Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snart begynne på nesespray og er snart en prøver! Helt uvirkelig! 🤗

Denne tråden handler ikke om å "få" så mye fri som mulig, men jeg spør fordi jeg er bekymret for hva som vil komme og for å få litt mer ro i hodet og litt færre bekymringer så spør jeg dere kloke hoder.

Jeg jobber i barnehage, noe som for tiden er ekstra stressende med tunge løft og mye løping. Det er mye som skjer og man sitter aldri rolig.

Hva har man krav på av sykemelding i forbindelse med ICSI? Jeg aner ikke om man får sykmelding for uttak eller innsett. Må jeg søke om ferie de to dagene allerede nå? Avspasering? Hva om jeg tåler hormonbehandling dårlig og blir så kvalm at jeg kaster opp konstant, får migrene eller lignende? (Er vel ikke så vanlig, men jeg må spørre dere fordi det bekymrer meg).

Hva med den dagen jeg skal få spøryteopplæring? Den sprøyten man skal sette i magen, hvis noen lurte.

Jeg har ikke fått informasjon om dette og informasjonen på nettet er vanskelig å manøvrere i. Jeg tenker at jeg jo må snakke med leder om ferie for uttaksdagen og innsett dersom det er påkrevd med ferie fordi man ikke får sykmelding, men hadde helst sett at sjefen ikke visste noe om dette da jeg vet at han er en typisk sladrehank og alt han vet får alle andre vite. (Ikke så god leder altså).

Jeg har ikke vært sykmeldt på 1,5år for de av dere som måtte tro at jeg er en typisk unnasluntrer.

Håper noen kjenner seg igjen i bekymringer og unødvendig mye grubling i før-prøveperioden. Det er ikke sikkert jeg har behov for en eneste sykmeldingsdag, men skulle jeg ha behov er det greit å vite hva man kan be om.

Anonymkode: 783bf...d2d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha rett på sykemelding i alle situasjonene du skisserer, men det er ikke noe man vanligvis får på forhånd, det er ingen automatikk i det. Hadde jeg vært deg hadde jeg søkt feriedager/avspasering disse dagene, og hvis du ser at behovet er der så ber du om sykemelding fra lege. Da kan du ha rett på å få tilbake sykedagene som "ikke ble brukt". 

Anonymkode: 27150...14d

AnonymBruker
Skrevet

Spennende ♥️
Du trenger vel ikke informere lederen din om hva du skal bruke feriedagene til? Jeg gjør i hvert fall ikke det og jobber på en liten arbeidsplass. Jeg bare søker/ber om ferie og lar det være med det 😊

Masse lykke til!

Anonymkode: 87e86...3ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan ha rett på sykemelding i alle situasjonene du skisserer, men det er ikke noe man vanligvis får på forhånd, det er ingen automatikk i det. Hadde jeg vært deg hadde jeg søkt feriedager/avspasering disse dagene, og hvis du ser at behovet er der så ber du om sykemelding fra lege. Da kan du ha rett på å få tilbake sykedagene som "ikke ble brukt". 

Anonymkode: 27150...14d

Takk for svar og takk for at du ikke angrep meg for å spørre om det jeg gjorde.

Problemet er at vi i barnehagene overhode ikke får ferie i den situasjonen vi er i nå. Jeg kan prøve, men vet at det med 99% sikkerhet ikke går. Vi er jo i en presset situasjon hvor vi har mer å gjøre enn noen gang, og derfor lurer jeg på hva man har rett til av sykemelding hvis det skulle bli nødvendig. 🤗 

Hvem sykemelder meg? Sykehuset som utfører behandlingene, eller fastlegen?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spennende ♥️
Du trenger vel ikke informere lederen din om hva du skal bruke feriedagene til? Jeg gjør i hvert fall ikke det og jobber på en liten arbeidsplass. Jeg bare søker/ber om ferie og lar det være med det 😊

Masse lykke til!

