Gå til innhold

Dietten kan fungere bedre uten D-vitaminmangel

Lonehill

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Godt jeg tar tran hver dag! ;) 

Anonymkode: 66aec...af0

Problemet med tran er at det gir i minste laget med vitamin D. Hvis du vil ha hjelp av vitamin D til f.eks. å få ned blodtrykket og forebygge hjerteinfarkt, da må mer enn ei skje tran til, mener forskerne. Rådet fra Helsedirektoratet om å ta 400 IE vitamin D (10 mikrogram) pr. dag er nesten 100 år gammelt og gir deg så mye vitamin D som et barn trenger for å unngå engelsk syke. Det har kommet en del ny viten om vitamin D siden vitamin D ble oppdaga i 1922, som ekspertene i Helsedirektoratet ikke har oppdaga enda.

https://www.enebak.no/vitamin-d-hemmer-areforkalkning-og-arterosklerose/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, men jeg er i øvre sjiktet av D-vitamin, og der går fortsatt sakte ned :) men ned går det.

Anonymkode: f8aed...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får benytte anledningen til å sole oss da, når anledningen byr seg 🙂 

Kanskje det hjelper på dietten? En ting er sikkert og det er at jeg kler litt brunfarge bedre enn blåfarge.

Anonymkode: 2f979...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Får benytte anledningen til å sole oss da, når anledningen byr seg 🙂 

Kanskje det hjelper på dietten? En ting er sikkert og det er at jeg kler litt brunfarge bedre enn blåfarge.

Anonymkode: 2f979...ea8

Sol funker utmerket mot D-vitaminmangel. Fire timer midt på dagen i Oslo kan UVB-stråler fra sola produsere like mye vitamin D som det finnes i ei hel flaske tran på bare en halvtime. Riktignok forutsatt at du soler hele kroppen uten solkrem.

UVA-strålene fra sola gjør deg brun, men de lager ikke vitamin D. Det er UVB-strålene fra sola som lager vitamin D og de er mye svakere. I Oslo er UVB-strålene fra sola sterke nok til å lage vitamin D bare mellom klokka 10 og 14 midt på dagen midt på sommeren.

Dietten dekker bare 10% av behovet for vitamin D. 90% blir dekt av sola. Da er det vanskelig å holde seg forsynt med vitamin D mellom september og april uten tilskudd som erstatter produksjonen fra sola.

https://www.enebak.no/taler-du-sol-taler-du-d-vitamin/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi! Det visste jeg ikke! Jeg ligger veldig lavt på D-vitamin og har blitt anbefalt av legen å ta tilskudd. Nå fikk jeg litt ekstra motivasjon til å følge legens anbefaling 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kjent dette på kroppen. I fjor så la jeg en del på meg på vinteren, uten at jeg skjønte hvorfor. Jeg spiste seriøst det samme som før, heller litt mindre, men jeg hadde mindre energi til trening, og tenkte at problemet lå der. Gikk til legen og ville måle jernet, for trodde slappheten kom av det, men hun målte D-vit nivået også, bare for sikkehetsskyld. Og jeg hadde alt for lave verdier.

Spiste fisk, tok tran av og til, og trodde det holdt. Men ila to måneder med tilskudd og normalisering av verdier så raste jeg plutselig ned 7 kg uten at jeg gjorde noe for det. 

Alle bør sjekke D-vitamin om man ikke tar tilskudd. 

Anonymkode: c6d78...859

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har kjent dette på kroppen.

Anonymkode: c6d78...859

Så artig å høre om noen som har positiv erfaring med vitamin D. Jeg skrev nettopp en artikkel om akkurat det fenomenet der. 

https://www.enebak.no/vitamin-d-bidrar-til-vekttap-hvis-du-er-overvektig/

Det er rart at ikke folk har fått med seg at vitamin D er et hormon og D-vitaminmangel er ei hormonforstyrrelse som gjør livet surt. Det koster bare to kroner dagen å unngå D-vitaminmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Holder det med 1ss tran og 1ss sanasol?

Anonymkode: 1da06...f30

Tran og Sanasol blir aldri feil. Om det gir nok vitamin D til å unngå D-vitaminmangel kommer an på. Helsedirektoratet mener at det er for lite hvis du er i risikosona for D-vitaminmangel (ifølge Helsedirektorat er det hvis du er overvektig, mørkhuda, diabetiker, pensjonist eller du tar epilepsimedisin). Da må du ta D-vitamintilskudd i tillegg. Å ta mer enn ei skje tran og Sanasol vil gi trolig deg overdose av de andre vitaminene som følger med på kjøpet (spesielt A-vitamin, som vi i Norge visstnok får i oss for mye av uten å ta tran).

Helsedirektoratets anbefaling sier også at 4.000 IE vitamin D er trygg øvre for daglig tilskudd med vitamin D for alle.

Nå hører det med til historien at Helsedirektoratet mener at 1/3 av det naturlige blodnivået for D-vitamin er tilstrekkelig (målt på folk som lever utendørs ved ekvator). Hvis du ser på tennene til folk som bor i Kenya, skjønner du poenget. Sånne tenner får du neppe uten å ha høyt D-vitaminnivå når du er liten (i alle fall mener vitenskapsfolka det).

738123390_Screenshot2021-04-2210_29_33.png.dd85f5bea2987f063be9fc8c692d9b80.png

https://www.enebak.no/fluor-eller-d-vitamin/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk at dere også trenger masse kolesterol for å kunne lage vitamin D fra sollys. Man trenger også fett og sink for å ta opp vitamin D skikkelig i maten. Noe de fleste spiser for lite av fordi de ikke spiser nok animalsk...

Anonymkode: cac91...910

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...