Gå til innhold

Hvordan skrive i jobbsøknaden at helseproblem har vært i veien for karaktersnittet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Tre måneder etter at jeg startet på studiet så gikk jeg gjennom en operasjon grunnet noe helseproblemer. Operasjonen ble ikke vellykket og jeg ble verre. Jeg slet de første to årene og brukte både mye tid og energi på rehabilitering. Jeg ville ikke slutte/ta en pause fra studiene siden jeg var redd for å ikke fullføre på normert tid, derfor prøvde jeg så godt jeg kunne å stå alle fagene mine. Det endte opp med at jeg har en del E og D fra de to første årene. Jeg har blitt mye bedre og de siste 3 årene har jeg et snitt mellom C/B tatt de årsfagene i betraktning. 

Jeg er på mitt siste semester i et av sivilingeniør studiene på NTNU og skriver masteren min ved siden av å søke jobb.  Jeg har søkt mellom 10-15 jobber uten å få noe svar. Jeg sender inn karakterutskrift sammen med CV og søknad og det første som møter rekruttereren er de dårlige karakterene mine fra de to første årene. Jeg er utrolig lei meg og veldig stresset. Det er så utrolig demotiverende.

Jeg vurder nå å være åpen og skrive i søknaden om dette problemet. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å gjøre det. Er det noen som har vært gjennom noe lignende eller har noen tips til hva jeg burde gjøre eller hvordan jeg bør gå frem i søknaden?

Anonymkode: 8df64...269

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke skriv det. 

Anonymkode: c7937...c7f

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke skrive at du har helseproblemer. I tillegg så trenger du ikke nevne det hvis du ikke blir spurt. 

Anonymkode: 11e86...01d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Å skrive at du har helseproblemer løser ingenting, det forklarer nok karakterene, men samtidig er det dyrt å ansette folk som potensielt blir mye vekke, og den kategorien er du da i. Men må du sende karakterer med søknaden, kan du ikke ta det på et evt intervju?

Anonymkode: 1c16c...0a7

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Å skrive at du har helseproblemer løser ingenting, det forklarer nok karakterene, men samtidig er det dyrt å ansette folk som potensielt blir mye vekke, og den kategorien er du da i. Men må du sende karakterer med søknaden, kan du ikke ta det på et evt intervju?

Anonymkode: 1c16c...0a7

Dette. Ikke send karakterene uten at de spør etter dem. Jeg har søkt en del jobber i mitt liv, og kun en arbeidsgiver ville ha kopier av vitnemål osv sammen med søknaden. 

Anonymkode: b7c49...74e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ikke si noe, de har nok mer noia for potensielt kostbar sykdom fremover.

Anonymkode: 2a1f4...ef1

• Liker 1
Skrevet

I alle fall ikke ta opp de dårlige karakterene eksplisitt i søknaden, det bidrar jo bare til å fremheve dem, hvis det er sånn at man i din bransje legger ved karakteter. Men du kan kort nevne at du har fullført studiene på normert tid på tross av en operasjonsskade og at det har lært deg å jobbe hardt for å nå målene dine (eller noe annet jobbsøknadvennlig som stemmer med dine erfraringer). Noe bra har vel kommet ut av at du fullførte, selv om karakterene ble så som så? Enig i at du ikke bør bruke begreper som helseproblemer o.l.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ber de om karakterer, eller bare sender du det? Om de ikke ber om, så ikke send.

Jeg hadde heller ikke sagt noe om verken sykdom eller dårlige karakterer de to første årene. Du skal selge deg inn i jobb, tenk på de gode karakterene du har. Det du kan, og det du kan bidra med. 

Anonymkode: fae40...659

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke skriv det. Jeg hadde bedre resultater enn deg, men måtte likevel sende nærmere 200 søknader før jeg fikk jobb. Arbeidsmarkedet er skikkelig tøft nå. Ikke gi opp :) 

Anonymkode: 8c7e7...898

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I de fleste søknadsprosesser så ber de om karakterutskrift. 

Takk for interessante svar, skal droppe å skrive noe om det. Skal prøve å søke videre og håpe på det beste :)

- TS

Anonymkode: 8df64...269

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette. Ikke send karakterene uten at de spør etter dem. Jeg har søkt en del jobber i mitt liv, og kun en arbeidsgiver ville ha kopier av vitnemål osv sammen med søknaden. 

Anonymkode: b7c49...74e

Dette er nok veldig forskjellig fra yrke til yrke. Jeg er siviløkonom- og har alltid blitt bedt om å sende inn vitnemål. Kan tenke meg det er det samme her. 

Jeg forstår frustrasjonen, men jeg tror heller ikke at det er lurt å forklare dette i søknaden. 

Anonymkode: 22f9d...800

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville droppet det. 

Tror ikke det er spesielt uvanlig at karakterene er dårligere i starten og blir bedre etterhvert.

Anonymkode: 6822a...805

AnonymBruker
Skrevet

Ikke skriv noe, som du allerede har blitt rådet til. Både fordi det fremstår uheldig å opplyse om "helseproblemer", og fordi mennesker ikke liker (ubevisst) å lese unnskyldninger og bortforklaringer. 

Om du blir spurt på intervjuet ville jeg kun kort vist til "personlige utfordringer", og så heller snakket om den positive utviklingen i karakterer de siste årene. 

Anonymkode: f3af9...045

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke skriv det på søknaden. Tenk at du skal selge deg. Ikke nevn personlige problemer i søknad. Aldri. 

Anonymkode: b8575...269

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ansetter sivilingeniører og vi tar ikke inn folk som har dårlige karakter om de ikke forklarer dette i søknaden. Om man derimot er ærlig i søknaden da vil du bli innkalt.

Ærlighet varer lengst.

Anonymkode: dc6c4...e66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ansetter sivilingeniører og vi tar ikke inn folk som har dårlige karakter om de ikke forklarer dette i søknaden. Om man derimot er ærlig i søknaden da vil du bli innkalt.

Ærlighet varer lengst.

Anonymkode: dc6c4...e66

Hilsen siv ing som sliter med å få jobb..

Dette stemmer ikke. Har vært involvert i rekruttering i årevis, i et yrke der karakterer og snitt fra en tung mastergrad er del av vurderingsgrunnlaget. Bortforklaringer i søknader er en uting, og et dårlig personlighetstrekk. Ingen vil ha en medarbeider som alltid har en unnskyldning klar når noe svikter. 

Anonymkode: f3af9...045

AnonymBruker
Skrevet

Ikke skriv det. Helseproblemer er defintivt ikke et ord du vil bruke.

Anonymkode: f3248...bc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...