AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #1 Skrevet 19. april 2021 Nettavisen skriver følgende: "Negativ sosial kontroll har som regel blitt omtalt i forbindelse med såkalte æreskulturer og innvandrermiljøer, men det er en problematikk man også finner blant etnisk norske personer i lukkede trossamfunn, påpekes det i rapporten." "Kompetanseteamet, som består av fagfolk med bakgrunn fra ulike etater, mener det er en manglende bevissthet i hjelpeapparatet om at etnisk norske personer i enkelte miljøer også er i faresonen" Hvorfor er det manglende bevissthet rundt i dette i hjelpeapparatet? Anonymkode: 38d25...f8c 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #2 Skrevet 19. april 2021 Personlig vil jeg tro fordi man kjenner ikke til dette problemet fra før. Anonymkode: 38d25...f8c
Gjest Airman Skrevet 19. april 2021 #3 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nettavisen skriver følgende: "Negativ sosial kontroll har som regel blitt omtalt i forbindelse med såkalte æreskulturer og innvandrermiljøer, men det er en problematikk man også finner blant etnisk norske personer i lukkede trossamfunn, påpekes det i rapporten." "Kompetanseteamet, som består av fagfolk med bakgrunn fra ulike etater, mener det er en manglende bevissthet i hjelpeapparatet om at etnisk norske personer i enkelte miljøer også er i faresonen" Hvorfor er det manglende bevissthet rundt i dette i hjelpeapparatet? Anonymkode: 38d25...f8c Fordi at medlemmer av kristne sekter stort sett jobber innom helse, omsorg og hjelpeapparatet. Kort og greit. Spesielt kvinneandelen av dem.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #4 Skrevet 19. april 2021 Jeg vil si ja Er absolutt manglende bevissthet rundt dette og det må mer opplæring i dette inn i hjelpeapparatet. Anonymkode: 1a122...78f 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #5 Skrevet 19. april 2021 Airman skrev (11 minutter siden): Fordi at medlemmer av kristne sekter stort sett jobber innom helse, omsorg og hjelpeapparatet. Kort og greit. Spesielt kvinneandelen av dem. Regner med at du ikke mener "Kompetanseteamet mot tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og negativ sosial kontroll", men f.eks. barnevernet, skolehelsetjenesten. Forstår jeg deg riktig? Anonymkode: 38d25...f8c
Gjest Airman Skrevet 19. april 2021 #6 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Regner med at du ikke mener "Kompetanseteamet mot tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og negativ sosial kontroll", men f.eks. barnevernet, skolehelsetjenesten. Forstår jeg deg riktig? Anonymkode: 38d25...f8c Egentlig så tror jeg at ingen apparater ser problematikken hos etniske norske. Vi er så godt vant til å føle at vi er best i alt at vi anser det som et luksusproblem når etnisk norske sliter med overtramp og forgripelser av denne art. Vi er lært opp til å tro at vårt felles apparat tar seg av alt, men det gjør det ikke. Det har vært enkeltstående innslag om enkelte sekter, men det er nok bare toppen av isfjellet. Uansett faen hvor mye vi skal forstå oss på utlendingers problemer, så er det null samtale om slike problemer vedr nordmenn. Er det noe kristennorge ha erfaringer med i historien så er det negativ sosialkontroll, sladder og gapestokk. Mye av det sitter igjen i dagens kristne, hvor dem nå jobber
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #7 Skrevet 20. april 2021 Airman skrev (10 timer siden): Egentlig så tror jeg at ingen apparater ser problematikken hos etniske norske. Vi er så godt vant til å føle at vi er best i alt at vi anser det som et luksusproblem når etnisk norske sliter med overtramp og forgripelser av denne art. Vi er lært opp til å tro at vårt felles apparat tar seg av alt, men det gjør det ikke. Det har vært enkeltstående innslag om enkelte sekter, men det er nok bare toppen av isfjellet. Uansett faen hvor mye vi skal forstå oss på utlendingers problemer, så er det null samtale om slike problemer vedr nordmenn. Er det noe kristennorge ha erfaringer med i historien så er det negativ sosialkontroll, sladder og gapestokk. Mye av det sitter igjen i dagens kristne, hvor dem nå jobber Dette gir mening! Anonymkode: 38d25...f8c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #8 Skrevet 20. april 2021 Kjenner meg veldig igjen i dette. Vokste opp i en sterkt religiøs familie. Fikk ikke se på TV og høre på musikk og bøkene ble "godkjent" før vi fikk lov til å lese de. Vi fikk bare lov til å være venner med barna fra menigheten. Vi bodde langt unna alt, så foreldrene våre kjørte oss kun til gudstjeneste eller opplegg i regi av menigheten. Vil absolutt kalle det sosial kontroll. Jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk gå på "vanlig" norsk skole og oppleve at andre hadde det annerledes. Det er faktisk veldig merkelig at jeg og søskenene mine har klart oss så godt som vi har. Ingen av oss er religiøse og vi har ikke et nært forhold til foreldrene våre. Har bosatt meg på en annen kant av landet. Under studietiden oppsøkte jeg et lignende religiøst miljø. Det er jo trist, for det er det eneste livet jeg kjente til frem til jeg ble 18. Men jeg orker ikke være medlem der lenger. Man blir kvalt. Anonymkode: f62ce...830 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #9 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner meg veldig igjen i dette. Vokste opp i en sterkt religiøs familie. Fikk ikke se på TV og høre på musikk og bøkene ble "godkjent" før vi fikk lov til å lese de. Vi fikk bare lov til å være venner med barna fra menigheten. Vi bodde langt unna alt, så foreldrene våre kjørte oss kun til gudstjeneste eller opplegg i regi av menigheten. Vil absolutt kalle det sosial kontroll. Jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk gå på "vanlig" norsk skole og oppleve at andre hadde det annerledes. Det er faktisk veldig merkelig at jeg og søskenene mine har klart oss så godt som vi har. Ingen av oss er religiøse og vi har ikke et nært forhold til foreldrene våre. Har bosatt meg på en annen kant av landet. Under studietiden oppsøkte jeg et lignende religiøst miljø. Det er jo trist, for det er det eneste livet jeg kjente til frem til jeg ble 18. Men jeg orker ikke være medlem der lenger. Man blir kvalt. Anonymkode: f62ce...830 Jeg synes det er veldig synd at etnisk norske ikke blir plukket opp av hjelpeapparatet. Jeg vil tro @Airman har veldig godt poeng her. Hvordan tror du hjelpeapparatet kan hjelpe dere? Anonymkode: 38d25...f8c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #10 Skrevet 20. april 2021 22 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes det er veldig synd at etnisk norske ikke blir plukket opp av hjelpeapparatet. Jeg vil tro @Airman har veldig godt poeng her. Hvordan tror du hjelpeapparatet kan hjelpe dere? Anonymkode: 38d25...f8c Det er et godt spørsmål. Foreldrene mine er ikke onde og alt de gjorde var i beste mening. Min barndom var på mange måter fin, men jeg hadde null kontroll på eget liv fra jeg var 10 til jeg ble 18. Det vanlige er vel at man får utvikle seg mer, være sammen med venner, bli mer selvstendig. Jeg fikk ikke det. Og jeg kunne hellet ikke prate med foreldrene mine om «vanlige» problemer som tenåringer har. Jeg var heldig, for foreldrene mine verdsetter utdannelse og var veldig opptatt av at jeg og søsknene mine kunne bli hva vi ville. Så skole og uttalelse var redningen for meg. Flyttet hjemmefra da jeg var 17 år og har aldri sett meg tilbake. Anonymkode: f62ce...830 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #11 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er et godt spørsmål. Foreldrene mine er ikke onde og alt de gjorde var i beste mening. Min barndom var på mange måter fin, men jeg hadde null kontroll på eget liv fra jeg var 10 til jeg ble 18. Det vanlige er vel at man får utvikle seg mer, være sammen med venner, bli mer selvstendig. Jeg fikk ikke det. Og jeg kunne hellet ikke prate med foreldrene mine om «vanlige» problemer som tenåringer har. Jeg var heldig, for foreldrene mine verdsetter utdannelse og var veldig opptatt av at jeg og søsknene mine kunne bli hva vi ville. Så skole og uttalelse var redningen for meg. Flyttet hjemmefra da jeg var 17 år og har aldri sett meg tilbake. Anonymkode: f62ce...830 Tok du kontakt med hjelpeapparatet når du fikk muligheten til det? Altså jeg tenker på Kompetanseteamet mot tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og negativ sosial kontroll eller helsevesenet, rådgivere på universitet etc? Det er viktig at man tar tak i dette problemet også, da ingen skal leve under negativ sosial kontroll. Anonymkode: 38d25...f8c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #12 Skrevet 20. april 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tok du kontakt med hjelpeapparatet når du fikk muligheten til det? Altså jeg tenker på Kompetanseteamet mot tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og negativ sosial kontroll eller helsevesenet, rådgivere på universitet etc? Det er viktig at man tar tak i dette problemet også, da ingen skal leve under negativ sosial kontroll. Anonymkode: 38d25...f8c Ante ikke at det fantes. Anonymkode: f62ce...830
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #13 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ante ikke at det fantes. Anonymkode: f62ce...830 Såpass. Her trenger myndighetene å gjøre stor innsats. Kjenner du til ung.no? Anonymkode: 38d25...f8c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #14 Skrevet 20. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Såpass. Her trenger myndighetene å gjøre stor innsats. Kjenner du til ung.no? Anonymkode: 38d25...f8c Kjenner ikke godt til siden. Ser at det kan komme treff når jeg googler ting, litt som Kvinneguiden, hehe. Anonymkode: f62ce...830
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #15 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner ikke godt til siden. Ser at det kan komme treff når jeg googler ting, litt som Kvinneguiden, hehe. Anonymkode: f62ce...830 Be folk om å henvende seg til ung.no om de er i en slik situasjon. Der kommer du anonymt i kontakt med hjelpeapparatet. De hjelper deg uten dere får noen som helst konsekvenser, helt trygt og godt. Anonymkode: 38d25...f8c
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #16 Skrevet 21. april 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Be folk om å henvende seg til ung.no om de er i en slik situasjon. Der kommer du anonymt i kontakt med hjelpeapparatet. De hjelper deg uten dere får noen som helst konsekvenser, helt trygt og godt. Anonymkode: 38d25...f8c Takk for tipset! Anonymkode: f62ce...830
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #17 Skrevet 22. april 2021 Det var akkurat (kanskje en uke siden?) en tråd om dette, i underkategorien Generell Debatt.. en del gode poeng der... Anonymkode: fad35...323
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå