Gå til innhold

Fotballen døde i dag

Anbefalte innlegg

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

STORKLUBBER BEKREFTER SUPER LEAGUE

Sent søndag kveld bekreftet 12 storklubber at de er enige om å starte en ny turnering – Super League.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/Qm49xR/storklubber-bekrefter-super-league

Det blir det nærmest umulig for mindre klubber å bygge seg opp på sunne verdier og talentutvikling. I "Superligaen" vil det kun være penger som rår. De rikeste klubbene vil bli enda rikere og det skapes et enormt økonomisk gap.

Tragisk at alt skal kun dreie seg om penger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig. Men strengt tatt gjør de bare som proffligaene i USA er organisert. Det er ikke så ofte noen klager på det.

• Liker 1
Skrevet
Catalina Culès skrev (31 minutter siden):

STORKLUBBER BEKREFTER SUPER LEAGUE

Sent søndag kveld bekreftet 12 storklubber at de er enige om å starte en ny turnering – Super League.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/Qm49xR/storklubber-bekrefter-super-league

Det blir det nærmest umulig for mindre klubber å bygge seg opp på sunne verdier og talentutvikling. I "Superligaen" vil det kun være penger som rår. De rikeste klubbene vil bli enda rikere og det skapes et enormt økonomisk gap.

Fotball har alltid KUN dreid seg om penger...kunne ikke brydd meg mindre, fotball er gørr kjedelig

Gjest In absentia
Skrevet

Fotballen har vært døende lenge.

Fansen får den underholdningen de fortjener, og det er dette dere har fremelsket

Skrevet
Catalina Culès skrev (31 minutter siden):

Vi må dessverre tilbake til sen 80-tall og tidlig 90-tall hvor vi fant en tid hvor fotball dreier seg om sport og underholdning. Siden dette så har kapitalistene kjøp seg inn og overtatt. 

Chelsea jusket seg igjennom 00-tallet. Chelsea og Man City har jukset seg gjennom 10-tallet.
Man Utd og Liverpool har hatt eiere som drev skuta kun for profitt og egen vinning. Liverpool mest, fra 90-tallet. På bekostning av sportslig suksess.

Fotball har dreid seg om penger i 40 år. At dette skjer burde ikke overraske noen. 

Super League har forresten også blitt diskutert i 40 år. Det er en gammel ide som faktisk en dag måtte skje. 

Går dette "smooth", altså at Super League kan overta direkte for korrupte UEFA og FIFA, altså at dem klarer å samkjøres med hjemlig liga, så kan det bli ganske bra faktisk. For spillere, eiere og fans. Men hvis FA og andre nasjonale ligaer skulle kaste ut lag, og derav drepe Premier League, Seria A og LA liga, så er det ødeleggende for fotballen. 

Men hvis Super League går som tillegg til hjemlig liga, så vil jeg si at fotballen våknet i dag. 

Fotball blir et pyramidespill. De 12-15-20 beste lagene i verden vil tjene enorme penger. Men dette vil dryppe på alle andre lag også. Aller helst gjennom spillerkjøp, ettersom spillerprisene vil skyte i været som følge av kapitalismen og kjøpekraften. 

Det store spørsmålet er dog her hva dette vil koste oss som supportere gjennom billettpriser og TV. Det lukter dyrt. For noen må ta regningen her... Og det vil komme et klasseskille hos husstandene også på dette. 

Jeg er fryktelig spent på hva som skjer videre. Akkurat nå mener jeg at "verden" krisemaksimerer dette litt for mye uten å vite hva som egentlig skjer og hva det dreier seg om. 

At UEFA og FIFA går dunken på veien er faktisk ikke krise for noen. Så ikke tenk på dem! 

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)
Ctrl skrev (3 minutter siden):

Vi må dessverre tilbake til sen 80-tall og tidlig 90-tall hvor vi fant en tid hvor fotball dreier seg om sport og underholdning. Siden dette så har kapitalistene kjøp seg inn og overtatt. 

Chelsea jusket seg igjennom 00-tallet. Chelsea og Man City har jukset seg gjennom 10-tallet.
Man Utd og Liverpool har hatt eiere som drev skuta kun for profitt og egen vinning. Liverpool mest, fra 90-tallet. På bekostning av sportslig suksess.

Fotball har dreid seg om penger i 40 år. At dette skjer burde ikke overraske noen. 

Super League har forresten også blitt diskutert i 40 år. Det er en gammel ide som faktisk en dag måtte skje. 

Går dette "smooth", altså at Super League kan overta direkte for korrupte UEFA og FIFA, altså at dem klarer å samkjøres med hjemlig liga, så kan det bli ganske bra faktisk. For spillere, eiere og fans. Men hvis FA og andre nasjonale ligaer skulle kaste ut lag, og derav drepe Premier League, Seria A og LA liga, så er det ødeleggende for fotballen. 

Men hvis Super League går som tillegg til hjemlig liga, så vil jeg si at fotballen våknet i dag. 

Fotball blir et pyramidespill. De 12-15-20 beste lagene i verden vil tjene enorme penger. Men dette vil dryppe på alle andre lag også. Aller helst gjennom spillerkjøp, ettersom spillerprisene vil skyte i været som følge av kapitalismen og kjøpekraften. 

Det store spørsmålet er dog her hva dette vil koste oss som supportere gjennom billettpriser og TV. Det lukter dyrt. For noen må ta regningen her... Og det vil komme et klasseskille hos husstandene også på dette. 

Jeg er fryktelig spent på hva som skjer videre. Akkurat nå mener jeg at "verden" krisemaksimerer dette litt for mye uten å vite hva som egentlig skjer og hva det dreier seg om. 

At UEFA og FIFA går dunken på veien er faktisk ikke krise for noen. Så ikke tenk på dem! 

Jo, da. Men med super ligaen vil det bli mye verre , enn det er nå.

Denne kronikken er veldig fin syns jeg https://www.blaugrana.no/kronikk/2021/04/19/kronikk-kun-en-klubb/30045

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet

Bryr meg ikke så mye om fotball, men jeg er ikke sjokkert over at rike fotballklubber og spillere er pengegriske. Det er kun det de bryr seg om, de spiller fotball fordi de blir rike av å leke istedenfor å faktisk jobbe som andre folk må. 
UEFA vil nå visstnok ikke la de som deltar i Super League får spille på landslag, men tror ikke spillerne på disse "super"-lagene bryr seg om det så lenge de bare får mer penger, så da dør landslagene istedenfor.

Hvis Super League blir skattlagt skikkelig sånn at 50+% av alle inntektene går tilbake til samfunnet, så kan jeg kanskje støtte det. Men det skjer nok ikke, for da vil ikke klubbene og spillerne tjene nok til å kunne kjøpe nye diamantøredobber hver uke. 

• Liker 2
Skrevet
Catalina Culès skrev (1 minutt siden):

Jo, da. Men med super ligaen vil det bli mye være, enn det er nå.

Denne kronikken er veldig fin syns jeg https://www.blaugrana.no/kronikk/2021/04/19/kronikk-kun-en-klubb/30045

Helt klar, dette er bare starten på noe man ikke aner konsekvensene av. Men utgangspunktet i seg selv er ikke så jævlig som først antatt. Super League er foreløpig kun en erstatning for CL, og et supplement for hjemlig liga. Dette i seg selv er jo ingen krise, og kan faktisk være bra. 

Men ja, jeg er enig i at de kommersielle godene er altfor store her, samt at eierstrukturen hos denne Super League er direkte usunn. Likevel, så vet vi ikke hvordan dette utspiller seg. Vi vet faktisk ingenting annet enn at fotballen er i endring. Og reaksjonene kommer som følge av at ingen liker endring. Det vi dog vet er at dette er godt planlagt, og ikke er en spontan greie. 

Vi får se hva som skjer. Men jeg synes det er for tidlig å si at fotballen døde i dag. For alt vi vet så kan nye tanker og ideer skaper ny giv rundt fotballen, i en tid fotballen har fått seg en skikkelig knekk. Både iht. VAR, dømming, tomme tribuner og dårlig økonomi i klubbene. Kanskje er Super League en slags redning? For UEFA, FIFA og FA tar ikke noe som helst grep for tiden. 

• Liker 2
Skrevet
Doge skrev (1 minutt siden):

UEFA vil nå visstnok ikke la de som deltar i Super League får spille på landslag

Foreløpig så er dette en trussel. For min del høres dette ut som om at UEFA grever sin egen grav ved å boikotte spillere fra de 12 største klubbene i verden under VM og EM. Interessen for deres eget arrangement vil jo bli nærmest fraværende. 

Det er VM i Qatar i 2022. Jeg kan ikke i min villeste fantasi se at Qatar synes det er greit at halve fotballeliten ikke kommer til deres arrangement. Det vil ende med flere runder i retten av det. Mot UEFA. 

• Liker 2
Skrevet
Doge skrev (5 minutter siden):

Bryr meg ikke så mye om fotball, men jeg er ikke sjokkert over at rike fotballklubber og spillere er pengegriske. Det er kun det de bryr seg om, de spiller fotball fordi de blir rike av å leke istedenfor å faktisk jobbe som andre folk må. 
UEFA vil nå visstnok ikke la de som deltar i Super League får spille på landslag, men tror ikke spillerne på disse "super"-lagene bryr seg om det så lenge de bare får mer penger, så da dør landslagene istedenfor.

Hvis Super League blir skattlagt skikkelig sånn at 50+% av alle inntektene går tilbake til samfunnet, så kan jeg kanskje støtte det. Men det skjer nok ikke, for da vil ikke klubbene og spillerne tjene nok til å kunne kjøpe nye diamantøredobber hver uke. 

Fordelen er at da blir nesten alle andre landslag enn enn Norges berørt, så da kan kanskje Norge kvalifisere seg til mesterskap.

• Liker 8
Skrevet
Catalina Culès skrev (11 minutter siden):

Jo, da. Men med super ligaen vil det bli mye verre , enn det er nå.

Et annet poeng her, i og med at du spår at kapitalismen vil bli verre, så vil den bli verre uansett framover. 

Man City knuste FFP-reglementet i grusen gjennom retten nettopp. FFP, altså det økonomiske reglementet, måtte derfor restruktureres og fornyes. Det endte med at FFP nå slipper opp mye rundt reglene, og nærmest skaper en slags "gjør-hva-du-vil"-kultur. FFP, som var det eneste økonomiske insentivet, er død og gravlagt. 

Det ville blitt verre uansett. 

• Liker 2
Gjest Paramount
Skrevet

Håper ikke det blir noe av dette. Det blir kjedelig med de samme lagene hele tiden. Hvem som blir rikere spiller liten rolle for meg. Det er like ille at dårlige fotballspillere tjener 50 millioner i året, som at de ekstremt gode tjener flere hundre millioner. 

Skrevet

Kapitalismen dreper det meste i verden, trist. Se hvilken lønn en fotballspiller kan ha, latterlig.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Tipper hele manneklubben grei i UEFA og FIFA tar turen over til styre og stell i Super League etterhvert. Man veit jo hvorfor de sitter der og det er vel ikke kun av sportslig interesse....skjelver vel i buksene de nå.

Endret av heavyheart
  • Liker 1
Skrevet
Deltid skrev (Akkurat nå):

Kapitalismen dreper det meste i verden, trist. Se hvilken lønn en fotballspiller kan ha, latterlig.

Jeg er ganske sikker på at Super League vil ha egne regler rundt lønnsstrukturer, og kanskje skape en slags "tariffavtale" i mellom seg. Akkurat nå kan en tjene 7 mill i uka, og en annen som er like god tjene 2 mill i uka. Mens en tredje på et annet lag som er bedre enn begge disse kan tjene 1 mill i uka. Super League drives og eies av klubbene selv, som kan justere reglementet ut ifra felles interesser. Det vil aldri være av interesse å kjøre den lønnspolitikken som er i dag. For det finnes ingen lønnspolitikk slik det er nå. 

Super League, og et samarbeid mellom de største klubbene i verden, vil skape ringvirkninger, regler og normer som kan gagne fotballen positivt. Ikke alt er negativt med dette. 

• Liker 1
Skrevet
Ctrl skrev (4 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at Super League vil ha egne regler rundt lønnsstrukturer, og kanskje skape en slags "tariffavtale" i mellom seg. Akkurat nå kan en tjene 7 mill i uka, og en annen som er like god tjene 2 mill i uka. Mens en tredje på et annet lag som er bedre enn begge disse kan tjene 1 mill i uka. Super League drives og eies av klubbene selv, som kan justere reglementet ut ifra felles interesser. Det vil aldri være av interesse å kjøre den lønnspolitikken som er i dag. For det finnes ingen lønnspolitikk slik det er nå. 

Super League, og et samarbeid mellom de største klubbene i verden, vil skape ringvirkninger, regler og normer som kan gagne fotballen positivt. Ikke alt er negativt med dette. 

Hva er poenget med hele ligaen?

• Liker 1
Skrevet
Deltid skrev (1 minutt siden):

Hva er poenget med hele ligaen?

Det er alt hvordan du ønsker å se det. For det finnes utallige motivasjoner rundt dette. 

Det handler nok om både penger, mulighet for styring, fotballreglement, fotballunderholdning, etterspørsel, reklame og prestisje. Det lukter litt opprør mot UEFA og FFP også, herav klubbenes lave innflytelse i en bransje dem bør ha stemmerett. 

Så kan man spørre seg, hva tror du at poenget er? Hvis jeg legger bort kapitalismen og penger, så ser jeg potensielt en turnering som vil engasjere. Sportslig sett så skal de beste av de beste slåss sammen hvert eneste år, mot hverandre, i en fastsatt turnering. Man Utd møter f.eks Barcelona én gang hvert tiende år, slik fotballen er lagt opp til i dag. En ny turnering gjør at dem vil møtes nesten hvert eneste år, eller kanskje annenhvert år. Fra et tilhengermessig perspektiv, er dette en dårlig utvikling? Jeg mener nei. Er det ikke slike kamper vi ønsker å se? Igjen, poenget med ligaen er hvordan du velger å se poenget fra. 

Så kan man si at det er tragisk at 15 klubber skal ha innpass hvert eneste år, uten å rykke ut. Men disse 15 klubbene har dominert fotballen siste 20 årene, og har nesten alltid vært en del av Champions League. År etter år. Med noen få unntak. Men unntaket betyr ikke nødvendigvis at klubbene er dårlige. Dem er uansett, basert på tilskuere og interesser, noen av de største klubbene i verden. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er ikke kjempeinvestert i dette emnet, men skjønner ikke helt hva som er så ille. 

Er ikke allerede FIFA og UEFA gjennomsyret av korrupsjon og rike pamper som skviser penger ut av fotballen?

Er ikke flere av verdens beste lag eid av arabiske oljesjeiker og russiske oligarker? 

Har ikke Messi en årslønn som er over 1 milliard NOK?

Finnes det en eneste spiller i dag som ikke hadde hoppet videre til det rivaliserende laget så lenge lønnen er god nok? 

Er ikke VM stadion i Qatar et erkebevis på hvor korrupt fotballen er i dag?

Synes det er svært merkelig at alle fotballfans plutselig skal ta et etisk standpunkt i denne saken, men mulig jeg tar feil og ikke har nok kunnskap om dette emnet. 

At UEFA nå skal utestenge spillere fra VM/EM som deltar i ligaen tolker jeg utelukkende som at de er sure for at pengesekken deres krymper litt. 

Endret av Labido
  • Liker 3
Skrevet

Denne superligaen er en herlig tanke, og noe UEFA samt de hjemlige ligaene bør tåle. Ser mange grunner til å være imot, men få gode grunner til å være imot.

Skrevet

Mange klubber mister nok fans nå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...