AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #1 Skrevet 19. april 2021 Solgte vårt 40 år gamle hus for tre år siden. Vi hadde bodd i huset i 7 år, og vedlikeholdt «normalt». Vi hadde blant annet en lekkasje på et bad, hvor vi selv prøvde å fikse dette (skiftet fliser og isolasjon/gipsplater). Opplyste at det hadde vært fuktskader i egenerklæring og at vi hadde fikset det selv. Nå har et røret i gulv på badet (fra huset var nytt) sprukket, og da de fjernet alt viste det seg at det var gamle råteskader lengre ned i gulvet (hvor vi aldri sjekket). Kjøper prøver å få oss til å dekke alle utgifter til dette (300.000). De klager også på drenering, tak og det elektriske (som alle har fått TG 2 i takst) for å nevne noe, og som er fra huset var nytt (1980). Dette er også opplyst i egenerklæring og takst. Vi har heldigvis kjøpt boligselgerforsikring, men jeg blir jo involvert og bedt om skriftlige uttalelser og redegjørelser. Det er fryktelig slitsomt, på 3 år har vi fått 6 (!) ulike saker. Alle er avvist i finansklagenemden, men de fortsetter og nå prøver de å lage ny sak (om at det er så store feil og mangler totalt, at vi skal dekke det). Min forsikringsmann sier at de ikke har noen sak, men at de har rett til å prøve den uansett. er det noen som har vært borti lignende saker? Må jeg bare holde ut med klagesaker de neste 2 årene frem til vi har passert 5 år? Det virker som om kjøper har et helt urealistisk syn på hva det vil si å eie en 40 år gammel enebolig. Anonymkode: 5518b...969 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #2 Skrevet 19. april 2021 Det er jo forsikringsselskapet deres som tar seg av det? Du trenger ikke involveres så mye, men ja - 2 år til. Anonymkode: 17965...eda
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #3 Skrevet 19. april 2021 Ja, men de ber oss om skriftlig uttalelser og redegjørelser i hver sak, og det henger jo over meg. Siste kravet de kom med var på 600.000 totalt (for det mener de det koster å få huset til forskriftsmessig standard, bla med elektriker til 1400 kroner timen). Og jeg blir jo hele tiden redd for at vi har gjort noe feil/skrevet for lite i egenerklæring, også blir jeg stresset. Anonymkode: 5518b...969
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #4 Skrevet 19. april 2021 Svar Nei til hver henvendelse til dem. Påpek at de har kjøpt en brukt bolig som er 40 år, ikke ny. De kjøpte den som den var på salgstidspunkt, dere har ikke gitt noen garantier. Anonymkode: 25d82...a97 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #5 Skrevet 20. april 2021 Ingen flere som har vært borti tilsvarende? Anonymkode: 5518b...969
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #6 Skrevet 20. april 2021 Har ikke vært borti liknende nei, men herlighet så slitsomt! 40 år gammel bolig, og de er overrasket over den krever vedlikehold?!?! Anonymkode: 10e1e...2f7 2
A-hunter Skrevet 20. april 2021 #7 Skrevet 20. april 2021 Som takstmann kan jeg trygt si at dette er en gjenganger. Mange tar kontakt for å bistå dem i å lete opp feil og mangler. Dette har blitt en spekulasjonsgreie hvor det nærmest budsjetteres med prisavslag eller forsikringsdekket oppgradering etter intense budkriger. Men du vet, hele greia er politikerskapt og da blir det som det som regel blir når politikere skal detaljregulere ting de ikke forstår selv en gang. Advokatene vinner hver gang og alle andre taper så det synger. Og nå er de i gang igjen. Denne gangen med en grense for feil/mangel på bare 10 000 kroner. Mitt råd: Bygg nytt hus. Bo der til du dør. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå