AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #1 Del Skrevet 19. april 2021 Sliter med det, etter kreftbehandling og div annet. (Er frisk fra kreften.) Føler meg sulten hele tiden og har begynt å bli overvektig. Jeg blir mett, men har allikevel hele tiden lyst på noe. Råd og tips? Er 1.67 cm høy og veier nå 78 kg, så jeg trenger å stoppe denne negative utviklingen raskt. Anonymkode: 60681...10e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #2 Del Skrevet 19. april 2021 Dersom du spiser nok, og faktisk blir mett, så er det ikke reell sult du kjenner på, men et sug etter noe. Det beste rådet er å distrahere deg. Gå en tur, les en bok, se en serie, snakk med noen. Og når du har spist et måltid, så er spisingen over, og da er det ikke noe mer til neste måltid. Utfordringen er å komme til den bestemmelsen i hjernen. Men det vil etter hvert bli en vane om du står imot, konsekvent, over tid. Anonymkode: 3bf1a...6f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #3 Del Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dersom du spiser nok, og faktisk blir mett, så er det ikke reell sult du kjenner på, men et sug etter noe. Det beste rådet er å distrahere deg. Gå en tur, les en bok, se en serie, snakk med noen. Og når du har spist et måltid, så er spisingen over, og da er det ikke noe mer til neste måltid. Utfordringen er å komme til den bestemmelsen i hjernen. Men det vil etter hvert bli en vane om du står imot, konsekvent, over tid. Anonymkode: 3bf1a...6f9 Jeg blir jo mett, så du har nok rett. Jeg kan spise meg fysisk dårlig og allikevel ha lyst på noe. Anonymkode: 60681...10e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #4 Del Skrevet 20. april 2021 Venne kroppen til faste måltider. Planlegg matuka, frokost, lunsj og middag. Og kjøp inn gitte mengder, ikke "litt ekstra" i tilfelle man er mer sulten. Planlegg gjerne andre retter enn brødmat, særlig til lunsj. Kroppen vil raskt bli vant til at den får mat da og da, og suget mellom måltidene vil forsvinne. Det var metoden jeg brukte for å venne meg av med snacking, snop foran TVen, og alt slik, for nesten ti år siden nå. Det er en vanvittig befrielse å aldri kjenne på søtsug, eller sult utenom når det nærmer seg et måltid. Anonymkode: f679d...696 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #5 Del Skrevet 20. april 2021 Hva spiser du når du er sulten? Anonymkode: a92ac...ee8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #6 Del Skrevet 20. april 2021 Her har periodisk faste hjulpet, og det å stoppe når du ikke er sulten lengre, ikke vent til du er mett. Du må nesten legge porsjonene på tallerken og si til deg selv at dette er det du får. Ved periodisk faste blir blodsukkeret jevnere, og der hjelper veldig såfremt du får i deg god og sunn mat i spisevinduet. Anonymkode: 2101d...341 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #7 Del Skrevet 20. april 2021 Jeg har dette pga medisiner. For meg hjelper det å spise mye fiberrik mat, også faktisk tenke over når jeg skal stoppe. Sultfølelsen dukker opp av og til, spesielt på mandag om jeg har overspist en helg, men det går over ganske kjapt og sultfølelse er heller ikke farlig. Anonymkode: a15f8...aa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 20. april 2021 #8 Del Skrevet 20. april 2021 Nok proteiner er det viktigste for meg for at jeg skal bli ordentlig mett, kombinert med karbohydrater fra masse grønnsaker, gjerne mange forskjellige varianter, mye smaker. Kan spise pasta, ris og poteter, men det metter meg bare der og da og jeg får skikkelig søtsug etter en time eller to. Det er nono for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunset90 Skrevet 21. april 2021 #9 Del Skrevet 21. april 2021 Prøv kassein protein Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #10 Del Skrevet 21. april 2021 Mindre karbohydrater, mer fett og protein, innenfor kcal behovet ditt, og spis kun basisråvarer, ikke foredlet butikkjøpt ferdigmat, Anonymkode: 9d13d...953 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #11 Del Skrevet 21. april 2021 Hvilket behov er det du fyller? Finner du ut av det tror jeg du har nøkkelen til ulvehungeren. Du beskriver en livssituasjon som åpenbart har vært svært krevende. Kan det tenkes at spising har vært en metode for å håndtere/dempe følelsene rundt det som har skjedd? Sier ikke at du har en spiseforstyrrelse eller at det er noe unormalt i dette, vi har alle våre metoder, sunne eller ei, for å håndtere livets opp- og nedturer. Ut fra hvordan du beskriver følelsen (ikke sulten, men har lyst på noe) gjør at jeg tenker det først og fremst er et psykologisk sultfølelse, ikke fysiologisk. Råd om kosthold osv.tenker jeg derfor blir litt på siden av der problemstillingen egentlig hører hjemme, selv om jeg selvsagt kan ta feil. Lykke til! Anonymkode: 1b158...25a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #12 Del Skrevet 21. april 2021 Jeg pleide å ha masse grønnsaker ferdig oppkuttet for å mette magen, Type Selleri Agurk Papirka. Anonymkode: a3a99...269 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå