Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heihei.

Lang historie kort: aldri dratt paa baat utenom store ferger mellom norge og sverige. Dermed aldri faatt opplaering i alt som har med det aa gjore. Har googlet og lest masse og kjopt meg en liten baat som ikke krever baatlappen. Men det er noen ting jeg ikke finner info om og haaper dere vet.

Jeg skal starte med smaa turer der det er minst mennesker, for aa bli vant til bruken, foer jeg gir meg utpaa kanalen med masse baater. Er det lov aa gaa i land i en oy? Hvilken som helst oy? Hvordan vet jeg om noen eier oya, og hvordan vet jeg at det er for allmenn?

Og naar jeg endelig er mer dreven, skal jeg ta en tur til kanalen (mange brygger ved byens utesteder, plass fil 1000 baater. Tenkte aa parkere baaten der og gaa rett opp til brygga og restauranten. Men hvordan fungerer det i praksis? Kan jeg parkere hvor jeg vil? Eller er hver plass leid ut til noen? Jeg ser at de naermese plassene har parkerinfaautomat for baater, kanskje de er saan alle kan parkere mot cash? Jeg har kjopt hus og det er en liten brygge ved siden, saa jeg har baaten der. Har aldri parkert noen andre steder, dermed usikker paa dette.

Sist er drivastoff. Baaten jeg kjopte er brukt 40k. Fulgte med 2 svaere kanner med drivstoff som forrige eier mener jeg kan bruke aa fylle med. Men naar disse er tom, kan jeg bare stoppe ved en stasjon ved brygga og faa fylt der? Har sett en saann ved brygga paa byen der jeg har tenkt aa dra til, men aldri sett naermere paa hvordan det funker. Er det som vanlig bensinstasjon, at man betaler med kort og fyller paa med slangen, eller er det alltid noen der som hjelper til?

Gleder meg veldig til aa dra ut. Har ikke gjort det enda, maa skaffe noen greier, inventarer forst. Vil ogsaa vite dette foer jeg begir meg ut, saa er takknemlig for tips og raad:)

Anonymkode: 2d92d...2e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har vell ikke så mye å bidrage med, ettersom jeg selv er en rimelig fersk bat-eier. Denne flyttet inn på loftet her hos mig i slutten av mars i år:

Bats-structures-organs-sound-frequencies

Anonymkode: e05c1...75a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og naar jeg endelig er mer dreven, skal jeg ta en tur til kanalen (mange brygger ved byens utesteder, plass fil 1000 baater. Tenkte aa parkere baaten der og gaa rett opp til brygga og restauranten. Men hvordan fungerer det i praksis? Kan jeg parkere hvor jeg vil? Eller er hver plass leid ut til noen? Jeg ser at de naermese plassene har parkerinfaautomat for baater, kanskje de er saan alle kan parkere mot cash?

De fleste leier fast båtplass for måneder eller år i slengen. Men ettersom du ser parkeringsautomater, er det mulig å betale for en viss tid (timer).

AnonymBruker
Skrevet

Noen skrev at denne er bra å lese:

Du kan nok også lære en del og få en god latter i tillegg ved å lese gjennom Min verste båt-tabbe.

AnonymBruker
Skrevet

Det beste rådet er å få med deg erfarne båtfolk på de første turene dine slik at du lærer å håndtere båten på en fornuftig måte.
Hvordan navigere, fortøye, hive dregg, forholde deg til annen trafikk på vannet ++
Ta gjerne båtførerbevis selv om båten ikke krever det. Masse nyttig læring der! 

Det virker ikke som du har noen som helst bakgrunn i båt, det er ikke som å kjøre bil bortsett fra at begge kan ha ratt. På sjøen vil vind, strøm og bølger ha innvirkning på hvordan båten oppfører seg. Hvilken retning propellen din går vil også ha noe å si når du skal legge til. Øvelse gjør mester, men det er greit å ikke skade noen mens en øver. 
Jeg høres sikkert streng ut, men har de senere årene sett og opplevd for mye rar oppførsel av ukyndige på sjøen. 

Anonymkode: 36dd5...5d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det beste rådet er å få med deg erfarne båtfolk på de første turene dine slik at du lærer å håndtere båten på en fornuftig måte.
Hvordan navigere, fortøye, hive dregg, forholde deg til annen trafikk på vannet ++
Ta gjerne båtførerbevis selv om båten ikke krever det. Masse nyttig læring der! 

Det virker ikke som du har noen som helst bakgrunn i båt, det er ikke som å kjøre bil bortsett fra at begge kan ha ratt. På sjøen vil vind, strøm og bølger ha innvirkning på hvordan båten oppfører seg. Hvilken retning propellen din går vil også ha noe å si når du skal legge til. Øvelse gjør mester, men det er greit å ikke skade noen mens en øver. 
Jeg høres sikkert streng ut, men har de senere årene sett og opplevd for mye rar oppførsel av ukyndige på sjøen. 

Anonymkode: 36dd5...5d8

Har du noen eksempel? :)

Anonymkode: 2d92d...2e8

AnonymBruker
Skrevet

Ang. drivstoff: Det rimeligste er å kjøpe drivstoff på ordinær bensinstasjon, samme plass som du fyller bensin på bilen. Fyll opp kannene og ta de med til båten din og fyll på. Bensinen er dyrere på stasjoner som er beregnet for båter. Men bensinen er identisk.

Anonymkode: 1a6a1...bea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...