Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Jeg har ikke begynt med rutiner på babyen vår på seks uker enda.. Vi har ei jente på fire år fra før, og henne ammet jeg i søvn i sengen (klarte kun liggestilling) fra fødselen av, og naturlig nok i sengen. På kvelden var lyset avslått på rommet og jeg gikk inn kun om hun trengte meg. 

Med han her tar jeg meg av leggingen på eldste og etter det tar jeg på yngste pysjen, og vi har dempet belysning. Han har noen våkenperioder på kvelden også (etter 19), men nå ammer jeg ham i sofaen noen ganger på kveldsstid og han legger seg dermed samtidig som meg. Jeg bør kanskje legge ham tidligere og legge ham inn i sengen... 

Når begynte dere med legging og rutiner og sånt på deres barn? 

Anonymkode: bfa48...59b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen rutiner ennå, 6 uker her også :) bare legger babyen samtidig med oss, enten det er kl 21 eller 00. 

Anonymkode: 2e3ca...051

Skrevet

Jeg begynte ikke med leggerutiner før sønnen min var 3 mnd. Han sov gjerne en del på kvelden, men han sov da i vogga i stua eller på ammeputa i fanget mitt for eksempel. Men vi gjorde samme som deg, hadde dempet belysning fra tidligere på kvelden. Mye våkentid gjorde at det var mest praktisk.

Når han var 3 mnd begynte jeg å legge ham sovende i senga si på mitt rom, fordi da sov han gjerne frem til jeg skulle legge meg. La ham omtrent 18:30.

AnonymBruker
Skrevet

Min baby fant sin egen rutine da han var 5 uker. Eller, han var så fryktelig lei seg, kavete og sint fra kl 19 hver eneste kveld, så en dag forsøkte jeg bare å legge han kl 20, og han sovna tvert. 

Og slik er han enda 12 uker gammel. Han må legges kl 20, hvis ikke er det hyl og skrik frem til han havner i senga. 

Anonymkode: 4121f...b5e

Skrevet

Rundt 4 måneder. Før det så la hun seg ca samtidig som oss. Rundt midnatt kanskje. Sov mye på dagtid/ettermiddag da såklart. Deretter legging tidligere og tidligere, ca kl 19 ved 6 måneders alder. 1 år nå og legger seg fortsatt kl 19.

Syns det var litt tidlig å tenke på leggerutiner ved 6 uker (om de ikke kommer av seg selv). Ville I hvertfall ikke stresset med det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for fine svar, jeg føler det pkutselig ble så vanskelig med disse rutinene.. Jeg har ikke klart å legge ham fra meg på kvelden.. Men det er fint at det er flere som gjør det jeg gjør, for tenkte å se det an når han får mer og mer våkentid, og da blir det jo lettere å få noe rytme på det.. Nå bare sover han masse 😅

AnonymBruker
Skrevet

Baby 9 uker her. Hun sover fremdeles når det passer henne, og aldri mer enn 45minuttersdupper på dagtid/kveld. Hun starter natta selv rundt kl. 22, så da legges hun i senga si på vårt rom og jeg legger meg samtidig. Hun stelles og får på pysj samtidig som storebror, ca.kl.20, dersom hun er våken da. Hvis ikke så blir det deromkring neste gang hun våkner. 

Vi erfarer at hun først nå finner roen selv i seng og vugge, og forbinder disse med søvn. Hun er nok snart klar for å begynne med mer rutiner og kanskje legge seg litt tidligere, men enn så lenge synes jeg det er greit at hun starter natten såpass seint, for da starter hun ikke dagen så himla tidlig 😂

Anonymkode: bfb10...0cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Baby 9 uker her. Hun sover fremdeles når det passer henne, og aldri mer enn 45minuttersdupper på dagtid/kveld. Hun starter natta selv rundt kl. 22, så da legges hun i senga si på vårt rom og jeg legger meg samtidig. Hun stelles og får på pysj samtidig som storebror, ca.kl.20, dersom hun er våken da. Hvis ikke så blir det deromkring neste gang hun våkner. 

Vi erfarer at hun først nå finner roen selv i seng og vugge, og forbinder disse med søvn. Hun er nok snart klar for å begynne med mer rutiner og kanskje legge seg litt tidligere, men enn så lenge synes jeg det er greit at hun starter natten såpass seint, for da starter hun ikke dagen så himla tidlig 😂

Anonymkode: bfb10...0cb

Høres ut som en fin rytme dere har da 💕 virker litt som at gutten vår starter natta rundt 2030-2200 en plass, for vi har da tatt på pysjen, så skifter jeg på ham en gsng til før vi legger oss, og han har natten sin frem til ca syv.. 

Det er så kos å ha de i fanget på kvelden 💕❤️💕❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte ikke med rutiner før baby var klar for det selv. Noen trenger rutiner tidlig og andre sent, følger man ikke barnet så blir det ikke bra uansett er min erfaring. 

Anonymkode: d246e...a5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte tidlig. Men jeg er veldig rutine person, og følte min jente responderte godt på det. Tror hun var ca 2 måneder. Men hun var 30-minutters barn som sov 4x30 min på dagtid, så da ble nattesøvnen desto viktigere. Hvis det du gjør fungerer ville jeg bare fortsatt med det:)

Anonymkode: fb537...bd1

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det en stund siden min yngste var baby, men jeg tenker at 6 uker er veldig tidlig å begynne å stresse med rutiner. Tror ikke jeg innførte leggerutiner på kveld før barna var 3-4 mnd. Og da var det ikke snakk om å legge kl 19, men at de lå i vogn på kveldsduppen og ble lagt i senga si etter amming rundt 9/10 på kvelden. 

Anonymkode: 9ea6d...bb5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker egentlig at hvis det oppleves som stress, så er det ikke noe poeng. Hvis man liker rutiner kan det være en god idé. Jeg er ikke noe utpreget rutinemenneske, og begge barna begynte med mer fast leggetid et sted mellom 3 og 4 mnd. Den eldste sovnet for kvelden på fanget mitt fra ganske tidlig, husker jeg, men jeg fikk ikke lagt henne fra meg. 

Anonymkode: 85e9b...13a

AnonymBruker
Skrevet

Ved 6 uker sovnet hun sent om kvelden (rundt 23 mener jeg) og våknet ca. 04 for amming og sov videre til rundt 09. Savner den tiden🥰 var koselig å ligge i sofaen med baby på puppen og se masse serier og sove litt frempå. Nå er han 6 mnd og natten gjennom men våkner senest 06. Oftest rundt 05😴

Anonymkode: 99da7...10c

AnonymBruker
Skrevet

Mine har vært klare når de har vært hhv 3 og 4 mnd. Har ikke prøvd å innføre rutiner før de har vist at de er klare for det. 

Anonymkode: b9595...f42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...