Gjest Gesteria Skrevet 31. august 2005 #1 Skrevet 31. august 2005 Kjæresten min bruker bruker aldri VI når han skal fortelle om noe som vi faktisk skal gjøre sammen. det er "jeg skal til oslo",eller "jeg skal gå tur", "jeg så den filmen" - selv om det faktisk er ting vi skal gjøre sammen. Det irritererer meg til tider, fordi jeg syns det virker så ekskluderende og selvsentert! det gjelder kun situasjoner om oss, når det er kompiser bruker han vi... er han flau over å gjøre ting sammen med meg eller?
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 31. august 2005 #3 Skrevet 31. august 2005 Snakk til ham og si at dette er noe som plager deg. Si at så lenge dere er et par, og gjør ting sammen, så er det vi som gjør det, ikke ham. Mie.
Trampe Skrevet 31. august 2005 #4 Skrevet 31. august 2005 Det er jo godt mulig at han gjør det uten å tenke over det.
aline Skrevet 31. august 2005 #5 Skrevet 31. august 2005 så lenge man i ett parforhold bruker "jeg skal", så går jeg ut ifra at det kun er den personen som skal. hadde kjærsten min sagt "jeg skal ut å gå tur", så hadde jeg nok enten spurt om jeg fikk lov å være med, eller jeg ville enkelt og greit sagt "god tur!" Hadde han sagt "jeg skal reise til xxxxxx", så hadde jeg nok også trodd han mente han skulle dit alene, og hadde det vært noe vi hadde diskutert at begge skulle, så hadde jeg nok spurt om ting var endret slik at jeg ikke skulle være med likevel. men det kommer igjen litt an på, hadde han sagt "jeg skal" i samtale med folk som faktisk ikke kjenner meg og sikkert ikke er så skrekkelig interessert i om det er han eller vi som skal reise, så hadde jeg nok ikke reagert, men når jeg er der og i samtale med noen som kjenner oss begge, eller som snakk til meg, så ville jeg reagert som om dette var noe han mente å gjøre uten meg. for om han skal bruke "jeg skal" når det egentlig er "vi skal", så blir det jo umulig for meg å vite om dette er noe han kanskje vil alene eller om det er noe han gjerne vil jeg skal være med på. kommunikasjon er alt.
Trampe Skrevet 31. august 2005 #6 Skrevet 31. august 2005 Da jeg og mannen flytta sammen var han veldig konsekvent med å bruke "vi" om alt. Det var stas for han å bli "vi" i stedet for bare han Han hadde vært singel i årevis før han møtte meg. Samtidig hadde han en kompis som ikke klarte å skjønne dette. Hvis vi møtte på han spurte han f. eks. "hvordan har du det i den nye leiligheten din?" Da følte jeg meg tilsidesatt,ja... Jeg var jo der jeg også, og det er min leilighet også. Så jeg kan skjønne hvordan du føler det. Men mannen sa fra om det, og kompisen vennet seg til det etterhvert. Menn kan være litt enkle av og til, kanskje han bare trenger litt tilvenningstid?
Gjest gjest1 Skrevet 31. august 2005 #7 Skrevet 31. august 2005 Du har iallfall sikkert ikke blitt omtalt som "jeg er på tur" *stille, de i andre enden i telefonen spør sikkert "alene?"* "nei med en LITEN KAMERAT" hohoho! Synes bare det er morsomt, men litt rart var det nå da!
