Gå til innhold

Kjenne liv i uke 23, plutselig svakere bevegelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er bare i uke 23 og har foranliggende morkake. Har kjent liv en god stund og for 4-5 fem dager siden var bevegelsene så sterke at de kunne kjennes utapå magen. Jordmor har sagt at så lenge jeg kjenner liv hver dag så holder det foreløpig, og at det er fra uke 25(?) Det skal være mer regelmessig og et mønster.

Er likevel litt bekymra de dagene jeg kjenner mindre liv. Har kjent litt bevegelse nedover i dag, men ingen sterke bevegelser på kvelden, slik som mange andre dager (nå kom jeg veldig sent hjem fra jobb da, så kan jo være relatert til det). Og absolutt ikke så sterke bevegelser at man kjenner det utapå magen. Ville dere vært bekymra? Hvilken uke var det dere begynte å registrere bevegelser mer systematisk? 

Anonymkode: 6c92c...e3c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring føden da! De er jo der nettopp for å svare på sånne ting!❤️

Anonymkode: 73ec5...de7

AnonymBruker
Skrevet

Det vanligste er å registrere liv daglig og regelmessig fra uke 28 :) Før det er det ikke så lett å kjenne noe fast mønster. 

Det er ikke vits å ringe føden før fra uke 24, de vil bare henvise deg til fastlege eller jordmor. Dette står det også på informasjon du får fra fødestedet. Før uke 24 regnes det som spontanabort om noe går galt, etter 24 vil de forsøke å redde barnet. 

Anonymkode: a28db...abd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uke 19 her med foranliggende morkake og ikke kjent.m noe?:(

Anonymkode: e8eb2...2d4

Skrevet (endret)

Jeg har også hatt morkaka foran og jeg husker jeg var så bekymra og tok kontakt med jm og lege men det var normalt siden morkaka lå forran er den som en "støtdemper" 

https://babyplan-no.cdn.ampproject.org/v/s/babyplan.no/artikler/er-gravid/fosterdiagnostikk/morkakens-plassering/amp/?amp_js_v=a6&amp_gsa=1&usqp=mq331AQHKAFQArABIA%3D%3D#aoh=16188728810053&csi=1&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=From %1%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fbabyplan.no%2Fartikler%2Fer-gravid%2Ffosterdiagnostikk%2Fmorkakens-plassering%2F

Har du prøvd og drikke noe kaldt eller søtt? Prøv og drikk saft eller iskaldt vann? Det kan hjelpe. Om du ikke kjenner noenting eller ikke har kjent noenting I det heletattmå du ringe føden. Men her hjalp det og drikke søt kaldt drikke.

Etter uke 24 i graviditeten:
Hvis du er usikker på om barnet beveger seg mindre i magen enn det pleier skal du spise og drikke, gjerne noe søtt. Du skal deretter legge deg ned, gjerne på venstre side, i fred og ro og uten telefon eller andre stimuli. Du skal fokusere på ditt barns bevegelser i en til to timer, helst telle antallet bevegelser. Det er fint å gjøre dette på et tidspunkt hvor barnet vanligvis er aktivt.

https://ehandboken.ous-hf.no/document/77935

Endret av Flowerlover
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ring føden da! De er jo der nettopp for å svare på sånne ting!❤️

Nei, de har viktige ting å ta seg til. 

Anonymkode: 2fae0...5c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For noe vås! Er man bekymret for livet i magen kan man ALLTID ringe til føden!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg kjente litt mer bevegelser da jeg la meg, så det roa meg litt. Men jeg sender en mld til jordmor i dag for å høre om det er noe å bekymre seg for. Jeg håper det bare er at babyen har snudd seg eller noe! 

Anonymkode: 6c92c...e3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, ikke når man er i uke 23. Folk må slutte å be bekymrede mødre ringe føden når de er så tidlig i svangerskapet. Det er en uting. 

• Liker 5
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, ikke når man er i uke 23. Folk må slutte å be bekymrede mødre ringe føden når de er så tidlig i svangerskapet. Det er en uting. 

Nå må du gi deg, selvfølgelig kan en ringe om en er bekymret. det er ikke bra og bekymre seg spesiellt ikke om en ikke kjenner liv. I uke 23 kan baby overleve utenfor om det skulle bli født så det er ikke så tidlig, dessuten er en halvveis inn I svangerskapet.

AnonymBruker
Skrevet
Flowerlover skrev (2 minutter siden):

Nå må du gi deg, selvfølgelig kan en ringe om en er bekymret. det er ikke bra og bekymre seg spesiellt ikke om en ikke kjenner liv. I uke 23 kan baby overleve utenfor om det skulle bli født så det er ikke så tidlig, dessuten er en halvveis inn I svangerskapet.

Før uke 24 kontakter man jordmor eller fastlege. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Før uke 24 kontakter man jordmor eller fastlege. 

Men om de ikke har åpent så skal en ringe føden om en ikke kjenner bevegelse! 

Endret av Flowerlover
AnonymBruker
Skrevet
Flowerlover skrev (2 minutter siden):

Men om de ikke har åpent så skal en ringe føden om en ikke kjenner bevegelse! 

Nei, da skal man vente til dagen etter. Fødeavdelingen vil uansett avvise de. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, da skal man vente til dagen etter. Fødeavdelingen vil uansett avvise de. 

Nei. Det er feil, jeg har selv vært gravid så jeg vet hvordan det fungerer. Du kan ringe de selvom du er under 24 uker. Sykehuset hvor jeg holder til får en tilogmed tastevalg når en ringer, hvor de sier "er du under 24 uker tast 1" er du 24 eller mer tast 2.😉 beste er jo og ringe lege jm men om de har stengt og en ikke kjenner liv på flere timer og legen og jm har stengt så kan en ringe føden.

Endret av Flowerlover
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Flowerlover said:

Nei. Det er feil, jeg har selv vært gravid så jeg vet hvordan det fungerer. Du kan ringe de selvom du er under 24 uker. Sykehuset hvor jeg holder til får en tilogmed tastevalg når en ringer, hvor de sier "er du under 24 uker tast 1" er du 24 eller mer tast 2.😉 beste er jo og ringe lege jm men om de har stengt og en ikke kjenner liv på flere timer og legen og jm har stengt så kan en ringe føden.

Ditt sykehus har kanskje det, men begge sykehusene jeg har født på gir ut informasjon om at før uke 24 ringer man jordmor eller fastlege neste dag hvis det skulle være noe, ikke til føden. Det høres ut som det er det mest vanlige rundt om :)

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ditt sykehus har kanskje det, men begge sykehusene jeg har født på gir ut informasjon om at før uke 24 ringer man jordmor eller fastlege neste dag hvis det skulle være noe, ikke til føden. Det høres ut som det er det mest vanlige rundt om :)

Nei det er veldig unormalt og avvise en gravid kvinne, som ikke kjenner noen bevegelser da det fks har vært mange bevegelser tidligere men det har blitt mindre. det er også unormalt og avvise en gravid kvinne om hun starter og kjenne smerte eller kanskje blør. Sykehusene hvor jeg har født er veldig kjente sykehus, og det er ikke snakk om bare ett sykehus som har den praksisen, at en kan ringe om en er under uke 24 og over uke 24 Heldighvis gikk det bra med meg og alle mine barn I mine graviditeter. men jeg ringte føden ett par ganger da jeg var veldig bekymret, og jm og lege hadde stengt jeg ringte tilogmed legevakten men de ba meg om og ringe sykehusene/føden hvor jeg holdt til. Så unormalt er det ikke. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er helt enig!:-)

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så det er ikke viktig og en skal ikke ta det alvorlig at det er lite/ingen  liv I magen når en ellers kjenner mange bevegelser?🙄😶

Endret av Flowerlover
AnonymBruker
Skrevet
Flowerlover skrev (28 minutter siden):

Så det er ikke viktig og en skal ikke ta det alvorlig at det er lite/ingen  liv I magen når en ellers kjenner mange bevegelser?🙄😶

Nei, ikke i uke 23. Kan ikke dere lese dere opp på det å kjenne liv? 

Skrevet (endret)
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, ikke i uke 23. Kan ikke dere lese dere opp på det å kjenne liv? 

Men om en er I uke 23 og ønsker og ringe til føden kan en selvsagt det enkelt og greit. Kom gjerne med en link som sier det er ulovlig og ringe føden I uke 23. Har en rier fks og må føde I uke 23  skal en ringe føden!

Endret av Flowerlover

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...