Gå til innhold

Vi har seriøst ikke råd til å ha så mye venner på besøk til barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke større stilling enn 75%, men tar på meg ekstravakter når de dukker opp. Mannen er arbeidsledig og jobbsøker pga korona. Og nå har det seg slik at økonomien vår er såpass smal, at vi har kommet til enighet om at vi ikke har råd til å ha for mye besøk til barna, fra klassen/kohorten deres. Det ene følger det andre med besøk - som middag til det ekstra barnet, kanskje en is, at de tar seg et glass oboy/saft, osv. Ikke så store mengder såklart, men vi snur allerede på kronene. 

MEN, selv om (det jeg trodde var) VI har blitt enige om dette, så klarer ikke mannen å holde dette overfor sin datter/min bonusdatter. Han klarer ikke å si nei til henne ang dette med besøk, selv om våre fellesbarn også har den samme "regelen" nå i denne perioden mens vi har det som smalest mtp økonomi. Hans datter er her 50%, og han føler det er vanskelig å si nei til henne. Så hun drar stort sett med seg hjem besøk hver dag etter skolen, pluss en lørdag eller søndag fordi hun kjeder seg så. Vi har 3 barn totalt, så det utgjør litt om hver enkelt skulle hatt med seg samme mengde besøk annenhver uke. Så vi prøver å fordele det litt jevnt.

Hvordan løse dette, uten at jeg alltid må bli den store stygge ulven? For vi var i utgangspunktet enige, og når jeg sier noe om dette så hevder han at han har glemt det, e.l.

Anonymkode: f785e...22a

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nekte barn besøk er dumt pga det sosiale. Må dere alltid servere noe? Kan dere isåfall kjøpe billigere matvarer, mer first price? 

Anonymkode: d1596...3b2

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Vi har avtale med barnas venner at de spiser middag hjemme, da slipper man å bomme på mengden dersom man plutselig er flere til bords. Så er det likt hos alle. Det er dumt om dere gjør at barna ikke er med venner bare for at dere velger å løse det på den måten. 

Anonymkode: 32d47...5f3

• Liker 31
Skrevet

Jeg tenker og at dere må begrense tilbud om mat før dere begrenser vennebesøk. Kjøp billig knekkebrød og kaviar, 30 kr så har dere et par måltider til besøkende. Eventuelt invitere de etter middag eller sende de hjem for å spise og så treffes barna etterpå igjen.

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Du/dere høres skikkelig sære ut. Dere trenger ko ikke å servere mat til barna, la dem komme på besøk, og send dem hjem til middag da vel?

Anonymkode: 0b02a...d43

• Liker 45
AnonymBruker
Skrevet

Mange barn er sulten etter skolen.Normalt og tilby en skive eller knekkebrød. Trenger ikke være noe stort.Og så kan de gå hjem å spise middag. Og treffes etterpå? 

Anonymkode: 0a74f...b2f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange barn er sulten etter skolen.Normalt og tilby en skive eller knekkebrød. Trenger ikke være noe stort.Og så kan de gå hjem å spise middag. Og treffes etterpå? 

Samtidig forstår jeg de som ikke hsr råd til det engang.Kanskje barna kan gå hjem å spise og komme en tur da? Eller treffes etter middag?Viktig at barn får besøk og være med venner. Løs det på en måtr som går.Men det må være likt for alle.Datteren hans og!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvem strammer inn økonomien ved at barna ikke får ha besøk? Det er mange andre steder jeg hadde valgt å stramme inn før jeg gikk til det drastiske valget. Å jobbe 75 % velter ikke akkurat lasset. Barn spiser ikke så mye, og du kan fint servere vann i stedet for oboy. Macaroni og ketchup, knekkebrød, suppe. Det finnes mange rimelige alternativ. 

Anonymkode: 2a78f...b8f

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår utmerket at man merker de ekstra kostnadene til mat når man mp snu på krona,  men om mannen din ikke overholder dette, så går det jo heller å "åpne" for besøk men være tydelig for barna at det ikke blir matservering? Send de hjem til middag.

Sjokoladepulver kun til frokost/lunsj i helgene (det fra First price er forresten bedre enn Oboy synes jeg, fyller på i den gamle Oboy boksen). Kjøp First Price saft,  bland ferdig og sett i kjøleskapet, så unngår du at de "sløser" med saften (om dere foretrekker dyrere saft, så gi bare barna beskjed om at den f.eks kun er til middag). Barna har heller ikke vondt av å drikke vann.

Et FP brød eller knekkebrød, slik at de får en skive etter skolen går kanskje greit? Jeg forstår at dere kanskje vil ha bedre brød til frokost og matpakke, men frys ned og ta kun opp det dere behøver til frokost og matpakke. Om det kun er tilgjengelig litt kjedelig pålegg så gjør det ingenting,  da unngår de å spise mer enn de trenger fordi det er "godt". 

Mtp hvor hysteriske mange er mot sukker, så vil du nok ikke skille deg ut om du nekter is på hverdager. Og mest sannsynlig er det også viktigere for barna med besøk enn å ha is i fryseren, så dropp evt å kjøpe inn det også.

Anonymkode: f459d...496

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp inn noen epler/bananer ol, del opp og server med knekkebrød ? 
2 pk skivet ost på Rema koster 40kr, den rekker til maaange knekkebrød 

frukt i sesong er kjempebillig, skjer opp gulrot også som er rimelig.

saft kan du få til 10kr som du blander ferdig som andre har nevnt.

Du trenger ikke gjøre det vanskeligere enn det er. Mye sunt og billig du kan tilby hvis barna er der over flere timer.

ikke nekt barna dine besøk, men du kan jo ta kontakt med foreldrene slik at barna dine også besøker venner, ikke bare er hos dere?

Anonymkode: e6b9c...9fb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Først, dropp saft og godteri, is osv i ukedager. Det er ikke sunt. 

Så innfør en regel at du må få beskjed om middagsbesøk minst to dager i forveien slik at du kan planlegge middag. Hvis ikke blir det brødskivet til besøkende og middag til dere. Dette er helt fair. 

Anonymkode: d1596...3b2

• Liker 18
Skrevet

Ungene trenger ikke saft og oboy, dere tenger heller ikke alltid å tilby middag. Hva med tomatsuppe, risengrynsgrøt en gang i blant?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg syns det mest sære i denne tråden er at folk ikke forstår hvordan det er å ha dårlig råd, og at man da faktisk ikke har råd til knekkebrød, ost, frukt og saft til en liten hær. TS her må dere snakke med barna og forklare at penger ikke vokser på trær, og nå er det mindre siden mannen ikke jobber. De som er tørst kan får vann, de som er sulten kan gå hjem og spise. Det er en uting at alle unger som er innom huset ved middagstid skal ha servering. Barn kan fint gå hjem til middag og heller møtes igjen senere på kvelden. Hvis det er venner langt vekke fra som er med hjem etter skolen, så får dere innprente ungene med at det må avtales på forhånd. 

Anonymkode: 661e2...23f

En haug med unger tar de seg råd til, men å følge de opp ble for dyrt 🤷‍♀️ Det synes jeg er sært. 

Anonymkode: 2abcc...f2e

• Liker 16
Gjest supernova_87
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En haug med unger tar de seg råd til, men å følge de opp ble for dyrt 🤷‍♀️ Det synes jeg er sært. 

Anonymkode: 2abcc...f2e

Jeg er helt sikker på at TS og mannen planla barn med tanke på at det skulle bli koronapandemi og mye arbeidsledighet, fy flate det var idiot av dem ja! Pføy! ... :ironi: 

AnonymBruker
Skrevet

Send de hjem når de skal spise og de kan komme tilbake etterpå. Her kommer alltid barna på besøk etter middag og det eneste de spør etter er litt drikke. Fungerer fint. Sånn var det da vi var små også, gikk alltid hjem for å spise.

Anonymkode: a3bf7...22a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var barn hadde ikke foreldrene mine råd heller, blir ikke ungene dine bedt på mat når de er hos venner? Om vennene ikke får så stopper det opp, ikke så bra for ungene at de ikke kan ha venner på middag osv. Det er sånn jeg ser det. Trenger ikke være noe dyrt, men kan dere ikke mette noen unger ekstra så skjønner jeg ikke hvordan dere tar vare på deres egne unger.

Anonymkode: 9f4de...034

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...