Bli medlem Skrevet 20. april 2021 #1 Skrevet 20. april 2021 Vi har boikottet og sanksjonert sør-afrika for apartheid. Og vi boikotter og sanksjonerer kinesiske varer og maktpersoner på grunn av folkmordet i xianjang. Når skal vi boikotte amerikanske varer og sanksjonere amerikanske maktpersoner for apartheid-systemet sitt? https://www.nrk.no/urix/frykter-oppror-om-chauvin-frikjennes-1.15462768 – Dette er en veldig rasistisk stat. Vi har mye vold mot kvinner, medisinsk vold, vi har politivold og systemer som undertrykker svarte. Politisystemet er bygd opp for å holde svarte nede. Systemet skal være likt for alle, men det er ikke tilfelle. Det er ille her, sier Williams.
Fru Uperfekt Skrevet 20. april 2021 #2 Skrevet 20. april 2021 Gjør det du. Har nok med Kina boikotten min. 5
Callisto83 Skrevet 20. april 2021 #4 Skrevet 20. april 2021 (endret) Hvis ikke USA snart tar seg kraftig sammen med det ekstreme rasefokuset, og cancel kulturen, så blir det vel knapt noen varer igjen å eksportere til utlandet i fremtiden. Det kommer nok ikke noe godt ut av lovløse lynsjemobber som brenner ned bydeler og looter bedrifter. Tvert imot. (Så lurer jeg litt på en påstand som står i startinnlegget, siden når boikotter vi Kina? Går det virkelig en dag uten at nordmenn benytter seg av noe som ikke har opprinnelse i Kina på noen som helst måte?) Endret 20. april 2021 av Callisto83 6
stan Skrevet 20. april 2021 #5 Skrevet 20. april 2021 Systematisk diskriminering i generasjoner. Rasistisk vold. Jevnlig terrorisme (de kaller det masseskyting). Økende fattigdom, samtidig som de rikeste blir enda rikere. Stadige militære aksjoner mot andre land. Versting når det gjelder klima. Totalt manglende evne til å beskytte egen befolkning mot pandemien. Det er mye å ta fatt i for amerikanerne. 1
Fru Uperfekt Skrevet 20. april 2021 #6 Skrevet 20. april 2021 Callisto83 skrev (3 timer siden): Hvis ikke USA snart tar seg kraftig sammen med det ekstreme rasefokuset, og cancel kulturen, så blir det vel knapt noen varer igjen å eksportere til utlandet i fremtiden. Det kommer nok ikke noe godt ut av lovløse lynsjemobber som brenner ned bydeler og looter bedrifter. Tvert imot. (Så lurer jeg litt på en påstand som står i startinnlegget, siden når boikotter vi Kina? Går det virkelig en dag uten at nordmenn benytter seg av noe som ikke har opprinnelse i Kina på noen som helst måte?) Jeg klarer det i ganske stor grad, men pga enkelte komponenter i f.eks mobil og medisiner så klarer jeg det ikke 100%
herzeleid Skrevet 21. april 2021 #7 Skrevet 21. april 2021 Tror fort det kan bli litt for komplisert til at en faktisk gidder å gjøre det litt ordentlig. Blir litt som med boikott av Israel der en gjør enkle ting som ikke koster en noe, som å velge bort en type appelsiner, mens en fortsatt bruker de samme elektroniske komponentene osv. 2
judith52 Skrevet 21. april 2021 #8 Skrevet 21. april 2021 Fru Uperfekt skrev (På 20.4.2021 den 2.52): Gjør det du. Har nok med Kina boikotten min. oi, du kjøper ikke mye du da, bortsett fra norskprodusert mat? Kan ikke kjøpe elektronikk eller bil hvertfall, om du er helt ekstrem?