Anonymkode: 87e86...3ce

Tusen takk! 🤗

AnonymBruker
Skrevet

Du får sykemelding dagen for uttak og noen dager etterpå. Det er det eneste du trenger. Sykemelding etter innsett er helt unødvendig. Det er også unødvendig å gruble så mye på bivirkninger. Om du ikke går og kjenner etter, så går dette helt fint. 

Anonymkode: 47dad...fcb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du får sykemelding dagen for uttak og noen dager etterpå. Det er det eneste du trenger. Sykemelding etter innsett er helt unødvendig. Det er også unødvendig å gruble så mye på bivirkninger. Om du ikke går og kjenner etter, så går dette helt fint. 

Takk for svar.

Jeg går ikke og kjenner etter, det jeg gjør av vane er å planlegge mye og ha plan a og b og c klare. :) Jeg må liksom alltid ha en plan.

Og litt av problemet mitt er at jeg ikke setter grenser for meg selv, derfor må jeg vite hva jeg har rett på.

Sjefen min har også for vane å sparke folk i hytt og pine, han prøvde å sparke meg en gang jeg var sykmeldt pga brukket ben etter en ulykke. Det er derfor jeg spør etter rettigheter og hva som er vanlig. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tenker mye på det ville jeg tatt en prat med fastlegen i forkant. I utgangspunktet er det klinikk/sykehus som sykemelder, men kan jo være greit å ha fastlegen som backup. 

Jeg tok egenmelding på uttaksdagen og så var det helg etter det. Hadde nok ikke gått på jobb i en barnehage dagen etter uttak (ganske øm). Fordelen med egenmelding var at arbeidsgiver ikke fikk informasjon om hvem som hadde skrevet ut sykemeldingen. Men det er nok i overkant paranoid å stresse med det, de færreste arbeidsgivere googler vel legen som har skrevet sykemelding for å se hvor han/hun jobber. 

Når det gjelder å ta ut ferie eller lignende så vil du jo ikke vite akkurat hvilken dag uttak og innsett blir før du nærmer deg. Så i ditt tilfelle (med vanskelig sjef) ville jeg nok brukt sykemelding/egenmelding og forholdt meg til det som noe akutt som dukket opp (altså ikke varsle jobben på forhånd). 

Anonymkode: a7d46...28e

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår deg veldig. Jeg skal forhåpentligvis igang med første ivf forsøk om ca 1 måned. I dag har jeg sendt mail til fastlegen og spurt om sykemelding fra ivf start til uttak. Jobber i helsevesenet og fare for karantene/smitte er høy. Høy arbeidsbelatning (rekker sjelden å spise, drikke eller gå på wc). Ingen mulighet for tilrettelegging på jobb. Sover 1-3 timer per natt nå pga stress (jobb, covid og infertilitet). Mulige bivirkninger... flere legetimer, noen på kort varsel. 

Er spent på svar. Hadde ikke hatt behov for det hadde jeg hatt en roligere jobb eller covid ikke hadde eksistert :)

AnonymBruker
Skrevet
Dame1989 skrev (33 minutter siden):

Jeg forstår deg veldig. Jeg skal forhåpentligvis igang med første ivf forsøk om ca 1 måned. I dag har jeg sendt mail til fastlegen og spurt om sykemelding fra ivf start til uttak. Jobber i helsevesenet og fare for karantene/smitte er høy. Høy arbeidsbelatning (rekker sjelden å spise, drikke eller gå på wc). Ingen mulighet for tilrettelegging på jobb. Sover 1-3 timer per natt nå pga stress (jobb, covid og infertilitet). Mulige bivirkninger... flere legetimer, noen på kort varsel. 

Er spent på svar. Hadde ikke hatt behov for det hadde jeg hatt en roligere jobb eller covid ikke hadde eksistert :)

Håper virkelig du får avslag. De fleste har ingen bivirkninger på medisiner og fungerer helt som normalt. Om du ønsker å gå hjemme i flere uker, får du ta ut ferie. Helt utrolig hva folk får seg til å spørre om, blir litt satt ut. En ting er om du reelt blir syk, men dette er jo bare utnytting av systemet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Håper virkelig du får avslag. De fleste har ingen bivirkninger på medisiner og fungerer helt som normalt. Om du ønsker å gå hjemme i flere uker, får du ta ut ferie. Helt utrolig hva folk får seg til å spørre om, blir litt satt ut. En ting er om du reelt blir syk, men dette er jo bare utnytting av systemet. 

