AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #21 Skrevet 19. april 2021 Har til gode å møte en veganer , som på et eller annet tidspunkt ikke shamer og blamer de som spiser kjøtt. Jo faktisk , har ei venninne som aldri har nevnt andres kosthold med et ord, men ellers er det mye rart av kommentarer ute og går fra veganere Anonymkode: 4809a...8e2 11
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #22 Skrevet 19. april 2021 For enkelte tror jeg det handler om at de ikke klarer å håndtere at andre mennesker tar andre valg enn dem selv, men oppfatter det som kritikk av sine egne valg. "Velger du annerledes enn meg må det implisitt bety at du mener mine valg er feil og at du er bedre enn meg", eller noe sånt. Og så blir de sinte før diskusjonen i det hele tatt har begynt ... Og det gjelder jo ikke bare vegetarianisme, jeg synes jeg ser det på ganske mange områder. Prøv f.eks. å fortelle en småbarnsmor at du ikke har lyst på barn ... 🙄 Anonymkode: 7f036...37b 6
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #23 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har til gode å møte en veganer , som på et eller annet tidspunkt ikke shamer og blamer de som spiser kjøtt. Jo faktisk , har ei venninne som aldri har nevnt andres kosthold med et ord, men ellers er det mye rart av kommentarer ute og går fra veganere Anonymkode: 4809a...8e2 Hadde du vært et dyr uten stemme, født for å bli sett på som et produkt og brutalt drept, hadde nok du også likt at noen reiste seg og sa klart i fra at dette ikke er greit. Så for å si det jeg ville si: i 1985 nektet faren min å begynne å røyke. Han ble latterliggjort. Sett på som lite mandig. Han var en pingle som nektet å røyke. I 2015 ble jeg latterliggjort som kuttet ut kjøttet. Jeg ble sett på som vanskelig, «wannabe-trendy» og teit, fordi «du redder ikke verden!» Alle som tar et valg utenom strømmen blir latterliggjort. Mennesker er noen maneter som bare siver der strømmen går. Tenker ikke, reflekterer ikke, har en «slik har det alltid vært mentalitet». Vi er livredde forandringer, vi blir som en livredd katt som står inntil veggen og freser og slår med poten når forandringer kommer. Og det er både kommenterer på facebook, Instagram og her inne gode eksempler på. Kjøttspisere føler seg angrepet, kanskje dere vet at det dere gjør er moralsk feil? Dere blir så krenka og må komme med «morsomme» og «originale» vitser morsomme og originale i 1973. Anonymkode: d329d...b7b
Blomsterpotta Skrevet 19. april 2021 #24 Skrevet 19. april 2021 Jeg kommer aldri til å kutte ut kjøtt. Det er dritgodt og spiser det så ofte jeg gidder å lage middag. Kjøttpålegg er det så og si hver dag. Den dagen jeg våkner opp som en ku eller kanin, ja da skal jeg bli vegetarianer. Ikke en dag før. Eneste som irriterer meg er folk som misjonerer om å kutte kjøtt og spise mere plantebasert osv. Jeg kommer aldri til å spise insekter, soya, tang og tare og Gud vet hva annet som er på markedet. 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #25 Skrevet 19. april 2021 Bryr meg katta om hva folk spiser. Det jeg bryr meg om er at folk har meninger om hvordan jeg bør leve. Tenker at dette hadde vært helt problemfritt hvis ikke noen veganere så det som sin misjon å moralisere over andres valg. Eneste en oppnår med en "Holier-than-thou"-holdning er å støte folk fra seg. Anonymkode: 1c749...9f2 10
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #26 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hadde du vært et dyr uten stemme, født for å bli sett på som et produkt og brutalt drept, hadde nok du også likt at noen reiste seg og sa klart i fra at dette ikke er greit. Så for å si det jeg ville si: i 1985 nektet faren min å begynne å røyke. Han ble latterliggjort. Sett på som lite mandig. Han var en pingle som nektet å røyke. I 2015 ble jeg latterliggjort som kuttet ut kjøttet. Jeg ble sett på som vanskelig, «wannabe-trendy» og teit, fordi «du redder ikke verden!» Alle som tar et valg utenom strømmen blir latterliggjort. Mennesker er noen maneter som bare siver der strømmen går. Tenker ikke, reflekterer ikke, har en «slik har det alltid vært mentalitet». Vi er livredde forandringer, vi blir som en livredd katt som står inntil veggen og freser og slår med poten når forandringer kommer. Og det er både kommenterer på facebook, Instagram og her inne gode eksempler på. Kjøttspisere føler seg angrepet, kanskje dere vet at det dere gjør er moralsk feil? Dere blir så krenka og må komme med «morsomme» og «originale» vitser morsomme og originale i 1973. Anonymkode: d329d...b7b Spesielt miljø faren din var i - det var mange som ikke røykte i 1985. Min far har aldri røykt, naboene har aldri røykt. Anonymkode: cf333...9f1 8
