Gå til innhold

Blir vi så sinte når andre er vegetarianere fordi vi innerst inne ikke tør å skille oss ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

What so ever det er snakk om. Vi blir faktisk sinte, litt oppgitt, når andre tar et reflektert valg. Jeg begynner å mistenke at det er fordi folk følger strømmen når de kunne tenke seg å velge annerledes. Å ikke ha bilde av ungen på nett, være vegetarianer eller kutte ut hvetemel fra kosten vekker engasjement. 

Selv spiser jeg sjelden kjøtt. Vurderer å bli vegetarianer. Det er uten tvil kjøttspisere som må fortelle "men du går med pels", "da burde du vurdere å kutte ut avokado også". Altså, trøkke inn sin mening, uten å ha blitt spurt. Spiser heller ikke hvetemel pga helse, legen ba meg kutte ut. Også her er det ingen grenser for dumhet.

Er det fordi vi selv kan lite om kosthold? Eller er det fordi den jevne vegetarianer har et sunt forhold til mat? Hvorfor blir vi så trigget av matpreferansene til andre?

Anonymkode: 58000...82d

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En del folk tåler kun seg selv.

Anonymkode: dd2de...40e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nja, min opplevelse et at veganere ofte prøver å tvinge andre til å ha samme oppfatning som dem. Var på tur med en veganer en gang, har ingenting i mot at hun ikke spiser kjøtt, men hun klaget hele tiden på oss som spiste kjøtt. Mente vi ikke brydde oss om dyr etc. Ble utrolig slitsomt i lengden. 

Anonymkode: 534cb...25e

• Liker 35
Skrevet

Jeg blir ikke sint av det. Men jeg ville blitt utrolig skuffet om noen av våre faste middagsgjester hadde blitt det. Vi liker å lage mane forskjellige retter, og er ikke innstilt på å lage vegetar / vegetaralternativer for alle rettene. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og skyldfølelse kanskje? :) 

Anonymkode: 125c7...b28

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Så du tenker at hvis man ikke er enig i noe, så er det fordi man innerst inne mener det selv også? Nei, det tror jeg ikke. Jeg vet ikke hvorfor noen blir så provosert over at andre er f.eks vegetarianere, selv driter jeg i det, men jeg tror ikke de blir det fordi de gjerne skulle vært det selv. Det er noe av den dårligste hersketeknikken jeg vet om. 

Anonymkode: f2627...0a9

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men jeg kan ikke fordra folk som rynker på nesa av eller direkte kritiserer maten min. Gjelder uansett hva kommentarene går på (kjøtt, fett, karbo, ser ekkelt ut)  Spis og hold kjeft, så går det bra. Og drit i å pakke kritikken og forakten din inn i humor. 

Anonymkode: 933fe...fb2

• Liker 12
Skrevet

Ja, jeg synes folk tar slike ting skikkelig dårlig. Man blir sett på som en vanskelig person og/eller er en person som mener man er bedre enn andre fordi man tar disse valgene.

Vet ikke om jeg orker å blir helt vegetarianer pga dette selv, men det er mye mindre pes nå enn før og be om vegetarisk i alle fall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så du tenker at hvis man ikke er enig i noe, så er det fordi man innerst inne mener det selv også? Nei, det tror jeg ikke. Jeg vet ikke hvorfor noen blir så provosert over at andre er f.eks vegetarianere, selv driter jeg i det, men jeg tror ikke de blir det fordi de gjerne skulle vært det selv. Det er noe av den dårligste hersketeknikken jeg vet om. 

Det er mer cringey. Som at jeg skal si til en mann jeg vil ha at han ikke vil ha meg fordi han innerst inne vil ha meg.

Folk som argumenterer slik  må man bare komme seg unna.

Anonymkode: dd2de...40e

• Liker 6
Skrevet

Ikke skjær alle over en kam, da. Det er personer på begge sider som kan bli i overkant ivrige i misjoneringen. Selv bryr jeg meg katten i hva folk spiser. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror det handler mer om måten mange vegetarianere snakker på. Ikke alle, men mange. 

Prøver å få andre til å få dårlig samvittighet for de velger en annen vei enn å være vegetarianer. Snakker om miljøet og det er derfor de er vegetarianere, men vil ikke høre hvordan avokado påvirker miljø og menneskeliv. 

Det å tro at andre vil være som deg bare fordi de er uenige er en ganske spesiell tankegang.. 

Anonymkode: 7eaff...020

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Synes også det er litt spesielt at mange vegetarianere ønsker å snakke om valget sitt, men ønsker ikke å ha en samtale rundt det. Kun si sin mening og forvente at andre skal nikke og ikke svare noe annet en at de er enig. 

Anonymkode: 7eaff...020

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg ønsker overhode ikke å bli vegetarianer eller veganer.

For meg kan folk spiser hva søren de vil, men kan ikke fordra folk som prøver å prakke sine meninger på andre folk slik som mange vegetarianer/veganer gjør.

Anonymkode: cf333...9f1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ser flere har misforstått poenget. Nei, selvfølgelig ikke😊 Det jeg mener er: at vi selv turte å følge hjertet (det kan være hva som helst) når vi vet at vi samtidig bryter med det etablerte. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av dem som spiser vegetarisk hjemme, og litt kjøtt når jeg er ute enten på besøk eller på restaurant. For meg er det mest pga miljøhensyn, og det er rimeligere å spise vegetarisk :)

Ingen merker at jeg spiser kjøttfritt hjemme. Jeg snakker ikke om det, hvorfor skal jeg det? Det er mitt personlige valg.

Anonymkode: 7155e...dca

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I den grad jeg blir sint er det pga. den måten de skal fortelle meg at de har "skjønt det". At de gjør det som er riktig, og jeg feil. At de er bedre enn meg. 

Jeg må ta hensyn til dem, fordi de kan ikke spise kjøtt. De får ofte en ovenfra-.ned-holdning mot oss vanlige.

Det har ingenting med at jeg ikke ønsker å skille meg ut, det vet jeg fra før at jeg gjør, langt mer enn det ville vært å være vegetarianer 😂

Litt som de som ser lyset og finner gud. 

Anonymkode: 5b211...1b1

• Liker 12
Gjest TheCatLady
Skrevet

Jeg tror ikke at det kun handler om at vegetarianere/veganere misjonerer om det til andre. Hvorfor er det alltid noen som skal inn i alle tråder der noen spør om råd angående vegetarisk/vegansk kosthold eller ønsker tips til retter for å latterliggjøre eller være kritisk? Jada, det skjer andre veien også, men når man spør om tips og råd så skjønner jeg ikke helt hva som er så provoserende ved akkurat det. 

Er det provoserende kun det at noen for eksempel ønsker tips og råd om et vegansk kosthold? Eller skal man ta det utover andre fordi en veganer misjonerte om det i en annen sammenheng? 

Kan det handle om konservative meninger fra enkelte? Slik som enkelte skriver så får det meg til å tenke i de retninger. Et typisk svar kan være noe lignende "vi har alltid spist kjøtt og derfor skal det alltid være sånn".

Nå tror jeg ikke at alle som er kritiske tenker sånn. Man kan ha ulike tilnærminger til hvorfor man er kritisk til plantebaserte kosthold. 

Skrevet

Er litt lavmål å anta at alle som ikke har valgt det samme som seg selv ikke har gjort ett reflektert valg.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Spell skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg synes folk tar slike ting skikkelig dårlig. Man blir sett på som en vanskelig person og/eller er en person som mener man er bedre enn andre fordi man tar disse valgene.

Vet ikke om jeg orker å blir helt vegetarianer pga dette selv, men det er mye mindre pes nå enn før og be om vegetarisk i alle fall.

Helt enig. Det er som regel kjøttspisere som står for misjonering. Som en har nevnt i tråden "blir skuffet når folk avstår fra kjøtt". Kan hende vedkommende klarer å beherske seg i møte med vegetarianere, men de aller fleste ser automatisk ned på en som har andre preferanser.

Ts 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

What so ever det er snakk om. Vi blir faktisk sinte, litt oppgitt, når andre tar et reflektert valg. Jeg begynner å mistenke at det er fordi folk følger strømmen når de kunne tenke seg å velge annerledes. Å ikke ha bilde av ungen på nett, være vegetarianer eller kutte ut hvetemel fra kosten vekker engasjement. 

Selv spiser jeg sjelden kjøtt. Vurderer å bli vegetarianer. Det er uten tvil kjøttspisere som må fortelle "men du går med pels", "da burde du vurdere å kutte ut avokado også". Altså, trøkke inn sin mening, uten å ha blitt spurt. Spiser heller ikke hvetemel pga helse, legen ba meg kutte ut. Også her er det ingen grenser for dumhet.

Er det fordi vi selv kan lite om kosthold? Eller er det fordi den jevne vegetarianer har et sunt forhold til mat? Hvorfor blir vi så trigget av matpreferansene til andre?

?

Nei, jeg blir faktisk slett ikke sint av at folk er vegetarianere. Det gjør meg ikke det aller minste, faktisk. Heller ikke at de kutter ut hvetemel fra kosten.

Nei, jeg kan ikke lite om kosthold. Jeg er over gjennomsnittet interessert i det, og jeg tar mine bevisste valg om hva jeg spiser, slik også feks vegetarianere gjør. Hvis noen vil diskutere disse valgene er jeg imidlertid alltid klar for en saklig debatt, også om dette temaet.

Men ja, jeg argumenterer sterkt imot å eksponere intetanende barn på nett, særlig i stort omfang, og særlig i kommersielle kanaler. De som gjør et slikt valg framstår jo som det motsatte av reflekterte. Så hvordan du fikk motstand mot vegetarianere til å være en parallell til motstand mot eksponering av barn på nett er ikke helt lett å skjønne.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...