Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kontrakt på 100%, men får sjelden nok timer i løpet av en mnd. Det er en ting.. Nå under covid har sjefen begynt å til tider ha stengt på søndager. Detter er  sikkert for å spare penger fordi søndager er dårlige salgsdager. Jeg merker dette godt på lønningen, jeg jobber vanligvis 2 søndager i mnd. Han gir nødvendigvis ikke beskjed før samme uka, eller et par dager før når han bestemmer seg for slike endringer. Så plutselig skal vi ha åpent på søndager for å sjekke trykket på kunder ..  

Kan sjefen kutte 2 av arbs.dagene Mine mnd på denne måten når kontrakten min sier noe annet ? 

Anonymkode: 7ab6e...de0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener han har lov å stenge de dagene han vil, men du skal ha full lønn likevel. Det er noen bestemmelser for hvor lang tid i forveien du skal ha beskjed om dette også.

Ring fagforeninga og hør om dette så fort som mulig.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du kan også ringe arbeidstilsynet, det gjorde jeg en gang. I flg dem skulle jeg uansett ha betalt for de 50% jeg var ansatt til og jeg skulle ha beskjed om endringer minst 14 dager før pluss at vaktlister skulle undertegnes av tillitsvalgt der hvor det fantes. Men ring og spør, ha gjerne kontrakten foran deg så du er helt sikker på hva som står der når du ringer.

Anonymkode: 5e621...a17

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Blomsterpotta skrev (14 minutter siden):

Jeg mener han har lov å stenge de dagene han vil, men du skal ha full lønn likevel. Det er noen bestemmelser for hvor lang tid i forveien du skal ha beskjed om dette også.

Ring fagforeninga og hør om dette så fort som mulig.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan også ringe arbeidstilsynet, det gjorde jeg en gang. I flg dem skulle jeg uansett ha betalt for de 50% jeg var ansatt til og jeg skulle ha beskjed om endringer minst 14 dager før pluss at vaktlister skulle undertegnes av tillitsvalgt der hvor det fantes. Men ring og spør, ha gjerne kontrakten foran deg så du er helt sikker på hva som står der når du ringer.

Anonymkode: 5e621...a17

Takk skal dere ha. Skal ta dette opp med sjefen. Håper han er medgjørlig... 

Anonymkode: 7ab6e...de0

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha lønn tilsvarende timer som står i kontrakten. Er det mindre trafikk slik at han må kunne ned på timer midlertidig må han permitere deg.

Slik han gjør nå er ikke lov og du vil vinne saken hvis du tar det videre.

Anonymkode: 63491...2dc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier og har/hadde inntil nylig 2 jobber. Fast ansatt 100% på et sykehjem og deretter 23% ansatt i et annet (forskjellige kommuner). Grunnet at jeg jobbet fulltid et sted, så ville ikke min andre arbeidsgiver ha meg på jobb da jeg jobbet med andre pasienter og brukere og han var redd for kryssmitte mellom arbeidsplassene under corona. Dette er absolutt veldig forståelig, men det fritar han likevel ikke plikten til å lønne meg. Jeg tok kontakt med min fagforening og som de sa; «frykten for smitte er ikke god nok grunn til å ikke betale meg når de ikke ønsker meg i jobb». Fikk derfor full lønn begge plasser selv om jeg bare jobbet en i en periode.

Anonymkode: c5f02...3a7

AnonymBruker
Skrevet

Ring fagforbundet. 

Anonymkode: b0427...7b5

AnonymBruker
Skrevet

Nei, sjefen kan ikke gjøre dette. Du skal ha betalt i henhold til kontrakten din, uansett hvor lite du jobber. Hvis du skal jobbe mindre pga corona må han permittere.

Vaktplanen skal være klar MINST 14 dager før og skal sjekkes og undertegnes tillitsvalgte (hvis dere har det på arbeidsplassen) Endringer skal også varsler minst 14 dager før. Med mindre det er sykdom etc. Men du skal uansett ha lønn.

Varsle Arbeidstilsynet. Regner med det er mer snusk denne sjefen din driver med

Anonymkode: 5b0cf...31e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier her, arbeidsgiver har lønnsplikt for hele prosentandelen som er oppført i kontrakt. Jobber du 100% skal du derfor ha lønn for full stilling. Det er opptil arbeidsgiver å permittere i koronatiden, så dersom det ikke har blitt gjort så har du krav på full lønn. 

Anonymkode: c6116...46f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er sykepleier og har/hadde inntil nylig 2 jobber. Fast ansatt 100% på et sykehjem og deretter 23% ansatt i et annet (forskjellige kommuner). Grunnet at jeg jobbet fulltid et sted, så ville ikke min andre arbeidsgiver ha meg på jobb da jeg jobbet med andre pasienter og brukere og han var redd for kryssmitte mellom arbeidsplassene under corona. Dette er absolutt veldig forståelig, men det fritar han likevel ikke plikten til å lønne meg. Jeg tok kontakt med min fagforening og som de sa; «frykten for smitte er ikke god nok grunn til å ikke betale meg når de ikke ønsker meg i jobb». Fikk derfor full lønn begge plasser selv om jeg bare jobbet en i en periode.

Anonymkode: c5f02...3a7

Ganske artig problemstilling dersom man teoretisk forutsetter at du hadde blitt permittert fra begge stedene. Hadde man da fått dekket begge steder (forutsatt inntekt opp til 6 G), eller hadde man bare fått for 100%. Vet du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...