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #27 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hadde du vært et dyr uten stemme, født for å bli sett på som et produkt og brutalt drept, hadde nok du også likt at noen reiste seg og sa klart i fra at dette ikke er greit. Så for å si det jeg ville si: i 1985 nektet faren min å begynne å røyke. Han ble latterliggjort. Sett på som lite mandig. Han var en pingle som nektet å røyke. I 2015 ble jeg latterliggjort som kuttet ut kjøttet. Jeg ble sett på som vanskelig, «wannabe-trendy» og teit, fordi «du redder ikke verden!» Alle som tar et valg utenom strømmen blir latterliggjort. Mennesker er noen maneter som bare siver der strømmen går. Tenker ikke, reflekterer ikke, har en «slik har det alltid vært mentalitet». Vi er livredde forandringer, vi blir som en livredd katt som står inntil veggen og freser og slår med poten når forandringer kommer. Og det er både kommenterer på facebook, Instagram og her inne gode eksempler på. Kjøttspisere føler seg angrepet, kanskje dere vet at det dere gjør er moralsk feil? Dere blir så krenka og må komme med «morsomme» og «originale» vitser morsomme og originale i 1973. Anonymkode: d329d...b7b Folk tar bare større avstand og synes det er flaut ( altså synes den militante adferden er flaut) når de blir bombardert av manipulerete bilder av typen "ku slakter menneske" eller som PETA gjorde og pakket seg inn i juksenblod enorme mengder plast ( lenge leve dobbeltmoralen) Det er litt som kvinnegruppen Ottar. Tror du de får flere eller færre medlemmer med virkemidlene sine? Hvis alle veganere hadde vært som Mari Hult som har matkurs og villig deler oppskrifter og har fokuset på å dele hvor godt vegansk smaker, tror jeg flere hadde begynt å legge inn grønne dager og melke/eggefrie cupcakes. Anonymkode: 4809a...8e2 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #28 Skrevet 19. april 2021 Nei jeg blir ikke sint, bryr meg egentlig ikke, men det som er slitsomt og som jeg kan bli oppgitt over er at en del blir "nyfrelste" og prøver å prakke på meg sine meninger. Dette synes jeg er mer utbredt blant veganere enn vegetarianere. Jeg spiser lite kjøtt selv fordi jeg ikke er så glad i smaken. Til den som antydet dårlig samvittighet, nei absolutt ikke, hva skal jeg ha dårlig samvittighet for? Anonymkode: d1a40...bf1 6
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #29 Skrevet 19. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Folk tar bare større avstand og synes det er flaut ( altså synes den militante adferden er flaut) når de blir bombardert av manipulerete bilder av typen "ku slakter menneske" eller som PETA gjorde og pakket seg inn i juksenblod enorme mengder plast ( lenge leve dobbeltmoralen) Det er litt som kvinnegruppen Ottar. Tror du de får flere eller færre medlemmer med virkemidlene sine? Hvis alle veganere hadde vært som Mari Hult som har matkurs og villig deler oppskrifter og har fokuset på å dele hvor godt vegansk smaker, tror jeg flere hadde begynt å legge inn grønne dager og melke/eggefrie cupcakes. Anonymkode: 4809a...8e2 Haha, ja! Har møtt det samme. HAHA, det er komisk. Når folk vil at jeg skal gjøre noe, så skremmer de meg, snakker surt og gneldrete, hard stilføring. Men hvis de samme folka skal gjøre noe er det ekstremt viktig for dem at man pakker alt inn i eksklusive baby-alpakka ord som flyter som musikk mens de vandrer i grønne enger. Anonymkode: dd2de...40e 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #30 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Folk tar bare større avstand og synes det er flaut ( altså synes den militante adferden er flaut) når de blir bombardert av manipulerete bilder av typen "ku slakter menneske" eller som PETA gjorde og pakket seg inn i juksenblod enorme mengder plast ( lenge leve dobbeltmoralen) Det er litt som kvinnegruppen Ottar. Tror du de får flere eller færre medlemmer med virkemidlene sine? Hvis alle veganere hadde