Gå til innhold

Fotballen døde i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet
Klossmajor skrev (4 minutter siden):

Hvis du har en enkel løsning for hvordan man kan få byttet ut eierne med eiere som ikke setter pengene først, må du for all del ikke holde det for deg selv.

Det finnes ikke en enkel løsning, men så lenge de ikke kommer på slike påfunn som dette så er det håp. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gibralfaro skrev (16 minutter siden):

Jeg mener det må settes enda strengere regler for sponsorer, økonomiske innskudd og agenter. Sponsorer brukes for å gi kunstig høye avtaler til klubber, som igjen gir større inntekter. Økonomiske innskudd er ren økonomisk doping i enorm skala. Agenter, som Mino Raiola, suger millioner ut av klubbene hvert eneste år. Bare for Paul Pogbas overgang til Man Utd fikk han visstnok 25 millioner euro. 250 millioner kroner, for å sikre at klienten velger riktig klubb, som betaler astronomiske lønninger. Greit nok at spillerne behøver rådgivning, men at så mange millioner kroner i fotball skal gå ut av idretten, i lommen på agenter, synes jeg er forkastelig.

Uten disse pengesugende agentene så er det ingen som hvisker i øret på de store stjernene, og forteller at de er misfornøyde med tilstanden, og at de fortjener mere penger. Da blir man kvitt millioner til agenter, man bremser lønnsveksten, minsker antallet "Galactico-overganger", og vips så får klubbene allerede mere penger å rutte med.

De store klubbene som går i bresjen for dette, i første rekke Barcelona og Real Madrid, behøver ikke mere penger. De behøver å lære seg å drive klubbene sine, nedbetale gjeld, og begynne å drive litt mere fornuftig.

I tillegg så kunne man for meg like gjerne innført en regel om at alle medlemmer i UEFA skal være medlemsstyrte idrettsforeninger, så slipper man griske eiere som investerer penger i laget for å suge ut og tjene penger på det. Da holder man klubben "i familien", og sikrer at overskudd går tilbake til klubben, og til lokalsamfunnet, som igjen kan fortsette å fostre frem unge lovende fotballspillere.

Så må det settes større krav til åpenhet fra UEFA og FIFA, og andre som styrer og bestemmer. Med den korrupsjonen som har vært, og som sikkert fortsatt foregår, så må man sette lyset på åpenhet og ærlighet fra topp til bunn.

Det er på tide å gi fotballen tilbake til grasrota.

Utopi, jeg vet, men det er lov å drømme.

Hele Super League-fadesen får, som noen har nevnt, UEFA og FIFA til å framstå som Mor Teresa i forhold. Forhåpentligvis trekker ikke Super League fokuset bort fra nødvendige omstruktureringer av UEFA og FIFA. Samtidig håper jeg ikke korrupsjonen UEFA og FIFA forbindes med gir mange inntrykk av at Super League er et mer gangbart alternativ. Håper folk forstår at UEFA og FIFA er ment å være en paraplyorganisasjon for alle nasjonale forbund. Korrupsjon eller ei, de er ment å representere fotballfolket - spillerne og tilskuerne i alle land rundt omkring. De er ment å fungere noenlunde demokratisk. Super League tar bort alt av folks medbestemmelse. Kun eierne bestemmer.

En regel om at alle klubber underlagt UEFA skal være medlemstyrte foreninger, hadde vært gull. Spørsmålet er hvordan man skal få til noe sånt. Hvordan skal man få kjøpt ut eierne av de mest verdifulle klubbene?

Real Madrid og Barcelona er som kjent medlemsstyrte klubber. Men hvor medlemsstyrte er de egentlig? Når det er valg hvert fjerde år har presidentkandidatene i årevis overgått hverandre i løfter om hvilke spillere og trenere de skal hente hvis de vinner valget. Den som vinner valgte, blir sittende som diktator de fire påfølgende årene.

