Gå til innhold

Hva gjør jeg nå, ift karantene eller ikke...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde besøk av min søster og hennes sønn i helgen. Nå har bestevennen til min nevø testet positivt og dermed er hele klassen deres, inkludert foreldre (altså min søster) i ventekarantene. Min søster og nevø tester seg i morgen. Jeg var tett sammen med dem hele helgen. Bør jeg også i ventekarantene til de er klarert, da...?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må man bare bruke sunn fornuft. Du har vært nærkontakt av en nærkontakt som muligens kan ha blitt smittet. Du må ihvertfall teste deg selv og helst holde deg hjemme frem til svar på testen. Alt etter hvilken jobb du har. Hadde du feks jobbet i helsebransjen, måtte du holdt deg hjemme til negativt svar på test. 

• Liker 3
Skrevet

Du er nærkontakt til nærkontakt. Det gjøres forskjeller på hvilken variant det er. I utgangspunktet er du ute av karantene når de teater neg, og du trenger ikke å teste.

Be din søster ta dette opp med smittesporingsteamet, og inntil svar så hold deg hjemme.

Skrevet
zemer skrev (1 time siden):

Du er nærkontakt til nærkontakt. Det gjøres forskjeller på hvilken variant det er. I utgangspunktet er du ute av karantene når de teater neg, og du trenger ikke å teste.

Be din søster ta dette opp med smittesporingsteamet, og inntil svar så hold deg hjemme.

TS er ikke i noen som helst form for karantene. Det er helt opp til TS selv om h*n tester seg eller ikke nå, eller venter og ser hva svaret til søster og nevø er.

Men, for sin egen del, kan det være fornuftig å gjøre det nå, slik at man ikke forlenger en evnt karantenetid pga testing etter å få vite at søster og/eller nevø er positiv. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at i sånne tilfeller er det sunn fornuft som gjelder. Jeg tror ikke du "formelt" trenger å gå i karantene, men da jeg var i samme situasjon som deg, holdt jeg meg i karantene til det forelå negativ test hos de aktuelle personene. 

• Liker 4
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Det kommer vel an på tiltakene i kommunen der du bor.

I kommunen vår har vi "forsterket TISK", og da skal nærkontakt av nærkontakt være i ventekarantene inntil nærkontakt har testet negativt.  Hvis nærkontakt tester positivt blir man oppgradert til nærkontakt av smittet, og må sitte i ordinær karantene.

Hvis kommunen du bor i ikke har forsterket TISK er vel ikke ventekarantene pålagt?

Endret av Sprettballen
Skrevet
MorTil2 skrev (4 timer siden):

TS er ikke i noen som helst form for karantene. Det er helt opp til TS selv om h*n tester seg eller ikke nå, eller venter og ser hva svaret til søster og nevø er.

Men, for sin egen del, kan det være fornuftig å gjøre det nå, slik at man ikke forlenger en evnt karantenetid pga testing etter å få vite at søster og/eller nevø er positiv. 

Sånn er det ikke her.

Skrevet
zemer skrev (2 timer siden):

Sånn er det ikke her.

Da følger dere noen lokale regler og ikke FHI sin definisjon https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/karantene-og-isolering/. Det står ingenting her om nærkontakt til en nærkontakt som man ikke lever sammen med. Men det kan være denne er misforstått "eller fordi du deler bolig med noen som er i smittekarantene (ventekarantene)."

Men TS deler ikke bolig med søster og nevø, så fordi om de er i ventekarantene, så trenger ikke TS formelt å gå i noen som helst karantene.

• Opprett ny...