Gå til innhold

Hvorfor tjener folk mere besto mindre nyttig jobb dem har

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier og samboeren min er grunnskolelærer, vi tjener begge rundt 450 tusen kroner i året. Broren min er aktuar og tjener dobbelt så mye som meg. Han sitter bare og beregner tall for forsikringer og driver med masse statistikk, hvorfor belønner samfunnet bare bullshit-jobber som ingen trenger i samfunnet?

Anonymkode: da870...9f4

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På gruppenivå er kanskje jobben din viktig, men på individnivå er han viktigere, for det er færre som har hans kompetanse.

Anonymkode: 1b009...9ec

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er sykepleier og samboeren min er grunnskolelærer, vi tjener begge rundt 450 tusen kroner i året. Broren min er aktuar og tjener dobbelt så mye som meg. Han sitter bare og beregner tall for forsikringer og driver med masse statistikk, hvorfor belønner samfunnet bare bullshit-jobber som ingen trenger i samfunnet?

Fordi noen tjener penger utfra hvor god han er, mens dere (og jeg selv) jobber med yrker der det å gjøre en god jobb ikke er rent innbringende (selv om det absolutt har samfunnsøkonomisk positive følger). Vi har markesøkonomi, penger skal avle penger, og da tjener de som generer penger til arbeidsgivere ofte mer enn de som "bare" utfører velferd.

Anonymkode: 3556a...9f6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Å "bare beregne rall for forsikringer" er ikke akkurat en bullshit-jobb. Forsikringer er ekstremt viktig for mennesker, og det er mye matematisk og statistisk arbeid bak dem. 

Denne tråden får meg forøvrig til å tenke åå en annen tråd her for noen uker siden.

Anonymkode: c4508...6f6

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Dere har trygge faste jobber med veldig mye goder så kvitt deg med monsteret.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Samfunnet gjør ikke det. Jobben din kan gjøres av 80 % av kvinner vi verden og lønnes deretter.Tilbud og etterspørsel avgjør lønnsnivå, ikke din høyst subjektive oppfatning av hva som er viktig i verden

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er fordi den brutale kapitalismen har fått dominere de siste 40 årene i stadig større grad. Litt etter litt ble det verre og verre for hvert eneste år siden tidlig 1980-tallet. Spesielt de siste 10 - 12 årene har det gått helt i dass, der ordentlige jobber som sykepleier og grunnskolelærer blir "spyttet på" av spesielt høyreorienterte regjeringer, mens de aller rikeste blir bare enda rikere. 

Vi har en spekulasjons-drevet økonomi, der det å "flippe boliger" for profitt - blant annet oppussing, kjøpe kryptovaluta og aksjer på riktig tidspunkt er det som gjør at man blir rik. Og det er også sånn de rikeste blir også enda rikere. I tillegg til skattelettelser, har de tilgang til kapital og kan bare fortsette å øke formuene enda mer, uten å gjøre særlig stor innsats. 

Mens sykepleier og grunnskolelærer er henvist til offentlige budsjetter som det kuttes og kuttes i, til tross for at behovet er stort.

Den ekstreme utgaven av kapitalismen som gjennomsyrer Vesten er ikke noe fan av sosialdemokratiet og velferdsstaten, så dagens kapitalisme er uten tvil en fiende av velferdsstaten og sosialdemokratiet. 

Du kan lese hvilken som helst "økonomisk historie" eller "økonomisk globalisering" bok fra første året på bachelor nivå, og du vil kunne finne det jeg sier her. Altså at vi har fått det de kaller for "finans-dominert" økonomi.

På engelsk heter dette "Financialization" eller finanskapitalisme.

Anonymkode: 78b48...2a1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mener disse jobbene er overbetalte kan du jo ta en slik jobb og leve livet?

Anonymkode: a5b25...42b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvis du mener disse jobbene er overbetalte kan du jo ta en slik jobb og leve livet?

Anonymkode: a5b25...42b

Rar ting å si. Som om alle har samme evner. Det er ikke til å komme bort fra at vi betaler mer for enkelte evner enn andre. Er du god i fotball for eksempel kan du tjene fett. Men hvem som helst kan ikke bli fotballspiller. Har du særdeles gode empatiske evner og evne til kommunikasjon og omsorg så lønnes du ikke så bra. 

Anonymkode: eac41...0b3

AnonymBruker
Skrevet

Dere har da begge god lønn. Skjønner ikke hva du snakker om.