Caramba Skrevet 31. august 2005 #8 Skrevet 31. august 2005 (endret) Vel, min samboer ler ofte av meg som kan glemme meg å si: "leiligheten min" eller -"jeg skal ditt eller datt". Kan være han bare ikke tenker over det, det er fort gjort Endret 31. august 2005 av Caramba
Xora Skrevet 31. august 2005 #9 Skrevet 31. august 2005 Jeg bruker vi bare det er snakk om at jeg går tur med hunden min også jeg, da er det VI som er på tur! Kanskje jeg er litt andre veien jeg.....
vixen Skrevet 31. august 2005 #10 Skrevet 31. august 2005 Syns det høres merkelig ut at han sier det på den måten. Er det flere enn en om noe så bruker man da alltid "vi". Er ikke det vanlig norsk gramatikk? -viXen-
nessi Skrevet 1. september 2005 #11 Skrevet 1. september 2005 Han sier det helt sikkert uten å tenke seg om. ¨ Spør han, så slipper du å gå og lure
Dagensdiva Skrevet 1. september 2005 #12 Skrevet 1. september 2005 Jeg hadde nok ikke reagert..men hvis det plager deg, ta det opp !
Gjest Gjesten Skrevet 1. september 2005 #13 Skrevet 1. september 2005 Om nokon spør meg kva eg skal i helga, så seier eg jo at eg skal til Oslo f.eks, sjølv om ein kjæreste er med meg. Ganske enkelt fordi dei spurte kva eg skulle, ikkje kva vi skulle. DET er vel strengt tatt standard norsk grammatikk
Gjest Gjesta Skrevet 1. september 2005 #14 Skrevet 1. september 2005 Jeg er visst en stor synder, for jeg pleier også å si "jeg skal".................. Har aldri skjønt at det er noe problem. Men jeg liker å snakke for meg selv, så kan andre snakke for seg.......
Dagensdiva Skrevet 1. september 2005 #15 Skrevet 1. september 2005 synder? hehe..er nok en av dem jeg også..hvis det er deninisjonen! Men ærligtalt..tror ikke det er mange som har et problem det dette..ta det opp..så går det nok bra!
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2005 #16 Skrevet 1. september 2005 Kjæresten min bruker bruker aldri VI når han skal fortelle om noe som vi faktisk skal gjøre sammen. det er "jeg skal til oslo",eller "jeg skal gå tur", "jeg så den filmen" - selv om det faktisk er ting vi skal gjøre sammen. Det irritererer meg til tider, fordi jeg syns det virker så ekskluderende og selvsentert! det gjelder kun situasjoner om oss, når det er kompiser bruker han vi... er han flau over å gjøre ting sammen med meg eller? ← mÅ vi være VI HELE TIDEN? Enkelte kvinner er veldig opptatt av dette VI. Må vi være i et siamisk forhold så snart vi blir to?
Gjest Gitte Skrevet 1. september 2005 #17 Skrevet 1. september 2005 Min har også en tendens til å si "jeg" om en kompis ringer å spør hva han gjør.. Men om vi skal på tur sier han "jeg og birgitte". Må bare fortelle noe han sa forrige helg ang vi/jeg For en tid siden kjøpte jeg med nytt sengetøy til han, var på tilbud og han trenger nytt. Vi bor ikke sammen, så tingene er "hans" og "mine". Vi lå i senga og snakka, så kom vi inn på nytt sengetøy... han sier "kan VI ikke kjøpe ett sett til med sengetøy, så har VI to som er like" (ja vi har lite sengetøy) Det er en sånn bitteliten bagatell som normale mennesker ikke hadde lagt merke til, men jeg ble glad jeg... Han ser på det som oss, og vi og vårt sengetøy. Det lover godt hehe.. Kanskje litt tåpelig av meg å tenke på den måten..
Gjest 1111 Skrevet 1. september 2005 #18 Skrevet 1. september 2005 Analysere, analysere, analysere.. jaja. Ta det opp med ham om du har behov for det.
vixen Skrevet 1. september 2005 #19 Skrevet 1. september 2005 (endret) Gitte: Sånn varmer meg også å høre... -viXen- Endret 1. september 2005 av vixen
Gjest Violetta Skrevet 1. september 2005 #20 Skrevet 1. september 2005 Jeg skjønner trådstarter godt jeg. Det er koselig å bli inkludert med et "vi" når man har felles planer, og jeg synes bekrefter at man blir inkludert. Det er ikke nødvendig alltid å være "vi", men dersom man aldri er "vi" synes jeg det virker som det er noe som skurrer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå