.  Har sett på eit feit liv på nrk. En forsker der sa at kroppen vil alltid jobbe for å komme seg opp i maksvekten man har hatt. Og han sa til Ronny at du trenger hjelp. Hva mente han med det? Fedmekirurgi ? 

For å være ærlig så var det å innrømme ovenfor legen min at jeg sliter med overspising det vanskeligste jeg har gjort. Når jeg tenker tilbake nå så er ikke det noe som har oppstått plutselig. Så lenge jeg kan huske så har jeg overspiste også fått dårlig samvittighet. Allerede som 6 åring så gråt jeg og fortalte mamma at barna på skolen sa at jeg hadde stor mage iforhold til dem. 

Vil bare bli kvitt dette og ikke overføre noe av dette til mine to barn ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hjertehåp skrev (34 minutter siden):

Hei igjen. Ts her. Jeg har fått henvisning til dps for overspisingen og til frisklivssentralen i bydelen min. Alt tar ekstra tid nå pga korona. Ble overrasket at jeg ble prioritert i vaksine køen. Jeg er forsåvidt ung.  Har sett på eit feit liv på nrk. En forsker der sa at kroppen vil alltid jobbe for å komme seg opp i maksvekten man har hatt. Og han sa til Ronny at du trenger hjelp. Hva mente han med det? Fedmekirurgi ? 

For å være ærlig så var det å innrømme ovenfor legen min at jeg sliter med overspising det vanskeligste jeg har gjort. Når jeg tenker tilbake nå så er ikke det noe som har oppstått plutselig. Så lenge jeg kan huske så har jeg overspiste også fått dårlig samvittighet. Allerede som 6 åring så gråt jeg og fortalte mamma at barna på skolen sa at jeg hadde stor mage iforhold til dem. 

Vil bare bli kvitt dette og ikke overføre noe av dette til mine to barn ❤️

Så flott at du har fått hjelp og får oppfølging. Jeg vil sterkt fraråde deg i å ta råd herfra, og isteden lytt til de som følger deg opp. Her inne er det så mye forstyrrede spisemønstre som du ikke bør tenke på siden du allerede har et litt forstyrret syn på mat (Dietter, nei-mat, pseudoscience osv). 

Masse lykke til ❤️ Barna er nok den største motivasjonen livet kan gi deg. 

Skrevet
Hjertehåp skrev (39 minutter siden):

En forsker der sa at kroppen vil alltid jobbe for å komme seg opp i maksvekten man har hatt. Og han sa til Ronny at du trenger hjelp. Hva mente han med det? Fedmekirurgi ? 

Er ca 10 kilo mindre enn jeg var for 10 år siden, fikk det av, og har holdt det av. Det har ikke vært spesielt vanskelig, har vært litt jojo, men er vel normalt at det går litt opp og ned.

Det som ER funnet, er at noen som har gått ned i vekt, ikke vil kunne spise like mye som en som aldri har vært større.

En på 75 kilo som aldri har vært større spiser akkurat til å holde vekta. En annen person som er 75 kilo, men har tidligere vært 100, spiser akkurat like kalorier som førstnevnte. Sistnevnevnte vil sakte men sikkert øke i vekt igjen på samme diett.

Det er lettere å holde vekta hvis man aldri har vært overvektig. Men om man først er overvektig, så går det an å gå ned og holde vekta. Men kroppen din jobber imot deg, så du må følge litt med og se på hva som fungerer for at det ikke skal skli ut igjen.

Skrevet

Kjære trådstarter, 

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg vil anbefale at du tar kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Du kan også ta kontakt med Mental Helse, som har en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå. 

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...