Gå til innhold

Hvordan hjelpe barn å håndtere følelser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er 4 år og «takler ikke» å være lei seg. Det virker nesten som om hun blir flau? Når jeg ser tydelig at hun er lei seg sier jeg feks «jeg forstår at du er lei deg» og «det er lov å være lei seg, alle er det iblant, mamma også», men da sier hun bare at hun ikke er lei seg, også vil hun ikke snakke mer om det som gjorde henne lei seg.. 

Hun blir helt «rar» liksom. Vanskelig å forklare.  Men hvordan kan jeg hjelpe henne? 

Anonymkode: 805b1...749

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Barnet mitt er 4 år og «takler ikke» å være lei seg. Det virker nesten som om hun blir flau? Når jeg ser tydelig at hun er lei seg sier jeg feks «jeg forstår at du er lei deg» og «det er lov å være lei seg, alle er det iblant, mamma også», men da sier hun bare at hun ikke er lei seg, også vil hun ikke snakke mer om det som gjorde henne lei seg.. 

Hun blir helt «rar» liksom. Vanskelig å forklare.  Men hvordan kan jeg hjelpe henne? 

Man trenger ikke være lei seg, kan hende det er en annen følelse enn lei seg hun er. At hun "viser" at hun er lei seg, men egentlig er hun sint, frustrert, rørt eller annet. Går an å i stedet for å si at du forstår at hun er lei seg. Hvordan føler du deg i kroppen? Er det stikk i hjertet, vondt i magen, sommerfugler i magen, "lett" i hodet, har følelsen en farge? Osv.. Sjekk ut videoen under og relatere de videoer, gjerne sammen med barnet :

Anonymkode: 93caa...fbf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Man trenger ikke være lei seg, kan hende det er en annen følelse enn lei seg hun er. At hun "viser" at hun er lei seg, men egentlig er hun sint, frustrert, rørt eller annet. Går an å i stedet for å si at du forstår at hun er lei seg. Hvordan føler du deg i kroppen? Er det stikk i hjertet, vondt i magen, sommerfugler i magen, "lett" i hodet, har følelsen en farge? Osv.. Sjekk ut videoen under og relatere de videoer, gjerne sammen med barnet :

Takk for svar. Akkurat den videoen tror jeg barnet mitt er litt for liten for. Skal se om jeg finner noen bøker vi kan lese sammen. 
Tar gjerne imot tips om andre videoer. 

AnonymBruker
Skrevet

https://www.ark.no/boker/Stephanie-Couturier-Folelsene-9788283730678?gclid=Cj0KCQjw9_mDBhCGARIsAN3PaFPt8iXZoJFsUKPF0HwMJvTomcNuSIMzFb3hqxueD4wLmBSWnJsfjUkaAluOEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Her er noen bøker om følelser. 

Joda, men likevel så ser du på videoene selv og prøver å se om det er mer du kan plukke opp. 

For det jeg ser utfra situasjonen du beskriver så "tillegger" du barnet en følelse det ikke har. Og du støter barnet bort ved å si at jeg ser du er lei deg, men så er ikke barnet lei seg. Eller kanskje det er lei seg, men ikke har godt nok språk eller emosjonsregulering til å la seg ha denne følelsen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...