vært som Mari Hult som har matkurs og villig deler oppskrifter og har fokuset på å dele hvor godt vegansk smaker, tror jeg flere hadde begynt å legge inn grønne dager og melke/eggefrie cupcakes. Anonymkode: 4809a...8e2 Man er veganer for dyrene, miljøet og helsa. Aller mest dyrene. Ikke for andre veganere. Husk; ingen veganere har noe å vinne på at du blir veganer. Det er bare færre dyr som blir drept(og mennesker som sulter). Anonymkode: d329d...b7b 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #31 Skrevet 19. april 2021 Jeg blir ikke sint, helt ærlig. Jeg har venner som er vegetarianere eller til og med veganere. Jeg synes det er veldig spennende, å invitere de på besøk og diske opp med noe vegetariansk men godt. Jeg har gjennom årene prøvd og lært mange retter, noen av de har erstattet kjøttvarianter hjemme hos oss. Slik som chilli sin carne, vegetariansk lasagne er fullverdige alternativer, i den grad at familien min foretrekker de foran "originale". Og jeg selv ble veldig glad i vegansk burger, det ligger nok heller i at jeg ikke er så glad i kjøttburgere, men resten av familien elsker det. Men nå sier jeg glatt ja til burger-middag og bare griller meg vegansk alternativ og alle er happy. Jeg skjønner virkelig ikke hva er det å bli sint av? Hva andre velger å spise og ikke spise? Anonymkode: 1909f...4ac 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #32 Skrevet 19. april 2021 Jeg blir ikke sint, men misunnelig på folk som kan legge ut bilde av barna sine, en perfekt fasade, det fine hjemme sitt, det fine spisebordet, og på de som spiser bare grøntfor og sånn. Anonymkode: 45b64...640
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #33 Skrevet 19. april 2021 Noen føler seg nok både klandret og truffet, og da er det lett å sette ut piggene. Jeg har inntrykk av at mange spiser kjøtt med dårlig samvittighet mtp. både miljø og helse. Jeg var slik selv, til jeg fant ut (og erfarte!) at det vi har blitt fortalt i alle år om at brød og planter er så veldig sunt, ganske enkelt er feil og at det er kjøtt som alltid har vært menneskenes foretrukne og beste næringskilde i alle år inntil nyere tid (nyere tid i evolusjonært perspektiv). Når det gjelder miljø og dyrevelferd var det en hyggelig overraskelse å finne ut at jeg kan kjøpe 100% gressforet kjøtt av dyr som får gå ute hele året, så da er ikke de to tingene noe å stresse over heller. Jeg tror vegetarianere og spesielt veganere er fullstendig på villspor i sine antagelser om hva som sunt å spise, men jeg tar dem ikke for å være idioter. Har ikke opplevd direkte at andre har giddet å mene så mye om hva jeg velger å spise, og vice versa. Men det er klart at når vegetarianisme er et moralsk valg, vil det implisitt ligge en fare for, eller opplevelse av, moralsk fordømmelse av dem som ikke handler like etisk i deres øyne. Anonymkode: 1b4c0...195 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #34 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): What so ever det er snakk om. Vi blir faktisk sinte, litt oppgitt, når andre tar et reflektert valg. Jeg begynner å mistenke at det er fordi folk følger strømmen når de kunne tenke seg å velge annerledes. Å ikke ha bilde av ungen på nett, være vegetarianer eller kutte ut hvetemel fra kosten vekker engasjement. Selv spiser jeg sjelden kjøtt. Vurderer å bli vegetarianer. Det er uten tvil kjøttspisere som må fortelle "men du går med pels", "da burde du vurdere å kutte ut avokado også". Altså, trøkke inn sin mening, uten å ha blitt spurt. Spiser heller ikke hvetemel pga helse, legen ba meg kutte ut. Også her er det ingen grenser for dumhet. Er det fordi vi selv kan lite om kosthold? Eller er det fordi den jevne vegetarianer har et sunt forhold til mat? Hvorfor blir vi så trigget av matpreferansene til andre? Anonymkode: 58000...82d Nei. Her har du nok misforstått litt. Jeg blir irritert av sånn jalla jalla vegetarianere som oppfører seg som nyfrelst gla kristne og skal prøve å frelse befolkningen ved å ha inta en moralsk kodes som tilsier at de er bedre enn mennesker som spiser kjøtt og at viss jeg bare kan "se lyset" selv så får jeg et bedre liv. Jeg har selv gode venner som ikke spiser enkelte ingredienser, og det er selvsagt helt greit. Men disse individene peller også nesen sin ut av mitt matfat, og jeg i deres-og således er alle fornøyde