Gå til innhold

Vennene mine bruker meg, klarer ikke å si nei

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å hjelpe, men i det siste har nære venner kontaktet meg fordi de behøver hjelp med skole. Har et eksempel her:

Jeg var hos en venninne her om dagen, og hun ringte meg ang hennes oppgave (eksamen). Vi er studenter og jobber hjemme med skole, og dermed er det dessverre litt fritt om hvem som gjør leksene sine. Som sagt ble jeg ringt av venninna, og hun spør om jeg kan hjelpe henne, og jeg sa ja, fordi jeg kunne hjelpe henne. Men når jeg kom til henne fikk jeg beskjed om å gjøre hele oppgaven hennes. Jeg endte opp med å gjøre alle oppgavene hennes. Jeg følte ikke at jeg kunne si nei der og da, fordi hun var så sykt lei seg over at bestefaren hadde nylig gått bort. 

Jeg ble til og med bedt om å gjøre de minste oppgavene. Hver eneste. Og den oppgaven gikk over flere dager, så jeg brukte om lag 12 timer på den til sammen. Den siste dagen ringte hun meg og spurte om jeg kunne komme tidligere siden hun hadde planer ut over dagen, og jeg sa ar jeg kunne gjøre den tidlig. Også senere så jeg på hennes sosiale medier at hun hadde lagt ut bilder av 2-3 venninner - der de satt å spiste god middag. Jeg var der noen timer før, og jeg fikk ikke invitasjon. Jeg tenkte ikke stort over det. Egentlig var jeg så sliten at jeg aldri hadde takka ja til å bli for noe mer. Ikke et sekund ekstra en gang. Men når jeg ser tilbake på det nå, synes jeg det var litt råttent gjort å gjøre det der. Det er altså en god venninne av meg, og jeg ville ikke at hun skulle styrke.. men nå innser jeg at jeg ikke er verdt noen ting enn leksehjelp. 

Det har vært folk som ikke har vært gode venner av meg som har spurt, og da har sagt nei til med en gang, fordi jeg hadde mye med egne lekser og eksamener, men når det gjelder nære venner så klarer jeg ikke å si direkte nei. Men samtidig orker jeg ikke mer heller. Jeg er jævlig sliten liksom. Jeg studerer kjernefysikk, og jeg gjorde hele oppgaven hennes uten en eneste bok, siden hun hadde eksamen i sykepleier anatomi greier. Det er tredje eller fjerde gangen dette skjer. Hva gjør dere med slike venner? Plis tell me! 

Hun kommer tilbake om en mnds tid, så plis gi meg noen gode svar som jeg kan gi videre. Er så lei

Anonymkode: 71517...096

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Be henne gjøre leksene sine selv. Hva faen, du er ikke moren hennes eller læreren hennes. Hvis du ikke klarer å si nei, så hold hun på avstand. Sånne venner er ikke en gang verdt å kalle venner. Hvis hun ser at du er sliten og lei, hvorfor pusher hun deg? Kaller du det venninne? Nope. Hold hun der på avstand. Når hun spør neste gang, bare si at du er opptatt med egne greier, si at du er syk hvis du ikke klarer å si nei. Men ikke gjør den. 

Hvis hun inviterte noen hjem til seg samme dagen du gjorde oppgaven hennes, så burde hun også tenke på at det er råttent gjort. 

Anonymkode: 557ad...66c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må lære deg å si nei. Ja, venninna di satte deg i en dårlig posisjon, men det er fortsatt ditt ansvar å si nei. 

Anonymkode: 84737...b12

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må lære deg å si nei. Ja, venninna di satte deg i en dårlig posisjon, men det er fortsatt ditt ansvar å si nei. 

Jeg visste ikke hva planene hennes var, fordi søstera hennes sa det var noe greier med familien, ettersom jeg nevnte at bestefaren døde. Jeg ville stille opp, men jeg ble pissed off når jeg fikk vite at det var oppgaven hun ville bli ferdig med pga hun hadde planer med venninner. Jeg driter egt i oppgaven hennes. Jeg brydde meg om hun

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg visste ikke hva planene hennes var, fordi søstera hennes sa det var noe greier med familien, ettersom jeg nevnte at bestefaren døde. Jeg ville stille opp, men jeg ble pissed off når jeg fikk vite at det var oppgaven hun ville bli ferdig med pga hun hadde planer med venninner. Jeg driter egt i oppgaven hennes. Jeg brydde meg om hun

Når du får beskjed om å gjøre alt så sier du bare nei også drar du hjem. Nå vet du også hvem det gjelder til neste gang. Det hjelper ikke å finne på unnskyldninger på hvorfor du ikke sa nei. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når du får beskjed om å gjøre alt så sier du bare nei også drar du hjem. Nå vet du også hvem det gjelder til neste gang. Det hjelper ikke å finne på unnskyldninger på hvorfor du ikke sa nei. 

De tar hintet til slutt

AnonymBruker
Skrevet

Huff. Det er jo bare å si nei. Hva er det du er redd for? Klein stemning? Hva vil du helst? Klein stemning eller kaste bort evig mange timer og krefter på bullshit og bli brukt...

skjønner ikke problemet ditt en gang 

Anonymkode: 88d58...bc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De tar hintet til slutt

Men hvorfor hinte i evigheter når du bare kan si nei med en gang?

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Du må lære deg å sette grenser, å si nei er ikke negativt alltid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg elsker å hjelpe, men i det siste har nære venner kontaktet meg fordi de behøver hjelp med skole. Har et eksempel her:

Jeg var hos en venninne her om dagen, og hun ringte meg ang hennes oppgave (eksamen). Vi er studenter og jobber hjemme med skole, og dermed er det dessverre litt fritt om hvem som gjør leksene sine. Som sagt ble jeg ringt av venninna, og hun spør om jeg kan hjelpe henne, og jeg sa ja, fordi jeg kunne hjelpe henne. Men når jeg kom til henne fikk jeg beskjed om å gjøre hele oppgaven hennes. Jeg endte opp med å gjøre alle oppgavene hennes. Jeg følte ikke at jeg kunne si nei der og da, fordi hun var så sykt lei seg over at bestefaren hadde nylig gått bort. 

Jeg ble til og med bedt om å gjøre de minste oppgavene. Hver eneste. Og den oppgaven gikk over flere dager, så jeg brukte om lag 12 timer på den til sammen. Den siste dagen ringte hun meg og spurte om jeg kunne komme tidligere siden hun hadde planer ut over dagen, og jeg sa ar jeg kunne gjøre den tidlig. Også senere så jeg på hennes sosiale medier at hun hadde lagt ut bilder av 2-3 venninner - der de satt å spiste god middag. Jeg var der noen timer før, og jeg fikk ikke invitasjon. Jeg tenkte ikke stort over det. Egentlig var jeg så sliten at jeg aldri hadde takka ja til å bli for noe mer. Ikke et sekund ekstra en gang. Men når jeg ser tilbake på det nå, synes jeg det var litt råttent gjort å gjøre det der. Det er altså en god venninne av meg, og jeg ville ikke at hun skulle styrke.. men nå innser jeg at jeg ikke er verdt noen ting enn leksehjelp. 

Det har vært folk som ikke har vært gode venner av meg som har spurt, og da har sagt nei til med en gang, fordi jeg hadde mye med egne lekser og eksamener, men når det gjelder nære venner så klarer jeg ikke å si direkte nei. Men samtidig orker jeg ikke mer heller. Jeg er jævlig sliten liksom. Jeg studerer kjernefysikk, og jeg gjorde hele oppgaven hennes uten en eneste bok, siden hun hadde eksamen i sykepleier anatomi greier. Det er tredje eller fjerde gangen dette skjer. Hva gjør dere med slike venner? Plis tell me! 

Hun kommer tilbake om en mnds tid, så plis gi meg noen gode svar som jeg kan gi videre. Er så lei

Har hatt det samme med ei som jeg trodde var ei god venninne. Det handler ikke om lekser,men angående gratis overnatting når hun skal på fest. 

Det var ei som brukte oss når det kun gjaldt fest i byen som ligger utforbi der som vi bor og når hun trengte overnatting. Hun skulle ikke besøke oss,men kun være på fest og då trengte hun gratis overnatting.

Har gitt beskjed til henne, og nå til slutt så har jeg blokkert hu siden jeg ikke gidder å bli behandlet slikt lengre. Hun blei også drit sur da jeg ga beskjed. 

Hadde ikke giddet å vær venn med slike folk som utnytter osv. 

Anonymkode: a8088...008

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

De tar hintet til slutt

Er ikke alle som tar hintet dessverre. Har opplevd selv med ei at hun ikke forstod når jeg ga beskjed i forhold til utnyttelse osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En skulle komme til meg, men sa at han ikke kunne komme. Senere så sendte han snap av at han var med kompiser samme kveld og det samme gjorde ei også. Hun sendte meg mld om vi skulle gjør noe også og plutselig så kunne hun ikke. Hun la ut på my store på snap at hun var på fest. 

Da jeg sendte mld så blei han sur og da jeg sa til hu at jeg ikke gadd å bli behandlet dårlig lengre så blei hu drit sur og blokkerte meg. 

Skrevet

I alle fall så forstår du selv at du blir utnyttet. Neste gang så sier du at du er sliten og ikke orker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...