Jeg la merke til at Man.United-tilhengere snek seg inn på treningsfeltet nylig med bannere påskrevet et ønske om å gå over til 50+1 eierskapsmodellen kjent fra Bundesliga. Flott at britene har fått øynene opp for det. Men hvordan kommer man dit? Hvordan får man Glazers og deres like til å gi fra seg 51% av eierskapet?

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Klossmajor said:

Men hvordan kommer man dit? Hvordan får man Glazers og deres like til å gi fra seg 51% av eierskapet?

Man får ikke rike mangemilliardærer til å gi fra seg rikdom sånn uten videre, og jeg tviler på at noen vil klare å komme opp med en rettferdig måte å gjøre dette på. Det er tross alt individer, familier og bedrifter som har kjøpt og brukt mye penger, i mange tilfeller, og de fleste av disse gjør det kun for egen økonomisk vinning.

På en måte så tenker jeg det beste bare hadde vært å kjøre i gang endringer fra sesongen som starter om 2-3 år, for eksempel, så endrer man regelen til en bestemt sesong, som sier at alle deltakende lag må være medlemseide idrettsforeninger, så blir det opp til eierne å løse det. Det å investere penger i næringslivet er en risiko, og man kan like gjerne oppleve lovendringer i en nasjon som gjør at bedrifter mister næringsgrunnlaget, eller re-soning av områder, som gjør at den type næring ikke lenger blir tillatt. Har man ikke da selv sørget for en overføring, og eventuell erstatning for tap av aksjer, så vil man få muligheten til at overføringen skjer automatisk, og at eierne mister alle aksjene, samt deres verdier.

Spillerne vil garantert klage, når deres lønninger går ned, fordi at de mener at de blir kjørt så hardt, og må leve under så strenge regler at økonomisk kompensasjon er på sin plass. Det har de for så vidt rett i, men med "dagens penger" ute av idretten så slipper man kravstore og griske eiere, pluss manipulerende agenter, som kjører spillere hardt og stiller umenneskelige krav til de. Da kan spillerne fokusere på å spille fotball, og de som liker underholdningsverdien av produktet kan se på det. Da får man mere ordnede og forsvarlige forhold.

Deretter innfører man lønnstak, som fortsatt kan være veldig høyt, sånn sammenlignet med en "vanlig" arbeider, og innfører lover for lovpålagte lønnsforhandlinger, eller -økninger, slik at man fortsatt gjør fotballen "spesiell", og noe for mennesker å trakte etter og drømme om. 

Men dette er sikkert ikke lovlig uansett, for de rikes rikdom og rettigheter må beskyttes.

Jeg aner ikke, men min kjærlighet for sporten har vært svinnende i mange år. Det startet egentlig med Roman Abramovich sitt inntog i Premier League.

• Liker 2
Skrevet
Labido skrev (På 19.4.2021 den 21.49):

Jeg er ikke kjempeinvestert i dette emnet, men skjønner ikke helt hva som er så ille. 

Er ikke allerede FIFA og UEFA gjennomsyret av korrupsjon og rike pamper som skviser penger ut av fotballen?

Er ikke flere av verdens beste lag eid av arabiske oljesjeiker og russiske oligarker? 

Har ikke Messi en årslønn som er over 1 milliard NOK?

Finnes det en eneste spiller i dag som ikke hadde hoppet videre til det rivaliserende laget så lenge lønnen er god nok? 

Er ikke VM stadion i Qatar et erkebevis på hvor korrupt fotballen er i dag?

Synes det er svært merkelig at alle fotballfans plutselig skal ta et etisk standpunkt i denne saken, men mulig jeg tar feil og ikke har nok kunnskap om dette emnet. 

At UEFA nå skal utestenge spillere fra VM/EM som deltar i ligaen tolker jeg utelukkende som at de er sure for at pengesekken deres krymper litt. 

Jo, all idrett er gjennomkorrupt og bare juks og dritt.

Må si likevel si at jeg LOLet litt da jeg så at JP Morgan sto bak denne nye greia:

https://www.reuters.com/world/uk/jpmorgan-says-it-misjudged-backing-european-super-league-2021-04-23/

JP Morgan er som kjent en av bankene som var ansvarlig for finanskrisen for noen år siden. De drev med manipulering og ulovlige ting, cashet ut, krasjet hele systemet, og så fikk de masse penger for et.

Korrupte drittsekker hele gjengen. Passer proff-fotballen som hånd i hanske.

• Liker 2
Skrevet
Gibralfaro skrev (35 minutter siden):

Man får ikke rike mangemilliardærer til å gi fra seg rikdom sånn uten videre, og jeg tviler på at noen vil klare å komme opp med en rettferdig måte å gjøre dette på. Det er tross alt individer, familier og bedrifter som har kjøpt og brukt mye penger, i mange tilfeller, og de fleste av disse gjør det kun for egen økonomisk vinning.

På en måte så tenker jeg det beste bare hadde vært å kjøre i gang endringer fra sesongen som starter om 2-3 år, for eksempel, så endrer man regelen til en bestemt sesong, som sier at alle deltakende lag må være medlemseide idrettsforeninger, så blir det opp til eierne å løse det. Det å investere penger i næringslivet er en risiko, og man kan like gjerne oppleve lovendringer i en nasjon som gjør at bedrifter mister næringsgrunnlaget, eller re-soning av områder, som gjør at den type næring ikke lenger blir tillatt. Har man ikke da selv sørget for en overføring, og eventuell erstatning for tap av aksjer, så vil man få muligheten til at overføringen skjer automatisk, og at eierne mister alle aksjene, samt deres verdier.

Spillerne vil garantert klage, når deres lønninger går ned, fordi at de mener at de blir kjørt så hardt, og må leve under så strenge regler at økonomisk kompensasjon er på sin plass. Det har de for så vidt rett i, men med "dagens penger" ute av idretten så slipper man kravstore og griske eiere, pluss manipulerende agenter, som kjører spillere hardt og stiller umenneskelige krav til de. Da kan spillerne fokusere på å spille fotball, og de som liker underholdningsverdien av produktet kan se på det. Da får man mere ordnede og forsvarlige forhold.

Deretter innfører man lønnstak, som fortsatt kan være veldig høyt, sånn sammenlignet med en "vanlig" arbeider, og innfører lover for lovpålagte lønnsforhandlinger, eller -økninger, slik at man fortsatt gjør fotballen "spesiell", og noe for mennesker å trakte etter og drømme om. 

Men dette er sikkert ikke lovlig uansett, for de rikes rikdom og rettigheter må beskyttes.

Jeg aner ikke, men min kjærlighet for sporten har vært svinnende i mange år. Det startet egentlig med Roman Abramovich sitt inntog i Premier League.

Hvis det er mulig å gjennomføre, skulle man tro dette er tiden å dytte snøballen i gang, nå som opposisjonen mot Super League fortsatt har vind i seilene.

Skrevet
jabx skrev (5 minutter siden):

Jo, all idrett er gjennomkorrupt og bare juks og dritt.

Må si likevel si at jeg LOLet litt da jeg så at JP Morgan sto bak denne nye greia:

https://www.reuters.com/world/uk/jpmorgan-says-it-misjudged-backing-european-super-league-2021-04-23/

JP Morgan er som kjent en av bankene som var ansvarlig for finanskrisen for noen år siden. De drev med manipulering og ulovlige ting, cashet ut, krasjet hele systemet, og så fikk de masse penger for et.

Korrupte drittsekker hele gjengen. Passer proff-fotballen som hånd i hanske.

Litt pussig disse utspillene fra Super League-bakmennene. Jeg tolker JP Morgans uttalte motiv for å trekke seg å stå litt i kontrast til Real Madrid-presidenten. JP Morgan ga inntrykk av å ha trukket seg mye pga tilhengernes negative respons, mens Florentino Pérez hevder at UEFAs respons var utslagsgivende, og at fotballtilhengernes motstand ikke betød stort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...