Dessuten er en sykepleier er neppe det viktigste i samfunnet. Samfunnet gikk rundt før i tiden da vi ikke hadde noe offentlig helsetilbud også. Det var kjipt om du ble syk og ikke var styrtrik, men for økonomien og samfunnet i det store bildet gikk det helt fint.

Anonymkode: a0fe5...86e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jurist og fikk mindre enn dette i startlønn i det offentlige. Kjæresten min er økonom med master og jobber i bank. Han har mindre enn dere.

Anonymkode: a0fe5...86e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Rar ting å si. Som om alle har samme evner. Det er ikke til å komme bort fra at vi betaler mer for enkelte evner enn andre. Er du god i fotball for eksempel kan du tjene fett. Men hvem som helst kan ikke bli fotballspiller. Har du særdeles gode empatiske evner og evne til kommunikasjon og omsorg så lønnes du ikke så bra. 

Anonymkode: eac41...0b3

Det er vel det vedkommende mener skrevet på en litt spydig måte.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man får selvsagt mindre betalt i staten enn i det private. Jeg jobber med digital markedsføring som ikke er viktig for samfunnet, men når firmaet går bra blir jeg nødvendigvis belønnet. 

Anonymkode: ad07d...87a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sykepleierjobben kan hvem som helst gjøre for 70% av innholdet. Sykepleierne har gjort seg selv en stor bjørnetjeneste opp gjennom årene ved å kreve at sykepleiere skal gjøre veldig mye. Hadde sykepleierne kjempet for at de bare skulle gjøre det man trengte spesialkompetanse til, ville lønna vært høyere. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er fordi den brutale kapitalismen har fått dominere de siste 40 årene i stadig større grad. Litt etter litt ble det verre og verre for hvert eneste år siden tidlig 1980-tallet. Spesielt de siste 10 - 12 årene har det gått helt i dass, der ordentlige jobber som sykepleier og grunnskolelærer blir "spyttet på" av spesielt høyreorienterte regjeringer, mens de aller rikeste blir bare enda rikere. 

Vi har en spekulasjons-drevet økonomi, der det å "flippe boliger" for profitt - blant annet oppussing, kjøpe kryptovaluta og aksjer på riktig tidspunkt er det som gjør at man blir rik. Og det er også sånn de rikeste blir også enda rikere. I tillegg til skattelettelser, har de tilgang til kapital og kan bare fortsette å øke formuene enda mer, uten å gjøre særlig stor innsats. 

Mens sykepleier og grunnskolelærer er henvist til offentlige budsjetter som det kuttes og kuttes i, til tross for at behovet er stort.

Den ekstreme utgaven av kapitalismen som gjennomsyrer Vesten er ikke noe fan av sosialdemokratiet og velferdsstaten, så dagens kapitalisme er uten tvil en fiende av velferdsstaten og sosialdemokratiet. 

Du kan lese hvilken som helst "økonomisk historie" eller "økonomisk globalisering" bok fra første året på bachelor nivå, og du vil kunne finne det jeg sier her. Altså at vi har fått det de kaller for "finans-dominert" økonomi.

Det stemmer, på tide å drepe kapitalismen.

Anonymkode: 8b865...b15

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt seg ut om det var tilbud og etterspørsel innen kommunale jobber som barnehage, skole og helse....Om noe så er det vel for få innen disse områdene, så hvis dere drømmer om et marked der kun de rikeste har råd til disse tingene, så vær så god.

Anonymkode: e2852...fa8

AnonymBruker
Skrevet

Burde vært slik at jobbene med mest fysisk og tung aktivitet som sto øverst på lista for belastningsskader fikk høyeste lønna. Jo mer kaffe man drikker på et kontor jo mer øker lønna, slik er det nå. 

Anonymkode: c0076...499

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det stemmer, på tide å drepe kapitalismen.

Anonymkode: 8b865...b15

Ja for det pleier som regel å gå bra... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De rike blir rikere, men de fattige blir også rikere.

Anonymkode: 1c001...908

• Liker 1
Skrevet

Man får selvsagt mindre betalt i staten enn i det private. Jeg jobber med digital markedsføring som ikke er viktig for samfunnet, men når firmaet går bra blir jeg nødvendigvis belønnet. 

Dette er ikke sant. De fleste lavinntektsyrker er innenfor privat virksomhet. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...