Gå til innhold

Barnebidrag gjennom nav

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er det noen her som har ordnet med barnebidrag gjennom nav?Jeg og barnefar har ingen kontakt idag, og det er ingen samarbeid. Han har ingen samvær med barnet. jeg ønsker å søke om barnebidrag via nav, da vi som sagt ikke klarer å komme til enighet med noe. Noen som har gjort dette og kan fortelle litt om hva det innebærer?

Anonymkode: f79f8...ca4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Innebærer ikke annet enn at du søker slik de sier du skal via nav. Du må jo laste opp diverse ting. Meklingattest blant annet. Bestill time og få det, møter han ikke så skriver de bare «ikke møtt». 
så innhentet de opplysninger fra han også finner de ut hva han skal betale også får han tvangstrekk. Alt går automatisk. Du får etterbetalt fra du søker. Så lenge han skal betale da såklart. Jeg har det på denne måten, veldig greit, da slipper jeg spørre etter penger hver mnd.

Anonymkode: 7cc77...928

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Innebærer ikke annet enn at du søker slik de sier du skal via nav. Du må jo laste opp diverse ting. Meklingattest blant annet. Bestill time og få det, møter han ikke så skriver de bare «ikke møtt». 
så innhentet de opplysninger fra han også finner de ut hva han skal betale også får han tvangstrekk. Alt går automatisk. Du får etterbetalt fra du søker. Så lenge han skal betale da såklart. Jeg har det på denne måten, veldig greit, da slipper jeg spørre etter penger hver mnd.

Hva hvis han nekter å betale?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det skriver jo anonym over her, tvangstrekk. 

Gjest Chroma
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da trekkes det fra lønnen hans. Du kan be nav kreve det inn. 

AnonymBruker
Skrevet

Her betalte ikke far. Så da gikk det vel et år der de sendte han krav før de begynte å tvangstrekke fra lønnen hans. I mellomtiden fikk jeg bidragsforskudd fra nav. Da betaler nav ut deler av bidraget sånn at far skylder delvis nav og delvis meg og jeg ble ikke bare stående uten noe.

Anonymkode: 5583f...760

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kjipt vi er så mange som kvier oss for å søke bidrag. Burde gått er automatisk. Hvertfall en liten sum. Alle månner drar.. Er i samme situasjon, og når jeg spør andre alenemødre, sier de som oftest at de ikke får noe. De har ikke søkt. 

Anonymkode: c84e7...214

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er kjipt vi er så mange som kvier oss for å søke bidrag. Burde gått er automatisk. Hvertfall en liten sum. Alle månner drar.. Er i samme situasjon, og når jeg spør andre alenemødre, sier de som oftest at de ikke får noe. De har ikke søkt. 

Er det ikke bare å søke da, som med alt mulig annet? Hva er det å kvie seg for?

Anonymkode: 53c64...73d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke bare å søke da, som med alt mulig annet? Hva er det å kvie seg for?

Anonymkode: 53c64...73d

Ekser har en tendens til å bli sure av sånt. Men jeg synes jo ikke det skal hindre at barna får det de har rett til.

Anonymkode: ec14d...ada

AnonymBruker
Skrevet

Null stress å kreve bidrag gjennom NAV. Her har far null samvær og nektet å betale ei krone i bidrag. Ble mye sure miner når NAV satt opp tvangstrekk, men ingenting han kan gjøre med det🤷‍♀️ Søkeprosessen er veldig enkel hvis du har en samværsavtale å vise NAV. 

Anonymkode: b1ed3...7ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva hvis barnefar er uten jobb og får inntekten sin av NAV?

AnonymBruker
Skrevet

Det er flere kriterier som kan avgjør at bidragssøker ikke får forskudd av nav. Eks inntekt over 515.000,- i året. 

men, nav kan beregne hva en skal betale i bidrag. Detter inntekt og samvær. 

Her kan også andre faktorer spille inn, hvis far har lav inntekt og høye inntekter, skal han ha penger til livsopphold utenom. Så mor kan få betraktelig mye mindre enn hun tror. 

Anonymkode: 3c974...aed

AnonymBruker
Skrevet

Dere visste vel at de var rimelig udugelige menn før dere fikk barn med dem? Skjønner meg ikke på enkelte kvinner, gitt. 

Anonymkode: 709ec...614

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Kommer an på hvor mye han får. Han må ha igjen nok penger til seg selv. Dersom han ikke har bidragsevne bør du søke forskudd fra nav slik at du hvertfall får en liten sum om du har lav nok inntekt. Grensen på det er vel 500 000 og noe. For øvrig bør du søke forskudd uansett dersom han ikke betaler. Det er også et gebyr på å få nav til å regne ut og kreve det inn, det er på rett over 1000kr.

Anonymkode: 3d65d...cd4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her har barnefar dagpenger, men han blir trekt 3000kr i mnd. Alt kommer an på inntektene deres og hvor mye samvær.

Gjest Kerrs Pink
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere visste vel at de var rimelig udugelige menn før dere fikk barn med dem? Skjønner meg ikke på enkelte kvinner, gitt. 

Mange mannfolk viser ikke hvor udugelige de er før de får barn. Og enda flere mannfolk må bli fortalt at disse udugelige mennene finnes. Skjønner meg ikke på enkelte menn, gitt. 

Skjønner du hvor tåpelig det høres ut? 

Til ts: null stress å søke om bidrag. Eksen min sa at han ikke skulle betale bidrag og dreit i vår private avtale. Well, da søkte jeg, for alenemor som jeg var trengte jeg de 2tusen ekstra per måned. Da han nekta å betale til Nav også, ble det tvangstrekk og nå får jeg 4500kr per mnd. Up yours, ungen skal ikke mangle noe fordi faren oppfører seg som en kuk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg visste ikke det. Trodde jeg kjente mannen jeg var gift med i ti år meget godt. Fikk meg en overraskelse gitt. Den du gifter deg med er ikke den du skiller deg fra sier du. Var helt sant for oss.

Anonymkode: 498a3...a5f

AnonymBruker
Skrevet

*de, ikke du

Anonymkode: 498a3...a5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...