Gå til innhold

Pesto

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har et lite spørsmål her.. Pesto, er det sunt eller usunt! Synes det er så fryktelig godt, og spiser det derfor hele tiden. Hadde vært litt synd hvis det da er veldig usunt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo mye olje da, og olje er fett. Så kalorimessig tror jeg ikke det er helt sunt.

Skrevet

Det er mye kalorier i det, men fettet i det er av den sunne sorten.

Derfor, med måte :)

Pesto er en blanding av av basilikum, olje og pinjekjerner (og litt hvitløk?), det er hovedingrediensene.

Tips, bland det ut med litt vanlig rød tomatsaus. Det blir godt og den røde sausen er magrere (oftest).

Skrevet
Det er mye kalorier i det, men fettet i det er av den sunne sorten.

Derfor, med måte :)

Pesto er en blanding av av basilikum, olje og pinjekjerner (og litt hvitløk?), det er hovedingrediensene.

Tips, bland det ut med litt vanlig rød tomatsaus. Det blir godt og den røde sausen er magrere (oftest).

I min pesto er det mye parmesanost også. Trodde dette var en hovedingrediens???

Skrevet

å ja, det er det nok også. :)

Bruker det ikke så mye selv....

Skrevet
I min pesto er det mye parmesanost også. Trodde dette var en hovedingrediens???

Det stemmer det, ingen pesto uten parmesan..nam. (For meg da ;) )

Skrevet

Jeg synes vel at pesto kan karakteriseres som matvare i katagorien kaloribombe. Her er en oppskrift. Nøtter, olje og ost er ikke akkurat mager kost selv hver for seg.

50 friske basilikumblad

3 hvitløkbåter

150 gram pinjenøtter eller skåldede

mandler

100 gram revet parmesan

eller blandet med cheddar

2 dl olivenolje

Men, det er altså helt avhenging av hvor mye man spiser av den. Er den bare en liten smakstilsetning så er det jo ikke all verden. Men, det bør ikke være noe man slurper i seg heller.

Skrevet

Hvis man derimot ser bort fra kaloriinnhold og tar alle andre faktorer i betraktning, så er det bare parmesanen som ikke er så sunn (pga det mettede fettet og høyt saltinnhold). Kaldpresset olivenolje, frisk basilikum, hvitløk og pinjekjerner er derimot fulle av bestanddeler som kroppen har godt av.

Skrevet
Hvis man derimot ser bort fra kaloriinnhold og tar alle andre faktorer i betraktning, så er det bare parmesanen som ikke er så sunn (pga det mettede fettet og høyt saltinnhold). Kaldpresset olivenolje, frisk basilikum, hvitløk og pinjekjerner er derimot fulle av bestanddeler som kroppen har godt av.

Kan man bytte ut parmesanen med en annen sunnere ost tro?

Skrevet
Kan man bytte ut parmesanen med en annen sunnere ost tro?

Jeg har sett iallfall en oppskrift på en magrere utgave av pesto hvor de bruker vanlig lett hvitost (16% eller 10%). Men da mister du jo mye av den karakteristiske smaken som parmesanen tross alt gir pestoen.

Skrevet

Ja, det er best å lage pesto slik den skal lages. Og det er også best å nyte den en gang i blandt. På den måten blir man ikke lei pestoen (det er fullt mulig og ganske synd egentlig) og får ikke for mye i seg. Det er så mye annet godt å spise at det ikke burde være noe problem å variere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...