Gå til innhold

Jeg er gravid igjen og baby vil ikke amme mer:( Var som å slå på en knapp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle dere. Jeg har en baby på snart 6 mnd og er gravid igjen. Det jeg lurer på er om noen har tips vedrørende det at barnet mitt nå helt plutselig har sluttet å amme?

Det skjedde cirka nøyaktig etter jeg ble gravid. Veldig pussig, og neppe tilfeldig? Gikk fra og helamme, til at baby ikke vil amme i det hele tatt. Jeg har prøvd alle råd som står beskrevet på ammehjelpen. Kun gi bryst når barnet er trøtt/i halvsøvne, sitte på et rolig sted uten forstyrrelser, ta meg god tid etc. Jeg har tilbydt brystet hver gang, men det nektes totalt. Jeg synes det er veldig synd å måtte gi opp ammingen nå, spesielt da den er så etablert. Jeg har flere barn, og har dessverre ikke tid til å pumpe hele døgnet og gi via flaske. 

Jeg har håndmelket det jeg klarer rett oppi en flaske, men det blir dessverre ikke det samme og mengdene bli for små for å dekke babys behov.

Vi har, for å sørge for at baby får i seg nok næring nå som det er nekt, vært pent nødt til å gitt mme på flaske de siste tre dagene, da babys behov går foran mitt ammebehov. Baby tar ikke smokk.

Er det noe jeg kan gjøre? Eller må jeg bare pent la baby styre dette og kaste inn håndkleet?

Litt lei meg for dette for å være helt ærlig. Vi skal starte på fast føde om to uker ca.

Mvh en oppgitt mamma

Anonymkode: b8198...857

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan den ikke få mat? 

Anonymkode: d2881...08c

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde flere perioder med sønnen min hvor han plutselig ikke ville amme. For oss gjaldt det tenner da. Har ikke erfaring med at baby ikke vil amme pga graviditet. Mitt tips er bare å fortsette å prøve litt til, hvis du gjerne vil fortsette. Kan hende babyen din plutselig finner ut at amming er ålreit allikevel🙂
Det var et par perioder hvor jeg måtte pumpe noen få dager, bare for å holde produksjonen igang. Så plutselig ville han ha pupp igjen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan den ikke få mat? 

Fast føde mener du? Jo skrev jo det, skal starte om to uker!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
jaromei skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde flere perioder med sønnen min hvor han plutselig ikke ville amme. For oss gjaldt det tenner da. Har ikke erfaring med at baby ikke vil amme pga graviditet. Mitt tips er bare å fortsette å prøve litt til, hvis du gjerne vil fortsette. Kan hende babyen din plutselig finner ut at amming er ålreit allikevel🙂
Det var et par perioder hvor jeg måtte pumpe noen få dager, bare for å holde produksjonen igang. Så plutselig ville han ha pupp igjen.

Ja det kan kanskje også hende, det hadde vært veldig fint. Jeg har jo massevis av melk, men leste på ammehjelpen at noen barn ikke vil ja mm mer når mamma blir gravid da melken smaker annerledes. Så jeg tenkte automatisk at det måtte være det i og med at det skjedde så nøyaktig etter jeg ble gravid.

AnonymBruker
Skrevet

Det samme skjedde med meg. Men nå var eldstemann litt over ett år så var greit å slutte å amme. Tror smaken på melken forandra seg fordi eldstemann gikk fra å elske pupp til å ikke ville ha den i nærheten av munnen sin. 

Anonymkode: f52e4...b86

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er dere ikke allerede startet? 

Anonymkode: 86040...467

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan være en god idé å starte idag, siden den ikke ønsker bryst lengre. Blir ganske sulten på to uker. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde det samme - men min var nesten to år da.

Anonymkode: 4bdb7...45f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan være en god idé å starte idag, siden den ikke ønsker bryst lengre. Blir ganske sulten på to uker. 

Barnet får MME i mellom tiden, samt det mor klarer å håndmelke, les HI. 

Det er forøvrig ikke anbefalt å starte med fastføde før barnet er 6mnd, så ta gjør helt riktig. Barn kan starte tidligere om de får MME. 

Anonymkode: c7739...595

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Gi barnet fast føde nå du :) 

Anonymkode: 8d427...b19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men start nå da vel? Planer forandrer seg 

Anonymkode: 59b17...bcd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Samme skjedde med venninna mi. Tror smaken endrer seg, og noen vil ikke ha lengre? Skjønner at det er sårt, men du er i alle fall ikke alene. Og babyen din har fått morsmelk de første seks månedene, og det er jo kjempeflott (og det some er viktigst med tanke på helsefordeler og slikt.) ❤️ 

Anonymkode: 32a10...bf3

• Liker 1
Skrevet

Du må velge hvor mye tid og energi du skal bruke på dette. Kanskje det bare er en vanskelig periode, kanskje ikke.  Det er utrolig leit å måtte kutte ut ammingen før man er klar. Opplevde det samme med stor sorg. Det går heldigvis over. Ser i ettertid at jeg brukte altfor mye tid og energi på å "redde" ammingen. Uendelig mye pumping, frustrasjon og bekymring. Noen ganger så er det faktisk greit å kaste inn håndkle. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei alle dere. Jeg har en baby på snart 6 mnd og er gravid igjen. Det jeg lurer på er om noen har tips vedrørende det at barnet mitt nå helt plutselig har sluttet å amme?