og lykkelige og mette når måltidet er over. Jalla jalla mennesker som skal formene, formane, kritisere, og moralisere for meg hva jeg spiser er idioti. Du gjør det litt selv også "er det fordi den jevne vegetarianer har et sunt forhold til mat" med en slik holdning sier du også at de som spiser kjøtt på det jevne har et usunt forhold til mat.. jalla jalla moral som jeg ikke nødvendigvis eller i det hele tatt er enig med. Så egentlig rett og slett fordi den jevne vegetarianer gjør litt som deg.. dere ønsker at alle andre ikke skal blande oss I deres matvaner, men har få problemer med å diskutere hvorfor andre ikke skal spise så mye kjøtt eller andre ting med vår (ikke vegetarianere) sin kost. PS.. selv om det har null og nada med å gjøre om jeg spiser dyr eller ikke så er jeg også i mot eksponering av barn i some, eller på andre måter. Men det er jo en helt annen debatt. Anonymkode: 1d266...a11 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #35 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nja, min opplevelse et at veganere ofte prøver å tvinge andre til å ha samme oppfatning som dem. Var på tur med en veganer en gang, har ingenting i mot at hun ikke spiser kjøtt, men hun klaget hele tiden på oss som spiste kjøtt. Mente vi ikke brydde oss om dyr etc. Ble utrolig slitsomt i lengden. Anonymkode: 534cb...25e Minner meg litt om ei venninne jeg hadde på vgs, hun kunne ikke fatte at jeg kunne gå med et dødt dyr rundt nakken(Canada Goose jakke) og spise kjøtt. Jeg respekterte fult ut at hun var vegetarianer(hvorfor bry meg så himla mye om hva hun er og ikke liksom) men jeg følte hun hele tiden prøvde å pushe meg til å bli det selv. Følte hun indirekte syns jeg var et dårlig menneske ved å alltid slenge litt med leppa ang jakka mi og maten jeg spiste om det inneholdt kjøtt. Anonymkode: 35b9a...a26 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #36 Skrevet 20. april 2021 Jeg har ingen meninger om at folk blir vegetarianere, for jeg spiser jo grønnsaker selv. Siden jeg også spiser kjøtt føler vegetarianere at de har rett til å dømme, formane og misjonere... Så det er vegetarianerne som mener veldig mye om de som har tatt et annet valg. Bryr meg egentlig ikke. Det er mange erstatningsprodukt og vi kan gjøre så godt vi kan for å respektere valget. De må akseptere at vi steker på samme kjøkken osv. Er man nazi blir det skummelt å skulle invitere, og ikke hyggelig heller. Anonymkode: 12593...55a 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #37 Skrevet 20. april 2021 Folk får spise hva de vil for min del, så lenge de holder kjeft om det og ikke maser om hva jeg spiser. Anonymkode: 5ba83...446 4
Tuba Skrevet 20. april 2021 #38 Skrevet 20. april 2021 Jeg kjenner ingen som blir sinte eller proviserte når andre velger å bli vegetarianene el. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #39 Skrevet 20. april 2021 Jeg har vært vegetarianer i 36 år og har ennå til gode å oppleve at andre blir sinte av det. Noen spør: hvorfor mener du det er galt å spise dyr? Og da svarer jeg at jeg ikke mener det er galt å spise dyr, og så er den ballen lagt død. Anonymkode: 997c1...5e9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #40 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): For enkelte tror jeg det handler om at de ikke klarer å håndtere at andre mennesker tar andre valg enn dem selv, men oppfatter det som kritikk av sine egne valg. "Velger du annerledes enn meg må det implisitt bety at du mener mine valg er feil og at du er bedre enn meg", eller noe sånt. Og så blir de sinte før diskusjonen i det hele tatt har begynt ... Og det gjelder jo ikke bare vegetarianisme, jeg synes jeg ser det på ganske mange områder. Prøv f.eks. å fortelle en småbarnsmor at du ikke har lyst på barn ... 🙄 Anonymkode: 7f036...37b Eller si nei takk til kake foran en overvektig person... Tuba skrev (5 minutter siden): Jeg kjenner ingen som blir sinte eller proviserte når andre velger å bli vegetarianene el. Ikke jeg heller, men mange kan bli irritert over misjonering fra nyfrelste veganere. Det er noe helt annet enn å bli sint fordi de selv velger å være veganere. Jeg lager gjerne veganske måltider til folk. Men misjonærer og aktivister inviterer jeg ikke på middag i det hele tatt. Anonymkode: 8d8da...bbe 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå