AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #1 Skrevet 19. april 2021 Min stesønn fikk lærlingjobb i firmaet jeg jobber for og var en av de beste lærlingene våre. Min tidligere sjef gikk av med pansjon og jeg fikk jobben hans. etter at jeg tok over så har stesønn sluttet å gjøre jobben sin. Han svikter i arbeidet sitt og han svikter med dokumentasjonen. Nå har vi ingenting å vurdere han ut ifra og siden dokumentasjon er en viktig del av både jobben hans og lærlingkontrakten hans så vet jeg sannelig ikke hva vi skal gjøre. Opplæringskontoret og jeg har tatt grep flere ganger og har sagt rett ut at om han ønsker å ta fagbrev så må han begynne med dokumenteringen igjen. Har sier «ok», men så skjer det ingenting. det samme har jo vert hjemme på alle slags beskjeder jeg gir, så jeg begynner å tro at det har en sammenheng. Etter flere advarsler så må jeg nå vurdere å si opp lærlingeplassen hans. Faren er sint på meg pga. dette og mener jeg bør la det gli imellom.. hva tenker andre her? Jeg skjønner at forholdet mitt til stesønn kan bli betent om jeg sier han opp, men jeg kan da ikke la han slippe billig unna pga. at han er min stesønn heller. så setter jeg standart i hvordan det er greit å oppføre seg her hjemme også ?? Anonymkode: 61195...32c
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 19. april 2021 #2 Skrevet 19. april 2021 Her skulle du hatt mulighet for å erklære deg inhabil. Det ville beskyttet deg for å havne i en slik situasjon. Kan du ikke ta en alvorlig samtale med ledelsen om det?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #3 Skrevet 19. april 2021 Ta en samtale med han. Eller kanse du ka sette han under en annen sjef? Anonymkode: 1563e...7eb
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #4 Skrevet 20. april 2021 Han slipper unna konsekvenser hjemne, og nå er far sur for at du ikke lar ham slippe unna på jobb? Be far være sur på sønnen. Du må være objektiv på jobb, der er du ikke stemor. Du har en annen rolle. Stesønn valgte selv å ta læetiden i ditt firma. Ta en siste prat, gjerne med far tilstede. Forklar at på jobb er du ikke stemor, alle lærlinger blir behandlet likt. Om han ikke retter seg etter beskjeder, så vil han kuttes, da det vil gå utover firmaets omdømme å slippe igjennom fagpersoner som ikke jobber faglig godt. Anonymkode: 4f7b8...324 15
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #5 Skrevet 20. april 2021 Kan noen andre overta lederansvar for han mtp innhabilitet? Forøvrig er det et fåtall som følger opp utfylling av opplæringsboka, og jeg tror ikke dere kan nekte han å gå opp til fagprøve på manglende dokumentasjon? Dere skal sørge for at han kommer opp i noe relevant for det han har jobbet med i læretiden. Anonymkode: 19094...fbd 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #6 Skrevet 20. april 2021 Du er inhabil. Selv om du er leder er du først og fremst familie, og skal med det ikke være involvert i vurdering av hans arbeid, evalueringer, eller vurdering av oppsigelse. Hos oss ville noe annet vært helt uhørt. Vi har klare retningslinjer i tilfeller der det er nærstående blant de ansatte, eller kunder. Anonymkode: c856f...9a5 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #7 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er inhabil. Selv om du er leder er du først og fremst familie, og skal med det ikke være involvert i vurdering av hans arbeid, evalueringer, eller vurdering av oppsigelse. Hos oss ville noe annet vært helt uhørt. Vi har klare retningslinjer i tilfeller der det er nærstående blant de ansatte, eller kunder. Anonymkode: c856f...9a5 Bedrifter ikke særlig stor og vi har ikke flere med lederansvar. Det er vell heller ikke noe særlig at noen av eierene som ikke aner noe om sotuasjonen tar tak i det. Anonymkode: 61195...32c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #8 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan noen andre overta lederansvar for han mtp innhabilitet? Forøvrig er det et fåtall som følger opp utfylling av opplæringsboka, og jeg tror ikke dere kan nekte han å gå opp til fagprøve på manglende dokumentasjon? Dere skal sørge for at han kommer opp i noe relevant for det han har jobbet med i læretiden. Anonymkode: 19094...fbd Når dokumentasjon er den største delen av jobben han har så er det jo relevant at ikke noe blir dokumentert. Anonymkode: 61195...32c 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #9 Skrevet 20. april 2021 Her må du bare behandle han som alle andre. Kan tenke meg det blir snakk blant de andre ansatte hvis han slipper unna med ting andre ikke ville ha sluppet unna med. Anonymkode: 99b2c...16a 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #10 Skrevet 20. april 2021 Gi beskjed om at du er inhabil. Dessuten høres ut det ut som om han er umoden og at han derfor må tøffe seg fordi stemamma er sjefen. Anonymkode: 62ac0...8a0 1
