Gå til innhold

Huset sprekker opp!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte oss 80tallshus for et par år siden. Alt så veldig greit ut på visning og etterpå. Nå, litt over 2 år etter, sprekker huset opp😵

I stua har platene under tapeten tydeligvis flyttet på seg, og det er sprekker i tapeten flere steder. Det er forsåvidt sånn i flere andre rom også.

I kjelleren har gulvet flyttet på seg og det er kommet sprekker langs veggen flere steder. Altså at gulvet ikke rekker helt bort til listen. Ser samme sprekker i tapet nede også. I taket nede er det også litt sprekk mellom noen av bordene. Dette er ikke i kjellerdelen, men tak ut mot tak. 

Nede vet jeg at det har vært en lekkasje i taket som er fikset. Har fyret som en gal i år. Kan det være at det har vært fukt nede som har tørket opp? Synker huset mitt? Hjelp! 

Anonymkode: 890fc...453

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre huset er bygd på fjell, er dette helt normalt. Grunnen (og dermed huset oppå) beveger seg...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fjugur skrev (25 minutter siden):

Med mindre huset er bygd på fjell, er dette helt normalt. Grunnen (og dermed huset oppå) beveger seg...

Men siden bygget er fra 80-tallet burde det ha satt seg tilstrekkelig på 40 år... største setningene oppstår de første årene. 

Er det en elv i nærheten? Har naboen bygget på nabotomten? 

Anonymkode: ae989...b16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det nylig pusset opp? Da kan det være nye plater som beveger seg. Sto den noe i tilstandsrapport om setningsskader på mur?

Anonymkode: ce45e...ea0

AnonymBruker
Skrevet

Ingen elv i nærheten og ingen byggearbeid i nabolaget etter at vi flyttet inn. Jeg mistenker at en del av huset ble bråpusset opp før salg, deler av huset ser ut til å aldri være rørt. Stua feks tipper jeg det er fjernet panel på veggene.

Nede i kjellerområdet er det ikke pusset opp. Kanskje malt, men ikke noe mer. Det sprekker mest opp nede (gulv og tak). Dette er et påbygg som var ferdig på midten av 90tallet, og jeg tviler på at det er gjort noe der siden den gang.

Takk for innspill😁

AnonymBruker
Skrevet

Forresten ingen setningsskader på mur i tilstandsrapporten. Målt bittelitt fukt i en det innerste kjellerommet. 

AnonymBruker
Skrevet

Her er et eksempel, her var det tett da vi flyttet inn..

20210419_200953.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Gulv kan flytte på seg med temperatur, i hvert fall gjør vårt det, men det er nybygg da.

Anonymkode: 54788...384

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hmm... det ser ut som en sprekk på flere cm, basert på hvor maling for list har smittet over på gulvet? Ikke et veldig godt tegn. 

Er det sprekker i grunnmuren? 

Anonymkode: ae989...b16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Her er et eksempel, her var det tett da vi flyttet inn..

20210419_200953.jpg

Oi.... dette var mer enn jeg forventet da jeg leste HI! Ville tatt kontakt med noen som jobber med sånn, takstmann eller byggmester! 

Anonymkode: 71695...7a8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig at gulv flytter på seg dvs plater/laminat etc. Vi har "klikk" gulv med plater av laminat mener jeg, de flytter på seg pga bruken dvs løper, turner etc. Har aktive barn som turner, da skyves disse mye og med stor synlig sprekk intil vegg. Men usikker om deres type gulv påvirkes like stort av dette.

Anonymkode: a1bff...bcf

AnonymBruker
Skrevet

Dette må du få en fagmann til å sjekke asap før det blir verre! Hilsen håndverker

Anonymkode: 22bea...bcf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva grunnmuren er bygget av?

Siden det er 80-talls hus, bare lurte på om det kunne vært av de som fikk block watne leca-blokker som ikke holdt standard.

Foreldrene mine måtte bytte hele grunnmuren noen år tilbake.

https://byggmesteren.as/2011/01/13/lecablokker-smuldrer-opp/

Anonymkode: 29ea1...8b2

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at noen kan presisere å si at det er vanlig at gulv flytter sånn på seg 😅 må jo være setningsskader? Men rart det kommer så sent 

Anonymkode: 7d355...07e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...