Gå til innhold

Leiekontrakt går ut - "plikter å avtale overlevering en måned før"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er nå kommet i den situasjonen at leiekontrakten min går ut 14. mai. Hadde egentlig tenkt å forlenge den, men så har jeg fått kjøpt meg leilighet. Ny kontrakt vil innebære at jeg bindes i enda ett år. Har spurt utleier om jeg bare kunne forlenge i noen måneder, men det sa utleier nei til. (Utleier er et stort selskap). Overtakelsestidspunkt er ikke før i august, så jeg må da bo et annet sted i mellomtiden. 

Selve leiekontrakten min går ut uten at jeg sier den opp. Men det står i kontrakten at "leieren plikter å avtale overlevering en måned før leiekontraktens utløp". Den 14. april så visste jeg ikke at jeg hadde fått kjøpt leiligheten, det fikk jeg først vite fredagen etter (altså bare for noen dager siden). Hva kan følgen her bli for meg når jeg nå ikke har sagt ifra en måned før kontrakten min løper ut? Kan jeg f.eks. måtte betale ekstra leie for en halv eller hel måned? 

Anonymkode: b7e2b...e48

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri sett det før, så aner ikke. Har du spurt dem? Du burde vel ha ringt dem samme dagen som du fikk leiligheten, altså på fredag.

Anonymkode: d1de1...a2f

AnonymBruker
Skrevet

Ingen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2021 den 19.27):

Hva kan følgen her bli for meg når jeg nå ikke har sagt ifra en måned før kontrakten min løper ut? 

Her har du tabbet deg ut, og må leie leiligheten ett år til. En venn var i samme situasjon og måtte betale leie i et helt år til.

Anonymkode: 186ac...0be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her har du tabbet deg ut, og må leie leiligheten ett år til. En venn var i samme situasjon og måtte betale leie i et helt år til.

Det høres ganske ulovlig ut. Kontrakten er tidsbestemt. Tipper de prøvde seg og vennen din var dum nok til å ikke bruke noen tusen på advokat men kan ta feil. Hadde brukt noen tusen på å forsikre meg mot å bli snytt for 12 mnd husleie. 

Anonymkode: 77d7c...958

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det høres ganske ulovlig ut. Kontrakten er tidsbestemt. Tipper de prøvde seg og vennen din var dum nok til å ikke bruke noen tusen på advokat men kan ta feil. Hadde brukt noen tusen på å forsikre meg mot å bli snytt for 12 mnd husleie. 

Anonymkode: 77d7c...958

Du tar feil. Vennen har diskutert med jussbuss og de sa det de ikke kunne gjøre noe. Situasjonen var nøyaktig slik TS beskriver det.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel for å avtale overlevering av leiligheten. Så lenge kontrakten er tidsbestemt og det ikke er avtalt forlengelse så opphører leieforholdet. 

Det er vel en bestemmelse for å få til en ryddig avslutning på leieforholdet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en bindene kontrakt med kun adgang for oppsigelse i mai hvert år.. (Selskap)

Skjønner ikke hvordan det er lov. Min kontrakt var forresten oppsigelse mai=flytte ut 1.august. Det spørs hvor du bor, men august er en fin måned å leie ut da mange studenter ser etter bolig.

Jeg fant ut at selvom oppsigelse i mai hvert år skulle være lov, så betyr det ikke at du ikke kan si opp!

Jeg skjønte ikke helt om du har bundet deg et helt år til, eller om du sa opp og må flytte ut i mai?

Dersom du sa opp så må du flytte ut. Du kan leie på hotell eller noe (er mange som tilbyr billig langtidsleie pga corona).

Har du bundet deg ett år til så kan du si opp leiekontrakten skriftlig. Loven krever at utleier skal tilstrebe å finne ny leietaker innen rimelighetens grense. Den grensen er ikke definert, men de regner ofte som 3 mnd som max, avhengig av hvor du bor. Bor du i en storby? Du kan også finne en ny leietaker uten å måtte stå til ansvar for fremleie i 1 år, slik som mange påstår.

Finner du ny leietaker og utleier bestrider den saklig grunn (f.eks utlending) så gjelder 3 mnd oppsigelse. Da har du dokumentasjon på at du faktisk fant en leietaker innen det tidspunktet, dersom utleier tar saken videre.

Dersom utleier godkjenner ''fremleie'' kan du be om at kontrakten overføres på den personen slik at du ikke behøver stå til ansvar. Dersom utleier ikke ønsker dette, og ikke finner ny leietaker selv, så har ikke utleier fulgt utleieloven om å tilstrebe å finne ny leietaker innen rimelighetens grense. 

Håper du fikk svar på det du lurte på :P Har vært i samme situasjon og kom meg ut av kontrakten. Utleier sendte sak til inkasso/innkreving. Jeg tok en telefon til inkasso på under 60 sekund om at jeg bestrider kravet pga det og det. De henla saken.

Anonymkode: 19d05...e30

AnonymBruker
Skrevet

Vi leier ut selv, og det hjelper ikke å ha tidsbestemt leie. Du kan ikke ha strengere kontrakt enn loven. Så du kan si opp når du vil uansett, og da har du 1-3 mnd oppsigelse alt etter hva som står i kontrakten. 

Anonymkode: 9063e...7b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du tar feil. Vennen har diskutert med jussbuss og de sa det de ikke kunne gjøre noe. Situasjonen var nøyaktig slik TS beskriver det.

Å påstå at saken er nøyaktig lik er en dårlig uttalelse når vi både vet for lite om saken du omtaler, og hele saken til TS. Spesielt dårlig råd blir det når du kontant påstår at TS ikke har noen sak til tross for at det i utgangspunktet fremstår som om TS faktisk kan ha en god sak i forhold til det lille vi vet og husleieloven.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om ikke kontrakten sier noe om at avtalen forlenges så er det avtale om overleveringen som er brutt. Snakk med jussbuss om det 

Anonymkode: d3e62...ef7

Skrevet

Vi vet for lite om innholdet i kontrakten til å si hvilken konsekvens det har at du ikke har avtalt overlevering innen fastsatt tid. Hvor står denne teksten du viser til, i hvilken bestemmelse og hva står før og etter? 

Ut fra det du sier ser det ikke ut som om det er en bestemmelse som har betydning for forlengelse av leieforholdet. Et leieforhold blir ikke automatisk forlenget med ett år med mindre det står tydlig i kontrakten.

Hvis denne teksten står i bestemmelsene om tilbakelevering av leiligheten så kan dette bare bety at leietaker har ansvar for å avtale tidspunkt for tilbakelevering i god tid før tilbakelevering. I utgangspunktet skal ikke et slikt brudd på leiekontrakten få store konsekvenser, men vi vet for lite om innholdet i kontrakten til å si nøyaktig hva dette betyr for deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Det står ingenting i kontrakten om hva det betyr. Dette står under en del som går på når kontrakten løper ut. Det står ingenting om at jeg blir bundet ett år til. Jeg har ikke sagt opp, det trenger jeg heller ikke gjøre siden kontrakten rett og slett går ut. Om jeg skulle fortsatt å bo her ville jeg fått en ny kontrakt med utleier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...