Fru Uperfekt Skrevet 23. april 2021 #9 Skrevet 23. april 2021 judith52 skrev (På 21.4.2021 den 9.35): oi, du kjøper ikke mye du da, bortsett fra norskprodusert mat? Kan ikke kjøpe elektronikk eller bil hvertfall, om du er helt ekstrem? Er ikke helt ekstrem men velger f.eks pixel fremfor Kina merkene Ellers er det faktisk endel elektronisk som ikke er kinesisk, er flink til å velge japansk, koreansk osv (fint å hjelpe til der de virkelig trenger det) Bil velges utifra at det er minst mulig Kina produserte komponenter (og bilforhandlere er flinke til å ramse opp hvor deler kommer fra om en sender dem en e-post) Joda kan kjøpe mat fra andre land enn Kina, mye å velge mellom som ikke er kinesisk. Klær lages i mange land (selv om og Tyrkia er på boikott listen min)
Viking9 Skrevet 23. april 2021 #10 Skrevet 23. april 2021 Fru Uperfekt skrev (På 20.4.2021 den 2.52): Gjør det du. Har nok med Kina boikotten min. Det var boikottet helt til Erna sa nei. Uff -_- Kapitalismen har fordeler men billig arbeidskraft er lønnsomt for folk her, mens mangel på pressefrihet og folk lever som slaver for et autoritært regime, det er ikke greit
Madame Butterfly Skrevet 23. april 2021 #11 Skrevet 23. april 2021 Finnes andre land som før fortjener boikot enn USA, som jeg/vi ikke boikotter. USA er langt nede på den lista. Vi får begynne boikot systemet mot alle land som praktiserer sharia. Det er horrible greier det. Nå ble vel vedkommende du referer til dømt i USA, og det er vel ikke så mange som er uenig med den dommen. Det virker derimot som om det er flere som mener han ikke skulle få en reell rettsak. Hva er det som skjer i hodene på de? 1
Fru Uperfekt Skrevet 23. april 2021 #12 Skrevet 23. april 2021 Viking9 skrev (5 timer siden): Det var boikottet helt til Erna sa nei. Uff -_- Kapitalismen har fordeler men billig arbeidskraft er lønnsomt for folk her, mens mangel på pressefrihet og folk lever som slaver for et autoritært regime, det er ikke greit Vel jeg kan ikke forstå at noen mennesker som har tro på likhet frihet og brorskap kan støtte noe kinesisk
remix2020 Skrevet 28. april 2021 #13 Skrevet 28. april 2021 Bli medlem skrev (På 20.4.2021 den 2.50): Vi har boikottet og sanksjonert sør-afrika for apartheid. Og vi boikotter og sanksjonerer kinesiske varer og maktpersoner på grunn av folkmordet i xianjang. Når skal vi boikotte amerikanske varer og sanksjonere amerikanske maktpersoner for apartheid-systemet sitt? https://www.nrk.no/urix/frykter-oppror-om-chauvin-frikjennes-1.15462768 – Dette er en veldig rasistisk stat. Vi har mye vold mot kvinner, medisinsk vold, vi har politivold og systemer som undertrykker svarte. Politisystemet er bygd opp for å holde svarte nede. Systemet skal være likt for alle, men det er ikke tilfelle. Det er ille her, sier Williams. Slike boikotter fungerer ikke. Mange vil ha det til at boikotten av Sør-Afrikanske varer bidro til slutten på apartheid. Det er faktisk ikke helt sant. Boikotten bidro heller til at afrikanske ansatte mistet jobbene sine. Boikott av Kina hjelper heller ikke. De er verdens største økonomi og merker ikke en norsk boikott. Ikke en europeisk boikott heller. Vi ser det samme nå med boikott av Israelske produkter produsert på Vestbredden. Det skader palestinske ansatte, ikke jødene og definitivt ikke Israel som nasjon. En boikott av amerikanske varer? Hva hjelper det? Ingenting. Ingen i USA vil merke vår boikott. Vi må slutte med slik symbolpolitikk fordi den ikke virker. Norge sløser vekk milliarder på slik symbolpolitikk. De penga kan vi bruke mer fornuftig både her hjemme og andre steder i verden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå