AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #1 Skrevet 19. april 2021 Hei! Jeg spør på vegne av en bekjent der mor og far er gått fra hverandre, de har ca 70\30 fordeling med en unge på 2 år mor sliter psykisk (angst og depresjon) det hun lurer på er at vist hun går til psykolog for å snakke med noen og prøve å komme seg ut av dårlige tanker, vil da psykologen ha meldeplikt til barnevernet? hun er ikke suicidal men noen dager ser hun ikke så lyst på livet noen med erfaringer/ råd rundt dette temaet? Setter pris på alle svar :)) Anonymkode: c1a5e...bab
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #2 Skrevet 19. april 2021 Jeg har et barn og går til psykolog for behandling av angst og depresjon. Barnevernet har aldri vært et tema, jeg er heller ikke bekymret for at de skal komme og ta ungene mine. Jeg er også alene med barnet og har for tiden 90% av tiden med barnet (90/10 fordeling her). Nå er det jo ikke sånn at barnevernet er ute etter å ta barn fra foreldre (selv om de i noen saker sikkert har gjort feil), dersom det skulle oppstå en situasjon der avlastning eller noe skulle være nødvendig en periode er det jo bare positivt at det finnes en instans som hjelper til med det 😊 Anonymkode: 560c0...092 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #3 Skrevet 19. april 2021 De melder ikke til barnevernet. Jeg sliter selv med angst, og tidvis depresjon, og har gått til psykolog i over et år. Jeg spurte i begynnelsen faktisk, om det at jeg kom dit, var grunn til bekymring for barnet mitt eller melding til barnevernet, men det var det absolutt ikke. Men om man er suicidal og forteller ting som ikke henger på greip, ift. generelt dårlig vurderingsevne, så vet jeg ikke.. Men ikke kun for angst/depresjon. Anonymkode: 3dded...c1f
Jadzia Skrevet 20. april 2021 #4 Skrevet 20. april 2021 Så lenge de ikke har grunn for å tro at hennes psykiske helse gjør at barna ikke blir ivaretatt, så melder de ikke. En mor som oppsøker hjelp, er ansvarlig. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #5 Skrevet 20. april 2021 Jeg sliter med angst og depresjon, har vært veldig langt nede i perioder. Barnevernet har aldri vært et tema (enda ihvertfall). Har gått til psykolog i seks måneder nå og går til oppfølging hos fastlegen. Å ta i mot hjelp når du sliter er en styrke, hvis en syk forelder nekter å ta i mot hjelp er det nok større sjanse for at noen sender en bekymringsmelding. Å søke hjelp viser jo bare at man er villig til å forbedre seg. Anonymkode: edca5...eeb 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #6 Skrevet 20. april 2021 Jeg har bipolar lidelse og går jevnlig til psykolog. Aldri har noen nevnt barnevernet i løpet av disse årene. Anonymkode: 637f8...216 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 20. april 2021 #7 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (På 19.4.2021 den 19.26): Hei! Jeg spør på vegne av en bekjent der mor og far er gått fra hverandre, de har ca 70\30 fordeling med en unge på 2 år mor sliter psykisk (angst og depresjon) det hun lurer på er at vist hun går til psykolog for å snakke med noen og prøve å komme seg ut av dårlige tanker, vil da psykologen ha meldeplikt til barnevernet? hun er ikke suicidal men noen dager ser hun ikke så lyst på livet noen med erfaringer/ råd rundt dette temaet? Setter pris på alle svar :)) Anonymkode: c1a5e...bab Barnevernet bryr seg ikke såfremt hun ikke er en fare for seg selv eller barnet. Så lenge hun er en god omsorgsperson vil ikke barnevernet se i hennes retning engang.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #8 Skrevet 20. april 2021 Jeg jobber selv i et yrke som samarbeider tett med barnevernet, det de ofte poengterer er at psykiske lidelser/problemer, psykisk uhelse om du vil, skal ikke være tabu. Det å være psykisk syk gjør deg ikke automatisk til en dårlig forelder. Jeg kan bare snakke for barnevernet i min kommune, men jeg håper og tror at dette er en felles verdi for barnevernet i hele Norge. Jeg håper hun får seg hjelp for både hennes egen og barnas del 💜 Anonymkode: aac1c...f85
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #9 Skrevet 20. april 2021 Går hos psykolog og jevnlig til lege pga angst og depresjon, helsestasjonen vet også om dette. Barnevernet har aldri vært et tema fordi det ikke går utover omsorgssituasjonen her hjemme 😊 Jeg er ikke suicidal og jeg er oppegående, er når barnet har lagt seg og når jeg er alene det kommer. Klarer å være en like god mamma selvom jeg sliter litt og barnet mitt har det helt fint! Klarer faktisk å takle de problemene bedre etter jeg ble mamma fordi jeg ikke har tid til å overtenke stort. Anonymkode: 3c364...4f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå