Gå til innhold

Lifesum- legger til så mange kcal ved aktivitet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg prøver å gå ned i vekt fra 100kg til 70kg og har derfor lastet ned lifesum for å hjelpe til med telling av kalorier. Jeg har lagt med på en normal plan der jeg ønsker å gå ned ca 1 kg pr uke. Lifesum mener jeg skal spise 1400kcal for å nå dette uten aktivitet og siden jeg er ganske aktiv så spiser jeg ca 1600 kcal pr dag. 

Jeg går minst to timer per dag og trener i tillegg lett styrketrening hver uke. Når jeg legger inn gåturene mine på lifesum så mener appen at jeg har brent 1200 kcal  og legger til det i dagens kcal regnskap, det kan vel ikke stemme? I følge pulsklokka mi så har jeg forbrent 750 kcal. 

Det er vel greit med 1600 kcal om dagen?

Anonymkode: 5eb02...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En to timers gåtur for meg på 82 kilo ville lett forbrent 1000 kcal hvis det er med moderat puls. Klokka di viser feil! Du forbrenner mer enn meg pga vekt, så bare å glede seg over det nå for man forbrenner mindre jo lettere man blir. Hvilken klokke er det? 

1600 er definitivt innafor, om ikke for lavt. Se an vekta og formen. Føler du deg dårlig er dette altfor lavt. Går du ned jevnt og trutt og føler deg okei, så kan du stå på det. 

Anonymkode: 99b23...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville heller stolt på pulsklokka, for hvor høy puls du har er avgjørende for hva du forbrenner ila turen. Jeg forbrenner mye mer på en tur med lett jogging/rask gange/terreng med mye bakker kontra samme tid med roligere gange fordi pulsen er høyere. 

Anonymkode: 8cd3d...122

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Første AB her. Har du på deg klokken riktig? Hvis pulsen ikke blir målt riktig vil tallene bli feil og det kan være mye. Lurt og sjekke pulsen av og til(telle med fingre i feks 20sek og gange med 3). Det er også lurt å bli kjent med klokka, finne ut hvilken pulssone du forbrenner mest i, men som ikke er utmattende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror klokka viser korrekt puls. Ligger på rundt 100-130 i puls når jeg er ute å går, ned mot 70 i bratte nedoverbakker der der jeg går litt saktere. Ellers ligger pulsen på 67 i snitt på hvilepuls. Etter det jeg har greid å måle selv så er klokka korrekt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er klokken din oppdatert på vekta di, alder og kjønn? Det er litt viktig :)

Anonymkode: 7560e...b62

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bedre å legge inn aktivitet via "Automatisk loggføring", slik at aktiviteten fra klokka kommer inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror klokka viser korrekt puls. Ligger på rundt 100-130 i puls når jeg er ute å går, ned mot 70 i bratte nedoverbakker der der jeg går litt saktere. Ellers ligger pulsen på 67 i snitt på hvilepuls. Etter det jeg har greid å måle selv så er klokka korrekt. 

Da har du veldig god kondis hvis du ligger på 70 i nedoverbakker, for selv om det er lett å gå nedover bruker fortsatt kroppen mye energi på all motstanden. Hvis det stemmer at du har 100-130 i puls så kan jeg godt tro du forbrenner 750 kcal. Men altså man skal gå veeeldig sent eller være i veldig god form for å gå tur å ha 100-130 i puls (kommer også an på alder, er du 60 er 130 mye, for meg som er 32 er 130 kun innen for fettforbrenningszonen, den er ikke en gang i kardio). 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har du veldig god kondis hvis du ligger på 70 i nedoverbakker, for selv om det er lett å gå nedover bruker fortsatt kroppen mye energi på all motstanden. Hvis det stemmer at du har 100-130 i puls så kan jeg godt tro du forbrenner 750 kcal. Men altså man skal gå veeeldig sent eller være i veldig god form for å gå tur å ha 100-130 i puls (kommer også an på alder, er du 60 er 130 mye, for meg som er 32 er 130 kun innen for fettforbrenningszonen, den er ikke en gang i kardio). 

Nå er det snakk om bratte nedoverbakker der jeg går sakt på grunn av at det er bratt, og ikke i vanlige nedoverbakker der ligger det nok høyere. 

Jeg går 7,5 km på ca 1time og 15-20min samme om det er nedover, flatt eller oppover og vet ikke om det er raskt eller sent, det er vel gjennomsnittlig på en gåtur? Når jeg går alene så går jeg på såpass i oppoverbakker at jeg blir andpusten og svetter, om jeg går sammen med noen så går jeg gjerne samtidig som jeg snakker med de så da er vel tempoet litt tregere. Jeg har ikke dårlig kondis samtidig som jeg selvsagt er hverken topptrent eller kjempesprek. Må presisere at jeg går og ikke jogger. Jeg er rundt 40. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Doge skrev (4 timer siden):

Bedre å legge inn aktivitet via "Automatisk loggføring", slik at aktiviteten fra klokka kommer inn. 

Har sjekket og har en huawei så tror ikke det går dessverre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er klokken din oppdatert på vekta di, alder og kjønn? Det er litt viktig :)

Anonymkode: 7560e...b62

Ser at vekta står innstilt 10kg for lavt. Det kan jo kanskje forklare noe.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan trygt gå opp til 1800 kcal med ditt aktivitetsnivå. Husk at du skal fungere når du har nådd vektmålet og må justere kaloriinntaket etterhvert som du blir lettere. Ekskluder trening fra Lifesum. Det er bare forvirrende når den legger inn forbrente kalorier. 

7,5 km/t er lett jogg......

Anonymkode: 691ea...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan trygt gå opp til 1800 kcal med ditt aktivitetsnivå. Husk at du skal fungere når du har nådd vektmålet og må justere kaloriinntaket etterhvert som du blir lettere. Ekskluder trening fra Lifesum. Det er bare forvirrende når den legger inn forbrente kalorier. 

7,5 km på 1t15min stort sett 1t20 min om jeg har en tung dag :) 

Egentlig trives jeg greit på kcal nivået jeg er på nå, og ble bare litt overrasket over at lifesum mener jeg spiser for lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, enig. Når jeg går tur i terreng så går pulsen fort opp til 150 i bratte bakker, og på flatt ligger jeg jevnt på rundt 120. Jeg går hurtig sånn at jeg blir svett og får treningseffekt. Når jeg rusler en tur med hunden på kveldstid så er pulsen lavere, men det er knapt aktivitet.

Ville stolt på pulsklokka. 

Anonymkode: b30e4...fdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

7,5 km på 1t15min stort sett 1t20 min om jeg har en tung dag :) 

Egentlig trives jeg greit på kcal nivået jeg er på nå, og ble bare litt overrasket over at lifesum mener jeg spiser for lite. 

Men du skriver du går tur 2 timer i HI, det er det jeg har regnet med på disse 750 kaloriene. Altså at du ifølge klokka har forbrent 750 kalorier på to timers gåtur. Nå sier du at du går 1t15-20min, er det dette klokka viser 750 kalorier på eller er det totalt aktivitet i løpet av en dag som er 750? 750på 1t15-20 min er helt innafor, men ikke med den pulsen du nevner. Jeg forstår det bare ikke. Selv om du hadde krypt ned de bakkene så kan du ikke ha 70 i puls når hvilepulsen, som skal være i total hvile, er rundt 67.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og forresten, når du måler pulsen selv i aktivitet, ikke tell i 60 sek. Pulsen synker raskt og tallet blir feil. Det beste er 15sek x 4 eller 20sek x3, da får du nærmest mulig den pulsen du hadde da du begynte å telle. Ved hvile har det lite å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, hun skriver 7,5 km på 1 time og 20 minutter. Og da blir farten rundt 5,6 km/t som er en grei turfart.

Når jeg regner på det, uten å ta hensyn til pulsen din, TS, men med verdiene du oppgir med vekt og fart, så får jeg rundt  800 kcal på en tur på 2 timer.

Så pulsklokka stemmer. Du er sprek! Fortsett med aktiviteten, og du kan gjerne øke inntaket litt, feks til 1800 kcal og fremdeles gå ned i vekt.

Anonymkode: b30e4...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men du skriver du går tur 2 timer i HI, det er det jeg har regnet med på disse 750 kaloriene. Altså at du ifølge klokka har forbrent 750 kalorier på to timers gåtur. Nå sier du at du går 1t15-20min, er det dette klokka viser 750 kalorier på eller er det totalt aktivitet i løpet av en dag som er 750? 750på 1t15-20 min er helt innafor, men ikke med den pulsen du nevner. Jeg forstår det bare ikke. Selv om du hadde krypt ned de bakkene så kan du ikke ha 70 i puls når hvilepulsen, som skal være i total hvile, er rundt 67.

Ja jeg går turer på 2 timer daglig, men noen ganger går jeg til et sted som er 7,5km hjemmefra og bruker stort sett 1t og 15 min på den turen per vei. Det var mer for å angi tempoet som jo når jeg tenker meg om blir 6km time. Er jo kommet godt over en mil på 2 timer. 

Jeg vet ikke jeg, det er jo godt mulig klokka viser helt feil puls i aktivitet. Tror den viser rett når jeg er rolig.  Jeg prøver å se tilbake på alle tidligere målinger og det ligger nok stort sett høyere nedover og. Jeg ser tilbake på en dag jeg gikk opp 93 høydemeter i ett strekk på 2 km og ca 20 min og der er makspulsen 111 og faller til 74 rett etter på flata før den igjen stiger til ca 85. I dag viser den mellom 49-131 og angir hvilepuls på 67.  

Det er jo interessant dette med puls og er ikke noe jeg har tenkt over før nå. Uansett så er det ikke så viktig for meg egentlig, det jeg egentlig lurte på var om lifesum overvurderer kcal forbruket på en gåtur, for om jeg virkelig skulle forbrent 1200 kcal på en slik tur så burde jeg gått mye raskere ned i vekt enn jeg gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...