Pinto2013 Skrevet 20. april 2021 #11 Skrevet 20. april 2021 Skjønner at det kan være sårt for faren at sønnen kanskje må sies opp, men han må jo også se hvilken bjørnetjeneste det er å bare la han gli gjennom systemet med et fagbrev han ikke har fortjent? Og han må vel uansett opp til en fagprøve, kommer han til å bestå den? Jeg tenker det hadde vært en ting om han hadde tabbet seg ut, eller tatt noen teite valg (f. eks skulket for å dra på fest e. l.), men hvis han systematisk ikke jobber, ikke dokumenterer eller noe, så er det jo ikke noe du kan gjøre for at han skal kunne bestå dette året/halvåret? Er det en idé å la han "prøve på nytt", altså at dere går tilbake til der han var en god lærling, og starter på nytt derfra? Slik at han kan få en ny sjanse til å gjøre ferdig lærlingtiden sin, istedet for å stå uten lærlingplass og uten utdanning? I såfall ville jeg kalt inn både han, faren og noen fra opplæringskontoret/utdanningsinstitusjonen, for å få på plass en avtale. Avtalen må ha klare premisser med hva som forventes av lærlingen, og det må understrekes at dette er en andre og siste sjanse i denne bedriften. Merker at jeg er veldig nysgjerrig på hvordan faren rettferdiggjør dette, han er vel i arbeidslivet selv? Hvordan ville han forholdt seg til en slik ansatt? Og hvorfor ønsker han ikke at sønnen skal lykkes på lang sikt? For han kommer jo ikke til å få det lett i arbeidsmarkedet når han ikke består fagprøve... Og ikke har lært det han skal? Hvis det er noe spesielt som har skjedd i livet til sønnen, som gjør at han har det vanskelig, så er det kanskje mulig å sykemelde han, og gjenoppta lærlingperioden når han er klar for å gjøre sitt beste? 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #12 Skrevet 20. april 2021 Jeg er selv lærlingansvarlig på arbeidsplassen min. Her må du være innhabil å få noen andre til å ta over det ansvarer. Når det gjelder dokumentasjon er det ingen krav for å ha levert inn det til en evt fagprøve. Eneste han ødelegger for er seg selv. Jeg har hatt mange lærlinger som er sløv på innlevering, men til syvende å sist er det dem som har ansvar for sin egen læring. Anonymkode: 817a5...290
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #13 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bedrifter ikke særlig stor og vi har ikke flere med lederansvar. Det er vell heller ikke noe særlig at noen av eierene som ikke aner noe om sotuasjonen tar tak i det. Anonymkode: 61195...32c Da må styret tre inn. Anonymkode: c856f...9a5 1
Gjest Fnuggolina Skrevet 20. april 2021 #14 Skrevet 20. april 2021 Vel, en ganske åpenbar greie her i ledelsesammenheng er at du ikke er hans nærmeste leder - du er som inhabil å regne. Sett en annen i ledergruppen som hans fungerende leder, og gi beskjed til vedkommende at du ikke forventer annerledes behandling av din stesønn enn noen andre - og du er klar over at det er utfordringer. Finnes det ikke en eneste senior/mellomleder eller noe som helst som passer til ansvaret og kan få godtgjørelse for å håndtere lærlingene generelt?
Belima Skrevet 20. april 2021 #15 Skrevet 20. april 2021 Resultatet av å ikke gjøre jobben sin som lærling blir vel at vedkommende stryker på fag/svenneprøven etter lærlingetiden er slutt. Det bør han forstå når han er såpass "gammel". 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #16 Skrevet 20. april 2021 Jeg ville kalt inn til ett skikkelig møte med får, lærling, verneombud/fagforening og opplæringskontor. Så tatt en skikkelig oppvask. Få flere til å si ifra til far og lærling. La han få en sjanse til, og evt strekk ut læretiden mer. Skjerper han seg ikke, så er det sparken. Anonymkode: f9476...ee8 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #17 Skrevet 20. april 2021 Hvemsomhelst skrev (11 timer siden): Her skulle du hatt mulighet for å erklære deg inhabil. Det ville beskyttet deg for å havne i en slik situasjon. Kan du ikke ta en alvorlig samtale med ledelsen om det? Helt enig. Problemet er jo kanskje det er deg han har problemer å forholde seg til. Muligens dere kan gjøre en vri. Ordne en mentor til han, og da går alle beskjeder fra mentor til han (og ikke fra deg) Anonymkode: 7cff2...282 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #18 Skrevet 20. april 2021 Snakk med kærekontoret og få stesønnen flyttet til annen bedrift for å fullføre. Anonymkode: 39a32...ba2 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #19 Skrevet 20. april 2021 Du må la han få vite hvor landet ligger for alvor. Gi han en klar oppfatning av at hvis han ikke gjør jobben sin så kan du ikke ha han ansatt fordi det vil gjøre det vanskelig å sende han ut på jobber når du ikke vet hva slags kvalitet arbeidet hans vil ha. I verste fall kan dere miste kunder og inntekter pga barnslig oppførsel. Anonymkode: 1710a...af9 2
Kattugla Skrevet 20. april 2021 #20 Skrevet 20. april 2021 Far må skjerpe seg og slutte å dulle med sønnen! Det er jo ikke uten grunn at avkommet oppfører seg slik, han er jo blitt opplært at han kan sluntre unna og overlate oppgaver til andre, uten andre konsekvenser enn klapp på skulderen fra far. Han skulker hjemme og nå skulker han på jobb... Og far er sur på deg! Jeg synes det er et bra forslag å få han flyttet til en annen bedrift. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå