Gå til innhold

Innreise Japan, er det mulig i år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har forsøkt å google dette, men engelsken min er ikke god nok til å forstå hva som menes tror jeg.. Hvis jeg har forstått riktig, går det ikke for hvem som helst å reise inn til Japan akkurat nå, stemmer det? Man nå være diplomat eller ha kone/mann eller foreldre i landet. Det burde da også gjelde dersom man har barn der isåfall? 

Jeg er gift med en mann som har to barn i Japan, men han har ikke sett dem siden jul 2019. Jeg har lyst til å overraske ham med flybilletter dit, siden han tror det er både umulig og at vi ikke har råd. Jeg har jobbet litt ekstra som han ikke vet om slik at jeg har spart opp penger til dette formålet for han. Han har kanskje en bedre sjanse til å få visum siden han har barn, men jeg forsøker å finne ut om jeg kan få mulighet til å dra jeg også.

Er det noen som har peiling på Japan og nåværende koronarestriksjoner? 

Ønsker altså å ha så mye info som mulig før jeg forteller ham om tanken, slik at jeg ikke gir forhåpninger i tilfellet det er umulig selv for han..

Anonymkode: 09cbd...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Linny111

Er han japansk statsborger?

Slik jeg forstår det, det forbudt for alle utlendinger som har vært i visse land (inkludert Norge), har ikke lov til å reise inn i Japan "inntil videre". Det står ingenting om når det blir mulig å reise igjen.

De som får lov å reise på grunn av visse omstendigheter, må søke om visum som kan ta lenger tid enn vanlig. De må også ta en test 72 timer før reise og i karantene i 14 dager ved ankomst.

https://www.mofa.go.jp/ca/fna/page4e_001053.html

Her står det om spesielle omstendigheter:
http://www.moj.go.jp/isa/content/001338898.pdf

-Utlendinger med "re-entry permit" (jeg vet ikke hva dette er, men tviler på at dere har det)
-Barn eller ektefelle av japansk innbygger (altså ikke forelder, som mannen din er)
-Utlending som skal ta over en nødvendig akademisk stilling
-Utlending som skal bidra med helsetjenester
-Visse godtatte jobbreiser som etter 1. oktober

Jeg ville absolutt ikke kjøpt flybillett før dette endrer seg. Noen land kan holde grensene stengt lenge. Jeg skjønner godt hvordan du har det. Samboeren min har også barn i utlandet som han ikke har møtt siden jul 2019. Samboeren din kan prøve å søke om visum på grunn av barna, men jeg tviler på at han får det godkjent, og hvis han gjør det, må han sitte 14 dager i karantene der. Jeg hadde blitt SVÆRT overrasket om du fikk godkjent visum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var akkurat en artikkel om at Japan lå langt etter på vaksineringen, de hadde bare fått vaksinert helsepersonell. De begynte vel å rulle ut vaksinering til resten av befolkningen for noen dager siden, men dette går tregt. De snakker til og med om å avlyse OL, og at dersom OL går av stabelen, vil det ikke være tillatt for andre enn støtteapparatet og utøvere å få innreise (ingen utenlandske tilskuere, med andre ord).

Konklusjonen er vel at dette kan ta litt tid. Det blir spennende å se om de også åpner for at ferdig vaksinerte kan komme. Nå er vel ikke Japan et land som er finansielt helt avhengig av turisme, som feks Hellas, så de kan vel tillate seg å holde grensen stengt litt lengre.

Iflg re-entry antar jeg at det er tilsvarende som jeg hadde en periode for Kina. Et slags visum som tillater at du kan reise inn i landet flere ganger. Henger ofte sammen med jobbvisum/tillatelse. Vanligvis kan man bare reise inn en gang på et vanlig turistvisum. 

Er det ikke enklere å spørre barna? De har kanskje større kontroll på innreisereglene og slikt?

Anonymkode: 5bfe0...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar begge to! 

Høres ut som dette kan bli vanskelig, ja. Veldig synd. Han er ikke japansk statsborger og barna hans fyller snart 8 år, så de vet enda mindre enn meg om dette.

Vi får vente tålmodig. Utrolig vanskelig situasjon, men heldigvis har vi jo teknologi som ikke stoppes av landegrenser i det minste! 

Anonymkode: 09cbd...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har litt å si hvilket land han kommer fra også. Japan opererer med røde og grønne land som de fleste andre.

Anonymkode: 6d2cb...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det har litt å si hvilket land han kommer fra også. Japan opererer med røde og grønne land som de fleste andre.

Anonymkode: 6d2cb...004

Norge og de fleste andre europeiske land er på denne lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...