Bra vi har forskjellige meninger :)

Gynekolog har anbefalt meg om å høre med fastlegen da en ekstremt krevende jobb som resulterer i veldig lite søvn har gjort min syklus mer ustabil. 

Tror ikke alle forstår hvordan det er å jobbe på sykehus under korona. Er daglig i nærkontakt med mennesker uten avklart covid status. 

Min ferie er fastsatt og da er ivf senteret sommerstengt. Har vært på jobb i over et halvt år med mange bivirkninger fra hormonmedisiner. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Dame1989 skrev (2 timer siden):

Bra vi har forskjellige meninger :)

Gynekolog har anbefalt meg om å høre med fastlegen da en ekstremt krevende jobb som resulterer i veldig lite søvn har gjort min syklus mer ustabil. 

Tror ikke alle forstår hvordan det er å jobbe på sykehus under korona. Er daglig i nærkontakt med mennesker uten avklart covid status. 

Min ferie er fastsatt og da er ivf senteret sommerstengt. Har vært på jobb i over et halvt år med mange bivirkninger fra hormonmedisiner. 

Rart ikke gynekologen sykemelder deg, da. Og om du jobber så tett med mennesker på sykehus, burde du være ferdig vaksinert. Lurer litt på hvordan du har tenkt å klare deg under en eventuelt graviditet, gå sykemeldt da også fordi jobb er litt tøft? 

Synes ærlig talt du burde bytte yrke om du takler det så dårlig. Ikke ideelt å være verken gravid eller mor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir dårlig av å lese alle som sier noe ala "ta deg sammen". til og med de som har gått gjennom ivf kan ha forskjellige opplevelser. Noen får lite bivirkninger, andre mange. Bare fordi det var lett for deg eller noen du kjente betyr ikke at det er lett for alle andre! Og kostnadsmessig så er det en kortere periode av et langt og aktivt arbeidsliv. 

Ts.: Jeg håper du blir tatt på alvor av legen din. Jeg har vært gjennom mange forsøk og vært lengre sykemeldt i forbindelse med to av dem. Begge under korona. Jeg og jobber i et utsatt yrke og risikoen for smitte og karantene er høy. Det er viktig å ta i betraktning for det er en stor ekstra belastning å være redd for avbrutt behandling. Selv har jeg fått mange bivirkninger og i tillegg blitt veldig dårlig etter uttak. Ts. Du kjenner deg selv best, lytt til egne signaler og gjør det som er riktig for deg i den krevende tiden. Håper du har en støttende fastlege. Lykke til! 

Anonymkode: 5e096...91d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha gått på på sprøyter og første UL fikk jeg sykemelding frem til uttak (ca 4 dager). Dette fordi eggstokkene mine var «massive», etter uttak hadde jeg sykemelding til dagen etter innsett.

Anonymkode: 40a91...1d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri tatt/fått mer enn uttaksdagen+dagen etter+innsett. Men har pleid å dra på jobb de to siste dagene likevel (har brukt egenmelding, ikke sykemelding). Den ene syklusen var jeg kraftig overstimulert. Hadde jeg hatt en fysisk krevende jobb ville jeg trengt en sykemelding da, men ellers er ikke løft eller fysiske anstrengelser farlig. 

Innsett, timer, gyn, og mer, har jeg fått lagt tidlig eller sent på dagen, eller tatt turen innom i løpet av dagen. Men er heldig da jeg har fleksitid, og det tar meg 15 minutter med bil fra arbeidsplass til sykehus. 

Generelt må du nok forberede deg på at sykemeldinger sitter langt inne. Klinikken vil ikke gi mer enn det jeg nevner over (3 dager), så du må gå via fastlege. 

Anonymkode: 332bb...37a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...