Det skjedde cirka nøyaktig etter jeg ble gravid. Veldig pussig, og neppe tilfeldig? Gikk fra og helamme, til at baby ikke vil amme i det hele tatt. Jeg har prøvd alle råd som står beskrevet på ammehjelpen. Kun gi bryst når barnet er trøtt/i halvsøvne, sitte på et rolig sted uten forstyrrelser, ta meg god tid etc. Jeg har tilbydt brystet hver gang, men det nektes totalt. Jeg synes det er veldig synd å måtte gi opp ammingen nå, spesielt da den er så etablert. Jeg har flere barn, og har dessverre ikke tid til å pumpe hele døgnet og gi via flaske. 

Jeg har håndmelket det jeg klarer rett oppi en flaske, men det blir dessverre ikke det samme og mengdene bli for små for å dekke babys behov.

Vi har, for å sørge for at baby får i seg nok næring nå som det er nekt, vært pent nødt til å gitt mme på flaske de siste tre dagene, da babys behov går foran mitt ammebehov. Baby tar ikke smokk.

Er det noe jeg kan gjøre? Eller må jeg bare pent la baby styre dette og kaste inn håndkleet?

Litt lei meg for dette for å være helt ærlig. Vi skal starte på fast føde om to uker ca.

Mvh en oppgitt mamma

men ungen er 6 mnd... Da skal man vel supplere med mat. Den ungen er da for stor til å leve utelukkende på morsmelk. den skulle jo startet med smaksprøver for 2 mnd siden... og vil ikke ungen die så kan du ikke tvinge den. Du får starte med mme. Går fint det

Endret av Maleficenta
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barnet får MME i mellom tiden, samt det mor klarer å håndmelke, les HI. 

Det er forøvrig ikke anbefalt å starte med fastføde før barnet er 6mnd, så ta gjør helt riktig. Barn kan starte tidligere om de får MME. 

Anonymkode: c7739...595

er det vel. det er anbefslt med smaksprøver fra 4 mnd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
myMa skrev (1 minutt siden):

Du må velge hvor mye tid og energi du skal bruke på dette. Kanskje det bare er en vanskelig periode, kanskje ikke.  Det er utrolig leit å måtte kutte ut ammingen før man er klar. Opplevde det samme med stor sorg. Det går heldigvis over. Ser i ettertid at jeg brukte altfor mye tid og energi på å "redde" ammingen. Uendelig mye pumping, frustrasjon og bekymring. Noen ganger så er det faktisk greit å kaste inn håndkle. 

Ja sant. Altså det føles om noe, lettere at det er baby som velger det bort og ikke jeg. Så det tenker jeg faktisk skal gå bra. Jeg har helpumpet meg i 6 mnd med førstemann og lovet meg selv at jeg ikke skal styre med det igjen.

Jeg ønsker å se om ammingen kan reddes, men ikke så det går utover barnet. Så derav mme. Det er en overgang i seg selv for magen til barnet, å gå fra mm til mme. Så starter vi med smaksprøver ganske så snart:) det var jo planen hele veien også.

Derimot så kan det jo være tenner etc som forårsaker dette også ser jeg noen foreslår. Skal gi det to uker og se, kanskje pumpe for å vedlikeholde produksjonen, og om det ikke er sånn at baby vil amme mer så vil h*n ikke.

Litt sårt, men ikke krise heller. Prøver å snakke fornuftig til meg selv her, men det skjedde bare så brått. Fra å elske mm til å helt spontant ikke ville ha mer. Bare litt absurd følelse.

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (3 minutter siden):

men ungen er 6 mnd... Da skal man vel supplere med mat. Den ungen er da for stor til å leve utelukkende på morsmelk. den skulle jo startet med smaksprøver for 2 mnd siden... og vil ikke ungen die så kan du ikke tvinge den. Du får starte med mme. Går fint det

😂 altså barn kan HELT FINT leve på mm til de er 6 mnd. Jeg er ikke her for å få vite om mitt barn burde begynt på fast føde når dere synes, jeg er her for å høre om graviditeten kan forårsake ammenekt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

😂 altså barn kan HELT FINT leve på mm til de er 6 mnd. Jeg er ikke her for å få vite om mitt barn burde begynt på fast føde når dere synes, jeg er her for å høre om graviditeten kan forårsake ammenekt. 

ja det kan det jo forårsake. da er det jo dårlig av ts å forsøke å tvinge puppen på ungen da. Vil ikke babyen så vil den ikke. da får hun gi mme

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet egentlig? Fullamming er anbefalt til 6 mnd. Du har fullammet til 6 mnd. Baby er stor nok for mat. Flott. 

Anonymkode: 0c6f4...0ee

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...